behuizing voor een baanbrekende sub.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

Bij Geerloff koude techniek net buiten delft in rijswijk kan je gratis zogenaamde Geerlofskokers ophalen. Dit zijn kratonnen buizen van anderhalve meter hoog 60 cm doorsnede en ook 1 cm dik karton. In gebruik zit er een paar honder meter staal omheen.
Mocht iemand ooit interesse hebben:P
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Is de naam van dit topic niet verkeerd gekozen? :roll:

Het zou toch beter "behuizing voor een RUG brekende sub" kunnen heten :twisted: :lol: :wink:
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

hoeveel kosten die kokers met een paar 100 meter staal er omheen? Dat lijkt me namelijk wel een mooi strak en onvervormt laag weergeven.
Als we het toch over rugbrekende subs hebben.

Bij de way, ik denk dat ik onder die van mij maar eens wielen ga monteren. Het is echt niet te doen indd.
Kunnen wielen nog nadelig effect hebben? Zijn wielen (bijv. zacht rubber) beter dan met hard plastic.

Suggesties?
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

hier nog even een update van het proces. Ik heb hem nu twee keer in de 2 componenten grondlak gezet. Hij is nu terug geschuurd tot p320. nog 1 x met 400 en dan kan de hoogglans er op. Ook een 2 componenten lak die sterker is dan wat voor een lak ook en in de boten industrie gebruikt word. Het enige nadeel is dat als je hem terug schuurd de euro's er afvliegen die je er in gestopt hebt.
Bijlagen
lak primer.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

is het niet verdomd lastig schuren dat ronde vlak ?

Verder denk een strak gezicht zo.

ik denk dat wieletjes goed kunnen, zolang je ze vast kan zetten ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Roel Hakvoort schreef:
Bij Geerloff koude techniek net buiten delft in rijswijk kan je gratis zogenaamde Geerlofskokers ophalen. Dit zijn kratonnen buizen van anderhalve meter hoog 60 cm doorsnede en ook 1 cm dik karton. In gebruik zit er een paar honder meter staal omheen.
Mocht iemand ooit interesse hebben:P
soory voor het offtopic, maar dat klinkt wel erg leuk dit!

zijn zeker lastig verzendbaar schat ik.
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

haha, niet ideaal. Ik heb ze vorig jaar voor een huisfeest gebruikt, toen hebben we er telkens een paar in de tram gezet, opgebeld naar huis dat de tram er aan kwam en dan werden ze er daar weer uitgehaald(Tramhalte voor geerloff en voor ons huis).
Ik heb eind mei weer een huisfeest, ik kan ze bewaren erna? Dan zal je ze alsnog moeten afhalen maar goed:P
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Hoe veel weegt zo'n (lege) Geerlofskoker?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

krijg je wel de auto in met de bank plat
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Zit ik weer met mijn zonnige zuiden... (mid limburg)

Er moet iets in de buurt zijn hier ook.
snuffelactie kan zeker wat opleveren als ik het zo hoor!
RoelHV
Berichten: 43
Lid geworden op: za 24 jun 2006, 13:32
Locatie: Utrecht

Bericht door RoelHV »

Wat weegt het, daar vraag je me wat. Het is te doen in je eentje, maar je wil er geen kilometer mee lopen.
Ik denk rond de 15 kilo.
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

Maar als we kijken naar het materiaal papier, dan is mijn gevoel daarbij dat dit ten opzichte van mdf een veel minder stijve en zachtere structuur heeft. Dus als we kijken naar het frequentie gebied van de sub en de eigenschappen van het papier zou ik zeggen dat een echte goede sub hier niet van te maken valt. Niet stijf genoeg ten opzichte van de stevigheid die het geeft. Kortom, meer gewicht dan stijfheid.

Ik heb wel eens een windsurfplank gebouwd. Ultieme stijfheid kun je vooral krijgen met het peper dure carbon. Zou dit dan ook het materiaal zijn om de ultieme sub te bouwen (verstijven).

Dan zou je kunnen zeggen. Gartis karton gesandwiched tusen een binnen en een buiten laag met carbon en glas weefsel en polyester/ epoxie. Dat zou nog best een aardig effect kunnen geven denk ik.

