Visaton AL 130 M - Net zo mooi als zijn vervormingscijfers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Visaton AL 130 M - Net zo mooi als zijn vervormingscijfers?

Bericht door Marp »

Afgelopen week kreeg ik K+T 2005/1 te zien, met daarin de test 'Tiefmitteltöner und Mitteltöner von 10 bis 13 Zentimeter'. Daarin werd een middentoner getest met lagere vervormingscijfers dan ik ooit gezien heb: de Visaton AL 130 M.

Tussen de 400-2000Hz ligt de vervorming bij 80dB onder de 0,1%, en zelfs bij 90dB ligt de vervorming binnen dit bereik niet hoger dan 0,1 tot 0,15%. De curve is binnen dit bereik zeer lineair, met een licht verhoging vanaf 1,6kHz. Verder breekt de aluminium conus pas op vanaf 6kHz, met de piek op 9 kHz. Meettechnisch gezien is dit een ware topper, en beter dan de titanium drivers van Visaton. K+T rekent dit dan ook tot een van de beste 5-inchers op de markt. En dat met een prijs van rond de 70,-

Het verbaast me dat ik tot nu toe weinig enthousiaste geluiden hoor over deze driver, want ik verwacht toch een zeer neutrale en strakke weergave. Zo nu en dan overweegt wel iemand een AL130 (de basmid-uitvoering) te gebruiken, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. Alhoewel ik er geen plannen mee heb, ben ik zeer nieuwsgierig naar bevindingen met de AL130M. Heeft iemand deze aluminium middentoner al eens gebruikt of mogen beluisteren?
003_0.jpg
Visaton AL 130 M
Laatst gewijzigd door Marp op vr 29 dec 2006, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoe kom je erbij dat dit de laagste vervormingscijfers zijn die je ziet? Elke Peerless HDS driver, nog niet eens de exclusive, haalt deze cijfers. Ik ga er nog een paar van andere merken opzoeken.

-edit- In nummer 2 van KT2001 is een hele reeks middentoners getest. Ook bijna allemaal ruim onder de 1%, bij 85dB blijft de K2 bij de meeste onder de 0,6%.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 29 dec 2006, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Oops, ik had de comma verkeerd geplaatst. :oops: Die 1% moest 0,1% zijn, dus dat scheelt nogal wat. 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt gelijk, dat is inderdaad zeer laag die vervorming. Zo ontdek je telkens weer wat nieuws. Ik zou zeggen, begin er een mooi projectje mee!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik zou graag willen, maar dat zit er voorlopig niet in. Natuurlijk maakt me dat niet minder nieuwsgierig.

In de test die je noemt, is het trouwens jammer dat slechts op 1 nivo wordt gemeten. Als gevolg van die test ligt hier nog een setje MSH-116/4 op een reflectie-arme behuizing te wachten. In latere tests is duidelijk zichtbaar dat de vervorming bij de meeste drivers (waaronder de MSH-115) toch redelijk toeneemt bij 10dB meer.

Ook in dat opzicht scoort de AL130M erg goed:
al130m_klirrfactor_80db.jpg
al130m_klirrfactor_80db.jpg (30.87 KiB) 1039 keer bekeken
al130m_klirrfactor_90db.jpg
al130m_klirrfactor_90db.jpg (31 KiB) 1039 keer bekeken
Nog wat meer grafiekjes:
al130m_frequenzgang.jpg
al130m_frequenzgang.jpg (25.19 KiB) 1039 keer bekeken
al130m_wasserfall.jpg
al130m_wasserfall.jpg (31.16 KiB) 1039 keer bekeken
al130m_sprungantwort.jpg
al130m_sprungantwort.jpg (18.32 KiB) 1039 keer bekeken
--
Edit: gewijzigde urls gecorrigeerd
Edit2: afbeeldingen bij bericht gevoegd, urls verwijderd.
Laatst gewijzigd door Marp op do 27 sep 2007, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik heb onlangs mijn Visaton VIB130TL's verkocht.

Een TL met de AL130. Heb hem helaas nauwlijks aan de praat gehad. De boel bij de koper aangesloten (hij had een hele aardige set) en even gekeken of alles het nog deed.

Ik kon wel janken! Wat zijn die drivers ontzettend goed zeg! En dat inderdaad voor zo weinig geld. Dit is naar mijn mening nou een ontzettend goede prijs/kwaliteits-verhouding. Gelukkig wordt de AL130 steeds meer gebruikt. Dat is terecht, het is een prachtige driver.

