Welke cd speler? MOdificeren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Nou, ik zou het niet weinig noemen. Als je met de Arcam alleen de snaar van de viool hoort en met de CD-80 ook nog de hele klankkast erbij, dan heb je het toch wel over een belangrijk verschil :wink: .
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat mijn Magic Boat t.o.v je gemodde CD-80 doet. Uit je beschrijving is in ieder geval het verschil duidelijk! Is het gevaar niet dat die klankkast mogelijk een gevolg is van de extra vervorming van de TDA DAC t.o.v de ringdac?

Montana, kun je die kleuring beschrijven?

Ik begin nu wel heel erg benieuwd te worden naar die IV convertor!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
jeroen_d schreef:
Nou, ik zou het niet weinig noemen. Als je met de Arcam alleen de snaar van de viool hoort en met de CD-80 ook nog de hele klankkast erbij, dan heb je het toch wel over een belangrijk verschil :wink: .
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat mijn Magic Boat t.o.v je gemodde CD-80 doet. Uit je beschrijving is in ieder geval het verschil duidelijk! Is het gevaar niet dat die klankkast mogelijk een gevolg is van de extra vervorming van de TDA DAC t.o.v de ringdac?

Testje voor de volgende luisterdag ? :P

Wat voor op-amps zitten er in de arcam ? (kan het net niet lezen op de foto's)
Maybe samen met de I/V converter scheelt dat een hoop.. (kan me daar wel iets bij voorstellen :) )
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
jeroen_d schreef:

Het verchil is dat de cd 80 net wat dieper in de informatie duikt die op een cd staat. Dat laatste kleine beetje info komt naar voren en bij de Arcam komt die wel ook naar voren maar in mindere mate en minder helder. Het is alsof je de st versie van de UcD met de AD versie vergelijkt. Of de AD met de LM. Allebei goed, maar liever de AD en de Lm..

Ik heb de arcam weer dicht en moet hem dus openmaken om de precieze details te kunnen laten zien van bijvoorbeeld de opamps. Of ik zoom even in op de foto's als ik weer thuis ben.. Zou het vervangen van de opamps voor betere een oplossing zijn?
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Bedenk wel, je bent nu bezig met een relatief dure cd-speler!?

2000 nieuw en 700 a 800 huidige waarde vind ik niet niks, sta je dan ook open voor fouten als er iets mis gaat?

Ik weet ook niet of de waarde dan drastisch verlaagd, ik zou nooit een tweedehands gemodificeerde cd-speler kopen van zo'n bedrag.

Maargoed, wie ben ik :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Sjaudio schreef:
Bedenk wel, je bent nu bezig met een relatief dure cd-speler!?

2000 nieuw en 700 a 800 huidige waarde vind ik niet niks, sta je dan ook open voor fouten als er iets mis gaat?

Ik weet ook niet of de waarde dan drastisch verlaagd, ik zou nooit een tweedehands gemodificeerde cd-speler kopen van zo'n bedrag.

Maargoed, wie ben ik :)
Een arcam 700 a 800 euro, betere componenten 150 euro.. Het luistergenot: "Onbetaalbaar"!

Ik wilde me alleen wat orienteren of de mogelijkheid tot verbetering er is. Kan netzogoed bij de Onkyo gebeuren. Als ik de kleuring maar weg krijg.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik zou ter modificatie de Onkyo verkiezen.

Die Arcam is redelijk uitgekookt, en bovendien waardevaster.

De Onkyo biedt zowiezo nog wel punten ter verbetering, en is bovendien makkelijker aan te pakken wegens de through hole componenten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk heeft Montana het me vrijdag ook gevraagd en ik vond het erg moeilijk. Ik ga uiteindelijk met KT88 mee, laat die CD-23 gewoon helemaal origineel. Hij is fameus en in deze staat waardevast. De gemiddelde koper heeft geen boodschap aan gemodificeerde spelers. Ik heb wat gegoogled maar niets gevonden over mensen die deze speler hebben gemodificeerd. Ik weet niet of ik zelf in zo'n avontuur zou durven stappen.

