Transformatie naar UcD 180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Transformatie naar UcD 180

Bericht door Joost »

Mijn vorige versterker kwam een beetje te kort om mijn eton woofer aan te sturen, vandaar de transformatie naar een UcD. Zo zag de vorige eruit:


Dus trafo's eruit (want die waren 21 volt ipv de benodigde 30 volt) met dank aan Sander. En alle bedrading verwijderd. Vandaag de rest van de spullen gekocht. Brugcel, weerstanden, zekeringen etc. Zo wordt de setup ongeveer

Foto's komen steeds omgekeerd maarja....

Nu een aantal vragen:

1. Kan ik de cinch aansluitingen hergebruiken ipv XLR?
2. De elco's zijn 33.000 uF zijn bleeder weerstanden van 10K dan voldoende?
3. Hoe hoog moeten de trafo's gezekerd worden?
4. Het wordt een actieve opset, dus ik wil er een volume control in hebben, hoeveel K moet deze zijn?

Zo dat waren de vragen wel tot nu toe......
Bijlagen
begin.JPG
begin.JPG (38.24 KiB) 4835 keer bekeken
overvieuw.JPG
overvieuw.JPG (39.33 KiB) 4835 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Transformatie naar UcD 180

Bericht door audiomanics »

Joost schreef:
1. Kan ik de cinch aansluitingen hergebruiken ipv XLR?
2. De elco's zijn 33.000 uF zijn bleeder weerstanden van 10K dan voldoende?
3. Hoe hoog moeten de trafo's gezekerd worden?
4. Het wordt een actieve opset, dus ik wil er een volume control in hebben, hoeveel K moet deze zijn?
1. Je kunt de Cinch er zelfs naast zetten, eventueel met een schuifschakelaartje om de -in aan de massa te verbinden.
2. Dat is meer dan voldoende.. Mag ook wel hoger zijn, als de elco's maar leeg lopen in enige minuten
3. Neem de VA-waarde van de trafo, deel die door 220 en dan ietsje hoger..
4. Voor Ucd's is 10K-log een goede waarde dacht ik..

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Thx Kees,

ad3. Ah daar hou ik van formules. Nooit geweten. Wordt het voor 2 trafo's dan 160 + 160 /220 = 1,5 A(fast) ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Slow!! ... inschakelstromen willen nog wel eens heftig zijn als er dikke C's geladen moeten worden.. in dit geval zou ik voor minimaal 2AT gaan. Die moet het in de meeste gevallen wel uithouden en alleen klappen als er echt onraad is..

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Oké duidelijk.

Nog een vraag, er zit geen nul op de trafo alleen 31-31 volt. Maakt dit uit?

groet
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Maar twee draadjes secundair?? Begrijp ik 't goed dat er dus 62VAC uitkomt?
't kan wel.. Geweldig is 't niet.. Je nul wordt dan gemaakt tussen de positieve en negative elco's..

Maar ik denk dat je bedoeld dat de trafo twee losse secundaire wikkelingen heeft van 31VAC ieder.

Deze moet je met elkaar in serie zetten. De middenaftakking is dan de nul.
Om 't goed aan tesluiten moet je eerst even ohms meten welke draadjes bij elkaar horen. Dan verbind je een draadje van de ene winding met een draadje van de andere winding.. Dan de spanning op de primaire (mag ook een kleine wisselspanning uit een generator of uit een andere trafo zijn... Als je tussen de losse uiteinden 0 volt meet maar over de afzonderlijke wikkelingen wel wat spanning, dan staan ze "anti-serie". Dan moet je van een winding het andere draadje verbinden. Als het goed aangesloten zit meet je tussen de uiteinden de dubbele spanning van een enkele winding..
De meeste trafo-frabrikanten geven de draadjes een kleurtje. Je kunt dan waarschijnlijk terug vinden welke draadjes met elkaar verbonden dienen te worden. Maar die meetmethode is snel, duidelijk en eenvoudig.

