Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik kan je zeggen Jan, met het volgende ben ik nog veel gelukkiger: mijn kegels! Maar dat later.
Vandaag was ik eigenlijk begonnen om de kapjes af te maken die straks over de terminals vallen. Ik was voornemens om die vandaag in een ruk af te werken, te plamuren en in de lak te zetten, maar naarmate de ochtend vorderde bleek dat geen haalbare zaak. Ik heb de kapjes eerst in de plamuur gezet, en hier en daar zitten zulke klonten dat het zeker tot mrgen duurt eer dat dat goed droog is.
En toen? Change of plans is nou niet bepaald mijn sterkste punt. Ik probeer voor mezelf nu steeds meer een dagplanning te maken met wat ik nog moet doen, en wat ik aan het eind van de dag af wil hebben. Nu lag dat dus anders, maar vooruit. Ik ben daarom maar eens verder gegaan met mijn kegels. Opnieuw hadden die na het drogen een zeer fijn sinaasappelhuidje gekregen, en daarvan kreeg ik persoonlijk ook een sinaasappelhuid van op m'n... ehh.. goed.
Opnieuw aan et spuiten gaan was geen optie. Bovendien was het daarvoor te lekker weer, en de afgelopen nacht heb ik nog flink wat lak van gisteren opgehoest. Daarom besloot ik het maar eens te gaan proberen met poetsen en boenen. En wat bleek? HELEMAAL PERFECT!!
Ikke blij! Echt wel! Ik ben maar eens om een bus commandant gereden bij de karwei, en bij de autozaak om de hoek een soort polish gekocht. Of dat het zou gaan werken op mijn lak wist ik niet, maar ik besloot maar te wagen. Ook bij het lezen van alle etiketten van de diverse poets- en polijstmiddeltjes kwam ik er niet echt uit, dus handen uit de mouwen en poetsen maar!
Na een uurtje bezig te zijn geweest had ik mijn methode te pakken. Eerst met commandant rubbing compound alle oneffenheidjes er zoveeel mogelijk uitgepoetst, vervolgens met Commandant 4 de lak zoveel mogelijk op glans gebracht, en tot slot met die polish een aantal lagen erop gezet om de kleur wat terug op te halen. Het resultaat is wat mij betreft precies zoals ik in gedachte had. Uiteindelijk zijn er nog wel een paar kleine plekjes die ik aan zou kunnen pakken, maar vooruit, die zitten niet in het zicht. Het enige nadeel is dat naar mijn smaak het zwart wat is vervaagd. Zeker in het daglicht zie je dat juist dat intense zwart er net even afgepoets is. Maar dat mag de pret niet drukken, mijn dag is weer goed...
Vandaag was ik eigenlijk begonnen om de kapjes af te maken die straks over de terminals vallen. Ik was voornemens om die vandaag in een ruk af te werken, te plamuren en in de lak te zetten, maar naarmate de ochtend vorderde bleek dat geen haalbare zaak. Ik heb de kapjes eerst in de plamuur gezet, en hier en daar zitten zulke klonten dat het zeker tot mrgen duurt eer dat dat goed droog is.
En toen? Change of plans is nou niet bepaald mijn sterkste punt. Ik probeer voor mezelf nu steeds meer een dagplanning te maken met wat ik nog moet doen, en wat ik aan het eind van de dag af wil hebben. Nu lag dat dus anders, maar vooruit. Ik ben daarom maar eens verder gegaan met mijn kegels. Opnieuw hadden die na het drogen een zeer fijn sinaasappelhuidje gekregen, en daarvan kreeg ik persoonlijk ook een sinaasappelhuid van op m'n... ehh.. goed.
Opnieuw aan et spuiten gaan was geen optie. Bovendien was het daarvoor te lekker weer, en de afgelopen nacht heb ik nog flink wat lak van gisteren opgehoest. Daarom besloot ik het maar eens te gaan proberen met poetsen en boenen. En wat bleek? HELEMAAL PERFECT!!
