UcD400 - Probleem met de voeding..
Moderator: Beheerdersteam
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Mooi hoor!
maar....euh....de handleiding ook gelezen? Men schrijft dit voor...
Cooling.
Although Hypex UcD modules are based on very efficient Class-D
technology, additional cooling is a must. Mounting the modules on a
sheet of aluminium will provide enough cooling for use under normal
conditions. When the module is used in a closed case, provide
enough airflow by means of ventilation slots etc. When using high
supply voltages it is better to turn the module 90’ for better airflow at
both sides of the circuitboard.
Jan-Peter
maar....euh....de handleiding ook gelezen? Men schrijft dit voor...
Cooling.
Although Hypex UcD modules are based on very efficient Class-D
technology, additional cooling is a must. Mounting the modules on a
sheet of aluminium will provide enough cooling for use under normal
conditions. When the module is used in a closed case, provide
enough airflow by means of ventilation slots etc. When using high
supply voltages it is better to turn the module 90’ for better airflow at
both sides of the circuitboard.
Jan-Peter
Speciale "lexaan" behuizing gekocht, niet voor een maandsalaris,maar voor wel 1 EURO ...bij de kringloop.markje schreef:Speciale transparante aluminium behuizing gekocht voor een maandsalaris en dan krijg je zo'n opmerking![]()
![]()
check mijn footer maar eens.
BTW: hij wordt niet warm, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik maar weinig vermogen per UCD (max. ong. 150Watt ?) dissipeer, de VDC=+/- 45V (afgeleid van 2x 31VAC per trafo).
Vanavond doe ik een test (eerst even de buren waarschuwen) hoe warm ie wordt bij "volvermogen" .
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ok, als die maar handwarm wordt is er geen probleem.Àadjo schreef:Speciale "lexaan" behuizing gekocht, niet voor een maandsalaris,maar voor wel 1 EURO ...bij de kringloop.markje schreef:Speciale transparante aluminium behuizing gekocht voor een maandsalaris en dan krijg je zo'n opmerking![]()
![]()
![]()
check mijn footer maar eens.
BTW: hij wordt niet warm, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik maar weinig vermogen per UCD (max. ong. 150Watt ?) dissipeer, de VDC=+/- 45V (afgeleid van 2x 31VAC per trafo).
Vanavond doe ik een test (eerst even de buren waarschuwen) hoe warm ie wordt bij "volvermogen" .
Jan-Peter
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Ik ben benieuwd.
Suggestie: eerst half uurtje CD met veel laag er in spelen. Dan open schroeven en UCD beetpakken. Brandzalf bij de hand houden
.
Als de kast geen ventilatieopeningen heeft, zal het gaandeweg steeds warmer worden.
Vergelijk het maar met een goed geisoleerd huis: even de CV aan is voldoende om het een dag lang warm te houden (ook bij 0 graden buiten). Met deur open en CV uit is het na half uur al weer koud.
Suggestie: eerst half uurtje CD met veel laag er in spelen. Dan open schroeven en UCD beetpakken. Brandzalf bij de hand houden
Als de kast geen ventilatieopeningen heeft, zal het gaandeweg steeds warmer worden.
Vergelijk het maar met een goed geisoleerd huis: even de CV aan is voldoende om het een dag lang warm te houden (ook bij 0 graden buiten). Met deur open en CV uit is het na half uur al weer koud.
Gewoon proberen, de mijne worden handwarm en die zitten tegen een alu plaat van de behuizing geschroefd. Ook na lang redelijk hard worden ze niet echt warm, je kunt je hand er gewoon tegenaan houden.
In het ergste geval kun je altijd nog een rechthoekig gat maken in je behuizing om een koelplaatje te monteren.
Ik neem aan dat je met die 150W niet bedoeld dat ie dat moet dissiperen, want dan kun je wel een blok aluminium laten aanrukken...
Groeten Mark
In het ergste geval kun je altijd nog een rechthoekig gat maken in je behuizing om een koelplaatje te monteren.
Ik neem aan dat je met die 150W niet bedoeld dat ie dat moet dissiperen, want dan kun je wel een blok aluminium laten aanrukken...
