Goede DIY Interlink
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Goede DIY Interlink
Nee, ik doe niet mee aan dat VooDoo gedoe, maar ik wil wel een goede interlink.
Enkele jaren terug ben ik die zelf beginnen bouwen.
Je neemt een RG58 kabel of een goede kabel uit één of ander produktlijn met naambekendheid. Voor speakerbouwers is dat niet zelden Intertechnik.
Daar plak je volgens de regels van de kunst een degelijke stekker aan. Intertechnik heeft zo enkel exemplaren die er zeer overtuigend uitzien, zowel van binnen als van buiten.
Deze kabels heb ik ondertussen in massa's voor vrienden en kenissen gebouwd. Waarom zou je meer uitgeven voor een kant en klare VooDoo kabel?
Tot op de dag dat ik mijn Esound ontvang.
Daar is een kabelje bijgeleverd, Silver Raincoat noemt het ding.
Ik geef het niet graag toe, maar mijn set klinkt gewoon beter met die Silver Rain als met gelijk welke andere kabel die ik ooit heb gemaakt.
Dilema natuurlijk, want ik wil alleen zelfbouw
1. wat heeft die Silver raincoat wat mijn kabels niet hebben. Of beter gezegd, wat heeft die niet?
2. hoe en met welk materiaal maak ik dat ding na?
Misschien nog een klein detail. Op ons doorsnee Denon huiskamersysteem is er langs geen kanten een verschil te horen, evenmin als op mijn dochters hun consumer toestellen.
In mijn luisterruimte met de Kwadrant speakers, aangesloten tussen de Primare CD31 en de Audyn versterker het duidelijk hoorbaar.
Dus, alvorens jullie zeer overtuigende argumenten te posten dat er geen verschil is tussen goede kabels wil ik jullie zeggen dat ik daar geen gehoor naar heb.
De Silver Raincoat is gewoon zoveel anders dan mijn DIY kabels.
Daarom wil ik hem ook min of meer nabouwen.
Ed.
Op de foto van links naar rechts:
- Intertechnik kabel met vergrendelbare Intertechnik connector.
- Intertechnik kabel met Intertechnik connector.
- Bedea RG 58 kabel met Intertechnik connector
- Caliber Interlink, ooit bij mijn Accuphase meegeleverd.
- Analog Research Silver Raincoat
Enkele jaren terug ben ik die zelf beginnen bouwen.
Je neemt een RG58 kabel of een goede kabel uit één of ander produktlijn met naambekendheid. Voor speakerbouwers is dat niet zelden Intertechnik.
Daar plak je volgens de regels van de kunst een degelijke stekker aan. Intertechnik heeft zo enkel exemplaren die er zeer overtuigend uitzien, zowel van binnen als van buiten.
Deze kabels heb ik ondertussen in massa's voor vrienden en kenissen gebouwd. Waarom zou je meer uitgeven voor een kant en klare VooDoo kabel?
Tot op de dag dat ik mijn Esound ontvang.
Daar is een kabelje bijgeleverd, Silver Raincoat noemt het ding.
Ik geef het niet graag toe, maar mijn set klinkt gewoon beter met die Silver Rain als met gelijk welke andere kabel die ik ooit heb gemaakt.
Dilema natuurlijk, want ik wil alleen zelfbouw
1. wat heeft die Silver raincoat wat mijn kabels niet hebben. Of beter gezegd, wat heeft die niet?
2. hoe en met welk materiaal maak ik dat ding na?
Misschien nog een klein detail. Op ons doorsnee Denon huiskamersysteem is er langs geen kanten een verschil te horen, evenmin als op mijn dochters hun consumer toestellen.
In mijn luisterruimte met de Kwadrant speakers, aangesloten tussen de Primare CD31 en de Audyn versterker het duidelijk hoorbaar.
Dus, alvorens jullie zeer overtuigende argumenten te posten dat er geen verschil is tussen goede kabels wil ik jullie zeggen dat ik daar geen gehoor naar heb.
De Silver Raincoat is gewoon zoveel anders dan mijn DIY kabels.
Daarom wil ik hem ook min of meer nabouwen.
Ed.
Op de foto van links naar rechts:
- Intertechnik kabel met vergrendelbare Intertechnik connector.
- Intertechnik kabel met Intertechnik connector.
- Bedea RG 58 kabel met Intertechnik connector
- Caliber Interlink, ooit bij mijn Accuphase meegeleverd.
