Transformatie naar UcD 180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Joost schreef:
Ja.... :)

Nu nog een vraag (rara waar ben ik vanavond mee bezig)

er staat in de handleiding: in case of an unbalanced source (wat het geval is bij mij) Connect IN- to signal ground at the signal source :?: :?:

Nu komt er nog een volume control tussen ( en heb de hypex signal cables) dus ik ben een beetje het spoor bijster.....

groet Joost
Lees http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Oké glashelder dan ga ik toch voor de xlr aansluiting. Maarrrrr....... hoe sluit ik dan de volume meter aan met deze drie aansluitingen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

per kanaal met een stereopotmeter.. Als je maar een knop wil hebben zul je dus vier dekken nodig hebben..

Ik probeer nog een schematje bij te voegen maar dat gaat niet lukken via dit beveiligde netwerk :evil:


Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
per kanaal met een stereopotmeter.. Als je maar een knop wil hebben zul je dus vier dekken nodig hebben..
't kan ook nog anders met een simpele stereo potmeter, kan alleen het plaatje niet meer vinden :(
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Hè dat is nou jammer.......
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

SSassen schreef:
Ja, ik heb de UcD module differentieel aangesloten, dus ik gebruik microfoon kabel met twee aders en dubbele afscherming (folie en mesh). De afscherming en de in- zit bij de cinch hard aan de kast vast, maar alleen de in- is bij de potentiometer op de common aangesloten, de afscherming niet, maar loopt wel door in de kabel naar de UcD module. Bij de UcD module sluit ik de in- aan op de in- ingang, de in+ op de in+ ingang en de afscherming op signal ground, zo heb je minimale brom en storing (in dit geval geen). Omdat namelijk de bron bij de ingang geaard is (cinch hard aan de kast) en een stoorsignaal alleen via de afscherming kan lopen, want een stoorsignaal op in- en in+ heffen elkaar op (verschilversterker) omdat de UcD module differentieel is aangesloten. Kortom dit is de beste manier om een UcD module op een niet gebalanceerd signaal aan te sluiten.
Sander heeft er eens dit over gezegd.... maar vind het moeilijk dit te visualiseren. Hier heb je toch twee stereo pots voor nodig?

groet Joost
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Joost,

Ik neem aan dat jouw toepassing niet gebalanceerd is? Dwz. je hebt geen gebalanceerd signaal tot je beschikking?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De toepassing is niet geballanceerd op dit moment. Een gewone monopotmeter per kanaal zou dan voldoende zijn, Maar omdat aangegeven wordt de te gebruiken aansluiting en bekabeling XLR-gebalanceerd worden (mogelijk met het oog op de toekomst) is een dubbele regeling (stereo potje per kanaal) de betere optie.

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou het voor een UcD met ingebouwde potmeter niet nog mooier zijn om de potmeter te gebruiken om de gain van de opamp te regelen? Is dan een kwestie van een weerstandje op de module te vervangen door draadjes naar een gewonen stereo potmeter...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat is een gewaagde ingreep die de garantie doet vervallen, maar op zich is het een mogelijkheid, hoewel je de versterking moeilijk kleiner kan maken dan 1 (uitgang met ingang verbonden = buffer)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Dat is een gewaagde ingreep die de garantie doet vervallen, maar op zich is het een mogelijkheid, hoewel je de versterking moeilijk kleiner kan maken dan 1 (uitgang met ingang verbonden = buffer)
hmm, inderdaad, minder dan 1 krijg je niet. Niet zo handig. About garantie: wie heeft nu nog een orginele UcD module draaien dan... :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik... voor alleen de bassen had het modificeren geen toegevoegde waarde volgens insiders.. Bovendien zijn mijn UcD700's al voorzien van de nodige veranderingen, van uit Hypex..