Ikke blij! Echt wel! Ik ben maar eens om een bus commandant gereden bij de karwei, en bij de autozaak om de hoek een soort polish gekocht. Of dat het zou gaan werken op mijn lak wist ik niet, maar ik besloot maar te wagen. Ook bij het lezen van alle etiketten van de diverse poets- en polijstmiddeltjes kwam ik er niet echt uit, dus handen uit de mouwen en poetsen maar!
Na een uurtje bezig te zijn geweest had ik mijn methode te pakken. Eerst met commandant rubbing compound alle oneffenheidjes er zoveeel mogelijk uitgepoetst, vervolgens met Commandant 4 de lak zoveel mogelijk op glans gebracht, en tot slot met die polish een aantal lagen erop gezet om de kleur wat terug op te halen. Het resultaat is wat mij betreft precies zoals ik in gedachte had. Uiteindelijk zijn er nog wel een paar kleine plekjes die ik aan zou kunnen pakken, maar vooruit, die zitten niet in het zicht. Het enige nadeel is dat naar mijn smaak het zwart wat is vervaagd. Zeker in het daglicht zie je dat juist dat intense zwart er net even afgepoets is. Maar dat mag de pret niet drukken, mijn dag is weer goed...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zekers! Om de kasten komt straks Amerikaans notenfineer. Ik heb voor de verwerking hiervan gekozen voor kuiperflex, omdat dat wat makkelijk is om te verwerken. Ik zal er binnenkort een fotootje van schieten.dre schreef:je bent een freak,hahaha laat een spuiterij dat maar eens doen![]()
al een fineertje gekozen?
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Thanks JW!
Bij deze maar weer eens een kleine update.
de afgelopen pinksterdagen heb ik wat kleine dingetjes aangepakt die nog lagen te wachten. Uit de tweede baffle moest nog een gat gezaagd worden voor de baspoort, tevens moesten er nog enkele dingen gebeuren aan de strook buig MDF, en zo nog een paar dingen.
Daarnaast ben ik ook verder gegaan met de kapjes, en heb ik ze maar eens voor de eerste keer in de lak gezet. Ik ben van te voren flink met allerlei soorten plamuur in de weer geweest om de zaak strak te trekken, maar dat viel nog niet mee. Bepaalde oneffenheidjes krijg je er goedschiks niet uitgeschuurd, en moet je die dus weer opvullen met plamuur. Om nou een goed beeld te krijgen van de 'tussenstand' om het zo maar es te zeggen heb ik ze dus eens in de lak gezet. Zo zie je het beste wat er nog aan moet gebeuren, en zit je een aardig eind in de richting van een mooi eindresultaat.
Bij deze weer de foto's, met een tussenstand van de baffle tot nu toe.
Bij deze maar weer eens een kleine update.
de afgelopen pinksterdagen heb ik wat kleine dingetjes aangepakt die nog lagen te wachten. Uit de tweede baffle moest nog een gat gezaagd worden voor de baspoort, tevens moesten er nog enkele dingen gebeuren aan de strook buig MDF, en zo nog een paar dingen.
Daarnaast ben ik ook verder gegaan met de kapjes, en heb ik ze maar eens voor de eerste keer in de lak gezet. Ik ben van te voren flink met allerlei soorten plamuur in de weer geweest om de zaak strak te trekken, maar dat viel nog niet mee. Bepaalde oneffenheidjes krijg je er goedschiks niet uitgeschuurd, en moet je die dus weer opvullen met plamuur. Om nou een goed beeld te krijgen van de 'tussenstand' om het zo maar es te zeggen heb ik ze dus eens in de lak gezet. Zo zie je het beste wat er nog aan moet gebeuren, en zit je een aardig eind in de richting van een mooi eindresultaat.
