Goede DIY Interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

fgroen schreef:
De intentie van dit topic was helemaal geen discussie.
Als je vraagt wat een goeie interlink is en hoe je die moet maken, dan kan het niet anders dan dat er discussie over komt
Kunnen we alsjeblieft on-topic blijven? De discussie over zin/onzin van high-end kabels kan hier voortgezet worden. :lol:
Dit is niet meer dan een zoektocht naar hoe we een goede DIY kabel maken. Tot nu toe hebben we alleen maar de dingen besproken die daar geen, of een niet-noemenswaardige invloed op hebben.

Door nu groot te brullen dat we allemaal onzin praten, en maar eens moeten gaan luisteren voeg jij in ieder geval helemaal niks toe aan de discussie. Want hoe je nu wel bij een goede DIY interlink komt heb ik jou nog niet horen zeggen.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

voodooless schreef:
fgroen schreef:
De intentie van dit topic was helemaal geen discussie.
Als je vraagt wat een goeie interlink is en hoe je die moet maken, dan kan het niet anders dan dat er discussie over komt
Kunnen we alsjeblieft on-topic blijven? De discussie over zin/onzin van high-end kabels kan hier voortgezet worden. :lol:
Dit is niet meer dan een zoektocht naar hoe we een goede DIY kabel maken. Tot nu toe hebben we alleen maar de dingen besproken die daar geen, of een niet-noemenswaardige invloed op hebben.

Door nu groot te brullen dat we allemaal onzin praten, en maar eens moeten gaan luisteren voeg jij in ieder geval helemaal niks toe aan de discussie. Want hoe je nu wel bij een goede DIY interlink komt heb ik jou nog niet horen zeggen.
Prima, hoe ziet jouw ideale interlink eruit? (graag met theoretische onderbouwing, als je dat noodzakelijk vind)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb die nog niet gevonden. En ik zeg ook niet dat ik die al gevonden heb, anders kon het topic wel dicht natuurlijk.

Theortisch zou dat eentje moeten zijn met een zo klein mogelijk capaciteit, zelfinductie en weerstand.

De vraag is echter hoe je dat praktisch krijgt gemaakt. Daar zijn in het topic al wel wat pointers voor gegeven.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Voor mij heeft die ideale interlink geen hoorbare invloed op het signaal...mja, dat is geen idelae interlink, dat is een goede interlink.
De ideale interlink heeft zoals Voodooless al aangeeft een minimale R, C en L.
Gelukkig hebben interlinks geen hoorbare invloed op het signaal. :wink:
Je hebt er wel waar men van beweert dat het interlinks zijn, maar daar heeft men passieve componenten aan toegevoegd wat het voor mij per defenitie filters maken en geen interlinks. Dat je daar mogelijk verschillen gaat horen lijkt me normaal.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Heb zojuist mijn pakketje van THEL binnengekregen. Naast c's voor mijn filter zit daar ook een stuk "the source" balanced interlink van Sommer Cable met een stel XLR pluggen erbij. Kweenie of ik vanavond de tijd heb om de boel in elkaar te solderen, maar in ieder binnenkort... :twisted:

Voodoo cable is coming up...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

rho schreef:
Gelukkig hebben interlinks geen hoorbare invloed op het signaal. :wink:
Laat ik het eens anders zeggen... Als je meent dat een bepaalde kabel iets meer laat horen wordt dat door de andere kabel niet geheel doorgegeven. Een kabel maakt zelf geen geluiden aan (op eventuele inductie van buitenaf na dan.. maar dat komt niet overeen met de muziek.

Als de vraag is hoe je knappe kabels kunt maken.. Ik heb best wel een boel ge-experimenteerd met kabels. In een ander topic had ik al eens een verwijzing gepost naar het verhaaltje hoe ik die Fetish Gold gemaakt heb. Ipv goud kan natuurlijk ook zilver gebruikt worden (4N of 5N)
En je hoeft er ook niet van die schreeuwend dure Eichmann Silver Bullets aan te hangen.. Heb je toch een paar hele knappe interlinks voor een paar euro.. Wel even knutselen, maar daar zit hier goed mee op dit forum...


Kees
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

In het kader van het empyrisch onderzoek: de sommer cable zit in elkaar. Gisteravond laat klaar, dus ik heb hem even in mijn set gehangen (jawel, hij doet het... :roll: ) maar ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Komende dagen maar eens naar luisteren, ik zal het notitieblok bij de hand houden.

Fokke.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

fgroen schreef:
In het kader van het empyrisch onderzoek: de sommer cable zit in elkaar. Gisteravond laat klaar, dus ik heb hem even in mijn set gehangen (jawel, hij doet het... :roll: ) maar ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Komende dagen maar eens naar luisteren, ik zal het notitieblok bij de hand houden.

