Bouw Frugelhorn met Fostex fe126e (update 9)
Moderator: Beheerdersteam
Ja, inderdaad. Alleen was het freesje niet van zo'n goede kwaliteit. Het lagertje is verbrand en heeft een mooi gleufje gebrand in het MDF. Deze week maar even een goed freesje kopen.rho schreef:Gaat goed joh. Heb je dat gat met een copieerfreesje gemaakt? (zo'n vingerfrees met een lagertje onderaan)
Hmm, misschien wel. Alleen moet je dan waarschijnlijk wel de inhoud van de compressiekamer veranderen, aangezien elke speaker hier een ander volume nodig heeft.Hififiel schreef:Hoi Sevenup
Mooi hoorntjeniet te groot, maar waarschijnlijk zal het geluid wel groots zijn
![]()
Ik heb een vraagje, zou een Jordan JX92s hierin ook goed kunnen werken?
Ik heb namelijk die drivers nu in een platte luidspreker zitten, ze klinken hierin erg goed maar het laag blijft enigzins terughoudend.
Misschien kun je het eens vragen aan de ontwerpers van de hoor. Zie website aan het begin van dit topic...
sevenup schreef:Hmm, misschien wel. Alleen moet je dan waarschijnlijk wel de inhoud van de compressiekamer veranderen, aangezien elke speaker hier een ander volume nodig heeft.Hififiel schreef:Hoi Sevenup
Mooi hoorntjeniet te groot, maar waarschijnlijk zal het geluid wel groots zijn
![]()
Ik heb een vraagje, zou een Jordan JX92s hierin ook goed kunnen werken?
Ik heb namelijk die drivers nu in een platte luidspreker zitten, ze klinken hierin erg goed maar het laag blijft enigzins terughoudend.
Misschien kun je het eens vragen aan de ontwerpers van de hoorn. Zie website aan het begin van dit topic...
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
ik zou de JX92S niet in de frugral horn toepassen.
De horn is totaal niet berekend voor deze driver en ik verwacht ook niet dat je er een betere bas weergave door zal krijgen dan je nu hebt met de platte luidsprekers die je hebt gebouwt.
Als je een betere basweergave wilt hebben van de JX92S dan zou ik eerder voor de VTL van Jordan zelf gaan:
http://www.ejjordan.co.uk/pdf/JX92S_VTL.pdf
blijft kwa design ook nog dicht bij je huidige design
De horn is totaal niet berekend voor deze driver en ik verwacht ook niet dat je er een betere bas weergave door zal krijgen dan je nu hebt met de platte luidsprekers die je hebt gebouwt.
Als je een betere basweergave wilt hebben van de JX92S dan zou ik eerder voor de VTL van Jordan zelf gaan:
http://www.ejjordan.co.uk/pdf/JX92S_VTL.pdf
blijft kwa design ook nog dicht bij je huidige design
Het is een exponentieel hoorverloop in combinatie met een drukkamer. Hierdoor krijg je versterking van de frequenties waarvoor de hoorn gemaakt is. Hier is dat 50-200Hz. De tuning van de hoorn wordt oa. gedaan dmv het volume van de drukkamer achter de driver alsmede door de hoornlengte en de verhouding tussen de oppervlakte aan het begin en eind van de hoorn.SmauG schreef:Ik heb dit topic en de artikelen meegelezen en ik vraag me nu tog echt af. wat is er nou zo kenmerkend aan een hoorn?
De kast is gesloten en heeft een doolhofje binnenin?
Zie hieronder voor wat theorie. Het komt er op neer dat je een conversie doet van hoge druk/kleine uitslag naar lage druk/grote uitslag. Hierdoor wordt het rendement verhoogd.
Horn speakers use a shaped waveguide in front of or behind the driver to increase the directivity of the loudspeaker and to transform a small diameter, high pressure condition at the driver to a large diameter, low pressure condition at the mouth of the horn. This increases the sensitivity of the loudspeaker and focuses the sound over a narrower area. The size of the throat, mouth, the length of the horn and the area expansion rate are carefully chosen to provide this transforming function over a wide range of frequencies. The length and cross sectional mouth area required to create a bass or sub-bass horn may necessitate a horn many feet long. Due to the large volume that such a horn occupies, it is often necessary to fold the horn in order to allow it to fit its environment. Formerly, largely after WWII and before the stereo era, horns whose mouths took up much of a room wall were not uncommon amongst hi-fi fans, perhaps the most common examples being those made by Hartley and Klipsch. Such installations became much less acceptable when two were required, and entirely unthinkable in modern, multi-channel home systems.
A horn loaded speaker can have a sensitivity as high as 110 dB @ 2.83 volts (1 watt @ 8 Ohms) @ 1 Meter. This is a hundredfold increase in output compared to a speaker rated at 90 dB sensitivity, and is invaluable in applications where high sound levels are required or amplifier power is limited.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Er zijn er inderdaad verschillende, nu ik even kijk zijn ze inderdaad allemaal vooral een stuk breder. Onderstaande hoorn is in de uitvoering voor bijvoorbeeld een Jordan een stuk smaller, binnenbreedte 13 cm.Jacco schreef:er zijn meerdere horn designs voor de Jordan maar die zijn alle gelijk behoorlijk groot.
niet te vergelijken met het formaat van de frugralhorn, wat na de klank toch een van de sterke punten is van de frugral.
http://www.hm-moreart.de/25.htm
Let wel dat het een raar beestje is, het is er een van Horst Möller. Hier worden er twee drivers (*) per speaker gebruikt, elk heeft z'n eigen hoorn van verschillende lengte en de kamfiltereffecten ten gevolge van rearhoornloading vallen "in elkaar", waardoor je een lineaire en gebalanceerde respons krijgt. Ik heb er verder geen informatie over, ik weet niets anders dan wat op zij site staat.
(*: Achterpaar mag ook ander type zijn, mag ook gefilterd, etc. etc. etc., alhoewel de ontwerper zelf het dipool effect propageerd. Net als Jeroend.)
Ik weet het niet, het is een raar ding. Horst Möller is een beetje het type geniale gek die veel frictie opwekt. Alle discussies over zijn ontwerpen gaan eigenlijk over hem, dus hoe zijn ontwerpen het doen weet eigenlijk niemand. Hij heeft ooit ontwerpen in de Klang & ton gehad, hij heeft enige status. Onder andere een backloaded hoorn voor 16 cm drivers, die tot 25 Hz gaat met een mooi grafiekje.
Heb gisteravond even geprobeerd, en valt niet tegen. Vooral het midden en hoog is al erg goed. Stemmen en acoustisch gitaar zijn gewoon eng realistisch.audiomanics schreef:En ??? Klinkt het een beetje naar verwachting? Moeilijk te zeggen misschien met maar een speaker...sevenup schreef:maar kan al testen...
Kees
Laag is nog wat terughoudend, maar wel erg strak en droog. De luidspreker moet nog wel inspelen (50-100 uur) dus het zal zeker nog wel beter worden.
Dat standaard ontwerp heb ik ook al eens beluisterdJacco schreef:ik zou de JX92S niet in de frugral horn toepassen.
De horn is totaal niet berekend voor deze driver en ik verwacht ook niet dat je er een betere bas weergave door zal krijgen dan je nu hebt met de platte luidsprekers die je hebt gebouwt.
Als je een betere basweergave wilt hebben van de JX92S dan zou ik eerder voor de VTL van Jordan zelf gaan:
http://www.ejjordan.co.uk/pdf/JX92S_VTL.pdf
blijft kwa design ook nog dicht bij je huidige design
Die frugal hoorn lijkt mij juist door te varieren met het vollume van de compressieruimte behoorlijk flexibel, en het ontwerp is mooi.
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Jouw ontwerp is ook niet te vergelijken met de Frugral horn.
De Jordan driver kan zowieso al meer laag produceren dan de Fostex FE126E. Als je dan ook nog is bedenkt dat de Jordan zich prima thuis kan voelen in een goede Basreflex dan is het niet meer dan normaal dat bij jouw ontwerp een steviger laag aanwezig is.
Begrijp me niet verkeerd ik vind de frugral een prachtig ontwerp.
Maar ik ben zelf een fan van de Jordan en luister de hele dag naar deze speakers. zowel op mijn werkkamer als in de woonkamer
Ik ken zowel de Frugral maar ook de Jordan.

