Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)

Bericht door jeroen_d »

Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 31 mar 2007, 2:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Men beginne met vier plankjes 18 mm MDF.
Bijlagen
4plankjes.jpg
4plankjes.jpg (33.49 KiB) 6589 keer bekeken
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

lol :lol:

Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Straks wil je je mooi afgelakte kasten niet meer terug ;)

Ik kan niet wachten om ook eindelijk te beginnen. Helaas ben ik momenteel alleen maar met vensterbanken bezig :roll:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He leuk Jeroen. Gaat ik volgen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

BEn erg benieuwd!
Wat verwacht je dat de eventueele voordelen zijn?
De behuizing die je hebt is al zo mooi :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het enige echt relevante voordeel is een meer gelijkmatig afstraalgedrag. Kastresonanties en staande golven had ik al uitgebannen, die nadelen van een gesloten box heeft mijn huidige monitor niet.

Maar ik heb nu in het lage gebied van de midwoofer (300-800Hz) en van de tweeter (2000-6000Hz) een meer rondstralend gedrag dan dat het systeem op andere frequenties heeft. Door volledig open baffle te gaan wordt het afstraalgedrag met het juiste scheidingsfilter over het hele frequentiegebied als een dipool. Een amplitude die helemaal gelijkmatig daalt als je onder hoeken gaat kijken. Iets als het plaatje wat Sander Sassen hierover heeft gepost in zijn draadje over de Acoustic lens technology.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

en opnieuw geschuurd.
ff om werk te besparen, er is een middel waarmee je een geverfd oppervlak kunt afnemen waarna je het kunt oververven. Werkt prima weet ik uit ervaring. Heb je meer tijd voor dit experiment.. 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor de tip, maar ik wil het nog een graadje netter afwerken als dat het eerst was. Het is daarvoor noodzakelijk dat er nog een extra plamuurlaag overheen gaat, vooral over de zijkanten die van buigmultiplex zijn gemaakt. Erik Klijnsmit kan erg netjes spuiten, hoe mooier ik het aanlever hoe mooier het uiteindelijk wordt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Verder met de open baffle. Ik begin met 4 plankjes, 2 aan 2 voor twee baffles. Ik heb er gaten in gezaagd van 84 mm voor de tweeter, 122 mm voor de midwoofer en ook 158 mm voor de midwoofer (het tweede paneel). Het centrum van midwoofer en tweeter zit 145 mm uit elkaar en het centrum van de midwoofer zit 145 mm van de onderkant van deze plankjes. De plankjes worden enigszins versprongen verlijmd met 1,5 mm om te zorgen dat de baffle naar achteren gaat hellen met 5 graden.
Bijlagen
gaten.jpg
gaten.jpg (80.11 KiB) 6468 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 21 mar 2007, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.
He, dat is leuk. Ik ben al een tijdje bezig met een fullrange dipoolontwerp met Peerless woofers en midbasses en de B&G Neo8. Gaat nog even duren voordat het definieve topje er is (Neo3 moet erbij komen, maar is nog niet besteld), maar tzt ben ik uitermate benieuwd hoe dat gaat klinken in vergelijking met de mid en tweeters die jij nu gaat gebruiken!

Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je Linkwitz mag geloven, zodra de uniformiteit van het afstraalgedrag van onze speakers op hetzelfde niveau zit zal het klankmatig verschil zeer klein zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Van de week niet veel meer kunnen doen, slechts een schuine kant van 54mm diep. Afgeschuind naar 4,5mm zodat er weer een hoek van 5 graden ontstaat.

Vandaag zullen er weer wat meer updates komen, ik heb vanochtend flink wat kunnen zagen. Ik besteed vrij veel aandacht aan de kast, ondanks dat het een experiment is, om twee redenen:
- een mooie stevige baffle voor een eerlijk vergelijk met mijn ultieme monitor
- mocht het resultaat een gehoormatige verbetering zijn, dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar.
Bijlagen
schuinekant.jpg
schuinekant.jpg (46.14 KiB) 6335 keer bekeken
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar
Ja, maar dan zit je weer achter de geraniums te prakkeseren wat je dan weer moet uitvinden.....hum....enzo.... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik móet dit gewoon uitproberen. Ik heb laatst een test CD van Linkwitz aangeschaft en hij mailde me het volgende:

"Hi Jeroen,

Thank you for your order.
It shipped today.

