Open baffle midhoog - take 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zoiets bedoelde ik idd.

Dit is wel extreem, maar komt in de buurt :)
rho

Bericht door rho »

Allemaal wel mooie ideeën maar ik denk dat het aanpassen van de afstand tussen front en back een fameus effect heeft op de prestaties van de speaker bij een dipole.
sietse

Bericht door sietse »

Mooier en mooier wordt het, maar als de mid en tweet op oorhoogte zitten, Jeroen z'n oren dus dan hé, zou ik ze, denk ik, niet achterover laten hellen.
Ik kijk m'n liefjes graag recht in de ogen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

rho schreef:
Allemaal wel mooie ideeën maar ik denk dat het aanpassen van de afstand tussen front en back een fameus effect heeft op de prestaties van de speaker bij een dipole.
Dat idee had ik ook al....

Compromis maken dan :P
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rho schreef:
Wat bedoel je rho?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

waarschijnlijk in de war met bafflediffractie, maar volgens mij is de diepte daar nu echt van belang.
De breedte wel, daar doelde ik meer op, aangezien de kast nu aanzienlijk minder breed is geworden dan eerst.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SARK schreef:
voodooless schreef:
Gaat die opstaande rand aan de zijkant niet voor problemen zorgen eigenlijk?
Welke randjes bedoel je :?:
Deze aan de zijkanten:

Afbeelding
rho

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
rho schreef:
Wat bedoel je rho?
Wel, door de schuine kanten en/of afrondingen gaat de lengte van de kortste golf die voor kortsluitng zorgt (tussen front en backwave) toch veranderen. Dat gaat de weergave toch sterk beïnvloeden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O, bedoel je dat. Ja dat is wel zo maar het blijft wel symmetrisch. Ik heb nu een beter filter geinstalleerd en het klinkt zowel van de voor als achterkant nu goed. Best wel wazig, luisteren naar de magneetkant van een midwoofer en dat het dan gewoon goed klinkt 8) .

Ik heb besloten om toch een tweede exemplaar te maken en het geluidstechnisch even af te werken tot een mooi geluid. Dan heb ik wat om naar te luisteren ook al is het visueel niet optimaal.

Dan kan ik tenminste rustig aan het Elektuurproject beginnen, anders komt dat in de knel.

Creatieve ideeen blijven welkom, maar het is mogelijk dat ik eerst verder ga experimenteren en het straks over een heel andere boeg ga gooien.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De grote vraag is nu: loont de inspanning nu om de symmetrie tot het uiterste te drijven?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat wil ik ook weten en daarom bouw ik een tweede exemplaar.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, 2de exemplaar klaar. Dit keer weer terug naar parallel filter, ging beter dan een seriefilter. Faseverhoudingen liggen iets anders doordat de mid meer naar achteren ligt.

Ik moet zeggen, dat symmetrische afstralen maakt de tonale balans helemaal af. Als ik de juiste volumes instel en dezelfde CD via hoofdtelefoon of de speakers beluister gaat het vloeiend in elkaar over met vrijwel geen verandering in klank en detail. Echt genieten dit. Voorlopig blijft het zo, afgewerkt wordt het verder niet, eerst maar eens gaan spelen met andere tweeters (NEO3PDR dipool) die niet zo'n dikke puist bovenaan geven. Wordt vervolgd nadat ik het Elektuur #2 project klaar heb (misschien tussentijds een doekje ervoor als Marieke teveel gaat klagen...).
Bijlagen
klaar.jpg
klaar.jpg (26.76 KiB) 3192 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, een proficiat is dan wel op zijn plaats dacht ik zo! Mooi TV-meubel trouwens...

Staan ze altijd zo ver ingedraaid??

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zozo Jeroen, dat doe je ook snel :P

Ben zeer benieuwd hoe zoiets nou gaat klinken :P
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Mooi om al die stappen te zien Jeroen!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Neo3PDR.
Leverde B&G die Neo10 nu ook maar eens aan consumenten (inzetbaar vanaf 150hz!!)......... :(
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
Nou, een proficiat is dan wel op zijn plaats dacht ik zo! Mooi TV-meubel trouwens...

Staan ze altijd zo ver ingedraaid??

Jan
Als ze op 70 cm van de muur staan zoals op de foto, draai ik ze zo ver in. Voor lekker luisteren ga ik dan naar voren zitten zodat ik precies op de gelijkzijdige luisterdriehoek zit.

