GeenID schreef:Pittige discusie,
Ik heb zelf alles met gebalanceerde in en uitgangen , studio spul.
Goed afgeschermde kabel is genoeg de lengte is niet of weinig van invloed.
Zelf heb ik een Mindprind da/ad conferter, maar er zijn wel meer hele goede converters waar veel studio's mee werken.
Ik geloof best dat er hoorbare verschillen kunnen zitten in div. soorten kabels.
Zeker als je goede interlinks vergelijkt met bijv standaard kabels.
Maar ik heb nog nooit een interlink in een opname studio gezien.
Oorzaak:gebalanceerde ins en outs.
Waarom is dit nog nauwelijks in audio land doorgedrongen????
Ik dacht ook dat er geen verschil zat tussen gebalanceerde kabels, maar daarvan ben ik wel terug gekomen. Het signaal krijgt nog steeds te maken met de di-elektrische eigenschappen van de kabel, alsmede de eigenschappen van de geleider (in hoeverre die van invloed zijn).
Wat betreft het voordelige concept van gebalanceerd aansluiten t.o.v. de RCA-kabeltjes die in Hifi gebruikt worden heb je helemaal gelijk. Maar je botst dan meteen tegen de conservatieve aard van het Hifi-gilde op. Zelfde reden waarom 99% van de muziekliefhebbers nog steeds naar een passief luidsprekersysteem zitten te luisteren. Maar dat is weer een andere diskussie.
Marc Levinson heeft in de 80-er en 90-er jaren de kont tegen de kribbe gegooid wat betreft de inferieure RCA-pluggen en versterkers met de superieure CAMAC connectoren uitgevoerd. Met als resultaat dat er CAMAC-RCA adaptertjes verschenen om alsnog RCA kabels aan te kunnen sluiten.
By the way, de betere apparaten hebben gewoon de mogelijkheid van XLR. In hoeverre dat dan in het het interne ontwerp is doorgetrokken blijft dan natuurlijk per apparaat te bezien... Als er voor de XLR verbindingen extra converterschakelingen ingebouwd zitten brengt dat je misschien verder van huis dan de voordelen van het signaaltransport...
Anyway,
Ik heb mijn testkabels klaar. Ik ben ze nu aan het inspelen. Fotootjes:
De buitenste (goudkleurig) is de reeds aanwezige vdHul MC-Gold hybrid.
De middelste is de Voodookabel van Dope-Sounds. Deze kabel heeft zilveren geleiders en Teflon-isolatie.
De binnenste kabel is de Source van Sommercable. Bij deze kabel zijn de stekkers een stuk duurder dan de kabel zelf.

Geleiding is gewoon OFC.
De eerste bevindingen (voor inspelen)
De Sommercable klinkt neutraal, maar een beetje terughoudend in zowel ruimelijkheid als detailweergave. Deze kabel kan mij niet zo bekoren. Ik zal hem wel een keer een paar weken in mijn set hangen om hem een eerlijke kans te geven. Wie weet wat er met inspelen gaat gebeuren.
De Voodoo cable klinkt een stuk opener, maar in vergelijking met de van den Hul is de ruimteafbeelding veel minder verfijnd. Vooral in de diepte beeldt de van den Hul heel precies af, waartegenover de Voodoo cable daarin een stuk grover is.
Momenteel hangt de Voodoo cable veel in mijn set om in te spelen.
Tegelijkertijd is de verbinding van aktief filter naar eindbak volledig FTM3-G3 geworden (met daarboven nog net een glimp van de Voodoo cable: