Visaton Vox met ARN312 AL130-M en NEO3

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Visaton Vox met ARN312 AL130-M en NEO3

Bericht door Tesla »

Kennen jullie dat, het voorjaarsgevoel, je moet op dat moment iets veranderen aan een bestaande situatie of je nu wilt of niet.
Een beetje vergelijkbaar met de jaarlijkse voorjaars-schoonmaak, je zwiept alles wat niet bevalt eruit, en soms ziet de huiskamer er nadien kompleet anders uit.

Toen ik eind vorig jaar verhuisde naar ons nieuwe stulpje in Kalmthout, wist ik het zeker, er moest en zou een nieuwe luidspreker set in het nieuwe interieur komen, de oude B&W’s waren behoorlijk op en nu was mijn voorjaarsmoment daar, twee vliegen in een klap nieuw huis, nieuwe boxen.

Helaas heeft het toch wel even geduurd voordat ik daadwerkelijk kon gaan beginnen met de uitvoering van mijn audiofiele plannetje, want jullie weten waarschijnlijk maar al te goed hoe het gaat na een verhuizing. Het verhuizen zelf is een ding, maar hierna komt pas het echte werk. Maanden erna zit je nog steeds in de rommel, en er zijn altijd wel zaken die iets meer prioriteit hebben dan het bevredigen van een latente audiowens.

Tussen het zware werk door, (ophangen van schilderijtjes etc.) :) , had ik natuurlijk wel mooi de tijd om mijn wensenlijstje iets concreter te maken.
Er zijn nu eenmaal een aantal zaken waarover je het met jezelf (en uiteraard met je partner) eens moet worden, voor je aan een dergelijk project gaat beginnen.

Stiekem was mijn oog al reeds gevallen op een model van Visaton, niet compromisloos, maar zeker de moeite waard om eens beter te bestuderen.
Het ging hier om de Visaton vox 250 serie, D’appolito opstelling met woofer aan de zijkant, en hierdoor naar mijn idee behoorlijk WAF ok!
Het overtuigen van de wederhelft was dan ook een fluitje van een cent, samen naar Speakerland in Oss, en na het beluisteren van de aldaar opgestelde luidsprekers en met wat hulp van Ruud wisten we het zeker, de Vox zou het gaan worden.

Ruud had toevallig ;) nog twee houtpakketten op voorraad, dus ik kon de voorbewerkte pakketten direct meenemen.
Bijlagen
004_sll.JPG
003_sll.JPG
bartsegers

Bericht door bartsegers »

En in die vox, komen dus geen visaton maar Tesla units ??
Paul

Bericht door Paul »

zie titel :wink:
bartsegers

ja sorry, klopt inderdaad dat de tuitel al een hint geeft.

Ben benieuwd naar de Tesla units. heb zelf ook nog wat ervan liggen namelijk.

dus, hoe staat het ervoor ? :D
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ok , sorry voor het lange wachten, maar ik ben net weer een beetje uitgeziekt .(griepvierus)
Breda ook gemist, dus best wel een baalweekeinde gehad. :(

Nu verder, doel was om met een redelijk budget en goed presterende luidspreker neer te zetten. Dit is het eisenpakket:

- Formaat van de vox (ca. 70 liter dus)
- Strak laag, met een goede impulsresponse
- Rendement woofer niet hoger dan ca. 90 dB i.v.b.m. match neo3/AL130-M.
- Neo 3 was bijvoorbaat uitverkoren om de lage prijs, en het uitstekende waterval diag.
- D'appolito niet met AL130 maar AL130-M vanwege de betere cone breakup bij 8(10) KHz.
- Diep laag is in dit geval niet nodig. (extra subwoofer is in de maak)

De TIW 250XS gaf naar mijn idee (en van vele anderen die de vox gebouwd hebben) een iets te wollig laag,na simulatie in winisd met de TIW, laat de grafiek een mooie bult zien die we hier liever niet hebben. Het impulsgedrag laat ook te wensen over, deze woofer zou in een 30 liter kast in SBB4 afstemming , veel beter tot zijn recht komen.

Op zoek dus naar een andere woofer die aan bovenstaande eisen voldoet. Aangezien goede impulsresponse ging boven absoluut laag, lag het eigenlijk voor de hand om geen basreflex principe toe te passen, maar gewoon een infinite baffle. Op zoek dus naar een ls. die in een 70 liter kast goed presteerd, maken we van de vox gewoon een gesloten systeem.