- Analog Research Silver Raincoat
Analog Research is een merknaam van het Chinese Cattylink, las ik ergens.
Maar helaas, die link wijst naar een handelshuis, en geen technische gegevens.
Veel bekendere kabelmerken geven een uitvoerige technische achtergrond waarom hun kabel de dingen anders doet dan alle andere.
Bij bijvoorbeeld MIT, Transparent en Monster met die kastjes eraan kan ik me wel voorstellen (en weet ik het ook) dat en vooral *wat* ze anders doen, maar achter dit merk heb ik helaas bot gevangen.
Openmaken van een plug, geeft dat iets meer info prijs over de constructie?
En wat voor verschillen neem je precies waar?
Je zegt dat het "beter" is, maar quantificeert het niet.
Een "bias" heb je in dit geval niet, want er is geen enkele reden om hem beter te vinden omdat hij zo duur was
Sorry, gaan we de kant weer op van welles/nietes, en dat wil ik ook niet.
Maar helaas, die link wijst naar een handelshuis, en geen technische gegevens.
Veel bekendere kabelmerken geven een uitvoerige technische achtergrond waarom hun kabel de dingen anders doet dan alle andere.
Bij bijvoorbeeld MIT, Transparent en Monster met die kastjes eraan kan ik me wel voorstellen (en weet ik het ook) dat en vooral *wat* ze anders doen, maar achter dit merk heb ik helaas bot gevangen.
Openmaken van een plug, geeft dat iets meer info prijs over de constructie?
Een "bias" heb je in dit geval niet, want er is geen enkele reden om hem beter te vinden omdat hij zo duur was
Sorry, gaan we de kant weer op van welles/nietes, en dat wil ik ook niet.
- audiomanics
- Contacteer:
Re: Goede DIY Interlink
He he... mij niet geloven he?? Zie je dat 't geen voodoo is..asterduc schreef:Misschien nog een klein detail. Op ons doorsnee Denon huiskamersysteem is er langs geen kanten een verschil te horen, evenmin als op mijn dochters hun consumer toestellen.
Als je zelf kabels wilt maken die goed zijn heb ik nog wel een leuk artikeltje voor je (er zijn er ondertussen meer die zo'n kabeltje gemaakt hebben en die beweren dat ze beter zijn dan de meeste topkabels..)
Zelf weten natuurlijk..
Kees
- asterduc
- Contacteer:
De plug heeft een klemvoorziening. Meer kan ik er niet aan merken.KT88 schreef:Openmaken van een plug, geeft dat iets meer info prijs over de constructie?
Beter is natuurlijk weer zo'n nietszeggende uitspraak. Sorry.
Als ik een vergelijk maak tussen de 3 andere kabels op de foto merk ik daar eigenlijk geen noemenswaardig verschil tussen.
Wanneer dan die Silver Raincoat wordt aangesloten heb je een totaal ander geluidsbeeld.
Er is plots een groter aandeel aan detail, vooral dan in het middengebied, niet zo zeer in het hoog. Het grote verschil is echter het ruimtelijk effect, het dieptebeeld. Als je daarna terug een andere kabel gebruikt lijkt die diepte plots volledig weg te zijn en is het alsof je naar een mono opstelling ligt te luisteren. Ik heb hier zelf geen verklaring voor.
Het laag komt bij de Raincoat kabel minder sterk door als met de andere interlinks, maar niet minder diep.
Ik vermoed dat de kabel voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de verschillen. Ik heb geen idee wat het juist is maar zal eens proberen de connector te openen en een detail foto te maken.
Kan het zijn dat een bepaalde combinatie van LRC een zodanig filter crëerd dat je meer dieptebeeld krijgt?
audiomanics schreef:Als je zelf kabels wilt maken die goed zijn heb ik nog wel een leuk artikeltje voor je
ik ben benieuwd Kees
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 27 nov 2006, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Elders heb ik dat al eens uitgerekend voor de "AntiCable", maar dat ging om speakerkabels, waar m.i. de invloed van kabeleigenschappen L, C en R binnen de normale toleranties, weinig tot niets doen in de audioband.asterduc schreef:Kan het zijn dat een bepaalde combinatie van LRC een zodanig filter crëerd dat je meer dieptebeeld krijgt?
Exoten als MIT, koolstof e.d. uitgezonderd.