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

SSassen schreef:
Ik neem aan dat jouw toepassing niet gebalanceerd is? Dwz. je hebt geen gebalanceerd signaal tot je beschikking?
Nope.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
audiomanics schreef:
Dat is een gewaagde ingreep die de garantie doet vervallen, maar op zich is het een mogelijkheid, hoewel je de versterking moeilijk kleiner kan maken dan 1 (uitgang met ingang verbonden = buffer)
hmm, inderdaad, minder dan 1 krijg je niet. Niet zo handig. About garantie: wie heeft nu nog een orginele UcD module draaien dan... :lol:
:oops:

Hoor ik er nu niet meer bij? :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat wordt dus zoeken naar een hele mooie vierdeks potmeter danwel nog mooiere vierdeks stepped-attenuator..Als je het tenminste noodzakelijk vind om op twee plaatsen je volume te kunnen regelen..

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

audiomanics schreef:
Als je het tenminste noodzakelijk vind om op twee plaatsen je volume te kunnen regelen..
Ja dat is noodzakelijk, want dit is de versterking voor het laag. Met deze potmeters kan ik dan het volume t.o.v. het hoog regelen.

Maarrrr... hoe sluit ik dat dan aan :?:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zoals je elke potmeter aansluit: je hebt een "warme" en een "koude" kant en in het midden de loper. Als je de knop helemaal links omdraait zit hij tegen de koude kant aan. De koude kant verbind je met massa. De warme kant met de bron (ingang) en de loper met de versterker (uitgang) Dat zelfde doe je vooer de plus ingang en de min ingang.
snappie?

Kees
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

audiomanics schreef:
.....voor alleen de bassen had het modificeren geen toegevoegde waarde volgens insiders....
Zijn alle experts het daar over eens? Ik ga per kanaal 2x UCD180 gebruiken: 1x voor het laag (<120 Hz) en 1x voor het mid+hoog.
Hoef ik voor het laag de 180ST niet te modden met elco's en LM4562 ??
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Zo hij is klaar! Al met al een stuk netter geworden dan de vorige ....

Alleen wordt ik getracteerd op een dikke vette brom... :cry:

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb 1 steraarde punt genomen tussen de twee voedingstrafo's in. Ik heb ook de dunne kabeltjes die uit de hypex signaal kabel komen naar dit punt geleid.
Bijlagen
Klaar.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hans Nootdorp schreef:
Zijn alle experts het daar over eens?
De bedoelde experts zijn hier Bruno Putzeys en Sander Sassen.. Daar kan ik blind op vertrouwen, denk ik.. Maar ik heb het wel over een UcD700 rev "weet ik veel". Bij deze uitvoering zijn al wel een aantal dingen doorgevoerd die in de 180 en 400 nog zelf gedaan moeten worden, had ik dus begrepen..

Kees
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Joost schreef:
Alleen wordt ik getracteerd op een dikke vette brom... :cry:
Ik zou zelf de UCD niet zo pal boven de ringkernen plaatsen...
Hun strooiveld is wel niet zo groot, maar zo dicht bij :? :roll:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Steraarde = foute boel, gebruik onderstaande instructie op de Hypex website voor 't aansluiten van je chassisdelen etc.

http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdf

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Nee dat is niet de hypex module maar de dubbele gelikrichter die je ziet boven de ringkern....


Oké maar waar moet dan de 0 van de voeding aan komen? edit: Oh ja ik zie het al :oops: ... morgen maar eens proberen.... Thx...

groet joost
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Lol. Dit is volgens mij iets wat wel vaker naar voren komt, heb het zelf immers ook gehad. Volgens KT88 zijn het de "regelen der Kunst", nou wat mij betreft mogen die regelen wat betreft het goed aansluiten van aardes best wel eens geplaatst worden op de "How to..." van de website...

Mods? Iemand? :o
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Volgens KT88 zijn het de "regelen der Kunst", nou wat mij betreft mogen die regelen wat betreft het goed aansluiten van aardes best wel eens geplaatst worden op de "How to..." van de website...
Doen we expres niet, zo houden we onze status als expert nog enigszins staande. :mrgreen:
Plaats reactie