Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Surpass
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Surpass »

als ik naar dit soort projecten kijk vraag ik me af of ik zelf er wel aan moet beginnen. Diep onder de indruk. (ook van je enorme verzameling tria markers overigens :shock:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Surpass schreef:
als ik naar dit soort projecten kijk vraag ik me af of ik zelf er wel aan moet beginnen. Diep onder de indruk. (ook van je enorme verzameling tria markers overigens :shock:
Haha.. Thanks!

Als ik het over zou mogen doen dan denk ik dat ik ook wel wat lager in zou zetten hoor... Dan was het project ook met drie hooguit vier maanden klaar geweest.

Ik ben eigenlijk cartoonist van huis uit, vandaar die batterij markers.
Voor de gein ff een van mijn prentjes:
Bijlagen
KAN-01sc.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hallo hé

Da's gaaf getekend. Bedenk je ook de gags zelf? Mooi hoor...

Jan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Niet alleen je speakers zijn geweldig! :D :lol:
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

Wowly schreef:
Ehhh. jasper, nog mijn hulp nodig :lol:

Zo te zien heb je weer wat inspiratie opgedaan! Mooi hoor! Ik heb nota bene zélf niet eens tijd om mijn eigen projecten af te maken..... :oops:

Jan
[off topic]iets minder internetten en iets meer bouwen :wink: (euh o ik bouw nu ik dit type ook niet :oops: [/off topic]
ik verwacht een cartoon over zelfbouwers, jullie?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ik verwacht een cartoon over zelfbouwers, jullie?
Prima idéééééé.... :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Bedoel je zoiets:

viewtopic.php?p=75785#75785
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

JA... :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Soms heb je van die karweitjes waar je al een poosje tegen aan zit te hikken, gewon omdat je er een beetje met angst en beven naar uitkijkt. Meestal is dat gewoon eeen kwestie van door de zure appel heen bijten.

Vanavond had ik zo'n karweitje. In de kegels moesten de gaten geboord worden waar de bekabeling langs loopt. Via deze gaten komt strakjes de bekabeling te lopen die naar de tweeter gaat.

Hieronder eerst even de tekening, dan heb je een idee wat de bedoeling is.
Vanonder de kegel moest er een gat in geboord worden van 10mm doorsnee. Vanaf de kopse kant moesten er vervolgens twee kanalen geboord worden van 5 mm doorsnee, maar wel 13 cm diep, totdat ze op het gat van 10 mm uitkwamen, maar het is wel gelukt!
Bijlagen
Kegel01.jpg
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Maar wel kicken als het gelukt is!! Proficiat mooi werk.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik heb eerst het balanspunt bepaald van de kegel. Dat wil zeggen, het punt waarop de kegel met tweeter in evenwicht zou zijn. Dat punt heb ik met een stipje aangemerkt met een 'M' erbij. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe dat uitkwam op het voetje, en het bleek dat dat punt dan wat naar achter kwam te liggen op de voet. Om die reden heb ik het punt wat verder naar voor afgetekend. Zodoende hoefde ik ook wat minder diep te boren langs de voorkant, en kon ik het net redden met de boor die ik tot mijn beschikking had.
Bijlagen
De plaats waar het 10mm gat moet komen is hier afgetekend. links daarvan het middelpunt ofwel evenwichtspunt waar ik van uit ben gegaan. Als alles goed gaat ligt de kegel strakjes mooi in balans... (hoop ik)
De plaats waar het 10mm gat moet komen is hier afgetekend. links daarvan het middelpunt ofwel evenwichtspunt waar ik van uit ben gegaan. Als alles goed gaat ligt de kegel strakjes mooi in balans... (hoop ik)
Hier het 10mm gat. Eerst voorboren met 3 mm, toen naar 5mm, vervolgens 7, en met een ijzerboor het 10mm gat uitgeboord..
Hier het 10mm gat. Eerst voorboren met 3 mm, toen naar 5mm, vervolgens 7, en met een ijzerboor het 10mm gat uitgeboord..
Hier de beide 5mm kanalen zichtbaar vanaf de voorkant
Hier de beide 5mm kanalen zichtbaar vanaf de voorkant
Het boren van die kanalen was wel een zenuwenklus hoor! Op het oog moest ik recht zien te blijven en goed op het 10mm gat aansturen...
Het boren van die kanalen was wel een zenuwenklus hoor! Op het oog moest ik recht zien te blijven en goed op het 10mm gat aansturen...
Hier heb ik een zaklichtje van bovenaf in het 10 mm gat laten schijnen, en zie je dus dat het kanaal volledig doorboord is. Het kabeltje kan er dus langs!
Hier heb ik een zaklichtje van bovenaf in het 10 mm gat laten schijnen, en zie je dus dat het kanaal volledig doorboord is. Het kabeltje kan er dus langs!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Lijkt dat het erg netjes gelukt is, proficiat, maar waarom zulke grote gaten voor een "tweetersnoertje" ?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou, vergis je niet, maar zon snoertje moet je er strakjes ook doorheen kunnen trekken hè.. En aangezien ik nog niet weet welk soort bekabeling ik ga gebruiken kan ik maar beter op safe spelen.. :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Gisteren tijdens het boren had ik het eigenlijk al een beetje in mijn bol. Het zou vanochtend lekker weer worden, maar dat betekent in onze omgeving dikwijls kans op zo'n lekker waterig ochtendzonnetje. Perfect weer dus om buiten eens wat lakwerk te gaan doen.

