Hello, en e vraag over e kleine kast;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Frozen_W

Hello, en e vraag over e kleine kast;)

Bericht door Frozen_W »

Hi,
Eerst en vooral wil ik mezelf keer voor stellen ben hier nieuw en heb beslist om in het grote advontuur van de zelfbouw de springen.

Maar ik heb een vraagje!
:p
Ik zou graag zo'n kastje maken om een mp3 speler en wat andere kleine geluidsbronnen op aan te sluiten.
Maar mijn vraag is nu, zou het mogenlijk zijn om in dat kastje zowel een tweeter als een subwoofer in te bouwen of zou dit 'onnnodig' of 'onmogelijk' zijn onnodig in de zin van de kast grootte die dan nodig zou zijn om een mooie klank voort te brengen, want de het kastje mag namenlijk niet te groot zijn (heb nog geen exacte afmetingen in gedachten) moet nog alles berekenen maar voor dat ik een poging ondernam om alles te bereken wou ik weten of het wel zinvol was om drivers en woofers te zoeken om in een kleine kast te stoppen!

Alvast bedankt!
Wouter
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

eerst: WELKOM op dit forum!!

Tweedst: de vraag is, hoe groot mag het worden? Daar staat of valt alles mee. Wil je enigzins acceptabel geluid kun je het niet al te klein maken...

Wowly
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Danku for the welcome;)

Euhm oke een ruwe schatting van de maximale grootte
Dacht ik aan:
b:350mm
h:120mm
l:100mm
En daar zouden twee tweeters moeten inkomen.
En als dat kan of nuttig is (qua klank) een subwoofer.

Ty
Lirben

Bericht door Lirben »

kunje toch een fulranger insteken. Of haal een speakertje uit een pc speaker. Heb ik een tijdje geleden nog gedaan. Een kleine vented kast mee gemaakt. Aangezien ik geen paramters had was het wel een beetje zoeken maar ik heb toch een fraai resultaat.
indoubt

Bericht door indoubt »

Hoe laag moet die subwoofer gaan, dit is eigenlijk veel te klein voor een subwoofer

Edit: 't moet echt heel klein he? Kijk eens naar een Tangband W4-792sc of een Tangband W4-992S of een Visaton FR10 4ohm. Die kunnen allemaal in 3 liter maar komen dan niet heel erg laag meer. Zo'n 70 hz moet je nog net kunnen halen in zo'n klein kastje. Of 2 tweets dan zinvol is voor het stereo beeld betwijfel ik, dan moet je al snel naar 2 a 3" breedbandertjes en kun je net zo goed gelijk 2 breedbandertjes nemen.
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Oke indoubt

En wat raad jij mij dan aan?
Die subwoofer moet niet perse.
Ik wil gewoon hebben dat je er een mp3 op kaan aansluiten en dat die toch nog een acceptabel vol klankgeluid afspeelt

Speakers uit pc speaker leek me wel nog een idee; maar inderdaad zoals je zegt geen specs! dat wordt dus behoorlijk moeilijk;)

Ga nu al eens kijken naar die Tangbands
Thanks
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

over die Tangbands heb ik niet direkt specs gevonden.
maar die Visaton FR 10-4 ziet er wel goed uit.
Klinkt ze ook goed?
En hoe zit het met de 32Ohm weerstand daarop (voor mp3-spelers)

Eens kijken of ik daar in de komende weken het volume voor kan berekenen.

Ik had gedacht aan een basreflexkastje met twee speakers vooraan (dat zouden dan die Visaton's worden) en achteraan een uitgang om lucht aan te zuigen. Binnening nog wat dempings materiaal en ergens achterin een ruimte voor de versterker.

Nu zit ik nog met een andere vraag, normaal ging ik dus met subwoofer en tweeter werken die ging dan moeten gesplits worden. Nu zal dat dus niet nodig zijn. Moet ik dan enkel een versterker gebruiken en niet.

