Transformatie naar UcD 180
Moderator: Beheerdersteam
Transformatie naar UcD 180
Mijn vorige versterker kwam een beetje te kort om mijn eton woofer aan te sturen, vandaar de transformatie naar een UcD. Zo zag de vorige eruit:
Dus trafo's eruit (want die waren 21 volt ipv de benodigde 30 volt) met dank aan Sander. En alle bedrading verwijderd. Vandaag de rest van de spullen gekocht. Brugcel, weerstanden, zekeringen etc. Zo wordt de setup ongeveer
Foto's komen steeds omgekeerd maarja....
Nu een aantal vragen:
1. Kan ik de cinch aansluitingen hergebruiken ipv XLR?
2. De elco's zijn 33.000 uF zijn bleeder weerstanden van 10K dan voldoende?
3. Hoe hoog moeten de trafo's gezekerd worden?
4. Het wordt een actieve opset, dus ik wil er een volume control in hebben, hoeveel K moet deze zijn?
Zo dat waren de vragen wel tot nu toe......
Dus trafo's eruit (want die waren 21 volt ipv de benodigde 30 volt) met dank aan Sander. En alle bedrading verwijderd. Vandaag de rest van de spullen gekocht. Brugcel, weerstanden, zekeringen etc. Zo wordt de setup ongeveer
Foto's komen steeds omgekeerd maarja....
Nu een aantal vragen:
1. Kan ik de cinch aansluitingen hergebruiken ipv XLR?
2. De elco's zijn 33.000 uF zijn bleeder weerstanden van 10K dan voldoende?
3. Hoe hoog moeten de trafo's gezekerd worden?
4. Het wordt een actieve opset, dus ik wil er een volume control in hebben, hoeveel K moet deze zijn?
Zo dat waren de vragen wel tot nu toe......
- Bijlagen
-
- begin.JPG (38.24 KiB) 4820 keer bekeken
-
- overvieuw.JPG (39.33 KiB) 4820 keer bekeken
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Transformatie naar UcD 180
1. Je kunt de Cinch er zelfs naast zetten, eventueel met een schuifschakelaartje om de -in aan de massa te verbinden.Joost schreef:1. Kan ik de cinch aansluitingen hergebruiken ipv XLR?
2. De elco's zijn 33.000 uF zijn bleeder weerstanden van 10K dan voldoende?
3. Hoe hoog moeten de trafo's gezekerd worden?
4. Het wordt een actieve opset, dus ik wil er een volume control in hebben, hoeveel K moet deze zijn?
2. Dat is meer dan voldoende.. Mag ook wel hoger zijn, als de elco's maar leeg lopen in enige minuten
3. Neem de VA-waarde van de trafo, deel die door 220 en dan ietsje hoger..
4. Voor Ucd's is 10K-log een goede waarde dacht ik..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Maar twee draadjes secundair?? Begrijp ik 't goed dat er dus 62VAC uitkomt?
't kan wel.. Geweldig is 't niet.. Je nul wordt dan gemaakt tussen de positieve en negative elco's..
Maar ik denk dat je bedoeld dat de trafo twee losse secundaire wikkelingen heeft van 31VAC ieder.
Deze moet je met elkaar in serie zetten. De middenaftakking is dan de nul.
Om 't goed aan tesluiten moet je eerst even ohms meten welke draadjes bij elkaar horen. Dan verbind je een draadje van de ene winding met een draadje van de andere winding.. Dan de spanning op de primaire (mag ook een kleine wisselspanning uit een generator of uit een andere trafo zijn... Als je tussen de losse uiteinden 0 volt meet maar over de afzonderlijke wikkelingen wel wat spanning, dan staan ze "anti-serie". Dan moet je van een winding het andere draadje verbinden. Als het goed aangesloten zit meet je tussen de uiteinden de dubbele spanning van een enkele winding..
De meeste trafo-frabrikanten geven de draadjes een kleurtje. Je kunt dan waarschijnlijk terug vinden welke draadjes met elkaar verbonden dienen te worden. Maar die meetmethode is snel, duidelijk en eenvoudig.
Kees
Kees
't kan wel.. Geweldig is 't niet.. Je nul wordt dan gemaakt tussen de positieve en negative elco's..
Maar ik denk dat je bedoeld dat de trafo twee losse secundaire wikkelingen heeft van 31VAC ieder.