In het domein van de interlinks kan er denk ik meer verschil optreden, e.e.a. is sterk afhankelijk van de opzet van het systeem als zodanig.
Dingen aan de bron als uitgangsimpedantie, uitstuurbereik, dynamische vervorming afhankelijk van de uitsturing, en dingen aan de belastingzijde als ingangsimpedantie, al dan niet frequentie-afhankelijk (meestal wel), soort van ingang (gebalanceerd of niet, verschiltrap of SE, buis, FET, transistor), condensatorgekoppeld enz. enz.
Zelfs dingen als EMC-maatregelen kunnen hun invloed uitoefenen, zoals een dubbeladerig afgeschermde kabel a-symmetrisch gebruiken, waarbij je de mantel slechts aan 1 zijde aan signaal ground legt.
In dat geval kan de richting van de kabel een hoorbaar (en meetbaar!) verschil uitmaken.
Verschillen in R, C en L zullen in dit domein dus meer invloed kunnen uitoefenen dan bij een speakerkabel, maar zoals hierboven gesteld, het zal van de configuratie afhangen.
Daarom zal de een het wel horen op een bepaald systeem, en de ander met een ander systeem niet.
Sterker nog, je meldt dat zelf al, op 1 set wel, op de andere niet.
Wat Wowly zegt over "resolutie", als ik zo vrij mag zijn om dat even te vertalen naar wat ik denk waar dat technisch voor kan staan, dan zijn er denk ik grofweg twee mogelijkheden:
#1. het systeem is ontzettend "schoon", vrij van vervormingen, heeft voldoende vermogen om nergens vast te lopen, ook in de voortrappen, en alle impedanties zijn optimaal aan elkaar aangepast.
Elke "verontreiniging" in dat systeem zal zich uiten in een hoorbaar verschil, maar nu komt het: stel dat de kabel (of voorversterker, of DAC, of split-foil voedingselco, noem maar op) een stukje vervoming introduceert (even, dus 2e, maar ook hogere even ordes en minieme aandelen oneven), dan kan dat de indruk geven dat er meer "resolutie" is, dat er details hoorbaar zijn die er daarvoor niet waren.
#2. het systeem is (al dan niet met opzet) niet "schoon", er zijn vervormingen, van welke aard dan ook, aan het werk, of compressie van een of andere versterkertrap, voedingslijnen die elkaar beinvloeden etc.
Dat kan het (ongeoefend) oor ook interpreteren als "hoge resolutie", want die cymbaal trilt zo lekker na, die klarinet klinkt ook echt naar hout (3e harmonische!) , het slissen van Katie hoor je zo goed enz.
In deze categorie schaar ik ook dingen als "ruimte, lucht om de instrumenten" enzo.
Dat laatste kan ontstaan als je wat 2e (en eventueel meerdere hogere even) harmonischen introduceert.
Dat kan bijvoorbeeld met een Aphex Exciter of Auralizer, dat wordt (werd) in studio's wel gedaan om een stem wat meer "body" te geven.
Daar hebben ze nu software voor.
Ik heb iets dergelijks bewust gedaan in mijn WK-buizenversterker, ik heb daarvan de vervorming, die bij dit soort ontwerpen onmogelijk erg laag is te houden, zo gemodelleerd dat het "prettig in het gehoor ligt".
Commentaren van luisteraars wijzen daar ook op: "ruimte, detail, je hoort meer van de opname".
Feitelijk houd ik dus mijzelf, en de luisteraars, voor de gek, want ik introduceer extra dingen in de opname die er oorspronkelijk niet in zaten.
Nu komen we bij de crux van de zaak: wensen we "HiFi", of wensen we "MyFi"?
M.a.w. willen we wel exact horen wat er op de disk staat, of willen we iets horen waar we ons prettig bij voelen, ook al houdt dat in dat er op punten gemaskeerd wordt, of op andere punten iets geaccentueerd wordt?
Ik ben ervan overtuigd dat als je 100 audiofielen vraagt waar ze voor kiezen, dat er 99 zeggen "hifi natuurlijk, zo natuurgetrouw mogelijk weergeven wat er op de bron staat".
Maar in de practijk zie ik, zelfs bij onze meest fanatieke meetvrienden, dat er toch wel een voorkeur bestaat voor een bepaald geluid, zelfs al is dat met 0.0005% THD vervorming.
