behuizing voor een baanbrekende sub.
Moderator: Beheerdersteam
hoeveel kosten die kokers met een paar 100 meter staal er omheen? Dat lijkt me namelijk wel een mooi strak en onvervormt laag weergeven.
Als we het toch over rugbrekende subs hebben.
Bij de way, ik denk dat ik onder die van mij maar eens wielen ga monteren. Het is echt niet te doen indd.
Kunnen wielen nog nadelig effect hebben? Zijn wielen (bijv. zacht rubber) beter dan met hard plastic.
Suggesties?
Als we het toch over rugbrekende subs hebben.
Bij de way, ik denk dat ik onder die van mij maar eens wielen ga monteren. Het is echt niet te doen indd.
Kunnen wielen nog nadelig effect hebben? Zijn wielen (bijv. zacht rubber) beter dan met hard plastic.
Suggesties?
hier nog even een update van het proces. Ik heb hem nu twee keer in de 2 componenten grondlak gezet. Hij is nu terug geschuurd tot p320. nog 1 x met 400 en dan kan de hoogglans er op. Ook een 2 componenten lak die sterker is dan wat voor een lak ook en in de boten industrie gebruikt word. Het enige nadeel is dat als je hem terug schuurd de euro's er afvliegen die je er in gestopt hebt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
soory voor het offtopic, maar dat klinkt wel erg leuk dit!Roel Hakvoort schreef:Bij Geerloff koude techniek net buiten delft in rijswijk kan je gratis zogenaamde Geerlofskokers ophalen. Dit zijn kratonnen buizen van anderhalve meter hoog 60 cm doorsnede en ook 1 cm dik karton. In gebruik zit er een paar honder meter staal omheen.
Mocht iemand ooit interesse hebben:P
zijn zeker lastig verzendbaar schat ik.
haha, niet ideaal. Ik heb ze vorig jaar voor een huisfeest gebruikt, toen hebben we er telkens een paar in de tram gezet, opgebeld naar huis dat de tram er aan kwam en dan werden ze er daar weer uitgehaald(Tramhalte voor geerloff en voor ons huis).
Ik heb eind mei weer een huisfeest, ik kan ze bewaren erna? Dan zal je ze alsnog moeten afhalen maar goed:P
Ik heb eind mei weer een huisfeest, ik kan ze bewaren erna? Dan zal je ze alsnog moeten afhalen maar goed:P
- Rademakers
- Berichten: 199
- Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
- Locatie: Rotterdam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Maar als we kijken naar het materiaal papier, dan is mijn gevoel daarbij dat dit ten opzichte van mdf een veel minder stijve en zachtere structuur heeft. Dus als we kijken naar het frequentie gebied van de sub en de eigenschappen van het papier zou ik zeggen dat een echte goede sub hier niet van te maken valt. Niet stijf genoeg ten opzichte van de stevigheid die het geeft. Kortom, meer gewicht dan stijfheid.
Ik heb wel eens een windsurfplank gebouwd. Ultieme stijfheid kun je vooral krijgen met het peper dure carbon. Zou dit dan ook het materiaal zijn om de ultieme sub te bouwen (verstijven).
Dan zou je kunnen zeggen. Gartis karton gesandwiched tusen een binnen en een buiten laag met carbon en glas weefsel en polyester/ epoxie. Dat zou nog best een aardig effect kunnen geven denk ik.
Carbon prijs: c.a. 45 euro voor een 4kante meter weefsel.
Ik heb wel eens een windsurfplank gebouwd. Ultieme stijfheid kun je vooral krijgen met het peper dure carbon. Zou dit dan ook het materiaal zijn om de ultieme sub te bouwen (verstijven).
Dan zou je kunnen zeggen. Gartis karton gesandwiched tusen een binnen en een buiten laag met carbon en glas weefsel en polyester/ epoxie. Dat zou nog best een aardig effect kunnen geven denk ik.