Als ik ze naar voren heb getrokken op 1 meter afstand laat ik ze slechts weinig ingedraaid staan. De speakers staan dan 20 graden naar buiten ten opzichte van de lijn van mijn luisterplek tot aan de speaker. De zijkanten, die zo'n 20 dB minder geluid afstralen (dat werkt echt goed!), staan dan richting het meubel zodat ik daar geen last van heb. In deze positie trekt het geluidsbeeld nog verder open. Totaal stressloos geluid, alsof de muzikanten gewoon voor je zitten te spelen. De volumeknop werkt dan meer als dichtbij/ver weg dan als hard/zacht regelaar.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Mooi dat het zo geslaagd is! :D

Is het niet zo dat de baffle nu geen helling meer mag hebben? (de fase van de units voor is nu anders dan de fase achter) Dat en het plateau van de open monitor zijn nog de enige afwijkingen van de achterkant.. In ieder geval visueel afwijkend, het gaat uiteindelijk om het geluid :wink: Niet dat ik er veel verstand van heb, maar vroeg me af of het nu perfect was of dat er dan nog een en ander moet veranderen aan de baffle..

mvg,

Martijn
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt allemaal wat je zegt en je kan het ook meten. Het kan dus in theorie nog perfecter. Op basis van wat ik beluister, voor en achter de speaker, concludeer ik dat dit dan echt in de marge zal zijn voor een betere ervaren weergave in de praktijk.

Ik kan ook duurdere drivers nemen, ik kan ook 15" woofers nemen, ik kan elke baffle precies afstemmen voor het bereik dat hij moet weergeven etc.

Ik denk echter dat ik op basis van het huidig ontwerp van de dipoolbas en de gebruikte drivers voor het mid en hoog voldoende dicht tegen het theoretisch ideaal aanzit. Wil ik het nog beter maken moet ik opnieuw beginnen. Later wellicht, ondertussen vind ik het voldoende om andere mensen te helpen die ook zoiets van plan zijn in de (nabije) toekomst :wink: .
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als je een bepaald niveau hebt bereikt is het ook makkelijk om tevreden te zijn inderdaad!

Ben benieuwd hoe het nu klinkt in vergelijking met eerst!

Wat ga je nou doen met die mooie monitors? Niet weggooien he!!

mvg,

Martijn
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Wat ga je nou doen met die mooie monitors? Niet weggooien he!!

mvg,

Martijn
Heb je belangstelling? Misschien bouw ik er eens een keer een mooie TL onder, ga ik terug naar het concept waar jij mee begon :lol: .
Martijn H

Bericht door Martijn H »

haha,

Niet van je geloof afvallen nou!

In die monitors zit zoveel tijd en moeite, die zou je gewoon moeten bewaren. Al belanden ze dan in de kinderkamer of worden ze gebruikt als rears. Staan toch wel symbool voor jouw doorzettingsvermogen :wink:

mvg,

Martijn
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

My two cents:

Ik vind het soms razend knap wat iemand zich aan kennis eigen kan maken. Dit project is wat mij betreft nou typisch zo'n product van iemand die het lef heeft en wilskracht om dingen te onderzoeken en na te meten.

Petje af Jeroen.

JJ
sietse

Bericht door sietse »

Misschien bouw ik er eens een keer een mooie TL onder,
Eeeuuhhhhhh, hum, eeuuh wijsheid komt met de jaren hoor Jeroen...,ga zo door, je komt er wel......... :lol: :lol:... :wink:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Beste mensen,

Al enige tijd volg ik deze draad met veel interesse. In de nabije toekomst zou ik ook wel iets dergelijks willen bouwen, dus ik heb besloten om een account aan te maken en deel te nemen aan de discussie :)

Qua speakerbouw, jaren geleden heb ik een paar TL's gebouwd. Klinken redelijk goed, maar kan zeker een stuk beter. Momenteel heb ik als test een paar 17 cm Philips breedbanders in een plank zitten en dat smaakt naar meer :)

Robert Jan
weidok

Bericht door weidok »

bertor schreef:
Momenteel heb ik als test een paar 17 cm Philips breedbanders in een plank zitten en dat smaakt naar meer :)

Robert Jan
RJ

Welkom hier

Wat voor type 17 cm Flipjes speel je mee :)

lees dit draadje maar eens

viewtopic.php?t=3993
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”