Bijkomende eis is natuurlijk nog dat de woofer, zonder al te veel gedoe, in de bestaande opening van de vox zijkant te monteren is. Woofers tot 300 mm komen hiervoor in aanmerking.Tevens heb ik bij woofers een voorliefde voor een papieren membraan, uiteindelijk blijft er niet veel over.
Mijn uiteindelijke keuze is gevallen op de ARN 312 van TVM acoustics, door enerzijds de prijs, de prima inbouwmaten en last but not least de uitstekend aansluitende parameters. Geen dreunbas voor mij , maar een mooi transparant laag.
Het is natuurlijk altijd wel afwachten met spul uit het oostblok, of het ook daadwerkelijk aan de kwaliteitseisen voldoet, maar dat is het risico dat je neemt. Voor de prijs van 98 Euro/st hoef je het i.i.g. niet te laten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi Tesla,

Dit wordt een leuk project! De gekozen woofer ken ik niet. Een wat ongebruikelijk keuze, maar ik hoop dat 't goed uit zal pakken. Een sub zal waarschijnlijk wel nodig zijn.
Waarom heb je gekozen voor een voorgezaagd houtpakket? De Neo3 zal niet in de uitsparing passen.
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ben nu bezig alle berekeningen op (digitaal) papier te zetten.

@Martijn,

Klopt inderdaad dat die NEO3 niet zo zondermeer past, maar na het betere hak en zaagwerk gaat het prima lukken.
De neo beschikt over een montageflens waardoor hij luchtdicht (rubber pakking) op de baffle past.
Verder ben ik niet zo'n hout bewerker, kan ook niet frezen dus die mooie schuine kanten etc. kan ik zelf niet maken.
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Zo, het boek van Vance erbij want eerst gaan we rekenen.

We praten over een inhoud van 70 liter, bij een Vas van 203 geeft dit dus een alfa van 2,9.

Bij een Qts van 0,34 geeft dit een Qtc van 0,67.

fc wordt aldus (Qtc x fs)/ Qts = 0,67 x 22 / 0,34 = 43 Hz.

f3 wordt dan 1,06 x 43 = 45 Hz.

Je ziet, niet erg laag maar wel een erg schoon laag uit die 70 liter.
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hier nog een paar foto's van de inbouw van de ARN, alle gebruikte materialen komen uit het bouwpakket van de vox. :)

De ophanging voor de woofer wordt geschroefd en gelijmd.
Voor de bevestiging is in inslagmoeren voorzien.
Bijlagen
IMGP0013_sll.JPG
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

More pics:
Bijlagen
IMGP0019_sll.JPG
IMGP0014_sll.JPG
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hierbij nog wat foto’s van de montage van de woofer, het gat in de zijkant van de kast is vierkant en net te groot voor de ARN.
Door nu in de hoeken, de uitgezaagde hoekstukken van het bijgeleverde profiel te lijmen, ontstaat een constructie waarin de woofer precies past.
Bijlagen
0011_sll.JPG
0012_sll.JPG
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

En zo worden de gezaagde hoeken vastgezet. (blijkbaar toch muizen in huis) :lol:
De 6mm inslagmoeren zijn reeds geplaatst. De inwendige klemconstructie is noodzakelijk omdat ik, door de lengte van de zijkant, geen lijmtang kan gebruiken.
Bijlagen
0013_sll.JPG
0014_sll.JPG
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Dit zijn de afmetingen van de vox en een 3D uitslag. Uitvoering van het houtpakket is de vox 251HE versie , met het vierkante raam in de zijkant.
De hoeken van dit raam worden dus hergebruikt, om de ARN te laten passen.

Zoals gezegt zal de reflexpoort afgestopt worden om er zodoende een drukkamer-behuizing van te maken.
De beide AL130-M's passen zonder meer, inbouwmaten zijn gelijk aan de AL130. Voor het passen van de NEO3 zal iets meer werk verzet moeten worden, gelukkig is MDF prima met een steekbeitel te bewerken.
Bijlagen
vox251_ex.jpg
vox251_ex.jpg (13.04 KiB) 5422 keer bekeken
vox251_tz1.gif
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

apart om dit met de neo 3 te doen, ben benieuwd :)

Weet iemand hoe je van die leuke bouwtekeningen (met maten) kan maken ?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

b_force schreef:
...Weet iemand hoe je van die leuke bouwtekeningen (met maten) kan maken ?
ja, met Solid Works :lol: en met Vellum en met AutoCAD en met enz enz

Mocht je erom zitten te springen, dan kan ik in SW wel een tekeningetje voor je (ja ook jij) maken
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ik heb een simulatie in Unibox uitgevoerd met de ARN in 70 liter.
Hierbij de resultaten. De Impulsresponse is redelijk te noemen, er zal een subsonisch filter toegevoegd worden (hoogdoorlaat filter voor de amp), om een grote uitslag van de conus bij freq. onder de 25 Hz te voorkomen.De reflexpoort van de vox heeft standaard de afmetingen (bxhxl) van 200 x 80 x 290 mm. Deze dient aangepast te worden voor een fb van 33,36 Hz op 200 x 49 x 290 mm er zal een plank van 31mm dik onderin de baspoort geplaatst worden om dit te realiseren.