Bij deze weer de foto's, met een tussenstand van de baffle tot nu toe.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
En we zijn maar weer es in het schuurtje gedoken vandaag!
Ik ben al een poosje bezig nu met wat kleinere onderdeeltjes. Zo zijn er een paar rubber ussen die gemaakt moeten worden, en een paar afstandsringetjes, allemaal dingen die je naast de grote onderdelen ook nodig hebt.
Een van die onderdelen dat zijn de zogenaamde klossen waar de kasten op komen te staan. De klossen heb ik gemaakt van stukken aluminium buis, carosserieringen en 2 componenten lijm. Eerst heb ik zes stukken buis gezaagd van 8,5 cm lang. Bewust het verstebakje erbij gepakt om maar te zorgen dat de kopse kanten mooi haaks blijven.
Gisteravond heb ik eerst aan de onderkant van die bussen een carroseriering gelijmd, met daarop een RVS dop die ik inzet als spike. Voor iets van 9 Euro haal je twee van die dingen bij de Karwei, en sinds ik die standaards heb gemaakt voor mijn Cresta's is gebleken dat die dingen prima functioneren! Die kegeltjes en ringen heb ik overigens gelijmd met een 2 komponenten metaal lijm van Bison
Vandaag was die lijm uitgehard, en zo stevig als maar zijn kan. Vervolgens ben ik een bus konstructielijm gaan mengen waarmee ik de klossen vervolgens gevuld heb. Hierdoor creeer ik een volledige massa, en kan ik er strakjes een mooi kanaal in boren waarlangs de bekabeling kan lopen. Tegelijkertijd komt de kast met zijn 75 kilo tenminste niet alleen op de rand van die buis te rusten, maar wordt het gewicht wat meer verdeeld over de hele klos.
Tot slot heb ik er de laatste carroserieringen erop gelegd, en kijk ik even of dat blijft zitten. Volgens de verpakking in elk geval wel, maar dat moet de praktijk morgen maar uitwijzen..
Hier de foto's:
Ik ben al een poosje bezig nu met wat kleinere onderdeeltjes. Zo zijn er een paar rubber ussen die gemaakt moeten worden, en een paar afstandsringetjes, allemaal dingen die je naast de grote onderdelen ook nodig hebt.
Een van die onderdelen dat zijn de zogenaamde klossen waar de kasten op komen te staan. De klossen heb ik gemaakt van stukken aluminium buis, carosserieringen en 2 componenten lijm. Eerst heb ik zes stukken buis gezaagd van 8,5 cm lang. Bewust het verstebakje erbij gepakt om maar te zorgen dat de kopse kanten mooi haaks blijven.
Gisteravond heb ik eerst aan de onderkant van die bussen een carroseriering gelijmd, met daarop een RVS dop die ik inzet als spike. Voor iets van 9 Euro haal je twee van die dingen bij de Karwei, en sinds ik die standaards heb gemaakt voor mijn Cresta's is gebleken dat die dingen prima functioneren! Die kegeltjes en ringen heb ik overigens gelijmd met een 2 komponenten metaal lijm van Bison
Vandaag was die lijm uitgehard, en zo stevig als maar zijn kan. Vervolgens ben ik een bus konstructielijm gaan mengen waarmee ik de klossen vervolgens gevuld heb. Hierdoor creeer ik een volledige massa, en kan ik er strakjes een mooi kanaal in boren waarlangs de bekabeling kan lopen. Tegelijkertijd komt de kast met zijn 75 kilo tenminste niet alleen op de rand van die buis te rusten, maar wordt het gewicht wat meer verdeeld over de hele klos.
Tot slot heb ik er de laatste carroserieringen erop gelegd, en kijk ik even of dat blijft zitten. Volgens de verpakking in elk geval wel, maar dat moet de praktijk morgen maar uitwijzen..
Hier de foto's:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Inderdaad... the saga continues....