Fokke.
Jammer genoeg zeggen zulke testen totaal niets over enig hoorbaar verschil tussen kabels.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

rho schreef:
fgroen schreef:
In het kader van het empyrisch onderzoek: de sommer cable zit in elkaar. Gisteravond laat klaar, dus ik heb hem even in mijn set gehangen (jawel, hij doet het... :roll: ) maar ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Komende dagen maar eens naar luisteren, ik zal het notitieblok bij de hand houden.

Fokke.
Jammer genoeg zeggen zulke testen totaal niets over enig hoorbaar verschil tussen kabels.
Doe een voorstel zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou wel een blindtest willen organiseren ivm met kabels hoor, maar ik heb er al eentje in de planning staan ivm iets anders, voor januari.
Helaas is die al volzet. (en m'n vriendin zou niet zo blij zijn als ik er regelmatig eentje zou organiseren thuis)

Als jij een locatie hebt en je kunt wat volk bij elkaar krijgen zou dat wel eens een leuke dag kunnen opleveren.
Zal ik m'n Sommer Cable classic meebrengen. (puur om visuele redenen gekozen!)
GeenID
Berichten: 22
Lid geworden op: do 14 dec 2006, 12:08

Bericht door GeenID »

Pittige discusie,

Ik heb zelf alles met gebalanceerde in en uitgangen , studio spul.
Goed afgeschermde kabel is genoeg de lengte is niet of weinig van invloed.
Zelf heb ik een Mindprind da/ad conferter, maar er zijn wel meer hele goede converters waar veel studio's mee werken.

Ik geloof best dat er hoorbare verschillen kunnen zitten in div. soorten kabels.
Zeker als je goede interlinks vergelijkt met bijv standaard kabels.

Maar ik heb nog nooit een interlink in een opname studio gezien.
Oorzaak:gebalanceerde ins en outs.
Waarom is dit nog nauwelijks in audio land doorgedrongen????
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

GeenID schreef:
Pittige discusie,

Ik heb zelf alles met gebalanceerde in en uitgangen , studio spul.
Goed afgeschermde kabel is genoeg de lengte is niet of weinig van invloed.
Zelf heb ik een Mindprind da/ad conferter, maar er zijn wel meer hele goede converters waar veel studio's mee werken.

Ik geloof best dat er hoorbare verschillen kunnen zitten in div. soorten kabels.
Zeker als je goede interlinks vergelijkt met bijv standaard kabels.

Maar ik heb nog nooit een interlink in een opname studio gezien.
Oorzaak:gebalanceerde ins en outs.
Waarom is dit nog nauwelijks in audio land doorgedrongen????
Ik dacht ook dat er geen verschil zat tussen gebalanceerde kabels, maar daarvan ben ik wel terug gekomen. Het signaal krijgt nog steeds te maken met de di-elektrische eigenschappen van de kabel, alsmede de eigenschappen van de geleider (in hoeverre die van invloed zijn).

Wat betreft het voordelige concept van gebalanceerd aansluiten t.o.v. de RCA-kabeltjes die in Hifi gebruikt worden heb je helemaal gelijk. Maar je botst dan meteen tegen de conservatieve aard van het Hifi-gilde op. Zelfde reden waarom 99% van de muziekliefhebbers nog steeds naar een passief luidsprekersysteem zitten te luisteren. Maar dat is weer een andere diskussie.

Marc Levinson heeft in de 80-er en 90-er jaren de kont tegen de kribbe gegooid wat betreft de inferieure RCA-pluggen en versterkers met de superieure CAMAC connectoren uitgevoerd. Met als resultaat dat er CAMAC-RCA adaptertjes verschenen om alsnog RCA kabels aan te kunnen sluiten.

By the way, de betere apparaten hebben gewoon de mogelijkheid van XLR. In hoeverre dat dan in het het interne ontwerp is doorgetrokken blijft dan natuurlijk per apparaat te bezien... Als er voor de XLR verbindingen extra converterschakelingen ingebouwd zitten brengt dat je misschien verder van huis dan de voordelen van het signaaltransport...


Anyway,
Ik heb mijn testkabels klaar. Ik ben ze nu aan het inspelen. Fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

De buitenste (goudkleurig) is de reeds aanwezige vdHul MC-Gold hybrid.

De middelste is de Voodookabel van Dope-Sounds. Deze kabel heeft zilveren geleiders en Teflon-isolatie.