Anders zouden mensen als Bruno, Sander, Jacco, Guido, Jeroen, Gerard en nog enkele anderen, om me maar even tot de electronici en dit forum te beperken, niet zo naarstig op zoek zijn naar de ideale schakeling, versterker, DAC, voedingscondensatoren, uitgangstrappen enz.
Dan namen we allemaal een "blameless amplifier" ontwerp van Douglas Self of Randy Slone, en was iedereen gelukkig.
Blijkbaar speelt er meer dan dat alleen (uiteraard, dat weten we allemaal wel).
Hoe komen mensen als John Curl, Mark Levinson, Tim de Paravicini, Jean Hiraga, John Linsley Hood, Peter Walker, Ken Ishiwata, Andrew Michaelson en noem ze maar op, anders aan hun gekendheid?
Doordat ze hun ontwerpen allemaal iets van zichzelf meegeven, noem het een ziel als je wilt, meer technisch ingestelde naturen zullen het een kleuring noemen.
Alleen, niemand durft daarvoor uit te komen (nuja, nagenoeg niemand).
Zelfs in de buizenhoek heeft men het nog altijd over het superieure lineaire gedrag van trioden, Triode Dick, DHT Rob, Andre Jute, de jongens van de Amerikaanse "Triode Maffia" als Reichert enzo, noem ze maar op.
En dat terwijl die SE versterkers rustig een half procent of meer staan te vervormen..........
Daarom zeg ik er altijd heel bewust bij dat mijn versterkers vervormen, kleuren, een sausje erover gieten, maskeren, accentueren, enz.
Want het blijkt dat veel mensen dat gewoon willen.
Immers, zet twee luidsprekers naast elkaar en ze klinken zo absurd verschillend, terwijl ze allebei toch als "goed" kunnen gequalificeerd worden, zelfs door 1 en dezelfde luisteraar.
Een Maggie naast een Quad naast een Kwadrant naast een Klipsch horn, veel groter kun je de verschillen niet krijgen.
En toch hebben alle speakers hun kwaliteiten, en geen van alle is slecht.
Maar elke speaker vervormt, kleurt, maskeert of accentueert dus ook.
Waarom accepteren we dat dan wel als gegeven, en pikken we dat niet van een versterker, DAC of ander stuk electronica, of (Godbetert! ) een kabel?
Omdat we zo geindoctrineerd zijn.
Hifi is "wire with gain", volgens Peter Walker.
Dank U, heer Walker (en voor U de heren Hafler en Keroes, Williamson, ja zelfs helemaal terug tot Olson, Sabine en Black), voor het op het verkeerde been zetten van generaties ontwerpers en luisteraars.
Mensen willen horen wat ze prettig vinden, en als die schelle CD nu wat wordt afgerond door die Wadia DAC of die Lua versterker, dan is dat toch prima?
Wat een verhaal, en het is in genen dele een antwoord op jouw vraag.
Ik kan op dit moment niet verklaren uit simpelweg L, R en C van een normale koper- of zelfs zilverkabel, waar die verschillen vandaan komen.
Verschillen door koolstof, of een "terminator" kastje (MIT, Transparent) kan ik me voorstellen, en in het geval van die terminators is het ook nog meetbaar, maar de ene koperkabel of de andere?
Maar de rapporten van luisteraars die verschillen melden als ze hun isolatie van de kabel afstropen dan?
Ik weet het niet.
Net als "inspelen" van een kabel of condensator.
Wat is dat, wat doet dat, houdt dat ineens op na 3 maanden, of na de garantietermijn, of gaat dat levenslang door?
Blijft het maar beter worden, of blijft het ergens op een niveau hangen, of wordt het daarna slechter?
Dat zijn de dingen die ik niet begrijp, althans technisch niet.
Maat laat het alleen psychisch zijn, wat dan nog?
Het resultaat is gewoon dat iemand verschillen waarneemt, of gelukkiger is met zijn geluid, of lekker aan het hobbyen is.
Waarmee je nog steeds geen antwoord hebt op je vragen.......excuus.
Maar misschien is het bovenstaande verhaaltje toch leerzaam geweest op de een of andere manier.
- audiomanics
- Contacteer:
Zoals beloofd een pdfje.. Het is wel in het "engels" (of wat ik ervan gebakken heb dan, als boer-en-kool-met-rook-worst-jongen ->farmer-cabbage-with-smoke-saucage-boy)
http://home.quicknet.nl/qn/prive/susan. ... estory.pdf
Kees
Kees
Dat is een leuk touwtjeaudiomanics schreef:Zoals beloofd een pdfje.. Het is wel in het "engels" (of wat ik ervan gebakken heb dan, als boer-en-kool-met-rook-worst-jongen ->farmer-cabbage-with-smoke-saucage-boy)
Kees
Goud en zilver in een katoenen zok
- asterduc
- Contacteer:
Bedankt Sander, een heel verhaal.KT88 schreef:[
... waarmee je nog steeds geen antwoord hebt op je vragen.......excuus.
Maar misschien is het bovenstaande verhaaltje toch leerzaam geweest op de een of andere manier.
Begint bij jou meer regel dan uitzondering te worden.
Hoedanook, er zit veel waarheid in.
Groeten,
Ed.
Zolang ik nog niet beter ben en thuis zit, heb ik er wel de tijd voor, jaasterduc schreef:Bedankt Sander, een heel verhaal.
Begint bij jou meer regel dan uitzondering te worden.
Hoedanook, er zit veel waarheid in.
Tja, dat mag de lezer bepalen.
Ik kan slechts verhalen van mijn (laat ik voor 1 keer eens wat onbescheiden zijn) toch wel ruime (analoge) audio-ervaring en historie.
Maar ik leer nog elke dag bij hoor, en als ik zie wat kanonnen als Jacco en Sander Sassen met die digitale prullen allemaal doen........daar durf ik nog geen puntje aan te zuigen.
Des te meer reden om actief te blijven, lezen, en doen.
Maar we gaan totaal offtopic.
Heb je al foto's van het inwendige van de kabel, de constructie, het materiaal?
Die kabel lijkt hetzelfde effect te geven aan het geluid als de van den hull die Geenius meenam naar de luisteravopnd bij mij thuis. Het midhoog leek een beetje gedrukt te worden had ik het gevoel. In ieder geval nam de ruimtelijkheid af nadat we terugschakelden naar een standaard interlink. Wellicht dat het goedkoper is om mbv het filter dat effect te creeeren.
Is die S raincoat ook zo een dun sprietje?
mvg,
Montana
Is die S raincoat ook zo een dun sprietje?
mvg,
Montana
- voodooless
- Contacteer:
- audiomanics
- Contacteer:
Net wat je zegt: een leuke kabel
(ik sta eerder versteld..)
En pluggies dan?
Als je toch met teflon gaat werken kun je die geleiders om de core wikkelen en op hun plek houden met gastape (die witte)... Ga je toch, vermoedelijk, gebruiken om de kabel te isoleren... Erg zwak spul..
Met een beetje mazzel heeft AE ook die zwarte kous nog liggen..
Kees
En pluggies dan?
Als je toch met teflon gaat werken kun je die geleiders om de core wikkelen en op hun plek houden met gastape (die witte)... Ga je toch, vermoedelijk, gebruiken om de kabel te isoleren... Erg zwak spul..
Kees
- voodooless
- Contacteer:
Plugjesaudiomanics schreef:Net wat je zegt: een leuke kabel(ik sta eerder versteld..)
En pluggies dan?
Waarom zou ik een kabel om een kern heen wikkelen? Liever lekker dicht op elkaar, dan heb je lekker lage capaciteit. Dan de null erlangs, en dan inpakken met coperfolie. Dat geheel in een buisje, en dan sleeving eromheen. Wat zou er mis mee moeten zijn?Als je toch met teflon gaat werken kun je die geleiders om de core wikkelen en op hun plek houden met gastape (die witte)... Ga je toch, vermoedelijk, gebruiken om de kabel te isoleren... Erg zwak spul..
- audiomanics
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Kom dit topic net tegen...
Zal ik ook nog maar even een duit in het zakje doen...
Als techneut sta (corr: stond) ik natuurlijk ook heel sceptisch tegenover voodoo kabels en zo. Ik had mijn vdHul D102MKII al jaren naar volle tevredenheid. Die had ik begin '90-er jaren verkozen als "affordable" neutrale gewoon goede kabel. De toenmalige Thunderline van vd Hul was me te duur. Ik had toen ook nog een straightwire geprobeerd, maar die maakte er een potje van. Kortom, dat een interlink iets kon doen wist ik allang, maar ik geloofde nog steeds niet in die enorme verbeteringen die af en toe geclaimed werden als de zoveelste megadure kabel de revue passerde.
Totdat ik een keer een Siltech FTM-4 van Siltech in mijn systeem kon proberen. Ik dacht dat ik gek werd. Dit kan niet!!! Volgens de leverancier (de Jong en Warnaars) was de FTM-4 niet eens een goede kabel, omdat de harmonische structuren in die kabel niet kloppen.
Volgens de Jong zijn er maar twee kabels van Siltech die het goed doen, en dat zijn de FTM3-G3, en de Signature Series Snow Lake.
Natuurlijk verdomde ik het om de vraagprijs voor die touwtjes neer te leggen en al gauw kwam ik op het spoor van wat zo links en rechts de "triode-Dick kabel" wordt genoemd: twee massief zilveren aders in dunne Teflon-buisjes gespiraald om een aquariumslang of een dikkere teflon buis. Teflon tape eromheen en eventueel een afscherming.
Knutselen dus, de boel in elkaar, Bullet plugs erop en luisteren maar. Mooi rustig die kabel, relaxed geluidsbeeld, ik leek helemaal tevreden.
Natuurlijk bleef het bij mij knagen hoe mijn brouwsel nu zou klinken in vergelijking met een Siltech kabel. Had ik voor een prikkie een kabel gemaakt die het "vergelijk met de duurste kabels aankon" en dus ook de Snow Lake?
Een van mijn collega's heeft een setje Snow Lakes. Die kon ik wel meekrijgen terwijl hij op vakantie was....
en, en, en???
Complete ontluistering. Die kurketrekker werd aan alle kanten aan gort gespeeld. Er bleef werkelijk geen spaan van heel. Op alle fronten was de Snow Lake mijlenver beter. Microdetail, detaillering, rust, steroebeeld, etc etc. Noem het maar op, de Snow Lake was beter. En niet een beetje. Alsof mijn set gewoon twee klassen beter was geworden.
Ik heb sindsdien ook niet meer naar de kurketrekker geluisterd. En ik baalde als een stekker, want ik vind de vraagprijs voor een setje snowlakes nog steeds exhorbitant.
Een vergelijk met de Snowlake vs. de FTM3-G3 stemde me weer wat gelukkiger. Snowlake wel een stuk mooier (micro detail, gewicht in aanslagen en aanzetten etc.) maar met de FTM3 is goed te leven. Hij doet alles goed, en net een tandje minder dan de Snow Lake. Momenteel heb ik twee setjes FTM3-G3, die ik voor een schappelijke prijs op de kop heb kunnen tikken.
Ander equivalent (komt ook bij de Jong vandaan) is de vd Hul MC Gold balanced, als je gebalanceerd kan werken. Die heb ik nu tussen mijn CD speler en voorversterker zitten. De MC-Gold Balanced is ook een kabel die correct werkt, en in vergelijking met de Snow Lake een ietsiepietsie terughoudender is. Het prijsverschil (Mc Gold is ong. 10% van de Snow Lake) maakt veel goed.
Maar goed, in principe heb ik dus de handdoek in de ring gegooid qua DIY kabels.
Na de zilver kurketrekker heb ik nog twee pogingen gewaagd:
Poging 1 was een kurketrekker, maar dan niet met AE-Electric zilverdraad maar Siltech M7 G5 modificatiedraad. Daaroverheen een dubbele afscherming: laag 1 bestond uit metaal (vertind koper) en laag 2 was een HF-afscherming van gemetalliseerde kunststofkous. Daar overheen weer een zwarte afwerkingskous. Deze kabel kwam kwa klanksignatuur precies overeen met de Snow Lake, maar schoot aanzienlijk tekort qua micro dynamiek. Alsof er een onhoorbare ruisvloer inzat, terwijl de snowlake helemaal stil en transparant is, en de kleinste signalen zonder moeite doorgeeft.
Poging 2 was een strak getwist paar Siltech M20-G5 modificatiedraden (een stuk dikker) met de nodige afscherming eromheen. Deze kabel sloeg nergens op, alleen de laagweergave was op 100% gelijk peil met de Snow Lake. Momenteel is deze kabel de "baskabel" tussen mijn aktieve filter en eindbak.
Wat heb ik ervan geleerd?
