Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het er bijzonder geslaagd uitzien!!

Wowly
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik kan je zeggen Jan, met het volgende ben ik nog veel gelukkiger: mijn kegels! Maar dat later.

Vandaag was ik eigenlijk begonnen om de kapjes af te maken die straks over de terminals vallen. Ik was voornemens om die vandaag in een ruk af te werken, te plamuren en in de lak te zetten, maar naarmate de ochtend vorderde bleek dat geen haalbare zaak. Ik heb de kapjes eerst in de plamuur gezet, en hier en daar zitten zulke klonten dat het zeker tot mrgen duurt eer dat dat goed droog is.

En toen? Change of plans is nou niet bepaald mijn sterkste punt. Ik probeer voor mezelf nu steeds meer een dagplanning te maken met wat ik nog moet doen, en wat ik aan het eind van de dag af wil hebben. Nu lag dat dus anders, maar vooruit. Ik ben daarom maar eens verder gegaan met mijn kegels. Opnieuw hadden die na het drogen een zeer fijn sinaasappelhuidje gekregen, en daarvan kreeg ik persoonlijk ook een sinaasappelhuid van op m'n... ehh.. goed.

Opnieuw aan et spuiten gaan was geen optie. Bovendien was het daarvoor te lekker weer, en de afgelopen nacht heb ik nog flink wat lak van gisteren opgehoest. Daarom besloot ik het maar eens te gaan proberen met poetsen en boenen. En wat bleek? HELEMAAL PERFECT!!
Ikke blij! Echt wel! Ik ben maar eens om een bus commandant gereden bij de karwei, en bij de autozaak om de hoek een soort polish gekocht. Of dat het zou gaan werken op mijn lak wist ik niet, maar ik besloot maar te wagen. Ook bij het lezen van alle etiketten van de diverse poets- en polijstmiddeltjes kwam ik er niet echt uit, dus handen uit de mouwen en poetsen maar!

Na een uurtje bezig te zijn geweest had ik mijn methode te pakken. Eerst met commandant rubbing compound alle oneffenheidjes er zoveeel mogelijk uitgepoetst, vervolgens met Commandant 4 de lak zoveel mogelijk op glans gebracht, en tot slot met die polish een aantal lagen erop gezet om de kleur wat terug op te halen. Het resultaat is wat mij betreft precies zoals ik in gedachte had. Uiteindelijk zijn er nog wel een paar kleine plekjes die ik aan zou kunnen pakken, maar vooruit, die zitten niet in het zicht. Het enige nadeel is dat naar mijn smaak het zwart wat is vervaagd. Zeker in het daglicht zie je dat juist dat intense zwart er net even afgepoets is. Maar dat mag de pret niet drukken, mijn dag is weer goed... :mrgreen:
Bijlagen
DSCN2205.JPG
DSCN2206.JPG
DSCN2214.JPG
DSCN2213.JPG
DSCN2216.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

je bent een freak,hahaha laat een spuiterij dat maar eens doen 8)

al een fineertje gekozen?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Looking good!! =D>
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

dre schreef:
je bent een freak,hahaha laat een spuiterij dat maar eens doen 8)

al een fineertje gekozen?
Zekers! Om de kasten komt straks Amerikaans notenfineer. Ik heb voor de verwerking hiervan gekozen voor kuiperflex, omdat dat wat makkelijk is om te verwerken. Ik zal er binnenkort een fotootje van schieten.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op zo 20 mei 2007, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Mooi werk JJ :!:
Zucht, ik denk dat er eerdaags een landelijk tekort aan Commandant producten aan zit te komen :cry:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

SARK schreef:
Mooi werk JJ :!:
Zucht, ik denk dat er eerdaags een landelijk tekort aan Commandant producten aan zit te komen :cry:
Hehe..

Dan weet je in elk geval waar je het restant moet zoeken! :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

GRUWELIJK!! wat mooi glimpie glimpie... ramen dicht houden voor de eksters!!

Kees
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

goed dat we je konden overtuigen toch met het project verder te doen, anders hadden we dit prachtig staaltje vakwerk gemist =P~
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Zo :shock: dit topic heb ik te lang niet gezien, en Jasper alweer een poosje niet meer gesproken.
Er zit weer vaart in het project. :)
Netjes Jasper!, zoals we van jou gewend zijn.
Groet Jan-Willem
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Thanks JW!

Bij deze maar weer eens een kleine update.

de afgelopen pinksterdagen heb ik wat kleine dingetjes aangepakt die nog lagen te wachten. Uit de tweede baffle moest nog een gat gezaagd worden voor de baspoort, tevens moesten er nog enkele dingen gebeuren aan de strook buig MDF, en zo nog een paar dingen.

