Dit is wel extreem, maar komt in de buurt
Open baffle midhoog - take 2
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Wel, door de schuine kanten en/of afrondingen gaat de lengte van de kortste golf die voor kortsluitng zorgt (tussen front en backwave) toch veranderen. Dat gaat de weergave toch sterk beïnvloeden.jeroen_d schreef:Wat bedoel je rho?rho schreef:Allemaal wel mooie ideeën maar ik denk dat het aanpassen van de afstand tussen front en back een fameus effect heeft op de prestaties van de speaker bij een dipole.
O, bedoel je dat. Ja dat is wel zo maar het blijft wel symmetrisch. Ik heb nu een beter filter geinstalleerd en het klinkt zowel van de voor als achterkant nu goed. Best wel wazig, luisteren naar de magneetkant van een midwoofer en dat het dan gewoon goed klinkt
.
Ik heb besloten om toch een tweede exemplaar te maken en het geluidstechnisch even af te werken tot een mooi geluid. Dan heb ik wat om naar te luisteren ook al is het visueel niet optimaal.
Dan kan ik tenminste rustig aan het Elektuurproject beginnen, anders komt dat in de knel.
Creatieve ideeen blijven welkom, maar het is mogelijk dat ik eerst verder ga experimenteren en het straks over een heel andere boeg ga gooien.
Ik heb besloten om toch een tweede exemplaar te maken en het geluidstechnisch even af te werken tot een mooi geluid. Dan heb ik wat om naar te luisteren ook al is het visueel niet optimaal.
Dan kan ik tenminste rustig aan het Elektuurproject beginnen, anders komt dat in de knel.
Creatieve ideeen blijven welkom, maar het is mogelijk dat ik eerst verder ga experimenteren en het straks over een heel andere boeg ga gooien.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ok, 2de exemplaar klaar. Dit keer weer terug naar parallel filter, ging beter dan een seriefilter. Faseverhoudingen liggen iets anders doordat de mid meer naar achteren ligt.
Ik moet zeggen, dat symmetrische afstralen maakt de tonale balans helemaal af. Als ik de juiste volumes instel en dezelfde CD via hoofdtelefoon of de speakers beluister gaat het vloeiend in elkaar over met vrijwel geen verandering in klank en detail. Echt genieten dit. Voorlopig blijft het zo, afgewerkt wordt het verder niet, eerst maar eens gaan spelen met andere tweeters (NEO3PDR dipool) die niet zo'n dikke puist bovenaan geven. Wordt vervolgd nadat ik het Elektuur #2 project klaar heb (misschien tussentijds een doekje ervoor als Marieke teveel gaat klagen...).
Ik moet zeggen, dat symmetrische afstralen maakt de tonale balans helemaal af. Als ik de juiste volumes instel en dezelfde CD via hoofdtelefoon of de speakers beluister gaat het vloeiend in elkaar over met vrijwel geen verandering in klank en detail. Echt genieten dit. Voorlopig blijft het zo, afgewerkt wordt het verder niet, eerst maar eens gaan spelen met andere tweeters (NEO3PDR dipool) die niet zo'n dikke puist bovenaan geven. Wordt vervolgd nadat ik het Elektuur #2 project klaar heb (misschien tussentijds een doekje ervoor als Marieke teveel gaat klagen...).
- Bijlagen
-
- klaar.jpg (26.76 KiB) 3191 keer bekeken
Als ze op 70 cm van de muur staan zoals op de foto, draai ik ze zo ver in. Voor lekker luisteren ga ik dan naar voren zitten zodat ik precies op de gelijkzijdige luisterdriehoek zit.Wowly schreef:Nou, een proficiat is dan wel op zijn plaats dacht ik zo! Mooi TV-meubel trouwens...
Staan ze altijd zo ver ingedraaid??
