Bouw Frugelhorn met Fostex fe126e (update 9)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bouw Frugelhorn met Fostex fe126e (update 9)

Bericht door sevenup »

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met de bouw van de "Frugelhorn". Dit is een kleine backloaded horn met hoornmond aan de achterkant. Er zit een breedbander in van Fostex, de FE126E.

Informatie en foto's van deze hoorn zijn te vinden op:
http://www.frugal-horn.com/Frugel-Horn.html

Schets van de "Frugelhorn"
Afbeelding

Ik maak de level-1 uitvoering met de diepere achterkant. Later maak ik misschien nog de radiator die achter de speaker geplaatst moet worden.

De ongebruikte ruimte bovenin de kast ( de driehoek ) wordt uit de zijkanten uitgevreest zodat je door de kast heen kan kijken.
De ruimte onderin wordt opgevuld met zilverzand.

Afwerking van de kast heb ik iets anders verzonnen dan de meeste hebben gedaan. De bovenkant en voorkant worden ingelegd met berken multiplex, gebeitst en afgelakt in kersen kleur.
De zijkant en bovenkant worden dus opgebouwd uit 12mm MDF verlijmt met 9mm berken. Totaal 21mm dik. Hierdoor moesten de hoogte en diepte dus 3mm langer worden, omdat standaard 18mm wordt gebruikt.

Ik heb de berken plankjes voor 1 kast al gezaagd en 1x gebeitst. De houtnerf springt er al mooi uit. Hierna nog 1x beitsen en 1 a 2 keer aflakken.
De zijkanten en achterkant worden waarschijnlijk gespoten in creme wit ( meer naar de bruinige kant dan naar de gele kant ), kleurt goed met de roodachtige kleur van het kersen.

Foto's volgen zo spoedig mogelijk.

Valt nog genoeg te doen, aangezien binnenin bijna alles onder verstek gezaagd moet worden.
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 13 aug 2007, 20:26, 15 keer totaal gewijzigd.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ik ga je frugelhorn project op de voet volgen, ben zeer benieuwd !
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik ook!

Weer een mooi ontwerpje wat het leven ziet .
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hallo,

Hierbij nog even een kort lijstje van de afspeel apparatuur die ik gebruik:

* Panasonic S35 DVD speler als loopwerk ( CD / DVD / MP3 ) met digitale uitgang

* Sony versterker type TA-F450D. Dit is een model uit begin jaren 90 met erg leuke features zoals: Mosfet eindtrap, afgeschermde ingegoten ringkerntrafo, Alps potmeters, digitale ingang met dual mono burrbrown D/A converters, digital direct knop voor rechtstreeks signaallijn van D/A converterbord naar eindversterker, vermogen 2x80W RMS, volledig aluminium front en knoppen.

Interlinks (worden zelf gebouwd)

kabel: http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... NF-202.pdf
connectoren: http://www.neutrik.com/content/products ... MSDE_audio

luidspreker kabel

doe eens een goede suggestie! liefst zelfbouw, wil namelijk alles zelf maken...
Laatst gewijzigd door sevenup op za 30 jun 2007, 9:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

3 UTP kabels met vaste kern netjes vlechten. Krimkous om het eind. Bananen stekkers er aan en hopza. Hi-end speaker kabel.

Werkt perfect. Klinkt goed.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hoi,

Vanmiddag wat MDF laten zagen en een begin gemaakt met zagen :D. De zijkanten heb ik op maat laten zagen ( nog wel zelf de schuine kant gezaagd ) De rest van de MDF plaat heb ik op laten zagen in stroken van 14cm. Dit is de breedte van alle plankjes die tussen de zijkanten komen. Zo kan ik ze zelf op de goede lengte zagen, ook onder verstek. op de foto's zijn de delen nog niet gelijmt, maar dit geeft mij alvast een goed idee hoe het wordt en of alles wat ik gezaagd heb goed past.

Het is wel een stukje uitdagender dan de luidsprekers die ik tot nu toe gemaakt heb, zoals deze goedkope party speaker: http://home.wanadoo.nl/michielstegeman/ ... eaker1.JPG

De bouw is ook hier te volgen: http://home.wanadoo.nl/michielstegeman/speakers.htm

Mijn "Hobbyruimte"
Afbeelding

De eerste gezaagde delen
Afbeelding

De eerste delen die onder verstek gezaagd moeten worden
Afbeelding

Resultaat van 1 middag zagen, alle resterende delen voor 1 speaker
Afbeelding

De eerste delen zitten in de lijm, en gat voor de fostex unit is met de frees gemaakt
Afbeelding

En nog meer lijmen...
Afbeelding

ps. De rand aan de voorkant en bovenkant is dus voor de berken-houten plankjes
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Had van een collega van mij nog een tip gekregen over het maken van luidspreker kabel.

Hij gebruikte 2 RG6 coax kabels waarvan de afscherming aan de kant van de versterker aan het chassis van de versterker is geground.
Geen idee of dit goed werkt, maar ga het wel even proberen, aangezien ik de kabel voor niks kan krijgen. Wel even banaanstekkers er aan maken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

En waar ga je die ground aan vastmaken?

