Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
Haha.. Thanks!Surpass schreef:als ik naar dit soort projecten kijk vraag ik me af of ik zelf er wel aan moet beginnen. Diep onder de indruk. (ook van je enorme verzameling tria markers overigens
Als ik het over zou mogen doen dan denk ik dat ik ook wel wat lager in zou zetten hoor... Dan was het project ook met drie hooguit vier maanden klaar geweest.
Ik ben eigenlijk cartoonist van huis uit, vandaar die batterij markers.
Voor de gein ff een van mijn prentjes:
[off topic]iets minder internetten en iets meer bouwenWowly schreef:Ehhh. jasper, nog mijn hulp nodig![]()
Zo te zien heb je weer wat inspiratie opgedaan! Mooi hoor! Ik heb nota bene zélf niet eens tijd om mijn eigen projecten af te maken.....![]()
Jan
ik verwacht een cartoon over zelfbouwers, jullie?
- Jasper Joppe Geers
- Jasper Joppe Geers
Soms heb je van die karweitjes waar je al een poosje tegen aan zit te hikken, gewon omdat je er een beetje met angst en beven naar uitkijkt. Meestal is dat gewoon eeen kwestie van door de zure appel heen bijten.
Vanavond had ik zo'n karweitje. In de kegels moesten de gaten geboord worden waar de bekabeling langs loopt. Via deze gaten komt strakjes de bekabeling te lopen die naar de tweeter gaat.
Hieronder eerst even de tekening, dan heb je een idee wat de bedoeling is.
Vanonder de kegel moest er een gat in geboord worden van 10mm doorsnee. Vanaf de kopse kant moesten er vervolgens twee kanalen geboord worden van 5 mm doorsnee, maar wel 13 cm diep, totdat ze op het gat van 10 mm uitkwamen, maar het is wel gelukt!
Vanavond had ik zo'n karweitje. In de kegels moesten de gaten geboord worden waar de bekabeling langs loopt. Via deze gaten komt strakjes de bekabeling te lopen die naar de tweeter gaat.
Hieronder eerst even de tekening, dan heb je een idee wat de bedoeling is.
Vanonder de kegel moest er een gat in geboord worden van 10mm doorsnee. Vanaf de kopse kant moesten er vervolgens twee kanalen geboord worden van 5 mm doorsnee, maar wel 13 cm diep, totdat ze op het gat van 10 mm uitkwamen, maar het is wel gelukt!
- Jasper Joppe Geers
Ik heb eerst het balanspunt bepaald van de kegel. Dat wil zeggen, het punt waarop de kegel met tweeter in evenwicht zou zijn. Dat punt heb ik met een stipje aangemerkt met een 'M' erbij. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe dat uitkwam op het voetje, en het bleek dat dat punt dan wat naar achter kwam te liggen op de voet. Om die reden heb ik het punt wat verder naar voor afgetekend. Zodoende hoefde ik ook wat minder diep te boren langs de voorkant, en kon ik het net redden met de boor die ik tot mijn beschikking had.
- Bijlagen
- Jasper Joppe Geers
- Jasper Joppe Geers
Gisteren tijdens het boren had ik het eigenlijk al een beetje in mijn bol. Het zou vanochtend lekker weer worden, maar dat betekent in onze omgeving dikwijls kans op zo'n lekker waterig ochtendzonnetje. Perfect weer dus om buiten eens wat lakwerk te gaan doen.
Ik heb dus meteen het wasrek buiten gehangen, twee schroeven in de voorkant van de kegels gedraaid, en ze opgehangen. Als de sodemieter die fiets opgeklommen en om spuitlak gereden. Voorlopig hou ik het bij een gewone hoogglans zwart, maar als ik de kegels strakjes ga aflakken laat ik een spuitbus mengen. Ook wel zwart, maar gemengd met een percentage blauw en rood. Zo krijg je het zwart nog wat dieper.
Maar goed, zover is het nog niet, eerst maar eens de basis spuiten. Ik heb eens wat beter gekeken naar het spuitwerk van pnierop met zijn Vifa Impuls:
viewtopic.php?t=3699&start=50
Ik ben behoorlijk onder de indruk van wat hij gemaakt had, en met zijn manier van aanpak in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan.