De Jordan driver kan zowieso al meer laag produceren dan de Fostex FE126E. Als je dan ook nog is bedenkt dat de Jordan zich prima thuis kan voelen in een goede Basreflex dan is het niet meer dan normaal dat bij jouw ontwerp een steviger laag aanwezig is.
Begrijp me niet verkeerd ik vind de frugral een prachtig ontwerp.
Maar ik ben zelf een fan van de Jordan en luister de hele dag naar deze speakers. zowel op mijn werkkamer als in de woonkamer
Ik ken zowel de Frugral maar ook de Jordan.
Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
Wat zou er precies gebeuren? Zou het sublaag te dominant worden met de Jordan in de Frugral?
Ik heb zelf te weinig ervaring met het simuleren van hoorns om iets zinnigs er van te kunnen zeggen
Wat zou er precies gebeuren? Zou het sublaag te dominant worden met de Jordan in de Frugral?
Ik heb zelf te weinig ervaring met het simuleren van hoorns om iets zinnigs er van te kunnen zeggen
Oh, maar dat is niet de enige hoorn voor een Jordan, hoor!Hififiel schreef:Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
1: Kleinste...
http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 001816.pdf

2: ...groter...
http://www.hm-moreart.de/72.htm

3: ...grootst!
http://www.passdiy.com/pdf/j-low.pdf
http://www.passdiy.com/pdf/jlowassy.pdf

4: Ook in een aangepaste Buschorn.
http://www.joern-hohmann.de/index.html

Nummer één lijkt me het subtielst. Ook moeilijk om te bouwen, denk ik.
De Jordan zou best kunnen werken in de Frugelhoorn als je de achterkamer vergroot.... dat kan tot 6 ltr...Hififiel schreef:Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
Wat zou er precies gebeuren? Zou het sublaag te dominant worden met de Jordan in de Frugral?
Ik heb zelf te weinig ervaring met het simuleren van hoorns om iets zinnigs er van te kunnen zeggen
hier link naar pdf file lees blz. 8 en 9 maar eens door
http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 130307.pdf
of mail de ontwerper van de Frugelhoorn eens david aka planet 10
