Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het begint ergens op te lijken.
Bijlagen
ruwklaar2.jpg
ruwklaar2.jpg (25.75 KiB) 4009 keer bekeken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wordt weer een gaaf expiriment.

Zei je nou dat je voor de laatste keer je dipolen had meegenomen naar Breda? :P

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jazeker en dat blijft ook zo :) . Mensen gaan weer van alles verwachten, ik loop kans op beschadigingen, en open baffle is des te gevoeliger voor een juiste opstelling. Niet voor de bas zozeer, maar wel voor een perfecte afbeelding en de magie in het mid en hoog. Leidt alleen maar tot teleurstellingen, zowel voor de luisteraars als voor mij.

Als het experiment slaagt, mogen mensen altijd bij mij thuis komen luisteren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik hoop voor je dat je experiment gigantisch mislukt! Zou zo jammer zijn om die mooie Ultieme Monitor aan de kant te moeten zetten :lol: :wink:. Het lijkt me wel wat om de OB monitor eens te beluisteren als hij klaar is, onafhankelijk van het al dan niet slagen van het project.

De verdere berichten zie ik graag tegemoet 8) .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels heb ik de zijkanten voorzien van een laagje 4 mm MDF en de voorkant van 6 mm MDF met daar gaten uitgezaagd voor verzonken montage van de drivers.
Bijlagen
klaar.jpg
klaar.jpg (45.07 KiB) 3861 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Onder de drivers leg ik 2 rubber ringen, geknipt uit vijverfolie van 0,8 mm dik. Deze methode gebruik ik al jaren met goede resultaten. Frameresonanties worden afdoende onderdrukt. De gaatjes breng ik simpelweg aan met een perforator (met de achterkant van het apparaat open zodat je ziet waar het gaatje terechtkomt).
Bijlagen
ringen.jpg
ringen.jpg (45.47 KiB) 3847 keer bekeken
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Heej, dat met die vijverfolie is handig! Sluit dan ook beter dan tochtstrip, aangezien je tochtstrip altijd op moet knippen...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Onder de drivers leg ik 2 rubber ringen, geknipt uit vijverfolie van 0,8 mm dik. Deze methode gebruik ik al jaren met goede resultaten. Frameresonanties worden afdoende onderdrukt. De gaatjes breng ik simpelweg aan met een perforator (met de achterkant van het apparaat open zodat je ziet waar het gaatje terechtkomt).
Handige tip Jeroen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dit keer voor de montage van de midwoofer M4 bouten gebruikt. Deze laat ik in gaten van 5 mm vallen zodat er geen contact is met de baffle. Aan de achterkant gebruik ik sluitringen met daaronder een rubber ringetje van vijverfolie. Uiteindelijk zal ik ze vastzetten met borgmoeren. De tweeters heb ik voorlopig vastgezet met 3,5 mm schroeven, voor de definitieve montage worden dat 4 mm schroeven.
Bijlagen
montage.jpg
montage.jpg (61.78 KiB) 3789 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een indruk van hoe het wordt.
Bijlagen
opdebas.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Close up van de achterkant. En nu maar gaan meten!
Bijlagen
achterkant.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
En nu maar gaan meten!
GRAAG.... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de mid maar even aangesloten, wel actief gefilterd zoals de monitor was, maar nog geen passief filter met de tweeter erbij.

Er gaat niets fout! Verwaarloosbare mechanische resonanties en geen overdreven kleuring. Dit wordt zeker geen mislukking! Of het beter wordt dan de monitor weet ik natuurlijk nog niet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo jeroen, met dit mooie weer ook weer zin gekregen ? :P

goeie tip van de vijverfolie trouwens, die ga ik zeker onthouden (en kan ik goed gebruiken voor mijn kef's aangezien die niet mooi vlak lopen ).

