Bouw Frugelhorn met Fostex fe126e (update 9)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Gaat goed joh. Heb je dat gat met een copieerfreesje gemaakt? (zo'n vingerfrees met een lagertje onderaan)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

rho schreef:
Gaat goed joh. Heb je dat gat met een copieerfreesje gemaakt? (zo'n vingerfrees met een lagertje onderaan)
Ja, inderdaad. Alleen was het freesje niet van zo'n goede kwaliteit. Het lagertje is verbrand en heeft een mooi gleufje gebrand in het MDF. Deze week maar even een goed freesje kopen.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Hoi Sevenup
Mooi hoorntje :D niet te groot, maar waarschijnlijk zal het geluid wel groots zijn :wink:

Ik heb een vraagje, zou een Jordan JX92s hierin ook goed kunnen werken?
Ik heb namelijk die drivers nu in een platte luidspreker zitten, ze klinken hierin erg goed maar het laag blijft enigzins terughoudend.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Hififiel schreef:
Hoi Sevenup
Mooi hoorntje :D niet te groot, maar waarschijnlijk zal het geluid wel groots zijn :wink:

Ik heb een vraagje, zou een Jordan JX92s hierin ook goed kunnen werken?
Ik heb namelijk die drivers nu in een platte luidspreker zitten, ze klinken hierin erg goed maar het laag blijft enigzins terughoudend.
Hmm, misschien wel. Alleen moet je dan waarschijnlijk wel de inhoud van de compressiekamer veranderen, aangezien elke speaker hier een ander volume nodig heeft.

Misschien kun je het eens vragen aan de ontwerpers van de hoor. Zie website aan het begin van dit topic...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
Hififiel schreef:
Hoi Sevenup
Mooi hoorntje :D niet te groot, maar waarschijnlijk zal het geluid wel groots zijn :wink:

Ik heb een vraagje, zou een Jordan JX92s hierin ook goed kunnen werken?
Ik heb namelijk die drivers nu in een platte luidspreker zitten, ze klinken hierin erg goed maar het laag blijft enigzins terughoudend.
Hmm, misschien wel. Alleen moet je dan waarschijnlijk wel de inhoud van de compressiekamer veranderen, aangezien elke speaker hier een ander volume nodig heeft.

Misschien kun je het eens vragen aan de ontwerpers van de hoorn. Zie website aan het begin van dit topic...
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

ik zou de JX92S niet in de frugral horn toepassen.
De horn is totaal niet berekend voor deze driver en ik verwacht ook niet dat je er een betere bas weergave door zal krijgen dan je nu hebt met de platte luidsprekers die je hebt gebouwt.

Als je een betere basweergave wilt hebben van de JX92S dan zou ik eerder voor de VTL van Jordan zelf gaan:

http://www.ejjordan.co.uk/pdf/JX92S_VTL.pdf

blijft kwa design ook nog dicht bij je huidige design :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Er is een backloaded hoorn, speciaal voor de Jordan. Google op Jordan horn.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

er zijn meerdere horn designs voor de Jordan maar die zijn alle gelijk behoorlijk groot.

niet te vergelijken met het formaat van de frugralhorn, wat na de klank toch een van de sterke punten is van de frugral.
SmauG
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:05
Locatie: Zaandijk

Bericht door SmauG »

Ik heb dit topic en de artikelen meegelezen en ik vraag me nu tog echt af. wat is er nou zo kenmerkend aan een hoorn?

De kast is gesloten en heeft een doolhofje binnenin? :roll:
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

het is zeker geen gesloten kast met een doolhofje binnenin :D

Wat is kenmerkend aan een hoorn: de klank. En in het geval van de frugral horn de basweergave die normaal gesproken niet/nauwelijks aanwezig bij de gebruikte Fostex speaker in een andere behuizing vorm.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

SmauG schreef:
Ik heb dit topic en de artikelen meegelezen en ik vraag me nu tog echt af. wat is er nou zo kenmerkend aan een hoorn?