Carbon prijs: c.a. 45 euro voor een 4kante meter weefsel.
De woofer moet bij heftige bewegingen niet de grond kunnen raken natuurlijk, maar naar mijn idee maakt het weinig uit of je hem op 6 of 10 van de vloer zet. De tonen onder de 50Hz zijn zo laag, dat je daar nauwelijks last mee hebt. Je moet wel bedenken dat een down firing sub zijn gewicht tegen heeft wanneer het membraan ophoog gaat en zijn gewicht mee heeft bij het naar beneden gaan. Bij hele zware woofers zal dat te nadelig zijn, gelukkig is dat niet het geval bij jou.Meeks schreef:Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
Misschien moet je het je onderburen eens vragen?
Iksnappumniet, reken dan eens met jouw formule uit hoe hoog de afstand tussen vloer en conus moet zijn voor een 18 inchlepain schreef:Ik denk dat het oppervlak van de opening tussen box en vloer minstens net zo groot moet zijn als het oppervlak van de conus. Klinkt dat logisch?Meeks schreef:Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
Ik denk dat de afstand tussen conus en vloer (bijna) identiek is qua werking als de afstand tussen conus en muur, m.a.w. hoe dichter een box in de buurt van een wand/vloer staat hoe hoger de versterking. Weet iemand hier de formule nog voor 
Ik kan trouwens niets zinnigs vinden over dit onderwerp op het www
ps.
Deze is trouwens wel handig om even te bekijken of je luidspreker wel geschikt is om verticaal op te stellen
Ik kan trouwens niets zinnigs vinden over dit onderwerp op het www
ps.
Deze is trouwens wel handig om even te bekijken of je luidspreker wel geschikt is om verticaal op te stellen
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ik heb mijn huidige sub ook downfire opgesteld.
echter in eerste instantie met te korte pootjes. 5-6 cm onegeveer.
zoals al aangegevens is, werk je met een soort bandpass kist dan in feite.
ik heb hogere pootjes gemonteerd toen, en dat kleurde een stuk minder!
zou zeggen, paar boeken eronder, en experimanteren maar.
echter in eerste instantie met te korte pootjes. 5-6 cm onegeveer.
zoals al aangegevens is, werk je met een soort bandpass kist dan in feite.
ik heb hogere pootjes gemonteerd toen, en dat kleurde een stuk minder!
zou zeggen, paar boeken eronder, en experimanteren maar.
De SUB is al een tijdje klaar. Zo nam ik hem laatst eens mee naar een andere ruimte. Het vervelende was toen dat ik er achter kwam dat hij zeer plaatsings gevoelig is.
Wat zijn de musts voor een woofer om hem plaatsings ongevoelig te maken?
Is een sub met een basreflex minder gevoelig voor zijn locatie?
Is er wat dit betreft een richting voor de driver die ongevoeliger uitwerkt bij het plaatsen van de sub?
Hij straalt nu naar beneden. Hij doet het het best als die tussen de luidsprekers met een wand achter zich staat. Rol (hij heeft wielen) je hem meer naar het midden van de kamer langs de wand dan verdijnen er op allerlij frequenties tonen. Hoe veel ik ook met de phase knoei.
Is dit normaal?
Hier nog even het eind resultaat op foto.
Wat zijn de musts voor een woofer om hem plaatsings ongevoelig te maken?
Is een sub met een basreflex minder gevoelig voor zijn locatie?
Is er wat dit betreft een richting voor de driver die ongevoeliger uitwerkt bij het plaatsen van de sub?
Hij straalt nu naar beneden. Hij doet het het best als die tussen de luidsprekers met een wand achter zich staat. Rol (hij heeft wielen) je hem meer naar het midden van de kamer langs de wand dan verdijnen er op allerlij frequenties tonen. Hoe veel ik ook met de phase knoei.
Is dit normaal?
Hier nog even het eind resultaat op foto.