Ik vind die Onkyo veel weghebben van de Marantz CD10. De NE5532 opamps veroorzaken veel van het probleem dat deze speler wat schraal klinkt en niet genoeg diepte heeft. Maar wat ik ervan hoorde heeft zeker potentie. Hij heeft je niets gekost en je kan eerst eens kijken of hij eenvoudig in de richting van de Arcam te krijgen is. Bijvoorbeeld door de powerbuy nog wat aan te passen en alle opamps door de LM4562NA (DIP) te vervangen. Wellicht het IV-gedeelte door de AD811, ik geloof dat Sander daar nu in een alternatieve schakeling erg goede resultaten mee bereikt. En je zou nog even kunnen kijken of het noodzakelijk is om alle opamps te vervangen aangezien je de gebalanceerde uitgangen toch niet gebruikt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eerste stap in zo'n proces is de aanschaf van de service manual van de betreffende speler, of in ieder geval duidelijke schema's van de analoge sectie rondom de DAC en de voeding.

Ook zou ik de CD23 laten zoals hij is, ik vind 't al gedurfd dat je 'm zomaar demonteert, als evt. toekomstige eigenaar zou ik daar niet blij mee zijn en de waarde zou voor mij significant dalen.

Ook een modificatie van de CD23 zou alleen maar een waardedaling geven, een forse als je 't zelf doet. Alleen als je veel ervaring hebt met 't modificieren van apparatuur, en dit ook doet adhv. meetgegevens etc. en deze ook kunt overleggen voor en na modificatie etc. kan je hier laten zien dat dit een positief effect heeft gehad.

D'r kwam hier afgelopen week ook een topic voorbij van iemand die de Marantz CD7 even op de schop gooide, ik krijg daar bijna tranen van in m'n ogen. Dat is eeuwig zonde, zulk soort apparatuur laat je door iemand met werkelijk verstand van zaken modiciferen, of eigenlijk helemaal niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mluyben

Bericht door mluyben »

@Sander, is het voor jou niet interesant om zoiets te gaan doen?
Jij hebt erg veel kennis van zaken en ik moet zeggen dat een door jou gemodificeerde speler voor mij wel degelijk meer waarde zou hebben.

Hoe staat het met de evt PCB's voor de I/V omzetter? Heb ik toch echt wel interesse in.... :)

@Montana, Ik zou niet alle opamps klakkeloos vervangen maar zeker eerst een schema bemachtigen en dan alleen de analoge audio opamps vervangen [I/V met buffer in mijn geval].
Er worden soms ook opamps gebruikt voor aansturing van motoren e.d. Die hebben volgens mij zeker geen zin om met de LM4562 te vervangen..
Zelfde geld voor koptelefoon opamps als je die niet gebruikt.

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marcel,
@Sander, is het voor jou niet interesant om zoiets te gaan doen?
Jij hebt erg veel kennis van zaken en ik moet zeggen dat een door jou gemodificeerde speler voor mij wel degelijk meer waarde zou hebben.
Het probleem is dat veel mensen een beeld hebben van modificeren dat toch wel enigzins klopt. Dwz. het klakkeloos vervangen van onderdelen zonder maar enige kennis of ervaring van welke functie deze onderdelen vervullen. Of dit op een dergelijke wijze doen dat we eigenlijk alleen maar van een verslechtering kunnen spreken, ik denk aan kroonstenen om zaken aan te sluiten, dikke foliecondensatoren die vastgekit zitten naast de trafo, etc. etc.

In jouw geval kies je de juiste weg, je vraagt om advies bij een aantal mensen die vaker me deze materie gestoeid hebben. Ik ken echter ook zat mensen die op basis van horen zeggen even de soldeerbout ter hand nemen en zodoende een prima CD-speler (of ander apparaat) om zeep helpen. Kortom, als je 't goed wil doen zul je óf moeten kunnen steunen op advies van mensen met ervaring, óf weten waar je mee bezig ben en je modificaties kunnen boekstaven met metingen voor en na de ingreep.