1. Een kabel maken is niet zo makkelijk.
2. Een echt goede interlink kan inderdaad een dramatische impact op je set hebben.
3. Een eigen bouwsel kan al snel zijn klanksignatuur laten horen, en omdat je hem zelf in elkaar hebt gebasteld werkt dat natuurlijk enthousiasmerend. Dat heb ik herhaaldelijk ondergaan.
Maar... Zet je deze zelfgebouwde kabel dan tegenover de scherprechter waarvan je weet: "DAT is wat ik wil in mijn systeem", dan vallen de DIY kabels zonder pardon door de mand, ben ik bang. Misschien moet je die scherprechter maar gewoon vermijden. Wat niet weet, wat niet deert. Maar goed, ik weet intussen wèl, dus deert het.
De zoektocht is voor mij nog niet over. De bekabeling van mijn set staat nu op heel hoog niveau, en ik ben nog steeds op zoek naar de ultieme DIY kabel "voâh wènag" Als ik hem vind, zal ik het zeker melden, vooralsnog is hij er nog niet.
Ik verwacht een dezer dagen de volgende "meterware" binnen:
1. Sommer Cable Source. Symmetrische koperkabel. Low-budget, verwacht ik niet zoveel van.
2. Voodoo cable (de enige echte!!!!)
Zilverkabel met "Glimmer" Isolation (volgens mij is de Nederlandse vertaling Mica).
Ik ga deze kabels symmetrisch uitvoeren en vergelijken met de vdHul McGold.
Zal ik ook nog maar even een duit in het zakje doen...
Als techneut sta (corr: stond) ik natuurlijk ook heel sceptisch tegenover voodoo kabels en zo. Ik had mijn vdHul D102MKII al jaren naar volle tevredenheid. Die had ik begin '90-er jaren verkozen als "affordable" neutrale gewoon goede kabel. De toenmalige Thunderline van vd Hul was me te duur. Ik had toen ook nog een straightwire geprobeerd, maar die maakte er een potje van. Kortom, dat een interlink iets kon doen wist ik allang, maar ik geloofde nog steeds niet in die enorme verbeteringen die af en toe geclaimed werden als de zoveelste megadure kabel de revue passerde.
Totdat ik een keer een Siltech FTM-4 van Siltech in mijn systeem kon proberen. Ik dacht dat ik gek werd. Dit kan niet!!! Volgens de leverancier (de Jong en Warnaars) was de FTM-4 niet eens een goede kabel, omdat de harmonische structuren in die kabel niet kloppen.
Volgens de Jong zijn er maar twee kabels van Siltech die het goed doen, en dat zijn de FTM3-G3, en de Signature Series Snow Lake.
Natuurlijk verdomde ik het om de vraagprijs voor die touwtjes neer te leggen en al gauw kwam ik op het spoor van wat zo links en rechts de "triode-Dick kabel" wordt genoemd: twee massief zilveren aders in dunne Teflon-buisjes gespiraald om een aquariumslang of een dikkere teflon buis. Teflon tape eromheen en eventueel een afscherming.
Knutselen dus, de boel in elkaar, Bullet plugs erop en luisteren maar. Mooi rustig die kabel, relaxed geluidsbeeld, ik leek helemaal tevreden.
Natuurlijk bleef het bij mij knagen hoe mijn brouwsel nu zou klinken in vergelijking met een Siltech kabel. Had ik voor een prikkie een kabel gemaakt die het "vergelijk met de duurste kabels aankon" en dus ook de Snow Lake?
Een van mijn collega's heeft een setje Snow Lakes. Die kon ik wel meekrijgen terwijl hij op vakantie was....
en, en, en???
Complete ontluistering. Die kurketrekker werd aan alle kanten aan gort gespeeld. Er bleef werkelijk geen spaan van heel. Op alle fronten was de Snow Lake mijlenver beter. Microdetail, detaillering, rust, steroebeeld, etc etc. Noem het maar op, de Snow Lake was beter. En niet een beetje. Alsof mijn set gewoon twee klassen beter was geworden.
Ik heb sindsdien ook niet meer naar de kurketrekker geluisterd. En ik baalde als een stekker, want ik vind de vraagprijs voor een setje snowlakes nog steeds exhorbitant.
Een vergelijk met de Snowlake vs. de FTM3-G3 stemde me weer wat gelukkiger. Snowlake wel een stuk mooier (micro detail, gewicht in aanslagen en aanzetten etc.) maar met de FTM3 is goed te leven. Hij doet alles goed, en net een tandje minder dan de Snow Lake. Momenteel heb ik twee setjes FTM3-G3, die ik voor een schappelijke prijs op de kop heb kunnen tikken.