Daarnaast ben ik ook verder gegaan met de kapjes, en heb ik ze maar eens voor de eerste keer in de lak gezet. Ik ben van te voren flink met allerlei soorten plamuur in de weer geweest om de zaak strak te trekken, maar dat viel nog niet mee. Bepaalde oneffenheidjes krijg je er goedschiks niet uitgeschuurd, en moet je die dus weer opvullen met plamuur. Om nou een goed beeld te krijgen van de 'tussenstand' om het zo maar es te zeggen heb ik ze dus eens in de lak gezet. Zo zie je het beste wat er nog aan moet gebeuren, en zit je een aardig eind in de richting van een mooi eindresultaat.

Bij deze weer de foto's, met een tussenstand van de baffle tot nu toe.
Bijlagen
Beetje moeilijk te zien op de foto's, maar het lakwerk leek al aardig strak! :)
Beetje moeilijk te zien op de foto's, maar het lakwerk leek al aardig strak! :)
DSCN2265.JPG
DSCN2266.JPG
Beide MDF stroken nu zover klaar.
Beide MDF stroken nu zover klaar.
DSCN2271.JPG
De baffle, tot nu toe.
De baffle, tot nu toe.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

absoluut 1 van de mooiste projecten ooit 8)
die bijna de hoop op ging :roll:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

erg erg mooi hoor.....
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wat een werk. Petje af! :shock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

=P~ =P~ =P~

Zo met die drivers in het front ziet het er nog des te mooier uit. Echt WAAUW!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zijn de nieuwe logotjes gelukt of zijn dit nog de "oude" ??

Kees
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Wow!
Ik vind het mooi hoe je die latjes over de baffle hebt gelijmd, of die stroken hebt uitgefreest ofzo. Dr gaat toch geen luidsprekerdoek overheen he?

edit: antwoord op die vraag heb ik gevonden toen ik net het hele topic doorbladerde, schitterend project.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Sjongejonge Jasper, het is maar goed dat jij zelf dit project afmaakt. Ik weet niet of een ander het zo mooi zou hebben ingevuld. Echt klasse dit.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

En we zijn maar weer es in het schuurtje gedoken vandaag!

Ik ben al een poosje bezig nu met wat kleinere onderdeeltjes. Zo zijn er een paar rubber ussen die gemaakt moeten worden, en een paar afstandsringetjes, allemaal dingen die je naast de grote onderdelen ook nodig hebt.

Een van die onderdelen dat zijn de zogenaamde klossen waar de kasten op komen te staan. De klossen heb ik gemaakt van stukken aluminium buis, carosserieringen en 2 componenten lijm. Eerst heb ik zes stukken buis gezaagd van 8,5 cm lang. Bewust het verstebakje erbij gepakt om maar te zorgen dat de kopse kanten mooi haaks blijven.
Gisteravond heb ik eerst aan de onderkant van die bussen een carroseriering gelijmd, met daarop een RVS dop die ik inzet als spike. Voor iets van 9 Euro haal je twee van die dingen bij de Karwei, en sinds ik die standaards heb gemaakt voor mijn Cresta's is gebleken dat die dingen prima functioneren! Die kegeltjes en ringen heb ik overigens gelijmd met een 2 komponenten metaal lijm van Bison

Vandaag was die lijm uitgehard, en zo stevig als maar zijn kan. Vervolgens ben ik een bus konstructielijm gaan mengen waarmee ik de klossen vervolgens gevuld heb. Hierdoor creeer ik een volledige massa, en kan ik er strakjes een mooi kanaal in boren waarlangs de bekabeling kan lopen. Tegelijkertijd komt de kast met zijn 75 kilo tenminste niet alleen op de rand van die buis te rusten, maar wordt het gewicht wat meer verdeeld over de hele klos.

Tot slot heb ik er de laatste carroserieringen erop gelegd, en kijk ik even of dat blijft zitten. Volgens de verpakking in elk geval wel, maar dat moet de praktijk morgen maar uitwijzen..

Hier de foto's:
Bijlagen
DSCN2273.jpg
DSCN2274.jpg
DSCN2275.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

And the saga continues!

Schitterend werk maar weer :shock:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Inderdaad... the saga continues....

Toch gloort er licht aan het eind van de tunnel! Zoals het er naar uit ziet kan ik binnenkort in elk geval 1 speaker compleet opbouwen, klaar om te filteren. Tot die tijd ben ik nog druk doende met allerlei kleinere onderdelen, maar die net zo hard nodig zijn.