Afbeelding

De binnenste kabel is de Source van Sommercable. Bij deze kabel zijn de stekkers een stuk duurder dan de kabel zelf. :lol: Geleiding is gewoon OFC.
Afbeelding

De eerste bevindingen (voor inspelen)
De Sommercable klinkt neutraal, maar een beetje terughoudend in zowel ruimelijkheid als detailweergave. Deze kabel kan mij niet zo bekoren. Ik zal hem wel een keer een paar weken in mijn set hangen om hem een eerlijke kans te geven. Wie weet wat er met inspelen gaat gebeuren.

De Voodoo cable klinkt een stuk opener, maar in vergelijking met de van den Hul is de ruimteafbeelding veel minder verfijnd. Vooral in de diepte beeldt de van den Hul heel precies af, waartegenover de Voodoo cable daarin een stuk grover is.

Momenteel hangt de Voodoo cable veel in mijn set om in te spelen.

Tegelijkertijd is de verbinding van aktief filter naar eindbak volledig FTM3-G3 geworden (met daarboven nog net een glimp van de Voodoo cable:

Afbeelding

8)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

FWIW, Kees Soeters (Audiomanics) heeft een apparaatje gebouwd om kabels "in te branden", misschien is dat ook iets voor jou.
Als ik me goed herinner, wordt er een signaal met wisselende frequentie of een ruisband langere tijd door de kabel gestuurd.

In hoeverre dat overeenkomt met de daadwerkelijke situatie in een audioset, weet ik niet.

Kees rapporteert in ieder geval merkbare verschillen (hopelijk springt hij hier ook zelf nog even op in).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja hoor .. daar is ie weer..
Ik heb dat apparaat hoofdzakelijk gebruikt voor de koolstof kabels.
Het lijkt me dat als je een CD neemt met dat geluid er op dat je er ook al bent. Kabeltje op een versterkertje en belasten met een weerstandje.. Hoef je ook niet de hele tijd naar dat geluid te luisteren..
Een sample is te downloaden ... anders wil ik wel een CD'tje vol bulken met dat geluid..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Goede DIY Interlink

Bericht door asterduc »

dit is een deel van mijn eerste post in dit topic.
asterduc schreef:

Dus, alvorens jullie zeer overtuigende argumenten te posten dat er geen verschil is tussen goede kabels wil ik jullie zeggen dat ik daar geen gehoor naar heb.
De Silver Raincoat is gewoon zoveel anders dan mijn DIY kabels.
Daarom wil ik hem ook min of meer nabouwen.

Ed.

Op de foto van links naar rechts:
- Intertechnik kabel met vergrendelbare Intertechnik connector.
- Intertechnik kabel met Intertechnik connector.
- Bedea RG 58 kabel met Intertechnik connector
- Caliber Interlink, ooit bij mijn Accuphase meegeleverd.
- Analog Research Silver Raincoat
Ik denk vandaag de reden gevonden te hebben waarom die Raincoat zoveel anders klinkt.
1 meter van deze kabel heeft een capaciteit van 500 pF, daar waar de anderen slechts tussen de 40 en 70 pF noteren. Kan eigenlijk ook niet anders als je de beperkte dikte van die kabel bekijkt. Er kan amper isolatie tussen.
De inductie en weerstand zijn nagenoeg gelijk aan de andere kabels.

En ik maar denken dat de laagste capaciteit het beste zou klinken.
Anderzijds wil ik nu niet meer naar die Raincoat luisteren omdat ik weet wat voor een condensator daar in zit! :roll:

Ed.
Bijlagen
RCA_cables.jpg
roelof.audio
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:04
Locatie: enschede

Bericht door roelof.audio »

Volgens mij is het matriaal van het dielectricum belangerijker dan de capaciteit van de kabel, hoewel mijn ervaring is dat een lagere capaciteit met het zelfde kabel construktie wel dynamischer klinkt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Goede DIY Interlink

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
Ik denk vandaag de reden gevonden te hebben waarom die Raincoat zoveel anders klinkt.
1 meter van deze kabel heeft een capaciteit van 500 pF, daar waar de anderen slechts tussen de 40 en 70 pF noteren.
Dat soort invloeden elimineer je door per kanaal met 2 kabels te testen waarvan je de enkel de kern gebruikt.

Als ik meerdere kabels zou willen testen, zou ik een verloopje/adaptor maken om 2 kabels per kanaal aan te sluiten. Kabels die in beide situaties een verschillend klankbeeld laat horen, zijn wat mij betreft niet neutraal te noemen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik heb nu een interlink gemaakt met een dunne stereo kabel.
De Hot zowel als de Neg laat ik elk door een geleider lopen.
De Neg leg ik dan nog samen met de afschermingsdraad.

Als stekkers gebruik ik de Intertechnik Cinch plug met spanmoer.

Ben hier nu best tevreden mee.

Ed.
Bijlagen
199b [800x600].jpg
Plaats reactie