Visaton AL 130 M - Net zo mooi als zijn vervormingscijfers?
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Visaton AL 130 M - Net zo mooi als zijn vervormingscijfers?
Afgelopen week kreeg ik K+T 2005/1 te zien, met daarin de test 'Tiefmitteltöner und Mitteltöner von 10 bis 13 Zentimeter'. Daarin werd een middentoner getest met lagere vervormingscijfers dan ik ooit gezien heb: de Visaton AL 130 M.
Tussen de 400-2000Hz ligt de vervorming bij 80dB onder de 0,1%, en zelfs bij 90dB ligt de vervorming binnen dit bereik niet hoger dan 0,1 tot 0,15%. De curve is binnen dit bereik zeer lineair, met een licht verhoging vanaf 1,6kHz. Verder breekt de aluminium conus pas op vanaf 6kHz, met de piek op 9 kHz. Meettechnisch gezien is dit een ware topper, en beter dan de titanium drivers van Visaton. K+T rekent dit dan ook tot een van de beste 5-inchers op de markt. En dat met een prijs van rond de 70,-
Het verbaast me dat ik tot nu toe weinig enthousiaste geluiden hoor over deze driver, want ik verwacht toch een zeer neutrale en strakke weergave. Zo nu en dan overweegt wel iemand een AL130 (de basmid-uitvoering) te gebruiken, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. Alhoewel ik er geen plannen mee heb, ben ik zeer nieuwsgierig naar bevindingen met de AL130M. Heeft iemand deze aluminium middentoner al eens gebruikt of mogen beluisteren?
Visaton AL 130 M
Tussen de 400-2000Hz ligt de vervorming bij 80dB onder de 0,1%, en zelfs bij 90dB ligt de vervorming binnen dit bereik niet hoger dan 0,1 tot 0,15%. De curve is binnen dit bereik zeer lineair, met een licht verhoging vanaf 1,6kHz. Verder breekt de aluminium conus pas op vanaf 6kHz, met de piek op 9 kHz. Meettechnisch gezien is dit een ware topper, en beter dan de titanium drivers van Visaton. K+T rekent dit dan ook tot een van de beste 5-inchers op de markt. En dat met een prijs van rond de 70,-
Het verbaast me dat ik tot nu toe weinig enthousiaste geluiden hoor over deze driver, want ik verwacht toch een zeer neutrale en strakke weergave. Zo nu en dan overweegt wel iemand een AL130 (de basmid-uitvoering) te gebruiken, maar daar blijft het eigenlijk ook bij. Alhoewel ik er geen plannen mee heb, ben ik zeer nieuwsgierig naar bevindingen met de AL130M. Heeft iemand deze aluminium middentoner al eens gebruikt of mogen beluisteren?
Visaton AL 130 M
Laatst gewijzigd door Marp op vr 29 dec 2006, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe kom je erbij dat dit de laagste vervormingscijfers zijn die je ziet? Elke Peerless HDS driver, nog niet eens de exclusive, haalt deze cijfers. Ik ga er nog een paar van andere merken opzoeken.
-edit- In nummer 2 van KT2001 is een hele reeks middentoners getest. Ook bijna allemaal ruim onder de 1%, bij 85dB blijft de K2 bij de meeste onder de 0,6%.
-edit- In nummer 2 van KT2001 is een hele reeks middentoners getest. Ook bijna allemaal ruim onder de 1%, bij 85dB blijft de K2 bij de meeste onder de 0,6%.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 29 dec 2006, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik zou graag willen, maar dat zit er voorlopig niet in. Natuurlijk maakt me dat niet minder nieuwsgierig.
In de test die je noemt, is het trouwens jammer dat slechts op 1 nivo wordt gemeten. Als gevolg van die test ligt hier nog een setje MSH-116/4 op een reflectie-arme behuizing te wachten. In latere tests is duidelijk zichtbaar dat de vervorming bij de meeste drivers (waaronder de MSH-115) toch redelijk toeneemt bij 10dB meer.
Ook in dat opzicht scoort de AL130M erg goed: Nog wat meer grafiekjes:
--
Edit: gewijzigde urls gecorrigeerd
Edit2: afbeeldingen bij bericht gevoegd, urls verwijderd.