Een waterige ochtend betekend meer vocht in de lucht, en dus nagenoeg geen beestjes en stof. Dat was eigenlijk mijn grootste angst. Tegelijkertijd ben ik in verschillende laagjes aan het spuiten gegaan, en tussen elke laag ongeveer een tien minuutjes, kwartiertje gewacht.
Zo heb ik het twee uur lang volgehouden, elk kwartier een laagje spuiten. Toen merkte ik dat het zonnetje al hier en daar door de wolken kwam prikken, en besloot ik het er maar even bij te laten voor vandaag.
En dit is voorlopig het resultaat:
Ik heb dus meteen het wasrek buiten gehangen, twee schroeven in de voorkant van de kegels gedraaid, en ze opgehangen. Als de sodemieter die fiets opgeklommen en om spuitlak gereden. Voorlopig hou ik het bij een gewone hoogglans zwart, maar als ik de kegels strakjes ga aflakken laat ik een spuitbus mengen. Ook wel zwart, maar gemengd met een percentage blauw en rood. Zo krijg je het zwart nog wat dieper.
Maar goed, zover is het nog niet, eerst maar eens de basis spuiten. Ik heb eens wat beter gekeken naar het spuitwerk van pnierop met zijn Vifa Impuls:
viewtopic.php?t=3699&start=50
Ik ben behoorlijk onder de indruk van wat hij gemaakt had, en met zijn manier van aanpak in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan.
Een waterige ochtend betekend meer vocht in de lucht, en dus nagenoeg geen beestjes en stof. Dat was eigenlijk mijn grootste angst. Tegelijkertijd ben ik in verschillende laagjes aan het spuiten gegaan, en tussen elke laag ongeveer een tien minuutjes, kwartiertje gewacht.
Zo heb ik het twee uur lang volgehouden, elk kwartier een laagje spuiten. Toen merkte ik dat het zonnetje al hier en daar door de wolken kwam prikken, en besloot ik het er maar even bij te laten voor vandaag.
En dit is voorlopig het resultaat:
- Bijlagen
- SSassen
- Contacteer:
Het ziet eruit alsof hij paling aan 't roken is
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Jasper Joppe Geers
Mensen,
even een vraagje:
Ik ben nu aan het kijken voor de montage van de baspoort. Ik heb die bekende poort genomen van Visaton, omdat die een flinke doorlaat heeft van 82 mm diameter aan de binnenkant, en wat betreft het ontwerp mooi uitkomt.
IN de praktijk zit ik echter met een ander probleem. De uitlaat van de baspoort zit goedschiks te laag op de baffle, waardoor de pijp aan de binnenkant met de onderkant klem zit. Nu had ik zelf de hoop dat ik die uitlaat mooi in het midden uit kon laten komen ten opzichte van de drivers.
Zou iemand mij misschien kunnen zeggen hoe lang die baspoort nu zou moeten zijn, en of ik die uitlaat misschien aan de onderkant zou kunnen monteren. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet in ieder geval dat ik een minimale doorlaat en een minimale lengte moet hebben..
kortom:
HELP!!
even een vraagje:
Ik ben nu aan het kijken voor de montage van de baspoort. Ik heb die bekende poort genomen van Visaton, omdat die een flinke doorlaat heeft van 82 mm diameter aan de binnenkant, en wat betreft het ontwerp mooi uitkomt.
IN de praktijk zit ik echter met een ander probleem. De uitlaat van de baspoort zit goedschiks te laag op de baffle, waardoor de pijp aan de binnenkant met de onderkant klem zit. Nu had ik zelf de hoop dat ik die uitlaat mooi in het midden uit kon laten komen ten opzichte van de drivers.
Zou iemand mij misschien kunnen zeggen hoe lang die baspoort nu zou moeten zijn, en of ik die uitlaat misschien aan de onderkant zou kunnen monteren. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet in ieder geval dat ik een minimale doorlaat en een minimale lengte moet hebben..
kortom:
HELP!!
- Jasper Joppe Geers
De lengte van die poort hangt af van de doorsnede van de poort, kastgrootte en de gebruikte ls-units
Met Winisd kun je daar heel aardig mee spelen, en 't is nog makkelijk ook
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
Met Winisd kun je daar heel aardig mee spelen, en 't is nog makkelijk ook
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
- Jasper Joppe Geers
Volgens mij is JJ een appelgebruiker ... dan werkt deze link beter:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline