Ik ben het geheel met Sanders zienswijze eens, zij het dat ik eventuele modificaties uiteindelijk op het gehoor beoordeel, wat wel eens kan betekenen dat sommige meetresultaten slechter uit kunnen pakken.
Ook kan ik niet beschikken over een AP1, dus mijn metingen blijven beperkt tot de -100 dB grens, wat in de practijk nog altijd voldoet.
Verder is modificeren natuurlijk meer dan alleen maar een dure opamp erin prakken, het is een proces waarbij je het apparaat als geheel beschouwt en per type bepaalt wat de beste trucjes zijn.
Het is heel makkelijk om een apparaat "anders" te laten klinken, het is nog iets anders om hem "beter" te laten klinken.
Beter is ook subjectief, trouwens, dus dat zal altijd afhankelijk zijn van wie de beoordeling doet.
Daar komt ook nog bij dat mijn voorkeur niet die van de klant c.q. mede-forummer hoeft te zijn, dus aftasten wat voor die persoon belangrijke dingen zijn is deel van het proces.
Zo geef ik weinig om exacte plaatsing, voor mij is de klankbalans en bijv. weergave van een piano heel belangrijk.
Als ik, om dat doel te realiseren, moet afwijken van het hifi ideaal, dan doe ik dat.
Iemand die exacte plaatsing *wel* belangrijk vindt, zal dus een modificatie die mijzelf bevrediging geeft, hoogstwaarschijnlijk niet pruimen.
Wat dat betreft ben ik een audioketter