En toen zei die "poef!" en deed ie "vlam!&

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

vraag iemand in de buurt die er anders iets meer van af wat, dan weet je het gelijk voor de volgende keer (of vraag het bij de volgende ddiy/luisterdag)

fout maken we opzich wel eens ooit een keer (in het begin) :P

Daarom is een multimeter zo belangrijk, je kan dat eerst goed meten wat iets is alvorens je de hele zooi gaat aansluiten :)

daarom hou ik zo van mijn multimeter :P
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Wowly schreef:
Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn????? :oops: :oops: :oops: :oops:

Het is duidelijk te laat aan het worden om er nog helder bij na te denken. Ik ga de boel maar eens opruimen en overmorgen als ik weer wat tijd heb opnieuw proberen. Zal hem wel moeten opsturen naar hypex zo onderhand...... :oops:

Jan

Dus........hij was kapot.............en is nu echt stuk :cry:

Sterkte ennuh nu weten we dus nog steeds niet wat er eerder aan de hand was :?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, kapot. Ik weet het niet. Ik denk dat de zekeringen de schade wel hebben beperkt. de printbanen van de aanlsuitpennen naar de ucd-modulen lopen namelijk rechtstreeks naar die zekeringen en zijn niet opgewassen geweest tegen de inschakelpiek van de trafo..... Dus met een beetje mazzel hoef ik er alleen maar nieuwe zekeringen in te stoppen.

Ik weet ook nog steeds niet wat nu precies het probleem is geweest, maar denk dat mogelijk een van de elko's zich heeft ontlaadt aan de behuizing en daarmee aan de aardedraad en zo de zekering heeft laten ploffen. Maar ja, omdat ik er zo weinig vanaf weet durf ik dit niet met zekerheid te zeggen.... Misschien dat jullie het wel weten??

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

blijft lastig om dit te bepalden via plaatjes natuurlijk
(en toch proberen wij het allemaal zelf ook :P )

check gewoon alle in en uitgangen en hoe ze aangesloten moeten worden.
EN ZET HET SCHEMATISCH OP PAPIER !!!!!!!

dit is de enige manier om nog enigszins te kunnen troubleshouten.
Paul

Bericht door Paul »

Als je de fout achterhaald hebt en alles weer opbouwt zou ik wel ruimer bemeten afstandsbussen tussen alle modules en behuizing zetten (1 a 2 cm) gewoon om fouten daarmee uit te sluiten.

Van de genoemde 3mm blijft heel weinig over als je soldeerpuntje 2mm hoog uitvalt.....

btw, op mijn softstart zit geen zekering?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het puntje van de pootjes zit zo'n 3 mm van de plaat af, niet de printplaat. Maar dat is zekers een van de dingen die ik zowieso ga veranderen idd!

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik herhaal het misschien nog maar.

Probeer in het vervolg, zeker als je moeite hebt met overzicht houden, eerst alles schematisch te tekenen.
(hoeft niet volgens de richtlijnen, als je zelf nog maar begrijpt wat het voorsteld)

Dat scheelt echt een hoop gepruts.
En je multimeter kan je handig gebruiken bij het testen van diodes, kortsluiting etc etc.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wowly schreef:
Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn????? :oops: :oops: :oops: :oops:
Dat daarom de zekeringen klappen is wel logisch, de AC van de trafo ziet dan een kortsluiting vanwege de grote elco's.

Wat je eerdere probleem heeft veroorzaakt kan ik zo niet nagaan.

Durf je het aan om de andere voedingsmodule op deze versterker module te zetten (eerst uitslapen, red bull drinken en een kruis slaan :mrgreen: ) ?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

In de diode-stand van dat metertje (dat pijltje met dat stokje aan het puntje ;-) ) kun je misschien ook nog even doormeten of de diodes niet doorgeklapt zijn... Dat elco's verzot zijn op wisselspanning is duidelijk, maar zoveel van dat lekkers... daar kunnen ook slitfoils niet tegen..
Adviesje: demonteer alle onderdelen met tenminste een pootje, voorzichtig van de print en meet of ze nog voor dat component spelen... een diode moet dus een diode zijn.. (geleiden in een richting en sperren in de andere) Een elco moet steeds meer weerstand krijgen en als je de pennen omdraait lijkt het eerst of hij minder weerstand (negatieve weerstand ;-?) krijgt en dan weer meer wordt (vollopen van de elco)
en een weerstandje moet dus ongeveer de waarde aangeven die er op staat... bij die kleine smd friemeltjes staan vaak onbeduidende getallen op en is er ook niet zo 1,2,3 te zeggen of het nu een weerstandje of een klein condensatortje is (c'tjes zijn vaak bruin en r'tjes vaak zwart..)