Sommige zaken liggen natuurlijk wel voor de hand, opamps e.d. vervangen is redelijk vanzelfsprekend, maar een compleet apparaat op de schop gooien is toch echt andere koek. Modificeren van apparatuur doe ik dus af en toe voor derden, in het verleden overigens veel vaker, maar alleen als de eigenaar begrijpt dat een echt grondige modificatie tijd kost. Daar komt bij dat ik iemand ben die perfectie nastreeft, ik zal dus ook wat afwerking en werkwijze betreft absoluut vakwerk willen afleveren en alle gemaakte keuzes verfiëren met een meting, en zoiets kost nu eenmaal tijd. Helaas heb ik daar tegenwoordig meestal een dringend gebrek aan, vrije tijd.

Ps. PCB's voor de I/V omzetter staan op de agenda, nog geen tijd voor gehad helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

SSassen schreef:
Daar komt bij dat ik iemand ben die perfectie nastreeft, ik zal dus ook wat afwerking en werkwijze betreft absoluut vakwerk willen afleveren en alle gemaakte keuzes verfiëren met een meting, en zoiets kost nu eenmaal tijd.
Dit is dus een belangrijke reden waarom een speler/apparaat van jou hand wel meerwaarde heeft.
SSassen schreef:
Ps. PCB's voor de I/V omzetter staan op de agenda, nog geen tijd voor gehad helaas.
Heeft geen haast. Ik was alleen benieuwd naar de status.

Ik moet nog met een voeding aan de gang voor mijn nieuwe aanwinst.
Ik ben voor mezelf begonnen met het uitpluizen van de werking van o.a jou voeding. Eerst maar weer eens kennis ophalen over elektronica :)

Marcel
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik ben het geheel met Sanders zienswijze eens, zij het dat ik eventuele modificaties uiteindelijk op het gehoor beoordeel, wat wel eens kan betekenen dat sommige meetresultaten slechter uit kunnen pakken.

Ook kan ik niet beschikken over een AP1, dus mijn metingen blijven beperkt tot de -100 dB grens, wat in de practijk nog altijd voldoet.

Verder is modificeren natuurlijk meer dan alleen maar een dure opamp erin prakken, het is een proces waarbij je het apparaat als geheel beschouwt en per type bepaalt wat de beste trucjes zijn.

Het is heel makkelijk om een apparaat "anders" te laten klinken, het is nog iets anders om hem "beter" te laten klinken.
Beter is ook subjectief, trouwens, dus dat zal altijd afhankelijk zijn van wie de beoordeling doet.

Daar komt ook nog bij dat mijn voorkeur niet die van de klant c.q. mede-forummer hoeft te zijn, dus aftasten wat voor die persoon belangrijke dingen zijn is deel van het proces.
Zo geef ik weinig om exacte plaatsing, voor mij is de klankbalans en bijv. weergave van een piano heel belangrijk.
Als ik, om dat doel te realiseren, moet afwijken van het hifi ideaal, dan doe ik dat.

Iemand die exacte plaatsing *wel* belangrijk vindt, zal dus een modificatie die mijzelf bevrediging geeft, hoogstwaarschijnlijk niet pruimen.

Wat dat betreft ben ik een audioketter :lol:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik snap dat knutselen aan de Arcam voor waardeverlies zorgt. Als de Onkyo op een gelijk niveau met de Arcam te krijgen is is dat natuurlijk erg mooi! Ik wil graag de manuals van de Onkyo speler zoeken, maar blijf wel afhankelijk van advies van jullie, omdat ik er zelf geen kennis voor heb. Ik steek liever moeite in de Onkyo om hem beter dan de Arcam te krijgen, omdat ik erg veel mazzel met deze speler heb gehad. De Onkyo heeft misschien 3 uur gespeeld en heeft voor de rest ongebruikt gestaan. In feite zo goed als nieuw dus! Omdat alles zo overzichtelijk is uitgevoerd lijkt aanpassen me bij deze speler ook een stuk eenvoudiger.