Soms doet verkopen een beetje pijn...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Visaton wordt ten onrechte soms wat ondergewaardeerd. Maar een topfabrikant als Burmester maak ook gebruik van Visaton luidsprekerunits. Dat zullen ze waarschijnlijk niet alleen doen omdat het economisch aantrekkelijk is.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dat kan ik slechts beamen.

TIW 200 XS 8 OHM
TIW 250 XS 8 OHM
TI 100 8 OHM
AL 130 8 OHM
MHT 12 8 OHM
KE 25 SC 8 OHM

Dit zijn een paar zeer interessante drivers van Visaton.

Dan zijn er ook nog de drivers met een hele goede prijs/kwaliteits-verhouding, zoals de W200S.

Enfin, ik zie er graag meer van terug.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bepaalde middentoners van Monacor (MSH-115/116), de bekende breedbandertjes (SPH-60/64/68X) en de SPH-130/175/212/265 zijn eveneens van Visaton afkomstig. Als je alleen al naar de afwerking kijkt, dan is die ondanks de lagere prijs 10x beter als van de kevlars (made in Taiwan).

Over de AL 130: ik weet niet in hoeverre deze overeenstemt met de AL 130 M, maar ik vermoed dat de verschillen niet bijster groot zullen zijn. Tot welke frequentie heb je hem ingezet?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Marp schreef:
Over de AL 130: ik weet niet in hoeverre deze overeenstemt met de AL 130 M, maar ik vermoed dat de verschillen niet bijster groot zullen zijn. Tot welke frequentie heb je hem ingezet?
Valt mee. AL130 kan wat meer hebben als de AL130M, Rendement is 3dB hoger, wikkelhoogte van spoel is 6mm hoger (12/18mm) en Xmax is wat groter bij de AL130....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De Ti100 had ook ooit een M versie die veel beter was dan de originele Ti. Helaas verdwenen uit het programma.

Ik heb momenteel nog AL170's in gebruik. Best mooi spul, maar ze zijn mij toch wat te fragiel. Geen alu meer voor mij voorlopig dus ;)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Mooi speakertje inderdaad... D'appo met een goeie ribbon... zou een heel mooi paartje frontspeakers opleveren. Volgens een paar simulaties kan dit ding kan ook best als bas-mid worden gebruikt, met wat hoger rendement dan de normale AL 130. Qtc van 0,65 bij een Fc van 80 Hz in 8 L CB, en 2 stuks halen zo rond de 100 dB...
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ronkel schreef:
Mooi speakertje inderdaad... D'appo met een goeie ribbon... zou een heel mooi paartje frontspeakers opleveren. Volgens een paar simulaties kan dit ding kan ook best als bas-mid worden gebruikt, met wat hoger rendement dan de normale AL 130. Qtc van 0,65 bij een Fc van 80 Hz in 8 L CB, en 2 stuks halen zo rond de 100 dB...
Ik denk dat je ze wel op 3000hz kunt filteren, dus dat is lekker van 30 - 3000hz uit één unit (moet kunnen uit een 13cm qua bundeling). Misschien een 2e voor ondersteuning <100hz en baffle step compensatie. :-k

Heb hier 4 AL130 liggen (niet de M), dus dat wordt lekker experimenteren!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Boven de AL130M zou je eigenlijk iets moeten zetten als de NEO8, of in elk geval een mooie ribbon die liefst vanaf 1500 Hz (max. 2000Hz) volledig meewerkt. Jij hebt waarschijnlijk ook niet zonder reden voor de AL130 gekozen. ;)

Bij de AL130M zou ik het laag persoonlijk het liefst tussen 400Hz en 300Hz (uiterlijk 200Hz) laten overnemen door een niet te zacht opgehangen woofer (ook geen al te grote X-max) met een groot conusoppervlak... bij voorkeur in dipole-opstelling of evt. in een ruime TL.

Ik begin er voorlopig niet aan, maar hou wel de AL130M en NEO8 in mijn achterhoofd.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Marp schreef:
Boven de AL130M zou je eigenlijk iets moeten zetten als de NEO8, of in elk geval een mooie ribbon die liefst vanaf 1500 Hz (max. 2000Hz) volledig meewerkt. Jij hebt waarschijnlijk ook niet zonder reden voor de AL130 gekozen. ;)

Bij de AL130M zou ik het laag persoonlijk het liefst tussen 400Hz en 300Hz (uiterlijk 200Hz) laten overnemen door een niet te zacht opgehangen woofer (ook geen al te grote X-max) met een groot conusoppervlak... bij voorkeur in dipole-opstelling of evt. in een ruime TL.