Kees
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

b_force schreef:
ik herhaal het misschien nog maar.

Probeer in het vervolg, zeker als je moeite hebt met overzicht houden, eerst alles schematisch te tekenen.
(hoeft niet volgens de richtlijnen, als je zelf nog maar begrijpt wat het voorsteld)

Dat scheelt echt een hoop gepruts.
En je multimeter kan je handig gebruiken bij het testen van diodes, kortsluiting etc etc.
Hoi Bart,

Ik had wel gelezen wat je postte. Op de Hypex units staat zeer duidelijk aangegeven wat wat is. Het is gewoon mijn eigenlijk slaap en haastcombi die dit soort foutjes maakt.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

KT88 schreef:
Wowly schreef:
Dat daarom de zekeringen klappen is wel logisch, de AC van de trafo ziet dan een kortsluiting vanwege de grote elco's.

Wat je eerdere probleem heeft veroorzaakt kan ik zo niet nagaan.

Durf je het aan om de andere voedingsmodule op deze versterker module te zetten (eerst uitslapen, red bull drinken en een kruis slaan :mrgreen: ) ?
Hoi Sander,

Ik zal de voedingsmudule's eens switchen. Maar wanneer weet ik niet, weetje tijdtekort enzo...

Jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

audiomanics schreef:
In de diode-stand van dat metertje (dat pijltje met dat stokje aan het puntje ;-) ) kun je misschien ook nog even doormeten of de diodes niet doorgeklapt zijn... Dat elco's verzot zijn op wisselspanning is duidelijk, maar zoveel van dat lekkers... daar kunnen ook slitfoils niet tegen..
Adviesje: demonteer alle onderdelen met tenminste een pootje, voorzichtig van de print en meet of ze nog voor dat component spelen... een diode moet dus een diode zijn.. (geleiden in een richting en sperren in de andere) Een elco moet steeds meer weerstand krijgen en als je de pennen omdraait lijkt het eerst of hij minder weerstand (negatieve weerstand ;-?) krijgt en dan weer meer wordt (vollopen van de elco)
en een weerstandje moet dus ongeveer de waarde aangeven die er op staat... bij die kleine smd friemeltjes staan vaak onbeduidende getallen op en is er ook niet zo 1,2,3 te zeggen of het nu een weerstandje of een klein condensatortje is (c'tjes zijn vaak bruin en r'tjes vaak zwart..)

Kees
Hoi Kees,

Goed advies. Moet ik ze perse loshalen van de print? Kan ik ze ook meten óp de print? Bedankt voor je zeer duidelijke uitleg tot nu toe!!

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De reden dat je ze niet door kan meten op de print, is dat je soms dan een ander deel van de print tegelijk meet.

Als er bv een condensator over een diode staat heb je dus al weer een probleem.

Overigens kan je diodes ook met weerstand meten als geen diode richting meter hebt :P

Maar ook al staat het op de hypex onderdelen hoe je alles moet aansluiten, dan is het nog steeds voor het gemak en overzicht handig om alles fftjes in een schema te tekenen.

Ja jongens ik heb ook 1 jaar elektrotechniek gedaan zoals jullie weten en dan hameren ze daar behoorlijk op :P
In het begin vind je het onzin, maar je hebt er zo veel profijt van :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zo, vanavond eindelijk de tijd gevonden om mijn versterker weer te fixen. ik had dus nieuwe weerstanden gehaald en die eerst maar eens op de voedingsmodule gezet. Nu met een wakkere kop alles goed aangesloten en de stroom erop alles okee

Daarna de module erop aangesloten en stroom erop: alles okee

Daarna een bron erop en een van de HiVi's erop gezet: prima geluidje!!!

Enfin, nu onder de voedingsprint isolerende tape geplakt zodat de condensator zich niet meer kan ontladen en de boel weer dicht gemaakt.

ultieme luistertest: klint allemaal weer perfect. Ik heb nu een tijdje gespeeld met de marantz PM80MkII ook niet de minste qua muzikaliteit maar wat een opluchting om weer een ucd te horen. Het schone strakke en gedetailleerde beeld is een echte verademing. Nu ff de Nits erop: wat een geluidskunstenaars zijn dat, fantastisch!

ik was wat bang dat het linkerkanaal wat anders zou klinken, maar het klinkt allemaal perfect. toch robuuste elementen, die slitfoils :D

Enfin, nu wil ik tzt de switch van Jos van Eindhoven in gaan bouwen, en dan ook maar meteen een nieuwe kast maken. Kan ik met de ab de boel regelen en met een beetje geluk weer wat beter geluid!

Wowly (tevreden, snorsnor)
Plaats reactie