Ander equivalent (komt ook bij de Jong vandaan) is de vd Hul MC Gold balanced, als je gebalanceerd kan werken. Die heb ik nu tussen mijn CD speler en voorversterker zitten. De MC-Gold Balanced is ook een kabel die correct werkt, en in vergelijking met de Snow Lake een ietsiepietsie terughoudender is. Het prijsverschil (Mc Gold is ong. 10% van de Snow Lake) maakt veel goed.
Maar goed, in principe heb ik dus de handdoek in de ring gegooid qua DIY kabels.
Na de zilver kurketrekker heb ik nog twee pogingen gewaagd:
Poging 1 was een kurketrekker, maar dan niet met AE-Electric zilverdraad maar Siltech M7 G5 modificatiedraad. Daaroverheen een dubbele afscherming: laag 1 bestond uit metaal (vertind koper) en laag 2 was een HF-afscherming van gemetalliseerde kunststofkous. Daar overheen weer een zwarte afwerkingskous. Deze kabel kwam kwa klanksignatuur precies overeen met de Snow Lake, maar schoot aanzienlijk tekort qua micro dynamiek. Alsof er een onhoorbare ruisvloer inzat, terwijl de snowlake helemaal stil en transparant is, en de kleinste signalen zonder moeite doorgeeft.
Poging 2 was een strak getwist paar Siltech M20-G5 modificatiedraden (een stuk dikker) met de nodige afscherming eromheen. Deze kabel sloeg nergens op, alleen de laagweergave was op 100% gelijk peil met de Snow Lake. Momenteel is deze kabel de "baskabel" tussen mijn aktieve filter en eindbak.
Wat heb ik ervan geleerd?
1. Een kabel maken is niet zo makkelijk.
2. Een echt goede interlink kan inderdaad een dramatische impact op je set hebben.
3. Een eigen bouwsel kan al snel zijn klanksignatuur laten horen, en omdat je hem zelf in elkaar hebt gebasteld werkt dat natuurlijk enthousiasmerend. Dat heb ik herhaaldelijk ondergaan.
Maar... Zet je deze zelfgebouwde kabel dan tegenover de scherprechter waarvan je weet: "DAT is wat ik wil in mijn systeem", dan vallen de DIY kabels zonder pardon door de mand, ben ik bang. Misschien moet je die scherprechter maar gewoon vermijden. Wat niet weet, wat niet deert. Maar goed, ik weet intussen wèl, dus deert het.
De zoektocht is voor mij nog niet over. De bekabeling van mijn set staat nu op heel hoog niveau, en ik ben nog steeds op zoek naar de ultieme DIY kabel "voâh wènag" Als ik hem vind, zal ik het zeker melden, vooralsnog is hij er nog niet.
Ik verwacht een dezer dagen de volgende "meterware" binnen:
1. Sommer Cable Source. Symmetrische koperkabel. Low-budget, verwacht ik niet zoveel van.
2. Voodoo cable (de enige echte!!!!)
Ik ga deze kabels symmetrisch uitvoeren en vergelijken met de vdHul McGold.
- voodooless
- Contacteer:
Precies. Ik vind het allemaal niet erg overtuigend eerlijk gezegd.rho schreef:Mijn gedacht: Doe eens mee aan een blindtest met interlinks. Dan ben je helemaal zeker dat het voodoo is.
Anyway, ik hou het wel op DIY zilver, spaar ik me een paar duizend euro. En je gaat me niet wijsmaken dat als er daadwerkelijk zo'n groot verschil is, het het geld ook daadwerkelijk waard is.
- dekkersj
- Contacteer:
Voor jou misschien niet. (voor mij ook niet)voodooless schreef:Precies. Ik vind het allemaal niet erg overtuigend eerlijk gezegd.rho schreef:Mijn gedacht: Doe eens mee aan een blindtest met interlinks. Dan ben je helemaal zeker dat het voodoo is.
Anyway, ik hou het wel op DIY zilver, spaar ik me een paar duizend euro. En je gaat me niet wijsmaken dat als er daadwerkelijk zo'n groot verschil is, het het geld ook daadwerkelijk waard is.
Groet,
Jacco
- audiomanics
- Contacteer: