behuizing voor een baanbrekende sub.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Meeks

behuizing voor een baanbrekende sub.

Bericht door Meeks »

Hallo!

Het bouwen van een sub lijkt wel een hype geworden. Ook ik ga hier aan mee doen.

Nadat ik vroeger als kind wat boxen" van kartonnen dozen en ikea kast deuren heb gemaakt wil de draad nu serieus oppakken met de volgende ingredienten:

Beyma 18LX60.

http://www.bmm-electronics.com/document ... 18lx60.pdf

Hypex DS 4.0 met een vermogen van 210 watt aan 8 ohm.

Deze sub moet mee komen met twee hele snele strak klingende MKIII hatt's die door John Eekels gebouwd zijn:
http://home.planet.nl/~johneekels/speakers.htm

Ik heb nog totaal geen ervaring met het bouwen van een serieuze subs, maar toch wil wat inventiever te werk gaan dan gewoon een vierkante kast.

Mijn idee is als volgt:

Om kast resonantie laag te houden zonder veel schotten (die inhoud wegnemen) te plaatsen wil ik de omtrek van de sub rond hebben. Een ronde sub in zijn omtrek oogt ook minder enorm.

De driver komt ( ik heb het nog niet eerder gezien) naar boven te stralen.
Deze monteer ik tegen de bovenwand van binnen uit zonder hem te schroeven. Ik maak een rubber ring die ik over zijn bevestigings ring leg. Zo heeft hij geen direct kontakt met de kast.
Met een draadend die ik ook met rubber uit direct kontact houd met de kast en driver klem ik de driver tegen de wand. Deze draadend brengt dus spanning tussen de magneet van de driver en de bodem van de kast. Zo heb ik (naar mijn inzien.......kritiek is welkom) de bodem op een spanning staan die resonantie verkleint.
De draadstang kan ik aandraaien tot dat ik denk dat het tijd is om te stoppen zodat de bodem of de bovenkant er niet uit knalt haha.
Leek me wel mooi systeem.