Jan
Als ik ze naar voren heb getrokken op 1 meter afstand laat ik ze slechts weinig ingedraaid staan. De speakers staan dan 20 graden naar buiten ten opzichte van de lijn van mijn luisterplek tot aan de speaker. De zijkanten, die zo'n 20 dB minder geluid afstralen (dat werkt echt goed!), staan dan richting het meubel zodat ik daar geen last van heb. In deze positie trekt het geluidsbeeld nog verder open. Totaal stressloos geluid, alsof de muzikanten gewoon voor je zitten te spelen. De volumeknop werkt dan meer als dichtbij/ver weg dan als hard/zacht regelaar.
Mooi dat het zo geslaagd is!
Is het niet zo dat de baffle nu geen helling meer mag hebben? (de fase van de units voor is nu anders dan de fase achter) Dat en het plateau van de open monitor zijn nog de enige afwijkingen van de achterkant.. In ieder geval visueel afwijkend, het gaat uiteindelijk om het geluid
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar vroeg me af of het nu perfect was of dat er dan nog een en ander moet veranderen aan de baffle..
mvg,
Martijn
Is het niet zo dat de baffle nu geen helling meer mag hebben? (de fase van de units voor is nu anders dan de fase achter) Dat en het plateau van de open monitor zijn nog de enige afwijkingen van de achterkant.. In ieder geval visueel afwijkend, het gaat uiteindelijk om het geluid
mvg,
Martijn
Klopt allemaal wat je zegt en je kan het ook meten. Het kan dus in theorie nog perfecter. Op basis van wat ik beluister, voor en achter de speaker, concludeer ik dat dit dan echt in de marge zal zijn voor een betere ervaren weergave in de praktijk.
Ik kan ook duurdere drivers nemen, ik kan ook 15" woofers nemen, ik kan elke baffle precies afstemmen voor het bereik dat hij moet weergeven etc.
Ik denk echter dat ik op basis van het huidig ontwerp van de dipoolbas en de gebruikte drivers voor het mid en hoog voldoende dicht tegen het theoretisch ideaal aanzit. Wil ik het nog beter maken moet ik opnieuw beginnen. Later wellicht, ondertussen vind ik het voldoende om andere mensen te helpen die ook zoiets van plan zijn in de (nabije) toekomst
.
Ik kan ook duurdere drivers nemen, ik kan ook 15" woofers nemen, ik kan elke baffle precies afstemmen voor het bereik dat hij moet weergeven etc.
Ik denk echter dat ik op basis van het huidig ontwerp van de dipoolbas en de gebruikte drivers voor het mid en hoog voldoende dicht tegen het theoretisch ideaal aanzit. Wil ik het nog beter maken moet ik opnieuw beginnen. Later wellicht, ondertussen vind ik het voldoende om andere mensen te helpen die ook zoiets van plan zijn in de (nabije) toekomst
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Beste mensen,
Al enige tijd volg ik deze draad met veel interesse. In de nabije toekomst zou ik ook wel iets dergelijks willen bouwen, dus ik heb besloten om een account aan te maken en deel te nemen aan de discussie
Qua speakerbouw, jaren geleden heb ik een paar TL's gebouwd. Klinken redelijk goed, maar kan zeker een stuk beter. Momenteel heb ik als test een paar 17 cm Philips breedbanders in een plank zitten en dat smaakt naar meer
Robert Jan
Al enige tijd volg ik deze draad met veel interesse. In de nabije toekomst zou ik ook wel iets dergelijks willen bouwen, dus ik heb besloten om een account aan te maken en deel te nemen aan de discussie
Qua speakerbouw, jaren geleden heb ik een paar TL's gebouwd. Klinken redelijk goed, maar kan zeker een stuk beter. Momenteel heb ik als test een paar 17 cm Philips breedbanders in een plank zitten en dat smaakt naar meer
Robert Jan
RJbertor schreef:Momenteel heb ik als test een paar 17 cm Philips breedbanders in een plank zitten en dat smaakt naar meer
Robert Jan
Welkom hier
Wat voor type 17 cm Flipjes speel je mee
lees dit draadje maar eens
viewtopic.php?t=3993