Toch gloort er licht aan het eind van de tunnel! Zoals het er naar uit ziet kan ik binnenkort in elk geval 1 speaker compleet opbouwen, klaar om te filteren. Tot die tijd ben ik nog druk doende met allerlei kleinere onderdelen, maar die net zo hard nodig zijn.
Zo heb ik vorige week de ringen gemaakt waar de kegels op komen te liggen. Uiteindelijk heb ik daar koord voor gebruikt waarmee ik vorig jaar het gaas van onze vliegendeur strak mee gespannen heb. Dat koord bleek bij toeval eigenlijk precies wat ik zocht, en houd de kegel denk ik keurig op zijn plaats strakjes!
Daarnaast ben ik bezig geweest met de baffles, en heb ik de lijstjes erop gelijmd, en ben ik die in verschillende fasen aan het lakken. Ook daar ziet het er naar uit dat ik die binnenkort strak kan krijgen. Zal nog wel wat zweet en tranen kosten denk ik, maar de aanhouder wint!
Verder heb ik gisteren de bedrading binnen gekregen. Ik heb die 'Spirit of high Silver' besteld bij BMM, met een doorsnee van 2,5 mm2. Dat lijkt mij in elk geval een bedrading waar ik me geen buil aan hoef te vallen. De bedoeling is dat ik strakjes alles zoveel mogelijk met kabelschoentjes kan vastklemmen. Dat zou ik wel zo leuk vinden aangezien ik dan niets hoef te solderen en je kunt nog eens een keer een driver loskoppelen.
Meteen kreeg ik inspiratie om de kamers voor de middentoner maar eens te voorzien van demping. de wanden aan de binnenkant heb ik eerst met hetzelfde rubber foamplaat beplakt, zodat de wanden in elk geval egaal zijn. Een paar keer met de vingers knippen, en je hoort in elk geval dat er al 'iets' wordt geabsorbeerd. Daarnaast heb ik nog wat BAF uit elkaar geplukt en erin gestopt. Dat spul had ik nog over van een paar B&W speakertjes die ik vorig jaar nog eens onnodig had aangeschaft...
Binnenkort weer meer! Hieronder nog de foto's:
Toch gloort er licht aan het eind van de tunnel! Zoals het er naar uit ziet kan ik binnenkort in elk geval 1 speaker compleet opbouwen, klaar om te filteren. Tot die tijd ben ik nog druk doende met allerlei kleinere onderdelen, maar die net zo hard nodig zijn.
Zo heb ik vorige week de ringen gemaakt waar de kegels op komen te liggen. Uiteindelijk heb ik daar koord voor gebruikt waarmee ik vorig jaar het gaas van onze vliegendeur strak mee gespannen heb. Dat koord bleek bij toeval eigenlijk precies wat ik zocht, en houd de kegel denk ik keurig op zijn plaats strakjes!
Daarnaast ben ik bezig geweest met de baffles, en heb ik de lijstjes erop gelijmd, en ben ik die in verschillende fasen aan het lakken. Ook daar ziet het er naar uit dat ik die binnenkort strak kan krijgen. Zal nog wel wat zweet en tranen kosten denk ik, maar de aanhouder wint!
Verder heb ik gisteren de bedrading binnen gekregen. Ik heb die 'Spirit of high Silver' besteld bij BMM, met een doorsnee van 2,5 mm2. Dat lijkt mij in elk geval een bedrading waar ik me geen buil aan hoef te vallen. De bedoeling is dat ik strakjes alles zoveel mogelijk met kabelschoentjes kan vastklemmen. Dat zou ik wel zo leuk vinden aangezien ik dan niets hoef te solderen en je kunt nog eens een keer een driver loskoppelen.