Kees


Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Joost,

De trafo's hebben twee 30V wikkelingen, dus je dient de gele en blauwe draad aan elkaar te knopen, dit wordt je nul, rood en grijs gaan naar je brugcel. Iets netter is om voor iedere wikkeling een aparte brugcel te gebruiken, dus dan knoop je na gelijkrichting de brugcellen aan elkaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ha Sander,

Bedankt.

Bedoel je op deze manier?
Bijlagen
ale5-pwr[1].gif
ale5-pwr[1].gif (9.74 KiB) 4726 keer bekeken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Joost,

Dat is de juiste manier idd \:D/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Joost,

Kijk ook even in onderstaand topic voor tips en suggesties, scheelt mij weer een aantal dubbele posts, want wat daar gezegd wordt is ook hier van toepassing.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3626

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Joost schreef:
Ha Sander,

Bedankt.

Bedoel je op deze manier?
35 Amp 600Volt.... WOW !!!
waar kkop je zulke diodes..? of is het een typefoutje?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Nope, dat zijn gewoon brugcellen. Als je een beetje stevige brugcellen hebt, dan haal je al 250V/35A.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ja klopt mijne zijn 35A/400 Volt gekocht bij Baco army goods.

Alleen staat er op de brugcel alleen de ~ vermeld en de +. Hoe weet ik nu wat de andere twee pootjes zijn? ( de andere ~ en de - )

groet
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Meten.. met je multimeter.. Tussen ~ en ~ zul je beide kanten op niets meten.. tussen de ~ en de - in een richting wel, net als de plus, alleen de andere kant op..
Snappie?

Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

yep... :roll:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Hoi Joost,

Mooi werk man! Zo valt er toch zelf nog wat te bouwen voor die kant en klare modules :) Ik ga je topic aandachtig volgen, want ik ben hetzelfde van plan met de UcD180.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Meten.. met je multimeter.. Tussen ~ en ~ zul je beide kanten op niets meten.. tussen de ~ en de - in een richting wel, net als de plus, alleen de andere kant op..
Snappie?
Zoniet zal een blik op de datasheet ook uitkomst bieden 8)
Peerke
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:22

Bericht door Peerke »

Joost schreef:
Ja klopt mijne zijn 35A/400 Volt gekocht bij Baco army goods.

Alleen staat er op de brugcel alleen de ~ vermeld en de +. Hoe weet ik nu wat de andere twee pootjes zijn? ( de andere ~ en de - )

groet
Hi Joost,

meestal is diagonaal aan de + de - en diagonaal aan de ~ de andere ~.

Dus zoiets:

~+
-~
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Gisteren de modulen van hypex ontvangen :D :D

Nu wil ik ze aan de zijkant monteren op de koelprofielen, maar weet iemand een goede manier om dit te doen?
Ik kan namelijk geen gaatje boren vanaf de buitenkant want dan zitten de koelvinnen in de weg.
Ik kan ook geen schroefje draaien vanuit de binnenkant, want dat zit het condensatortje in de weg wat tegen het koelprofieltje wat op de UcD zit er voor.

Kan ik het ook op een apart koelprofieltje monteren geweoon ergens in de kast, en hoe groot moet de capaciteit dan zijn?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Groet Joost
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Is het geen idee om ze gewoon op de bodem van de kast te monteren?

Als koeling voldoet een aluminium plaat al volgens Hypex...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Of neem een alu of koperen L profiel.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Zo oud en nieuw naast elkaar.....

Links 12 watt en rechts 180 :twisted:

Size doesn't matter.....
Bijlagen
oldnew.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

voodooless schreef:
Of neem een alu of koperen L profiel.
Bedoel je op deze manier?
Bijlagen
Lprofile.JPG
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bijvoorbeeld :) Met zo'n profiel kun je alle kanten op, dus er moet wel een manier te vinden zijn om dat vast te krijgen.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ja.... :)

Nu nog een vraag (rara waar ben ik vanavond mee bezig)

er staat in de handleiding: in case of an unbalanced source (wat het geval is bij mij) Connect IN- to signal ground at the signal source :?: :?:

Nu komt er nog een volume control tussen ( en heb de hypex signal cables) dus ik ben een beetje het spoor bijster.....

groet Joost
Plaats reactie