Zo heb ik vorige week de ringen gemaakt waar de kegels op komen te liggen. Uiteindelijk heb ik daar koord voor gebruikt waarmee ik vorig jaar het gaas van onze vliegendeur strak mee gespannen heb. Dat koord bleek bij toeval eigenlijk precies wat ik zocht, en houd de kegel denk ik keurig op zijn plaats strakjes!

Daarnaast ben ik bezig geweest met de baffles, en heb ik de lijstjes erop gelijmd, en ben ik die in verschillende fasen aan het lakken. Ook daar ziet het er naar uit dat ik die binnenkort strak kan krijgen. Zal nog wel wat zweet en tranen kosten denk ik, maar de aanhouder wint!

Verder heb ik gisteren de bedrading binnen gekregen. Ik heb die 'Spirit of high Silver' besteld bij BMM, met een doorsnee van 2,5 mm2. Dat lijkt mij in elk geval een bedrading waar ik me geen buil aan hoef te vallen. De bedoeling is dat ik strakjes alles zoveel mogelijk met kabelschoentjes kan vastklemmen. Dat zou ik wel zo leuk vinden aangezien ik dan niets hoef te solderen en je kunt nog eens een keer een driver loskoppelen.

Meteen kreeg ik inspiratie om de kamers voor de middentoner maar eens te voorzien van demping. de wanden aan de binnenkant heb ik eerst met hetzelfde rubber foamplaat beplakt, zodat de wanden in elk geval egaal zijn. Een paar keer met de vingers knippen, en je hoort in elk geval dat er al 'iets' wordt geabsorbeerd. Daarnaast heb ik nog wat BAF uit elkaar geplukt en erin gestopt. Dat spul had ik nog over van een paar B&W speakertjes die ik vorig jaar nog eens onnodig had aangeschaft...

Binnenkort weer meer! Hieronder nog de foto's:
Bijlagen
Het koord...
Het koord...
Beetje wazige foto, maar de lijsten zijn nog niet optimaal...
Beetje wazige foto, maar de lijsten zijn nog niet optimaal...
De benodigdheden...
De benodigdheden...
DSCN2277.JPG
DSCN2278.JPG
DSCN2279.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

De afgelopen week waren mijn vrouw met dochters alvast en weekje naar de camping, tijd voor mij om nu zover mogelijk met een van de speakers te komen.

In het kort gezegd heb ik de voet voorzien van de nodige gaten, de kast op zijn klossen erin geplaatst, en alvast klaargemaakt voor het fineerwerk.

Dat fineren was voor mij de eerste keer dat ik er dus mee aan de slag ging, en het is echt wel een vak apart. Uiteindelijk is het allemaal best aardig gelukt moet ik zeggen! Als je van dichtbij kijkt zie je de kleine dingetjes wel zitten die niet goed zijn gegaan, maar da's niet erg. Eigenlijk mag je ook best zien dat het zelfbouw is.

Eerst heb ik de kast eens een heleboel post elastieken gegeven. Die houden de stroken fineer op hun plaats, en geven genoeg klemkracht. Ik heb er twee kleine latjes tussen geklemd om de uiteinden van de stroken ook strak tegen de kast te klemmen. Ik heb gewone houtlijm gebruikt, met een beetje warm water aangelengd, en vervolgens de stroken een voor een met een roller voorzien van een lijmlaagje.

Ik had wel het idee dat het prettiger werkte dat die lijm wat lauwwarm was. Het papier van dat fineer (kuiperflex zogezegd) werkte aardig mee met de rondeingen, en al vrij snel had ik elke strook mooi op zijn plaats.
Overigens heb ik van te voren alles op maat gesneden, en pas op de plaats geplakt. Alleen aan de bovenzijde heb ik naderhand met het schoonsnijden wel wat schoonheidsfoutjes gemaakt, maar vooruit.

Tot slot heb ik er alvast een fotootje aan toegevoegd om een indruk te geven van het eindresultaat. (nee, ik kon het inderdaad niet laten.... )
Bijlagen
DSCN2282.JPG
DSCN2283.JPG
DSCN2284.JPG
DSCN2285.JPG
DSCN2286.JPG
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Afbeelding
het is echt een meesterwerk aan het worden. het duurt even, maar het resultaat is er zeker naar!!!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tot slot heb ik er alvast een fotootje aan toegevoegd om een indruk te geven van het eindresultaat. (nee, ik kon het inderdaad niet laten.... )
Hebben wij alle begrip voor hoor.... :wink:
Maar het wordt als maar leuker..
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

schitterend =D>
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”