Meteen kreeg ik inspiratie om de kamers voor de middentoner maar eens te voorzien van demping. de wanden aan de binnenkant heb ik eerst met hetzelfde rubber foamplaat beplakt, zodat de wanden in elk geval egaal zijn. Een paar keer met de vingers knippen, en je hoort in elk geval dat er al 'iets' wordt geabsorbeerd. Daarnaast heb ik nog wat BAF uit elkaar geplukt en erin gestopt. Dat spul had ik nog over van een paar B&W speakertjes die ik vorig jaar nog eens onnodig had aangeschaft...
Binnenkort weer meer! Hieronder nog de foto's:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
De afgelopen week waren mijn vrouw met dochters alvast en weekje naar de camping, tijd voor mij om nu zover mogelijk met een van de speakers te komen.
In het kort gezegd heb ik de voet voorzien van de nodige gaten, de kast op zijn klossen erin geplaatst, en alvast klaargemaakt voor het fineerwerk.
Dat fineren was voor mij de eerste keer dat ik er dus mee aan de slag ging, en het is echt wel een vak apart. Uiteindelijk is het allemaal best aardig gelukt moet ik zeggen! Als je van dichtbij kijkt zie je de kleine dingetjes wel zitten die niet goed zijn gegaan, maar da's niet erg. Eigenlijk mag je ook best zien dat het zelfbouw is.
Eerst heb ik de kast eens een heleboel post elastieken gegeven. Die houden de stroken fineer op hun plaats, en geven genoeg klemkracht. Ik heb er twee kleine latjes tussen geklemd om de uiteinden van de stroken ook strak tegen de kast te klemmen. Ik heb gewone houtlijm gebruikt, met een beetje warm water aangelengd, en vervolgens de stroken een voor een met een roller voorzien van een lijmlaagje.
Ik had wel het idee dat het prettiger werkte dat die lijm wat lauwwarm was. Het papier van dat fineer (kuiperflex zogezegd) werkte aardig mee met de rondeingen, en al vrij snel had ik elke strook mooi op zijn plaats.
Overigens heb ik van te voren alles op maat gesneden, en pas op de plaats geplakt. Alleen aan de bovenzijde heb ik naderhand met het schoonsnijden wel wat schoonheidsfoutjes gemaakt, maar vooruit.
Tot slot heb ik er alvast een fotootje aan toegevoegd om een indruk te geven van het eindresultaat. (nee, ik kon het inderdaad niet laten.... )
In het kort gezegd heb ik de voet voorzien van de nodige gaten, de kast op zijn klossen erin geplaatst, en alvast klaargemaakt voor het fineerwerk.
Dat fineren was voor mij de eerste keer dat ik er dus mee aan de slag ging, en het is echt wel een vak apart. Uiteindelijk is het allemaal best aardig gelukt moet ik zeggen! Als je van dichtbij kijkt zie je de kleine dingetjes wel zitten die niet goed zijn gegaan, maar da's niet erg. Eigenlijk mag je ook best zien dat het zelfbouw is.
Eerst heb ik de kast eens een heleboel post elastieken gegeven. Die houden de stroken fineer op hun plaats, en geven genoeg klemkracht. Ik heb er twee kleine latjes tussen geklemd om de uiteinden van de stroken ook strak tegen de kast te klemmen. Ik heb gewone houtlijm gebruikt, met een beetje warm water aangelengd, en vervolgens de stroken een voor een met een roller voorzien van een lijmlaagje.
Ik had wel het idee dat het prettiger werkte dat die lijm wat lauwwarm was. Het papier van dat fineer (kuiperflex zogezegd) werkte aardig mee met de rondeingen, en al vrij snel had ik elke strook mooi op zijn plaats.
Overigens heb ik van te voren alles op maat gesneden, en pas op de plaats geplakt. Alleen aan de bovenzijde heb ik naderhand met het schoonsnijden wel wat schoonheidsfoutjes gemaakt, maar vooruit.
Tot slot heb ik er alvast een fotootje aan toegevoegd om een indruk te geven van het eindresultaat. (nee, ik kon het inderdaad niet laten.... )
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