Ik begin er voorlopig niet aan, maar hou wel de AL130M en NEO8 in mijn achterhoofd.
De AL130's worden inderdaad gecombineerd met een Neo8 en/of een Neo3. Twee Al130's en een Neo3PDR in een open systeem...... b.v. een TL! :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Waar kan ik info vinden over de Neo's? Op de website van de fabrikant (http://www.bgcorp.com) krijg ik alleen hun kant en klare luidsprekers te zien?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

PartsExpress heeft datasheets staan van ze, en in de HH stond laatst de NEO3 PDR getest.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

@Sander, hier een linkje naar de NEO8-PDR en naar de white paper.

@JeroenKV: weet je toevallig of de standaard AL130 ook zulke extreem lage vervormingscijfers kent? Heb je er toevallig ook een test/metingen van liggen? Of iemand anders?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb ze een keer zien staan in de Hobbyhifi. Ze zijn er daar lovend over en gebruiken ze in aardig wat projecten. Ik dnek dat je ze redelijk kunt vergelijken met de M versie, alleen meer diepgang (langere slag).
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Hallo, zelf heb ik de vox 253 mti luidsprekerkit gebouwd van visaton. Daarin zitten 2 TI-100's in, wat zeer goede drivers zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat eigenlijk wel jammer is, dat K5 en hoger niet gegeven wordt. Ik heb nog eens gekeken naar Zaph Audio, en dan valt op dat veel 13 cm drivers in het middengebied een K5 op bijna hetzelfde niveau hebben als K3. Dan blijven nog altijd de 15W's van scanspeak en de Peerless HDS152excl het beste presteren waarbij de laatste het wint in het hogere middengebied.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb ze (al130m's) gehoord in de vox251. Ik heb er nu 6 boven liggen om 3 couplets te bouwen. Ik vind hem erg goed klinken.

Ik sluit me aan bij een eerdere post van Richard dat Visaton hier nogal eens ondergewaardeerd wordt. Waarom weet ik niet, ik heb op de sub na over een half jaar alleen maar visaton in huis en ik ben er erg over te spreken...

Groeten Mark
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mijn post is niet bedoeld om de AL130 onder te waarderen, het lijkt een zeer goede driver te zijn vanuit de metingen. Ik heb hem niet gehoord en kan er dus verder niets over zeggen. Maar aangezien de genoemde Peerless slechts 63 euro kost en K5 en hoger belangrijker is dan K2 en K3 (als die tenminste al lekker goed zijn), zou ik dit gewoon graag weten.
tek-an
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 9:12
Locatie: Den Haag

al 130m

Bericht door tek-an »

Ik heb alleen visaton drivers gebruikt voor mijn speakers. Ik heb een keer de atlantis gebouwd van visaton, maar dan met 1 al 200, 1 al 130m en 1 ke 25sc. Ik vond ze heel mooi klinken. Ik heb nu inmiddels de visaton classis 200 gemaakt met de ti 100 al middentoner. Ik heb nog meer vaisaton drivers gebruikt. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van visaton drivers en zeker voor de prijs/kwaliteit verhouding.
The Boogyman
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 17:57
Locatie: Herzele(B)

Bericht door The Boogyman »

Ik heb een variant op de Visaton Casablanca MV IV gemaakt op aanraden van kennis en ik moet zeggen: ze klinken echt fantastisch! :)

Origineel: http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html

Mijne: http://users.pandora.be/the_boogyman/Ka ... nt%202.jpg Let vooral niet op de kamer en afwerking van de speakers! :P Voor de linkse speakers worden nieuwe aparte kastje gemaakt,de XXLS12"-kast moet de amp nog gemonteerd worden achter en alles verven(en de torens opnieuw verven).En vooral niet te vergeten,ik verhuis naar een nieuwe kamer waar het geluid nog beter tot z'n recht gaat komen.

Maakt gebruik van de volgende units:

AL 200 8ohm => gaat zeer laag en precies,de peerless XXLS 12" dient voor de hele lage opvulling en extra kick :wink:

DSM 50 FFL => pracht van een middentoner

DSM 25 FFL

Isolatie,filters etc allemaal origineel van de Visaton

Ik moet geen ander meer hebben! :twisted:

Ik heb ook nog een center met visaton-units maar de gebruikte units zijn niet met de AL-reeks dus hier niet van toepassing.. :wink:
Plaats reactie