Ik heb dus meteen het wasrek buiten gehangen, twee schroeven in de voorkant van de kegels gedraaid, en ze opgehangen. Als de sodemieter die fiets opgeklommen en om spuitlak gereden. Voorlopig hou ik het bij een gewone hoogglans zwart, maar als ik de kegels strakjes ga aflakken laat ik een spuitbus mengen. Ook wel zwart, maar gemengd met een percentage blauw en rood. Zo krijg je het zwart nog wat dieper.

Maar goed, zover is het nog niet, eerst maar eens de basis spuiten. Ik heb eens wat beter gekeken naar het spuitwerk van pnierop met zijn Vifa Impuls:

viewtopic.php?t=3699&start=50

Ik ben behoorlijk onder de indruk van wat hij gemaakt had, en met zijn manier van aanpak in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan.
Een waterige ochtend betekend meer vocht in de lucht, en dus nagenoeg geen beestjes en stof. Dat was eigenlijk mijn grootste angst. Tegelijkertijd ben ik in verschillende laagjes aan het spuiten gegaan, en tussen elke laag ongeveer een tien minuutjes, kwartiertje gewacht.
Zo heb ik het twee uur lang volgehouden, elk kwartier een laagje spuiten. Toen merkte ik dat het zonnetje al hier en daar door de wolken kwam prikken, en besloot ik het er maar even bij te laten voor vandaag.

En dit is voorlopig het resultaat:
Bijlagen
Hier de eerste laag die ik gespoten heb. Het was wel weer even wennen, maar uiteindelijk kreeg ik het best aardig onder de knie.
Hier de eerste laag die ik gespoten heb. Het was wel weer even wennen, maar uiteindelijk kreeg ik het best aardig onder de knie.
Hier lijken ze al aardig op de goede weg, maar op de laatste foto zie je duidelijk dat de kegels nog een sinaasappelhuidje hebben...
Hier lijken ze al aardig op de goede weg, maar op de laatste foto zie je duidelijk dat de kegels nog een sinaasappelhuidje hebben...
Ik moet zeggen dat ik ineens bijzonder trek had in een verse haring. Waarom weet ik ook niet....
Ik moet zeggen dat ik ineens bijzonder trek had in een verse haring. Waarom weet ik ook niet....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nou....lekkere haring gaat er wel in (morgen op het terrasje..)
Maar ehm, netjes hoor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het ziet eruit alsof hij paling aan 't roken is :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Is weer erg netjes. Ziet er naar uit dat je de lol er weer een beetje in te pakken hebt. Als je maar lekker op je gemak wat fabriekt is het altijd leuk. En niet te bang zijn voor failures. Die hebben we allemaal wel eens.

Jan
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mensen,

even een vraagje:

Ik ben nu aan het kijken voor de montage van de baspoort. Ik heb die bekende poort genomen van Visaton, omdat die een flinke doorlaat heeft van 82 mm diameter aan de binnenkant, en wat betreft het ontwerp mooi uitkomt.

IN de praktijk zit ik echter met een ander probleem. De uitlaat van de baspoort zit goedschiks te laag op de baffle, waardoor de pijp aan de binnenkant met de onderkant klem zit. Nu had ik zelf de hoop dat ik die uitlaat mooi in het midden uit kon laten komen ten opzichte van de drivers.

Zou iemand mij misschien kunnen zeggen hoe lang die baspoort nu zou moeten zijn, en of ik die uitlaat misschien aan de onderkant zou kunnen monteren. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet in ieder geval dat ik een minimale doorlaat en een minimale lengte moet hebben..

kortom:

HELP!! [-o<
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Sark,

Daar kan ik (helaas) nog steeds geen wijs uit. Vandaar ook mijn vraag. Ik ben al eens eerder op zo'n pagina bezig geweest, maar het blijft abracadabra voor me... :cry:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De lengte van die poort hangt af van de doorsnede van de poort, kastgrootte en de gebruikte ls-units

Met Winisd kun je daar heel aardig mee spelen, en 't is nog makkelijk ook :D

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Paul,wat bedoel je met LS units? gewoon de drivers? Monacor SPH 135C...

Verder is de diameter van de baspoort aan de binnenzijde 80 mm, en is mijn kastinhoud geloof ik iets van 35 liter...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Volgens mij is JJ een appelgebruiker ... dan werkt deze link beter:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

FF checkuh ... je hebt drie van deze units in een 35 liter behuizing:

Afbeelding

Product
SPH-135C
Manufactorer Monacor
Re 6,000 [Ohm]
Sd 95,0 [cm²]
Xmax 3,50 [mm]
Fres 40,0 [Hz]
Qms 4,48
Qes 0,43
Qts 0,39
VAS 17,0 [Liter]
dB Spl 88,0
Impedance 8 [Ohm]

Klopt dat :?:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”