Versterker Split: sub ->versterker => speaker
tweeter-> split links: versterker => speaker
rechts: versterker => speaker

Dus als ik het goed voor heb

versterker => splitter: links
rechts
Of moet het nog anders?

Bedankt alvast:p
indoubt

Bericht door indoubt »

Als je met 2 breedbanders werkt (0.a. die visaton maar er zijn ook mooie TB) heb je verder met filters niet veel te maken.

32 ohm is niet relevant als er een aparte versterker is, die heb je bovendien ook nodig natuurlijk. Met 2 breedbanders is een gewoon stereo versterkertje voldoende. Je kunt kijken naar een T-amp (werkt op 12V), deze zijn klein en vaak beter als de meeste autoversterkertjes. Als je erg handig bent kun je er zelf een bouwen die nog wat beter is maar dat vergt behoorlijk soldeer ervaring.

Maak de kast minimaal 2 keer zo groot indien je de FR10 als breedband in wilt zetten (voor 2 stuks dus). Dat geld overigens ook voor de meeste Tangbands en voor zo ongeveer alles wat je zal kunnen vinden aan interessante luidsprekers. Met de maat die je eerder opgaf wordt je of net door de hond gebeten of door de kat. 't past gewoon net niet. De meeste luidsprekers hebben een bepaald minimaal volume nodig om goed te kunnen functioneren.

Als dat echt niet kan dan moet je inderdaad naar 1 woofje, 2 kleine 2" breedbanders of zo (bv Tangband W2-8xx) etc.)en 3 kanaals versterker.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

als je je kastietsje groter (breder) maakt, kan je van visaton de W130S en daar een tweet bij, ik heb nu al 2 maal de combinatie W130S en SC10N gebouwd, in een miniem klein kastje. Dt geeft (voor de afmetingen) toch behoorlijk, lees méér, bas dan zo'n FRS en meer detail hoog. Gewoonweg mooier om te luisteren. Voor het echte diep laag heb ik dan een apparte sub geplaatst, maar bij de PC is deze overkill.
Afbeelding
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Oke, maar ik zou toch eerder voor fullrange gaan dan.
mss deze?
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=6046
Er twee instoppen en de kast dan aanpassen in volume.
Dan is het maar ietske groter hé ;-)

En dan gewoon versterken en splitten.

En ja, alle elektronica (behalve de speakers) ging ik zelf maken ;-)
Bedankt!
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

als je echt gebrand zit op een full range, is de FRS8 ook een mogenlijkheid, maar verwacht er niet teveel van. Imho werkt een breedbandertje in een kistje gewoon niet om naar muziek te luisteren.
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Zucht!

Hmm, dillema!
Ik wil echt wel een degelijke klank maar dat in een kleine kast!
Want ik heb geen zin om grote kasten mee te slepen op reis ofzo!

Iemand ideeën?

Greetz
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Nils_vn
Ik heb nog eens naar die SC10N en die low-mid gekeken daar die je zei;
Zou je twee sc10n en een low-mid kunnen in een kast krijgen en toch nog ergens rond die afmetingen zitten? (mag gerust nog iets groter dat zie ik dan nog wel)

Bedankt
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

Frozen, die kastjes op de foto zijn 25cm x 15cm x 12cm, dus niet zo ver van jou doel verwijderd.

Begrijp ik het goed dat je 1 kastje maar wil gebruiken?

Dan zou ik eerder opteren voor 2 W130 mid/woofs en 1 sc10N tweeter, ipv 2 tweeters, ik demp de tweeters toch al zo'n 6db tov de woofers, dus zou ik een kastje maken met 2 woofers en in het midden de tweeter. Kom je niet zo heel ver van pakweg 40cm breed x 15cm hoog x 10cm diep.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je voor een full range wil gaan zou ik sowieso de Tangband W3-871 kiezen boven de visaton FRS8

echter gaan beiden maar toto zo'n 100Hz

Een brredbander die lager gaat wordt lastig, of veelduurder.
De combi die Nils_vn heeft is dan nog niet eens zo gek.

Ook hier zijn tangband speaker voor te gebruiken.
Persoonlijk vind ik die qua looks beter (oog wil ook wat :P )

Het is jammer dat Dayton niet goed te verkrijgen is in Nederland anders zou je daar leuke dingen mee kunnen doen.

Maargoed, aangezien je denk ik beginnend bent en niet de meetapparatuur tot je beschikking hebt, is het handiger om een bestaand ontwerp te gaan maken.
Een FRS8 en een W3-871 hebben sowieso een filter nodig om het midden iets te dempen (sperkring). Zonder die klinken ze beiden erg vreemd.

Een andere optie is de omnes audio breendbander, die gaat iets lager dan de tangband, maar is ook ietsjes duurder.
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Idd Nils_vn
Ik wil maar een kastje gebruiken ;)
En ik denk dat ik wel voor jou idee zal gaan om twee mid/woofers en een tweeter te gebruiken.

b_force die combi van nils is inderdaad niet zo gek dan:p
Bedankt voor de info!

Greetz
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

indoubt

Bericht door indoubt »

Misschien is ook nog van belang of het geheel accu operated moet worden. Gezien je reis-aspiraties en je eerdere opgave van maximale afmetingen denk ik dat "draagbaarheid" een belangrijk criteria is. Budget is ook belangrijk voor je keuze. Twee maal visaton W130s(2*25€?), twee SCN10(2*15€?) plus twee maal wisselfilter(2*20€) kosten nu eenmaal meer als twee maal een breedbander van nog geen 9 Euro.

Als je de W130S in een te klein kastje stopt komt ie ook niet laag, ik schat een -3db punt van 100Hz in een kastje van 3-4L(closed, BR heeft meer nodig). De FR10-4 komt beneden de 70Hz (-3db) in een kastje van 3L(basreflex). De FR10 heeft wel beduidend minder reserve als de W130S maar hoe draagbaar moet het zijn.

De W130S is 87db en de FR10 is 86db. Bij de W130S verlies je nog wat in het wisselfilter.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb zelf wat gebouwd met de w130s en ze staan hier ook nog ergens. Ik vindt het een hele goede unit voor het geld en het is een absolute aanrader indien het budget beperkt is alleen heb ik zo mijn twijfels over de draagbaarheid van het systeem.

Ik heb zelf 2 FR10 luidsprekertjes met een klein tripath versterkertje als vakantiesysteem, vandaar misschien mijn promo.Er staat ergens wel een plaatje in het Diy luisterdag topic van BREDA 1.
Linkje: viewtopic.php?t=2101&postdays=0&postorder=asc&start=225

Wat ook leuk kan werken is zo'n klein TB W4-792 die tot ongeveer 70Hz komt in 2.4 liter (84db) met twee kleine 2"breedbanders als de TB W2-800SF die je dan vanaf 250-400Hz laat meespelen. Je hebt dan wel meer filterwerk als met 2 grotere 4"breedbanders maar dit zou in een kastje passen met jouw origineel opgegeven afmetingen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer leuke mini/micro monitor systeempjes die het goed doen. Let er alleen wel op of die geen ondersteuning van een sub nodig hebben.
Frozen_W

Bericht door Frozen_W »

Budget laten we voorlopig nog eventjes achterwege.
Accu operated nee; wil wel een 12V (of 6V of 8V naargelang nodig) adaptor gebruiken die je kan inpluggen.
=> prentje

Die filters maken we zelf dus dat kan al een stuk goedkoper
En dan heb ik nog enkel twee mid/woofs nodig en één tweeter

En b-force; idd het oog wil ook wat daarom zal ik mijn opa een mooi netje laten maken uit aluminium ofzo om er over te hangen;)

Als het idee er is zal ik alles eens in inventor proppen en dan hier opsmijten kunnen jullie nog eens goed kijken en eventueel bijschroeven :p
Greetz thy
Bijlagen
pwr_12vdc.jpg
pwr_12vdc.jpg (11.82 KiB) 2215 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”