
Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)
Moderator: Beheerdersteam
Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas (+gesl.sub<40Hz)
Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.


Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 31 mar 2007, 2:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het enige echt relevante voordeel is een meer gelijkmatig afstraalgedrag. Kastresonanties en staande golven had ik al uitgebannen, die nadelen van een gesloten box heeft mijn huidige monitor niet.
Maar ik heb nu in het lage gebied van de midwoofer (300-800Hz) en van de tweeter (2000-6000Hz) een meer rondstralend gedrag dan dat het systeem op andere frequenties heeft. Door volledig open baffle te gaan wordt het afstraalgedrag met het juiste scheidingsfilter over het hele frequentiegebied als een dipool. Een amplitude die helemaal gelijkmatig daalt als je onder hoeken gaat kijken. Iets als het plaatje wat Sander Sassen hierover heeft gepost in zijn draadje over de Acoustic lens technology.

Maar ik heb nu in het lage gebied van de midwoofer (300-800Hz) en van de tweeter (2000-6000Hz) een meer rondstralend gedrag dan dat het systeem op andere frequenties heeft. Door volledig open baffle te gaan wordt het afstraalgedrag met het juiste scheidingsfilter over het hele frequentiegebied als een dipool. Een amplitude die helemaal gelijkmatig daalt als je onder hoeken gaat kijken. Iets als het plaatje wat Sander Sassen hierover heeft gepost in zijn draadje over de Acoustic lens technology.