Ik ben zeer benieuwd wat je dipole hoog voor resultaat gaat leveren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nu aan het genieten van de proeffilters. Nog wel wat problemen met de 'cavity' achter de midwoofer, voor het echte 'fine tunen' moet ik daar nog meer aan meten.

Maar vooralsnog speelt het zaakje mijn oude monitor naar zolder. Tja wat moet ik daar nu mee. Experiment gaat veel te goed.

Wat Linkwitz zegt is waar, over die backfiring tweeter. Gaat niet ten koste van plaatsing. Je hoort gemakkelijker de dimensies van de zaal en het hoog is ontzettend vloeiend. Je kan het harder zetten, het is een prettiger geluid voor je ESP (Ear Signal Processor).

Het staat gewoon nog op 75 cm van de achterwand te spelen. Het klonk eerst nogal dozerig, maar dat lag niet aan de achterwand. Komt door een bult in de karakteristiek rond 450 Hz. Gemakkelijk te corrigeren in mijn actieve filter, een nachtmerrie als je dat passief wilt doen. Na de correctie geen enkel probleem meer.

Ik hoor wel dat ik nog ietsje moet gaan wijzigen aan de overgang met de dipoolbas. Die is nog met het oude filter en daarom nog niet helemaal optimaal. Hieronder de respons van de midhoog unit, inclusief passief én actief filter.
Bijlagen
prototypefilter.jpg
prototypefilter.jpg (65.96 KiB) 3657 keer bekeken
Gerion
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 16:57
Locatie: Friesland

Bericht door Gerion »

Mijn bewondering Jeroen, voor jouw voortdurende experimenten speakerbouw terug te brengen tot simpele plankjes voorzien van drivers.
Kan het nog eenvoudiger?

Nou ja eenvoudig?
Dan krijg je te maken met roomgain, meten, bulten in de weergave die opgelost moeten worden door allerlei vormen van aktieve correctie.

Maar toch, haast drijft het mij een aantal speakers te kopen en ook aan de slag te gaan.

Maar daar zijn dan die andere problemen die mij, hoe verwoordde Sietse dat ooit? oh ja, een ouder iemand met een beperking, de pet te boven gaan.

Daarom houd ik het toch maar op het belangstellend volgen van jouw creaties waarvan je zo duidelijk en met redenen omkleed het forum deelgenoot laat worden.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nice :D

Als het echt helemaal geslaagd is, ga je dan ook netjes net als bij je oude monitor de baffle bij de tweeter wat inzagen? Dan krijg je vrijwel de zelfde look.

Wat ik me nog afvraag: Hoe zit het nu met de response op de achterkant van de speaker, en hoe pas je daar de rear tweeter op aan?

'T is in ieder geval duidelijk dat ik ook nog een stel tweetertjes moet bestellen ;)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Maar vooralsnog speelt het zaakje mijn oude monitor naar zolder. Tja wat moet ik daar nu mee. Experiment gaat veel te goed.
8)
Het staat gewoon nog op 75 cm van de achterwand te spelen.
Wat is nu de minimale afstand tot de muur in jouw kamer nu er ook naar achteren treble wordt afgestraald?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Hej!

Je wilde toch alleen nog maar lekker muziek luisteren? :wink:

Is die kronkel op 450 Hz een gevolg van het afstraalgedrag van de dipool monitor, nog niet goede aansluiting met de dipoolsub of komt het door de driver? Ik had namelijk begrepen dat Sander en Tony ook een dergelijke setup hebben getest, maar met nog geen goed resultaat. Misschien dat het actief allemaal een stuk makkelijker gaat!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Achja, je kunt het ook zo zien: nu heb je in ieder geval bijpassende rear speakers :lol:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Onder het motto van "stilstand is achteruitgang"?

Hoe zit het nu met de rendementterugval van de middentoner door het inzetten in de dipool? Of is dat bij de frequentie waarop jij crosst nog niet relevant?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Nice :D

Als het echt helemaal geslaagd is, ga je dan ook netjes net als bij je oude monitor de baffle bij de tweeter wat inzagen? Dan krijg je vrijwel de zelfde look.

Wat ik me nog afvraag: Hoe zit het nu met de response op de achterkant van de speaker, en hoe pas je daar de rear tweeter op aan?

'T is in ieder geval duidelijk dat ik ook nog een stel tweetertjes moet bestellen ;)
Nee, ik ga geen facetten maken. Ik vind het juist wel mooi zo, het past goed bij de rest. Diffractie ziet er prima uit, onregelmatigheden worden mede veroorzaakt door de tweeter aan de achterkant. Dat gaat dus niet weg met facetten.

Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

DIY_Freak schreef:
jeroen_d schreef:
Maar vooralsnog speelt het zaakje mijn oude monitor naar zolder. Tja wat moet ik daar nu mee. Experiment gaat veel te goed.
8)
Het staat gewoon nog op 75 cm van de achterwand te spelen.
Wat is nu de minimale afstand tot de muur in jouw kamer nu er ook naar achteren treble wordt afgestraald?
Afstand van de rear tweeter is dus ca 65 cm nu. Wat die minimaal is weet ik niet, maar theoretisch zou dit dus veel te weinig zijn. Als ik vergelijk met de oude monitor dan is het nog steeds een verbetering en dat is tegengesteld aan wat ik had verwacht. Dat was oorspronkelijk ook de reden om niet open baffle te gaan. Ik vind het niet erg dat ik de monitor heb gebouwd. Al dat werk ligt toch achter me en omdat het om dezelfde drivers gaat heb ik nu een optimale vergelijkingsmogelijkheid voor mezelf gecreerd.

Om het optimale resultaat te halen met de hele speaker op 1,20m van de achterwand, zal ik toch eerst de laag/mid overgang moeten aanpassen. Anders is de tonale balans niet goed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Ik pas de rear tweeter niet aan op respons, die is in het werkingsgebied boven 2000 Hz bijna gelijk aan de front tweeter. Hij speelt ietsje zachter, dus 90 graden opzij geen volledige uitdoving (-15 dB gemiddeld).
Oke, dus je zet de tweeters gewoon parallel aan elkaar met de rear tweeter een extra L-pad/serie weerstand?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Hej!

Je wilde toch alleen nog maar lekker muziek luisteren? :wink:

Is die kronkel op 450 Hz een gevolg van het afstraalgedrag van de dipool monitor, nog niet goede aansluiting met de dipoolsub of komt het door de driver? Ik had namelijk begrepen dat Sander en Tony ook een dergelijke setup hebben getest, maar met nog geen goed resultaat. Misschien dat het actief allemaal een stuk makkelijker gaat!

mvg,

Montana
Hej! Nog lekkerder naar muziek luisteren. Tja, het zaakje zit binnen twee weken in elkaar, das wel wat anders na alle experimenteerkasten en uiteindelijke bouw van de monitor (9 maanden). Voor die twee weken kon ik het niet laten...

Die 450 Hz komt voort uit de fasedraaiing van het naar achteren gestraalde geluid. Helaas is een conventionele driver niet symmetrisch en heeft naar achteren toe grotere fasedraaiing dan naar voren. Het theoretische dipoolgedrag vind plaats tot ca 400 Hz, daarboven wordt het 'een zootje', kamfilter effect. Maar ook dit laatste is niet helemaal waar door die enigszins onvoorspelbare asymmetrie. Achter en voorkant interfereren niet helemaal voorspelbaar meer. Een en ander leidt tot een bult bij 450 Hz, beneden die frequentie zuiver dipoolgedrag en boven die frequentie juist meer rondstraalgedrag. Ook 90 graden opzij dus geen zuivere cancelling. Met name hier ga ik nog wat experimenteren met dempingsmaterialen achterop de baffle om dit wat beter te krijgen.
Gesloten