Your website tells me that you are not kidding around when it comes to building speakers. Nice work. I can assure you, though, that there is room to go. Greater uniformity in the polar response of your system could give you very worthwhile sonic improvement.

Have fun,

Siegfried Linkwitz"

Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor de rear tweeter eerst een plaatje 12 mm MDF van 214x144mm. Een gat van 84 mm, de rand ligt op 50 mm van de bovenkant van het plaatje. Een schuin stuk is extra uitgezaagd, daar lopen straks de draden doorheen.
Bijlagen
rearbaffle1.jpg
rearbaffle1.jpg (37.24 KiB) 6293 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan tweemaal een plaatje van 18 mm MDF, van 214x145,5mm en van 214x147mm. Telkens het gat 50 mm van de bovenkant, zodat het mee verspringt voor de helling van 5 graden.
Bijlagen
rearbaffle2.jpg
rearbaffle2.jpg (36.84 KiB) 6281 keer bekeken
rearbaffle3.jpg
rearbaffle3.jpg (35.64 KiB) 6281 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan een afsluitplaatje van 214x148,5mm met daaruit een gat van 105 mm gezaagd op 41mm van de bovenkant. Dit is voor verzonken montage van de tweeter.
Bijlagen
rearbaffle4.jpg
rearbaffle4.jpg (38 KiB) 6275 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nieuwsgierig... hoe dit aflooopt...
Of je inderdaad verschillen hoort met je monitor..
Ga je het filter van de monitor ook aangepassen Jeroen ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat zal noodzakelijk zijn. Andere baffle en de dipoolbult rond 760 Hz zal gecompenseerd dienen te worden. Die 760 Hz komt overeen met het weglengteverschil van 225mm dat ontstaat door de halve bafflebreedte (129mm) en de baffledikte (96mm). Wordt afwachten hoe een en ander precies uitpakt straks als ik ga meten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.
Weet ik heus wel hoor. :D Moet mijn project nog door de vergadering met de aandeelhoudster zien te krijgen... :(
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het plaatsen van de rear tweeter zo vlak tegen de onderrand aan van de baffle aan is gedaan voor zo evenwichtig mogelijke en minimale diffractie. Ook bij de voorkant zou het goed moeten gaan, ik ben vooralsnog niet van plan facetten te gebruiken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De ruwe basis is nu klaar. Zometeen de boven en onderkant ietsje vlakker schuren. De bovenkant gaat worden afgewerkt met 4 mm MDF, de onderkant met een ovale voet van 18 mm MDF die aansluit op de dipoolbas.
Bijlagen
ruwklaar.jpg
ruwklaar.jpg (45.95 KiB) 6136 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Misschien een "domme"vraag:
Ga je vier gelijke tweeters toepassen...
of mogen de rears ook anders zijn :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Front firing wordt de Peerless HDS 1" tweeter en backfiring wordt de SEAS 27TDC. Ik heb de curves van deze tweeters met elkaar vergeleken, ze hebben beide in de ultieme monitor gezeten. Ze zijn zeer vergelijkbaar qua overdracht, de diffractie-effecten domineren het verschil. De SEAS heeft wat meer output beneden 2000 Hz en hij heeft een wat lager rendement. Dit laatste is geen probleem, de backfiring tweeter moet in de regel zachter spelen. Dit schijnt af te hangen van de luisterruimte en moet geoptimaliseerd worden met een serieweerstandje voor de tweeter.

De HDS klinkt mooier dan de 27TDC, zelfs mooier dan de SEAS millennium. Daarbij heeft hij de rust van de 27TDC. Het beste van beide werelden dus. Ik zou ook kunnen combineren met de SEAS millennium, maar ik doe dat liever niet. De laatste klinkt mij net wat te onrustig in de oren met een lichte neiging tot SSS. Het lijkt mij niet de moeite om voor de backfiring tweeter ook een HDS te gebruiken. John K. vindt ook het kwaliteitsverschil dusdanig klein dat hij voor de backfiring tweeter een goede maar goedkope 27TDFC heeft gebruikt in zijn NAOII. Zie http://www.musicanddesign.com/naomain.html
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hey, bedankt voor die link, kan ik voor mijn eigen projectje nog wat info vandaan halen :)

Wat betreft je bouwkunsten kan ik kort zijn: prima doordacht en lekker eenvoudig. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen.
Gesloten