In de test die je noemt, is het trouwens jammer dat slechts op 1 nivo wordt gemeten. Als gevolg van die test ligt hier nog een setje MSH-116/4 op een reflectie-arme behuizing te wachten. In latere tests is duidelijk zichtbaar dat de vervorming bij de meeste drivers (waaronder de MSH-115) toch redelijk toeneemt bij 10dB meer.
Ook in dat opzicht scoort de AL130M erg goed: Nog wat meer grafiekjes:
--
Edit2: afbeeldingen bij bericht gevoegd, urls verwijderd.
Laatst gewijzigd door Marp op do 27 sep 2007, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb onlangs mijn Visaton VIB130TL's verkocht.
Een TL met de AL130. Heb hem helaas nauwlijks aan de praat gehad. De boel bij de koper aangesloten (hij had een hele aardige set) en even gekeken of alles het nog deed.
Ik kon wel janken! Wat zijn die drivers ontzettend goed zeg! En dat inderdaad voor zo weinig geld. Dit is naar mijn mening nou een ontzettend goede prijs/kwaliteits-verhouding. Gelukkig wordt de AL130 steeds meer gebruikt. Dat is terecht, het is een prachtige driver.
Soms doet verkopen een beetje pijn...
Een TL met de AL130. Heb hem helaas nauwlijks aan de praat gehad. De boel bij de koper aangesloten (hij had een hele aardige set) en even gekeken of alles het nog deed.
Ik kon wel janken! Wat zijn die drivers ontzettend goed zeg! En dat inderdaad voor zo weinig geld. Dit is naar mijn mening nou een ontzettend goede prijs/kwaliteits-verhouding. Gelukkig wordt de AL130 steeds meer gebruikt. Dat is terecht, het is een prachtige driver.
Soms doet verkopen een beetje pijn...
Dat kan ik slechts beamen.
TIW 200 XS 8 OHM
TIW 250 XS 8 OHM
TI 100 8 OHM
AL 130 8 OHM
MHT 12 8 OHM
KE 25 SC 8 OHM
Dit zijn een paar zeer interessante drivers van Visaton.
Dan zijn er ook nog de drivers met een hele goede prijs/kwaliteits-verhouding, zoals de W200S.
Enfin, ik zie er graag meer van terug.
TIW 200 XS 8 OHM
TIW 250 XS 8 OHM
TI 100 8 OHM
AL 130 8 OHM
MHT 12 8 OHM
KE 25 SC 8 OHM
Dit zijn een paar zeer interessante drivers van Visaton.
Dan zijn er ook nog de drivers met een hele goede prijs/kwaliteits-verhouding, zoals de W200S.
Enfin, ik zie er graag meer van terug.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Bepaalde middentoners van Monacor (MSH-115/116), de bekende breedbandertjes (SPH-60/64/68X) en de SPH-130/175/212/265 zijn eveneens van Visaton afkomstig. Als je alleen al naar de afwerking kijkt, dan is die ondanks de lagere prijs 10x beter als van de kevlars (made in Taiwan).
Over de AL 130: ik weet niet in hoeverre deze overeenstemt met de AL 130 M, maar ik vermoed dat de verschillen niet bijster groot zullen zijn. Tot welke frequentie heb je hem ingezet?
Over de AL 130: ik weet niet in hoeverre deze overeenstemt met de AL 130 M, maar ik vermoed dat de verschillen niet bijster groot zullen zijn. Tot welke frequentie heb je hem ingezet?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Valt mee. AL130 kan wat meer hebben als de AL130M, Rendement is 3dB hoger, wikkelhoogte van spoel is 6mm hoger (12/18mm) en Xmax is wat groter bij de AL130....Marp schreef:Over de AL 130: ik weet niet in hoeverre deze overeenstemt met de AL 130 M, maar ik vermoed dat de verschillen niet bijster groot zullen zijn. Tot welke frequentie heb je hem ingezet?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Mooi speakertje inderdaad... D'appo met een goeie ribbon... zou een heel mooi paartje frontspeakers opleveren. Volgens een paar simulaties kan dit ding kan ook best als bas-mid worden gebruikt, met wat hoger rendement dan de normale AL 130. Qtc van 0,65 bij een Fc van 80 Hz in 8 L CB, en 2 stuks halen zo rond de 100 dB...