Bedankt voor de tip, maar ik wil het nog een graadje netter afwerken als dat het eerst was. Het is daarvoor noodzakelijk dat er nog een extra plamuurlaag overheen gaat, vooral over de zijkanten die van buigmultiplex zijn gemaakt. Erik Klijnsmit kan erg netjes spuiten, hoe mooier ik het aanlever hoe mooier het uiteindelijk wordt.
Verder met de open baffle. Ik begin met 4 plankjes, 2 aan 2 voor twee baffles. Ik heb er gaten in gezaagd van 84 mm voor de tweeter, 122 mm voor de midwoofer en ook 158 mm voor de midwoofer (het tweede paneel). Het centrum van midwoofer en tweeter zit 145 mm uit elkaar en het centrum van de midwoofer zit 145 mm van de onderkant van deze plankjes. De plankjes worden enigszins versprongen verlijmd met 1,5 mm om te zorgen dat de baffle naar achteren gaat hellen met 5 graden.
- Bijlagen
-
- gaten.jpg (80.11 KiB) 6468 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 21 mar 2007, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open baffle midhoog voor mijn dipoolbas
He, dat is leuk. Ik ben al een tijdje bezig met een fullrange dipoolontwerp met Peerless woofers en midbasses en de B&G Neo8. Gaat nog even duren voordat het definieve topje er is (Neo3 moet erbij komen, maar is nog niet besteld), maar tzt ben ik uitermate benieuwd hoe dat gaat klinken in vergelijking met de mid en tweeters die jij nu gaat gebruiken!jeroen_d schreef:Mijn monitor gaat in de reparatie (hoek beschadigd) en gaat zijn definitieve verflaag krijgen. Zie foto hieronder, er zit een licht kleurverschil tussen de dipoolbas en de monitor. Daarvoor moet ie van zijn drivers worden ontdaan en opnieuw geschuurd. Dit geeft me de gelegenheid om toch eens te gaan experimenteren, vrijwel kostenloos, met een open baffle midhoog. Gewoon dezelfde drivers. Voor dipooltweeter gaat er op de achterkant mijn oude SEAS noferro 550 geplaatst worden.
Groet,
Hans.
Van de week niet veel meer kunnen doen, slechts een schuine kant van 54mm diep. Afgeschuind naar 4,5mm zodat er weer een hoek van 5 graden ontstaat.
Vandaag zullen er weer wat meer updates komen, ik heb vanochtend flink wat kunnen zagen. Ik besteed vrij veel aandacht aan de kast, ondanks dat het een experiment is, om twee redenen:
- een mooie stevige baffle voor een eerlijk vergelijk met mijn ultieme monitor
- mocht het resultaat een gehoormatige verbetering zijn, dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar.
Vandaag zullen er weer wat meer updates komen, ik heb vanochtend flink wat kunnen zagen. Ik besteed vrij veel aandacht aan de kast, ondanks dat het een experiment is, om twee redenen:
- een mooie stevige baffle voor een eerlijk vergelijk met mijn ultieme monitor
- mocht het resultaat een gehoormatige verbetering zijn, dan hoeft ik het niet nog een keer te bouwen en ben ik meteen klaar.
- Bijlagen
-
- schuinekant.jpg (46.14 KiB) 6335 keer bekeken
Ik móet dit gewoon uitproberen. Ik heb laatst een test CD van Linkwitz aangeschaft en hij mailde me het volgende:
"Hi Jeroen,
Thank you for your order.
It shipped today.
Your website tells me that you are not kidding around when it comes to building speakers. Nice work. I can assure you, though, that there is room to go. Greater uniformity in the polar response of your system could give you very worthwhile sonic improvement.
Have fun,
Siegfried Linkwitz"
Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.
"Hi Jeroen,
Thank you for your order.
It shipped today.
Your website tells me that you are not kidding around when it comes to building speakers. Nice work. I can assure you, though, that there is room to go. Greater uniformity in the polar response of your system could give you very worthwhile sonic improvement.
Have fun,
Siegfried Linkwitz"
Dan kan je wel sceptisch zijn, maar ik ben gewoon té nieuwsgierig om zijn opmerking zomaar in de wind te slaan.
Ja, dat zal noodzakelijk zijn. Andere baffle en de dipoolbult rond 760 Hz zal gecompenseerd dienen te worden. Die 760 Hz komt overeen met het weglengteverschil van 225mm dat ontstaat door de halve bafflebreedte (129mm) en de baffledikte (96mm). Wordt afwachten hoe een en ander precies uitpakt straks als ik ga meten.
Front firing wordt de Peerless HDS 1" tweeter en backfiring wordt de SEAS 27TDC. Ik heb de curves van deze tweeters met elkaar vergeleken, ze hebben beide in de ultieme monitor gezeten. Ze zijn zeer vergelijkbaar qua overdracht, de diffractie-effecten domineren het verschil. De SEAS heeft wat meer output beneden 2000 Hz en hij heeft een wat lager rendement. Dit laatste is geen probleem, de backfiring tweeter moet in de regel zachter spelen. Dit schijnt af te hangen van de luisterruimte en moet geoptimaliseerd worden met een serieweerstandje voor de tweeter.
De HDS klinkt mooier dan de 27TDC, zelfs mooier dan de SEAS millennium. Daarbij heeft hij de rust van de 27TDC. Het beste van beide werelden dus. Ik zou ook kunnen combineren met de SEAS millennium, maar ik doe dat liever niet. De laatste klinkt mij net wat te onrustig in de oren met een lichte neiging tot SSS. Het lijkt mij niet de moeite om voor de backfiring tweeter ook een HDS te gebruiken. John K. vindt ook het kwaliteitsverschil dusdanig klein dat hij voor de backfiring tweeter een goede maar goedkope 27TDFC heeft gebruikt in zijn NAOII. Zie http://www.musicanddesign.com/naomain.html
De HDS klinkt mooier dan de 27TDC, zelfs mooier dan de SEAS millennium. Daarbij heeft hij de rust van de 27TDC. Het beste van beide werelden dus. Ik zou ook kunnen combineren met de SEAS millennium, maar ik doe dat liever niet. De laatste klinkt mij net wat te onrustig in de oren met een lichte neiging tot SSS. Het lijkt mij niet de moeite om voor de backfiring tweeter ook een HDS te gebruiken. John K. vindt ook het kwaliteitsverschil dusdanig klein dat hij voor de backfiring tweeter een goede maar goedkope 27TDFC heeft gebruikt in zijn NAOII. Zie http://www.musicanddesign.com/naomain.html
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