Als de groepbuy straks al stopt moet ik wel snel beslissen!

Dan maar snel de manuals van de Onkyo zoeken??! :twisted:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Manuals zijn eenvoudig te bestellen via internet (http://www.user-manuals.com, http://www.manuals-in-pdf.com, etc.), voor een euro of vijftien, da's 't geld dubbel en dwars waard, het is namelijk de leidraad die je gebruikt tijdens evt. modificaties.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat die opamps betreft, je hoeft alleen te kijken naar die print waar de DACs opzitten, ik bedoelde natuurlijk niet alle opamps in de speler. Die opamps geven een snelle en significante verbetering, gemakkelijk haalbaar zonder veel kennis. Ook het plaatsen van een stabiele klok is niet moeilijk. Vervolgens zou je de voeding kunnen gaan aanpakken, mluyben heeft met zijn Denon al een succesvol traject achter de rug wat dat betreft. We moeten dus niet gaan overdrijven dat het supermoeilijk is om succesvol te modificeren. Als je maar rustig en doordacht te werk gaat.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
We moeten dus niet gaan overdrijven dat het supermoeilijk is om succesvol te modificeren. Als je maar rustig en doordacht te werk gaat.
Nee, maar zonder enige kennis van zaken, wat uiteraard bij jou niet opgaat, is een service manual toch wel het minste wat je tot je beschikking moet hebben. Laten we nu niet net gaan doen alsof iedereen die een soldeerbout vast kan houden ook meteen z'n CD-speler flink kan verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Maar met onze hulp kan hij een heel eind komen :wink: .
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Van die opamps zitten er een stuk of 10 in. Alleen zal neem ik aan het signaal gesplitst worden in gebalanceerd en ongebalanceerd, zodat wellicht niet alles vervangen hoeft te worden.

Ik heb net met iemand gemaild die die Manuals heeft. Ik moet 0-3 dagen wachten op antwoord.

Is het niet zo dat wanneer die mooie I/V omzetter hierin te bouwen is dat een groot deel van sommige printen ongebruikt za;l worden en dus ook niet gemodificeerd hoeft te worden? Ik begreep dat de omzetter vanaf de DAC in het signaal moet komen. Worden de opamps dan niet voor een groot deel gebypassed?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

NE5532 dus.

Ik denk dat de I/V converter achter die 1547 daar ook mee is uitgevoerd, dus dat zou een goede candidaat zijn voor de discrete versie van Sander en Jeroen.

Wat daarna volgt zal denkelijk iets instrumentatie-achtigs zijn met twee of drie opamps om een gebalanceerde uitgang te creëren, dat hoeft bij niet gebruik uiteraard niet aangepakt te worden.