Carbon prijs: c.a. 45 euro voor een 4kante meter weefsel.
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Meeks schreef:
Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
De woofer moet bij heftige bewegingen niet de grond kunnen raken natuurlijk, maar naar mijn idee maakt het weinig uit of je hem op 6 of 10 van de vloer zet. De tonen onder de 50Hz zijn zo laag, dat je daar nauwelijks last mee hebt. Je moet wel bedenken dat een down firing sub zijn gewicht tegen heeft wanneer het membraan ophoog gaat en zijn gewicht mee heeft bij het naar beneden gaan. Bij hele zware woofers zal dat te nadelig zijn, gelukkig is dat niet het geval bij jou.

Misschien moet je het je onderburen eens vragen? :lol:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Meeks schreef:
Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
Ik denk dat het oppervlak van de opening tussen box en vloer minstens net zo groot moet zijn als het oppervlak van de conus. Klinkt dat logisch?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

lepain schreef:
Meeks schreef:
Is er een bepaalde formule of reeds uitgemeten hoogte die een naar de vloer stralende sub moet hebben met een 18 inch driver?
Ik denk dat het oppervlak van de opening tussen box en vloer minstens net zo groot moet zijn als het oppervlak van de conus. Klinkt dat logisch?
Iksnappumniet, reken dan eens met jouw formule uit hoe hoog de afstand tussen vloer en conus moet zijn voor een 18 inch :?:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Een gemiddelde 18" heeft een conus omtrek van 40cm x pi = 126cm en een konus oppervlak van circa 1250cm2. Dit geeft dan: 1250/126 = 10 cm van de vloer.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ja, zoals Walter het berekent.
Dat denk ik omdat de woofer anders door een soort poort speelt, dat is vast niet goed. :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ik denk dat de afstand tussen conus en vloer (bijna) identiek is qua werking als de afstand tussen conus en muur, m.a.w. hoe dichter een box in de buurt van een wand/vloer staat hoe hoger de versterking. Weet iemand hier de formule nog voor :?:
Ik kan trouwens niets zinnigs vinden over dit onderwerp op het www

ps.
Deze is trouwens wel handig om even te bekijken of je luidspreker wel geschikt is om verticaal op te stellen :idea:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik heb mijn huidige sub ook downfire opgesteld.
echter in eerste instantie met te korte pootjes. 5-6 cm onegeveer.

zoals al aangegevens is, werk je met een soort bandpass kist dan in feite.

ik heb hogere pootjes gemonteerd toen, en dat kleurde een stuk minder!

zou zeggen, paar boeken eronder, en experimanteren maar.
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

waarschijnlijk moet de xmax ook nog een bijdrage leveren in de formule. De ene 18" verplaatst meer lucht dan de ander.

Ik heb in ieder geval een richtlijn. Dan ga ik vandaar uit met boeken spelen.
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

De SUB is al een tijdje klaar. Zo nam ik hem laatst eens mee naar een andere ruimte. Het vervelende was toen dat ik er achter kwam dat hij zeer plaatsings gevoelig is.

Wat zijn de musts voor een woofer om hem plaatsings ongevoelig te maken?
Is een sub met een basreflex minder gevoelig voor zijn locatie?
Is er wat dit betreft een richting voor de driver die ongevoeliger uitwerkt bij het plaatsen van de sub?

Hij straalt nu naar beneden. Hij doet het het best als die tussen de luidsprekers met een wand achter zich staat. Rol (hij heeft wielen) je hem meer naar het midden van de kamer langs de wand dan verdijnen er op allerlij frequenties tonen. Hoe veel ik ook met de phase knoei.
Is dit normaal?

Hier nog even het eind resultaat op foto.
Bijlagen
P1030674.jpg
Meeks
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 22:20
Locatie: Bussum

Bericht door Meeks »

op wielen
Bijlagen
IMG_5996.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Enkel als je meerdere subs plaatst heb je weinig last van plaatsing. Met 1 sub is het altijd wel wat moeilijker. Probeer de sub niet in een hoek te drummen maar plaats hem ergens op 3/5 van de wandlengte ofzo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Sommigen zeggen dat je juist wel in de hoek moet zetten....

Wowly
Plaats reactie