De kast is gesloten en heeft een doolhofje binnenin? :roll:
Het is een exponentieel hoorverloop in combinatie met een drukkamer. Hierdoor krijg je versterking van de frequenties waarvoor de hoorn gemaakt is. Hier is dat 50-200Hz. De tuning van de hoorn wordt oa. gedaan dmv het volume van de drukkamer achter de driver alsmede door de hoornlengte en de verhouding tussen de oppervlakte aan het begin en eind van de hoorn.

Zie hieronder voor wat theorie. Het komt er op neer dat je een conversie doet van hoge druk/kleine uitslag naar lage druk/grote uitslag. Hierdoor wordt het rendement verhoogd.

Horn speakers use a shaped waveguide in front of or behind the driver to increase the directivity of the loudspeaker and to transform a small diameter, high pressure condition at the driver to a large diameter, low pressure condition at the mouth of the horn. This increases the sensitivity of the loudspeaker and focuses the sound over a narrower area. The size of the throat, mouth, the length of the horn and the area expansion rate are carefully chosen to provide this transforming function over a wide range of frequencies. The length and cross sectional mouth area required to create a bass or sub-bass horn may necessitate a horn many feet long. Due to the large volume that such a horn occupies, it is often necessary to fold the horn in order to allow it to fit its environment. Formerly, largely after WWII and before the stereo era, horns whose mouths took up much of a room wall were not uncommon amongst hi-fi fans, perhaps the most common examples being those made by Hartley and Klipsch. Such installations became much less acceptable when two were required, and entirely unthinkable in modern, multi-channel home systems.

A horn loaded speaker can have a sensitivity as high as 110 dB @ 2.83 volts (1 watt @ 8 Ohms) @ 1 Meter. This is a hundredfold increase in output compared to a speaker rated at 90 dB sensitivity, and is invaluable in applications where high sound levels are required or amplifier power is limited.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

De eerste speaker is klaar! Moet nog wel afgewerkt worden, maar kan al testen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

dat ziet er veel belovend uit! :D =D>
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, dat ziet er al erg goed uit. Nice!
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Gaaf ding hoor ! Heb je al een kleur/afwerking in gedachten voor de zijkanten enzo ? Mischien een of andere structuurverf ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sevenup schreef:
maar kan al testen...
En ??? Klinkt het een beetje naar verwachting? Moeilijk te zeggen misschien met maar een speaker...

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Jacco schreef:
er zijn meerdere horn designs voor de Jordan maar die zijn alle gelijk behoorlijk groot.

niet te vergelijken met het formaat van de frugralhorn, wat na de klank toch een van de sterke punten is van de frugral.
Er zijn er inderdaad verschillende, nu ik even kijk zijn ze inderdaad allemaal vooral een stuk breder. Onderstaande hoorn is in de uitvoering voor bijvoorbeeld een Jordan een stuk smaller, binnenbreedte 13 cm.

Afbeelding

http://www.hm-moreart.de/25.htm

Let wel dat het een raar beestje is, het is er een van Horst Möller. Hier worden er twee drivers (*) per speaker gebruikt, elk heeft z'n eigen hoorn van verschillende lengte en de kamfiltereffecten ten gevolge van rearhoornloading vallen "in elkaar", waardoor je een lineaire en gebalanceerde respons krijgt. Ik heb er verder geen informatie over, ik weet niets anders dan wat op zij site staat.

(*: Achterpaar mag ook ander type zijn, mag ook gefilterd, etc. etc. etc., alhoewel de ontwerper zelf het dipool effect propageerd. Net als Jeroend.)

Ik weet het niet, het is een raar ding. Horst Möller is een beetje het type geniale gek die veel frictie opwekt. Alle discussies over zijn ontwerpen gaan eigenlijk over hem, dus hoe zijn ontwerpen het doen weet eigenlijk niemand. Hij heeft ooit ontwerpen in de Klang & ton gehad, hij heeft enige status. Onder andere een backloaded hoorn voor 16 cm drivers, die tot 25 Hz gaat met een mooi grafiekje.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mipo schreef:
Gaaf ding hoor ! Heb je al een kleur/afwerking in gedachten voor de zijkanten enzo ? Mischien een of andere structuurverf ?
Zijkanten en achterkant worden waarschijnlijk creme-wit. Ongeveer dezelfde kleur als de driver.
Het gat in de zijkanten wordt antraciet.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
maar kan al testen...
En ??? Klinkt het een beetje naar verwachting? Moeilijk te zeggen misschien met maar een speaker...