Meer gerichte info kan ik pas geven als ik een schema zou zien.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb even in die speler kunnen kijken en het is gewoon het standaard werk. Ze hebben grotendeels de datasheet gevolgd, dus opamp IV omzetter met alvast een eerste filter pool en daarna een tweede orde filter zodat in totaal een 3de orde analoog filter ontstaat inclusief IV-omzetting. Vanwege de gebalanceerde uitgang van de DAC heb je alles tweemaal nodig, ook nog stereo dus dan zit je al aan 4 dual opamps. Het enige wat dan nog niet duidelijk is waar die 6 extra dual opamps nu precies voor worden gebruikt, zal wel grotendeels met de gebalanceerde uitgangen te maken hebben. Gezien de hoge weerstand in de IV-omzetter (blijkbaar vrij kleine signaalstroom uit de DAC) zal de vervorming wat hoger worden dan wat ik heb bereikt (hogere weerstand is minder tegenkoppeling) maar zal nog steeds laag zijn. Ik ga ervan uit dat Sander Sassen straks met printen komt voor zowel gebalanceerd als ongebalanceerd. De 2 opamps (1 dual per kanaal) voor IV-omzetting moeten dus geen LM4562NA worden. De andere 8 zou je alvast kunnen vervangen, dan kun je zoveel mogelijk van de oude print gebruiken en houd je voor later de mogelijkheid om de gebalanceerde uitgangen te gebruiken.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik heb even in die speler kunnen kijken en het is gewoon het standaard werk. Ze hebben grotendeels de datasheet gevolgd, dus opamp IV omzetter met alvast een eerste filter pool en daarna een tweede orde filter zodat in totaal een 3de orde analoog filter ontstaat inclusief IV-omzetting. Vanwege de gebalanceerde uitgang van de DAC heb je alles tweemaal nodig, ook nog stereo dus dan zit je al aan 4 dual opamps. Het enige wat dan nog niet duidelijk is waar die 6 extra dual opamps nu precies voor worden gebruikt, zal wel grotendeels met de gebalanceerde uitgangen te maken hebben. Gezien de hoge weerstand in de IV-omzetter (blijkbaar vrij kleine signaalstroom uit de DAC) zal de vervorming wat hoger worden dan wat ik heb bereikt (hogere weerstand is minder tegenkoppeling) maar zal nog steeds laag zijn. Ik ga ervan uit dat Sander Sassen straks met printen komt voor zowel gebalanceerd als ongebalanceerd. De 2 opamps (1 dual per kanaal) voor IV-omzetting moeten dus geen LM4562NA worden. De andere 8 zou je alvast kunnen vervangen, dan kun je zoveel mogelijk van de oude print gebruiken en houd je voor later de mogelijkheid om de gebalanceerde uitgangen te gebruiken.
De I/V omzetter die jij nu in jouw Marantz hebt is ook in deze Onkyo te gebruiken als ik het goed snap. In dat geval is toch een groot deel van de kleuring weg te krijgen. Als ik dan nu al alle opamps vervang voor de Lm4562Dip, en later de I/V omzetter toepas ben ik al een heel eind. Of zie ik nu iets over het hoofd? Zijn die Opamps trouwens 1 op 1 te wisselen of moet hiervoor ook de voeding veranderd worden zoals bij de UcD? Zal ik de handleiding beide opamps even bij elkaar moeten houden waarschijinlijk en kijken of de pootjes dezelfde functie hebben.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt ze probleemloos verwisselen. Wel handig om er eerst IC-voetjes in te zetten.

Je hebt mail.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

En opampje verwisseld. Ik had een derde hand nodig om de opamp eruit te krijgen. En dat met een megabotte soldeerbout! Nu zit het in ieder geval netjes.

Geluid is iets transpartanter geworden, maar heeft nog niet het niveau van de arcam 23.

edit: Is toch met een hele sprong vooruit gegaan!

De luidsprekermaterie ligt mij een stuk beter dan eletronische schema's en het doel van bepaalde schakelingen. Jammer dat deze materie pas goed te begrijpen is na een meerjarige opleiding en niet te doen is met inzicht!

Weet iemand een site waar ik schema's kan kopen door geld over te maken op hun bankrekeningnr. mbv iban en Big?

mvg,

Montana
mluyben

Bericht door mluyben »

ik kon het service manual/schema's van mijn Denon gewoon bij look&listen opvragen en dus ook betalen.
Is er geen Onkyo importeur in nederland waar je mee kan bellen?

Marcel
Martijn H

Bericht door Martijn H »

mluyben schreef:
ik kon het service manual/schema's van mijn Denon gewoon bij look&listen opvragen en dus ook betalen.
Is er geen Onkyo importeur in nederland waar je mee kan bellen?

Marcel
Oja aan een onkyo dealer in Nederland heb ik nog niet gedacht! Ga ik later even uitzoeken! :P

Ik ga binnenkort wel een creditcard anschaffen, dat werkt een stuk makkelijker.

mvg,

Montana
Plaats reactie