Iemand trouwens enig idee hoe ik achteraf, dus nadat het gat er al in zit , de infrezing voor de woofer kan maken. (ik heb inmiddels een frees gekocht, maar het werken ermee is niet al te simpel :shock: )
Bijlagen
VB Response ARN 312-4.gif
VB Step Response ARN 312-4.gif
VB PortAirSpeed ARN 312-4.gif
VB Impedance ARN 312-4.gif
VB Excursion ARN 312-4.gif
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hier trouwens nog enkele plaatjes van de inbouw NEO3 en AL130-M.
Je ziet dat voor montage van de NEO het gat iets verdiept uitgestoken moet worden.
Dit gaat gelukkig erg eenvoudig in MDF, na montage sluit de pakking van de NEO het gat volledig af.
Wel jammer dat ik de bovenste en onderste bev. schroef niet meer kan plaatsen, maar hier vind ik nog wel wat op.
Bijlagen
IMGP0030_sll.JPG
IMGP0029_sll.JPG
IMGP0028_sll.JPG
IMGP0027_sll.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het eerder jammer dat je hem niet laat verzinken.

Naar mijn idee kan je beter een tweeter verzinken dan je woofers.

Desalniettemin een erg mooi tweeter (en woofer ! ) vrij aparte combi ook :)
Er zullen heel wat mensen zijn die de tweeter graag van je zullen willen "lenen" :P
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ja, dat is natuurlijk wel mooier, maar in dit geval door mij niet echt te doen. Ik had nog geen frees dus het was een beetje behelpen.
Ben toch wel tevreden met dit resultaat, de tweeter zelf ligt overigens wel iets verdiept zoals je op de foto's kunt zien, de montageflens ligt echter aangesloten op de baffle.

Heeft er iemand inmiddels al een idee, hoe ik de woofer in kan frezen zonder middelpunt om omheen te roteren? . Ik ben nog niet zo erg handig met al dat houtbewerken. :?
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Ik heb nog wat detailopnamen gemaakt van de montage van de woofer.
Na het plamuren van de hoekjes en gronden, is er van het naadje (bijna) niets meer te zien. 8)
Deze luidspreker zou dus eigenlijk nog ingefreesd moeten worden, zal nog wel een aardige klus worden. Overigens is voor de montage van alle luidsprekers (behalve tweeter) gebruik gemaakt van inslagmoeren, M4 en M6. Dit werkt echt super, de inbussen zitten muurvast en je kunt nog eens wisselen zonder meteen de draad te vernarren. :wink:
Bijlagen
IMGP0031_sll.JPG
IMGP0032_sll.JPG
Maarten

Bericht door Maarten »

Tesla schreef:
Hier trouwens nog enkele plaatjes van de inbouw NEO3 en AL130-M.
Je ziet dat voor montage van de NEO het gat iets verdiept uitgestoken moet worden.
Dit gaat gelukkig erg eenvoudig in MDF, na montage sluit de pakking van de NEO het gat volledig af.
Wel jammer dat ik de bovenste en onderste bev. schroef niet meer kan plaatsen, maar hier vind ik nog wel wat op.
ik vind het erg mooi hoe de woofers en tweeters zijn gemonteerd.
Eigenlijk zou je nog een schroef kop moeten afzagen en in het bovenste en onderste gat lijmen...

volg dit met gepaste (superveel dus) interesse
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Hierbij nog wat foto's van box in de grondverf 8)

Jullie hebben van mij nog de metingen tegoed en een foto van de opzet van het filter.

Het filter is enigszins afwijkend van het standaard filter dat bij de Vox zit, dus hier moest nog wel wat gefoefeld worden.

Het laag is 2de orde op ca. 200Hz de overgang naar het hoog vind plaats op 2 KHz, 3de orde .

Zoals gezegd, hierover volgende keer meer.
Bijlagen
IMGP0034_sll.JPG
IMGP0033_sll.JPG
bartsegers

1 woord, SUPER!

zelfs in de grondlak zijn ze al heel erg mooi.
markje

Bericht door markje »

Als je je nog gaat storen aan de twee gaten in de tweeter die je niet vast kunt zetten: als je niks meer wijzigt in het ontwerp en de speakers, zou ik gewoon 2 gaatjes boren dwars door de rand van de AL heen en schroeven die hap. Die AL merkt daar echt niks van als er een paar gaatjes meer in zitten.

Groeten Mark
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heel erg mooi geworden zeg!

Wat betreft die gaten: slijp de schroefdraad van twee schroen, en plak de kopjes in de gaatjes 8)
Gesloten