Groeten Mark
Hier mijn beviningen:
ik heb de versterker 24 uur aan laten staan zonder signaal.
De boutjes waarmee de koelplat aan het plexiglas geschrooefd zijn was behoorlijk warm ! Ik schat 65 graden.
Ik heb er nu 2 stukken alumium vna 7x4 cm 8 mm dik tussen geklemd en de achterwand wat meer open gezet. Temperatuur is nu beter onder controle en bovendien is er nu enige air-flow (morgen checken of dit voldoende is !)
ik heb de versterker 24 uur aan laten staan zonder signaal.
De boutjes waarmee de koelplat aan het plexiglas geschrooefd zijn was behoorlijk warm ! Ik schat 65 graden.
Ik heb er nu 2 stukken alumium vna 7x4 cm 8 mm dik tussen geklemd en de achterwand wat meer open gezet. Temperatuur is nu beter onder controle en bovendien is er nu enige air-flow (morgen checken of dit voldoende is !)
de oplettende kijker ziet dat de input-aansluitsnoer van de rechter helft gesoldeerd is. Het aansluitblokje bleek defect !
BTW: ik heb nog 50x50 cm 8 mm dik plexiglas over ...
ander topic: de speaker kabels zijn zelf gevlochten TNT triple-T CAT5 kabels, ben ik erg tevreden mee.
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
ook hier: Reuse to the extreme...
BTW: ik heb nog 50x50 cm 8 mm dik plexiglas over ...
ander topic: de speaker kabels zijn zelf gevlochten TNT triple-T CAT5 kabels, ben ik erg tevreden mee.
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
ook hier: Reuse to the extreme...
- Bijlagen
-
- triple-t.jpg (9.3 KiB) 2460 keer bekeken
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt...... 
In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Klopt, in rust is de stroom opname van de UcD400 zo'n 60mA in de plus en zo'n 100mA in de min.Dus bij 2x50V zo'n 8W.Paul schreef:Ik heb de indruk dat een UcD zonder signaal net zo warm is als met?
Op dit opgenomen vermogen komt dan het rendement van 93%, als je hardt draait heb je misschien pieken van 100W waarbij het opgenomen vermogen maar 1/10 is. Dus dan komt er nog 10W bij tegen het rendement van 93% is dan nog zo'n 1W....
Er is dus weinig verschil tussen draaien met muziek aan en zonder muziek.
Jan-Peter
Goed idee. Pics volgen later!Hans Nootdorp schreef:Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt......
In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Kan ik niet rekenen en is 93% van 10W inderdaad "zo'n 1W" ?Jan-Peter schreef:Op dit opgenomen vermogen komt dan het rendement van 93%, als je hardt draait heb je misschien pieken van 100W waarbij het opgenomen vermogen maar 1/10 is. Dus dan komt er nog 10W bij tegen het rendement van 93% is dan nog zo'n 1W....
Misschien dat daar wat van instaat in het topic, anders misschien in een topic bij diy events. Anders iemand pm'en die flink gemod heeft.Paul schreef:Klopt, ik was niet heel duidelijk, ik bedoelde welk effect deze modificatie bewerkstelligt..
Ik vermoed dus strakker, droger laag en zocht daar bevestiging voor
Groeten Mark
na deze regenachteige dag: ziehier het resultaat: goes/voldoende gekoeld (met nieuwe achterwand, dit keer met winkelhaak!)Àadjo schreef:Goed idee. Pics volgen later!Hans Nootdorp schreef:Ik zou de koeling van de UCD toch iets verbeteren. Als ie zonder signaal al flink warm wordt......
In het plexiglas achter de UCD een rechthoekig gat zagen; een paar mm kleiner dan de UCD-koleplaat. In dat gat een plaatje aluminium leggen (dikte is iets dikker dan plexiglas). Dan tegen het plaatje alu een koelblokje/plaatje bevestigen. Koelblokje iets breder of langer maken dan het gat in het plexiglas. Daardoor komt het plexiglas klem te zitten tussen UCD en koelblokje, zodra je met de boutjes de UCD tegen de koelplaat aanschroeft.
nb : de ribbeltjes in de foto komen van panelen aan het plafond..