Lijkt deze beter: http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Ook dubbele coax maar de configuratie is logischer
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het luidsprekerchassis zou je ook via de mantel kunnen aarden. Of het effect hiervan meetbaar is betwijfel ik, maar het zal ongetwijfeld wel een psychoakoestisch effect hebben.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Misschien stom dat ik het me afvraag, maar waarom zou je de mantel van je speakerkabel aan de buitenkant van je versterker willen knopen? Ik weet niet hoe 'schoon' de aarde op je kast is, maar kan me voorstellen dat je misschien wel een hele mooie stralende kabel aan t maken bent..

Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zeer interessant ontwerp wat je daar gaat bouwen. Ik heb het allemaal al een beetje gevolgd op DIYaudio, maar ik ga dit toch ook nog volgen hoor.

Speakerkabel afschermen lijkt me geen zin te hebben. De signaalgrootte is op de uitgang van je versterker zo groot dat instraling zeer weinig invloed heeft en zeker niet hoorbaar zal zijn. Dan ken je beter een luidsprekerkabel gebruiken met voldoende dikte, want zo'n coaxje is meestal toch ook niet al te vet wat geleider betreft. Dan begint ie bij redelijke lengtes al invloed op de DF van je systeem te hebben en dat is zeker niet de bedoeling.

Als je toch absoluut een coax wil kan je eens bij sommercable kijken. Die hebben luidsprekerkabel in coax uitvoering.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Een hoog efficiente Fostex heeft ook niet een heel dikke kabel nodig, er gaat immers weinig vermogen doorheen, en er zijn coaxen met redelijk dikke koperkern (1,1 mm rond)

Alleen die massa kan ik nog niet plaatsen als verbetering
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Maar het is wel gunstig als de weerstand van de kabel laag is.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

indoubt schreef:
En waar ga je die ground aan vastmaken?

Lijkt deze beter: http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html

Ook dubbele coax maar de configuratie is logischer
Die ziet er goed uit, alleen heeft onze coax geen koperen afscherming, maar aluminium folie met gevlochten zilverkleurige afscherming.

Deze afscherming is niet goed te solderen...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nog een paar foto's...

Foutje gemaakt bij het lijmen. Het plankje had over de rode lijn moeten lopen. Er moet nog 1 deel gelijmd worden op de blauwe lijn.
Afbeelding

Dit wordt het berken, gebeitst in kersenkleur.
Afbeelding

De Fostex speakers zijn binnen. Kleurt mooi samen met het berken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Die foute plank is misschien wel een probleem. Het hoornverloop is zo helemaal vervormt. Hij wordt ipv als maar groter kwa doorsnede plots weer kleiner en daarna weer groter.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

kan dat 1 plankje er niet 'voorzichtig' terug 'uitgebroken' worden? dan de binnenkant terug glad schuren en nieuw plankje lijmen?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nils_vn schreef:
kan dat 1 plankje er niet 'voorzichtig' terug 'uitgebroken' worden? dan de binnenkant terug glad schuren en nieuw plankje lijmen?
Mijn idee ook. Uitbreken, opschuren en nieuwe plank lijmen. Moet wel, anders klopt het hoornverloop idd niet meer.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

rho schreef:
Die foute plank is misschien wel een probleem. Het hoornverloop is zo helemaal vervormt. Hij wordt ipv als maar groter kwa doorsnede plots weer kleiner en daarna weer groter.
Mooie compacte hoorn lijkt me zo..
Denk dat RHO gelijk heeft met die foutief gelijmde plank..
het is een kleine hoorn dus een schot 2 cm verkeerd lijmen
geeft al een zeer afwijkend hoornverloop ....

lees wel wat het resultaat gaat worden :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

sevenup schreef:
Nils_vn schreef:
kan dat 1 plankje er niet 'voorzichtig' terug 'uitgebroken' worden? dan de binnenkant terug glad schuren en nieuw plankje lijmen?
Mijn idee ook. Uitbreken, opschuren en nieuwe plank lijmen. Moet wel, anders klopt het hoornverloop idd niet meer.
Houtlijm is verrekte sterk. Hopelijk komt 't goed. Ik duim alvast voor je.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

toplaag van t MDF is minder sterk, die trek je er zo af hoor :roll: het is de binnenkant maar hè
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Platte beitel vanaf de bovenzijde moet lukken.

Kwam ej er laat achter trouwens? jou zou meteen moeten zien dat het verloop niet "oogt"
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

bartsegers schreef:
Platte beitel vanaf de bovenzijde moet lukken.

Kwam ej er laat achter trouwens? jou zou meteen moeten zien dat het verloop niet "oogt"
Als ie vol lijmklemmen hangt valt dat zo niet op denk ik.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Helaas nog niet verder gekomen met de speakers door het slechte weer.
Hierdoor had ik wel mooi tijd om wat kabels te maken.

Setje interlinks met "Neutrik" connectoren en "Eagle" kabel.
Dit is een soepele neopropeen kabel met extra afscherming door middel van een koolstof laagje tussen de binnenader en de koperen afscherming.
Afbeelding

Luidspreker kabel gemaakt aan de hand van deze beschrijving: http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html
Ik heb een goede coax kabel gebruikt met massieve kern en volledig koperen en dicht gevlochten afscherming.
De uiteinden zijn van 3mm2 OFC luidspreker kabel van goede kwaliteit.
Er moeten nog vorkjes of banaanstekkers aan de uiteinden gemonteerd worden, maar ziet er al goed uit :D
Afbeelding

hopelijk heb ik de eerste speaker dit weekend in elkaar zitten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Weer wat verder met lijmen. De foute plank eruit gehaald en een nieuwe erin.
Ook het eerste gat gemaakt in de zijkant.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”