Deze moet je met elkaar in serie zetten. De middenaftakking is dan de nul.
Om 't goed aan tesluiten moet je eerst even ohms meten welke draadjes bij elkaar horen. Dan verbind je een draadje van de ene winding met een draadje van de andere winding.. Dan de spanning op de primaire (mag ook een kleine wisselspanning uit een generator of uit een andere trafo zijn... Als je tussen de losse uiteinden 0 volt meet maar over de afzonderlijke wikkelingen wel wat spanning, dan staan ze "anti-serie". Dan moet je van een winding het andere draadje verbinden. Als het goed aangesloten zit meet je tussen de uiteinden de dubbele spanning van een enkele winding..
De meeste trafo-frabrikanten geven de draadjes een kleurtje. Je kunt dan waarschijnlijk terug vinden welke draadjes met elkaar verbonden dienen te worden. Maar die meetmethode is snel, duidelijk en eenvoudig.
Kees
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Joost,
De trafo's hebben twee 30V wikkelingen, dus je dient de gele en blauwe draad aan elkaar te knopen, dit wordt je nul, rood en grijs gaan naar je brugcel. Iets netter is om voor iedere wikkeling een aparte brugcel te gebruiken, dus dan knoop je na gelijkrichting de brugcellen aan elkaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De trafo's hebben twee 30V wikkelingen, dus je dient de gele en blauwe draad aan elkaar te knopen, dit wordt je nul, rood en grijs gaan naar je brugcel. Iets netter is om voor iedere wikkeling een aparte brugcel te gebruiken, dus dan knoop je na gelijkrichting de brugcellen aan elkaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Joost,
Dat is de juiste manier idd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat is de juiste manier idd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Joost,
Kijk ook even in onderstaand topic voor tips en suggesties, scheelt mij weer een aantal dubbele posts, want wat daar gezegd wordt is ook hier van toepassing.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3626
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kijk ook even in onderstaand topic voor tips en suggesties, scheelt mij weer een aantal dubbele posts, want wat daar gezegd wordt is ook hier van toepassing.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3626
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hi Joost,Joost schreef:Ja klopt mijne zijn 35A/400 Volt gekocht bij Baco army goods.
Alleen staat er op de brugcel alleen de ~ vermeld en de +. Hoe weet ik nu wat de andere twee pootjes zijn? ( de andere ~ en de - )
groet
meestal is diagonaal aan de + de - en diagonaal aan de ~ de andere ~.
Dus zoiets:
~+
-~
Gisteren de modulen van hypex ontvangen
Nu wil ik ze aan de zijkant monteren op de koelprofielen, maar weet iemand een goede manier om dit te doen?
Ik kan namelijk geen gaatje boren vanaf de buitenkant want dan zitten de koelvinnen in de weg.
Ik kan ook geen schroefje draaien vanuit de binnenkant, want dat zit het condensatortje in de weg wat tegen het koelprofieltje wat op de UcD zit er voor.
Kan ik het ook op een apart koelprofieltje monteren geweoon ergens in de kast, en hoe groot moet de capaciteit dan zijn?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Groet Joost
Nu wil ik ze aan de zijkant monteren op de koelprofielen, maar weet iemand een goede manier om dit te doen?
Ik kan namelijk geen gaatje boren vanaf de buitenkant want dan zitten de koelvinnen in de weg.
Ik kan ook geen schroefje draaien vanuit de binnenkant, want dat zit het condensatortje in de weg wat tegen het koelprofieltje wat op de UcD zit er voor.
Kan ik het ook op een apart koelprofieltje monteren geweoon ergens in de kast, en hoe groot moet de capaciteit dan zijn?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Groet Joost
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ja....
Nu nog een vraag (rara waar ben ik vanavond mee bezig)
er staat in de handleiding: in case of an unbalanced source (wat het geval is bij mij) Connect IN- to signal ground at the signal source
Nu komt er nog een volume control tussen ( en heb de hypex signal cables) dus ik ben een beetje het spoor bijster.....
groet Joost
Nu nog een vraag (rara waar ben ik vanavond mee bezig)
er staat in de handleiding: in case of an unbalanced source (wat het geval is bij mij) Connect IN- to signal ground at the signal source
Nu komt er nog een volume control tussen ( en heb de hypex signal cables) dus ik ben een beetje het spoor bijster.....
groet Joost