Kees
Heb gisteravond even geprobeerd, en valt niet tegen. Vooral het midden en hoog is al erg goed. Stemmen en acoustisch gitaar zijn gewoon eng realistisch.
Laag is nog wat terughoudend, maar wel erg strak en droog. De luidspreker moet nog wel inspelen (50-100 uur) dus het zal zeker nog wel beter worden.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Jacco schreef:
ik zou de JX92S niet in de frugral horn toepassen.
De horn is totaal niet berekend voor deze driver en ik verwacht ook niet dat je er een betere bas weergave door zal krijgen dan je nu hebt met de platte luidsprekers die je hebt gebouwt.

Als je een betere basweergave wilt hebben van de JX92S dan zou ik eerder voor de VTL van Jordan zelf gaan:

http://www.ejjordan.co.uk/pdf/JX92S_VTL.pdf

blijft kwa design ook nog dicht bij je huidige design :)
Dat standaard ontwerp heb ik ook al eens beluisterd :roll: in mijn ontwerp is het laag steviger :D

Die frugal hoorn lijkt mij juist door te varieren met het vollume van de compressieruimte behoorlijk flexibel, en het ontwerp is mooi.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Jouw ontwerp is ook niet te vergelijken met de Frugral horn.

De Jordan driver kan zowieso al meer laag produceren dan de Fostex FE126E. Als je dan ook nog is bedenkt dat de Jordan zich prima thuis kan voelen in een goede Basreflex dan is het niet meer dan normaal dat bij jouw ontwerp een steviger laag aanwezig is.

Begrijp me niet verkeerd ik vind de frugral een prachtig ontwerp.
Maar ik ben zelf een fan van de Jordan en luister de hele dag naar deze speakers. zowel op mijn werkkamer als in de woonkamer 8)
Ik ken zowel de Frugral maar ook de Jordan.

:)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
Wat zou er precies gebeuren? Zou het sublaag te dominant worden met de Jordan in de Frugral?

Ik heb zelf te weinig ervaring met het simuleren van hoorns om iets zinnigs er van te kunnen zeggen :?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hififiel schreef:
Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
Oh, maar dat is niet de enige hoorn voor een Jordan, hoor!

1: Kleinste...
http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 001816.pdf

Afbeelding

2: ...groter...
http://www.hm-moreart.de/72.htm

Afbeelding

3: ...grootst!
http://www.passdiy.com/pdf/j-low.pdf
http://www.passdiy.com/pdf/jlowassy.pdf

Afbeelding

4: Ook in een aangepaste Buschorn.
http://www.joern-hohmann.de/index.html

Afbeelding

Nummer één lijkt me het subtielst. Ook moeilijk om te bouwen, denk ik.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Nummer 1, 2 en 3 kende ik al, de nummer 1 vond mijn vrouw te diep (zeurt ze snachts nooit over) :lol:
De laatste zou voor mij perfect zijn :D Jammer dat hij geen tekeningen op zijn site heeft staan :cry:

Zal hem eens mailen :?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hififiel schreef:
Het hoorn-ontwerp voor de Jordan (de Tuba) ken ik ook maar deze is erg groot, vandaar dat ik eigenlijk eens een kleinere hoorn zou willen proberen.
Wat zou er precies gebeuren? Zou het sublaag te dominant worden met de Jordan in de Frugral?

Ik heb zelf te weinig ervaring met het simuleren van hoorns om iets zinnigs er van te kunnen zeggen :?
De Jordan zou best kunnen werken in de Frugelhoorn als je de achterkamer vergroot.... dat kan tot 6 ltr...
hier link naar pdf file lees blz. 8 en 9 maar eens door :)

http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 130307.pdf

of mail de ontwerper van de Frugelhoorn eens david aka planet 10
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”