fout maken we opzich wel eens ooit een keer (in het begin)
Daarom is een multimeter zo belangrijk, je kan dat eerst goed meten wat iets is alvorens je de hele zooi gaat aansluiten
daarom hou ik zo van mijn multimeter
Moderator: Beheerdersteam
Wowly schreef:Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn?????![]()
![]()
![]()
![]()
Het is duidelijk te laat aan het worden om er nog helder bij na te denken. Ik ga de boel maar eens opruimen en overmorgen als ik weer wat tijd heb opnieuw proberen. Zal hem wel moeten opsturen naar hypex zo onderhand......![]()
Jan
Dat daarom de zekeringen klappen is wel logisch, de AC van de trafo ziet dan een kortsluiting vanwege de grote elco's.Wowly schreef:Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn?????![]()
![]()
![]()
![]()
Hoi Bart,b_force schreef:ik herhaal het misschien nog maar.
Probeer in het vervolg, zeker als je moeite hebt met overzicht houden, eerst alles schematisch te tekenen.
(hoeft niet volgens de richtlijnen, als je zelf nog maar begrijpt wat het voorsteld)
Dat scheelt echt een hoop gepruts.
En je multimeter kan je handig gebruiken bij het testen van diodes, kortsluiting etc etc.
Hoi Sander,KT88 schreef:Dat daarom de zekeringen klappen is wel logisch, de AC van de trafo ziet dan een kortsluiting vanwege de grote elco's.Wowly schreef:Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn?????![]()
![]()
![]()
![]()
Wat je eerdere probleem heeft veroorzaakt kan ik zo niet nagaan.
Durf je het aan om de andere voedingsmodule op deze versterker module te zetten (eerst uitslapen, red bull drinken en een kruis slaan) ?
Hoi Kees,audiomanics schreef:In de diode-stand van dat metertje (dat pijltje met dat stokje aan het puntje) kun je misschien ook nog even doormeten of de diodes niet doorgeklapt zijn... Dat elco's verzot zijn op wisselspanning is duidelijk, maar zoveel van dat lekkers... daar kunnen ook slitfoils niet tegen..
Adviesje: demonteer alle onderdelen met tenminste een pootje, voorzichtig van de print en meet of ze nog voor dat component spelen... een diode moet dus een diode zijn.. (geleiden in een richting en sperren in de andere) Een elco moet steeds meer weerstand krijgen en als je de pennen omdraait lijkt het eerst of hij minder weerstand (negatieve weerstand ;-?) krijgt en dan weer meer wordt (vollopen van de elco)
en een weerstandje moet dus ongeveer de waarde aangeven die er op staat... bij die kleine smd friemeltjes staan vaak onbeduidende getallen op en is er ook niet zo 1,2,3 te zeggen of het nu een weerstandje of een klein condensatortje is (c'tjes zijn vaak bruin en r'tjes vaak zwart..)
Kees