Ik denk dat je ze wel op 3000hz kunt filteren, dus dat is lekker van 30 - 3000hz uit één unit (moet kunnen uit een 13cm qua bundeling). Misschien een 2e voor ondersteuning <100hz en baffle step compensatie.Ronkel schreef:Mooi speakertje inderdaad... D'appo met een goeie ribbon... zou een heel mooi paartje frontspeakers opleveren. Volgens een paar simulaties kan dit ding kan ook best als bas-mid worden gebruikt, met wat hoger rendement dan de normale AL 130. Qtc van 0,65 bij een Fc van 80 Hz in 8 L CB, en 2 stuks halen zo rond de 100 dB...
Heb hier 4 AL130 liggen (niet de M), dus dat wordt lekker experimenteren!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Boven de AL130M zou je eigenlijk iets moeten zetten als de NEO8, of in elk geval een mooie ribbon die liefst vanaf 1500 Hz (max. 2000Hz) volledig meewerkt. Jij hebt waarschijnlijk ook niet zonder reden voor de AL130 gekozen. 
Bij de AL130M zou ik het laag persoonlijk het liefst tussen 400Hz en 300Hz (uiterlijk 200Hz) laten overnemen door een niet te zacht opgehangen woofer (ook geen al te grote X-max) met een groot conusoppervlak... bij voorkeur in dipole-opstelling of evt. in een ruime TL.
Ik begin er voorlopig niet aan, maar hou wel de AL130M en NEO8 in mijn achterhoofd.
Bij de AL130M zou ik het laag persoonlijk het liefst tussen 400Hz en 300Hz (uiterlijk 200Hz) laten overnemen door een niet te zacht opgehangen woofer (ook geen al te grote X-max) met een groot conusoppervlak... bij voorkeur in dipole-opstelling of evt. in een ruime TL.
Ik begin er voorlopig niet aan, maar hou wel de AL130M en NEO8 in mijn achterhoofd.
De AL130's worden inderdaad gecombineerd met een Neo8 en/of een Neo3. Twee Al130's en een Neo3PDR in een open systeem...... b.v. een TL!Marp schreef:Boven de AL130M zou je eigenlijk iets moeten zetten als de NEO8, of in elk geval een mooie ribbon die liefst vanaf 1500 Hz (max. 2000Hz) volledig meewerkt. Jij hebt waarschijnlijk ook niet zonder reden voor de AL130 gekozen.
Bij de AL130M zou ik het laag persoonlijk het liefst tussen 400Hz en 300Hz (uiterlijk 200Hz) laten overnemen door een niet te zacht opgehangen woofer (ook geen al te grote X-max) met een groot conusoppervlak... bij voorkeur in dipole-opstelling of evt. in een ruime TL.
Ik begin er voorlopig niet aan, maar hou wel de AL130M en NEO8 in mijn achterhoofd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Waar kan ik info vinden over de Neo's? Op de website van de fabrikant (http://www.bgcorp.com) krijg ik alleen hun kant en klare luidsprekers te zien?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Waar kan ik info vinden over de Neo's? Op de website van de fabrikant (http://www.bgcorp.com) krijg ik alleen hun kant en klare luidsprekers te zien?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
@Sander, hier een linkje naar de NEO8-PDR en naar de white paper.
@JeroenKV: weet je toevallig of de standaard AL130 ook zulke extreem lage vervormingscijfers kent? Heb je er toevallig ook een test/metingen van liggen? Of iemand anders?
@JeroenKV: weet je toevallig of de standaard AL130 ook zulke extreem lage vervormingscijfers kent? Heb je er toevallig ook een test/metingen van liggen? Of iemand anders?
Wat eigenlijk wel jammer is, dat K5 en hoger niet gegeven wordt. Ik heb nog eens gekeken naar Zaph Audio, en dan valt op dat veel 13 cm drivers in het middengebied een K5 op bijna hetzelfde niveau hebben als K3. Dan blijven nog altijd de 15W's van scanspeak en de Peerless HDS152excl het beste presteren waarbij de laatste het wint in het hogere middengebied.
Ik heb ze (al130m's) gehoord in de vox251. Ik heb er nu 6 boven liggen om 3 couplets te bouwen. Ik vind hem erg goed klinken.
Ik sluit me aan bij een eerdere post van Richard dat Visaton hier nogal eens ondergewaardeerd wordt. Waarom weet ik niet, ik heb op de sub na over een half jaar alleen maar visaton in huis en ik ben er erg over te spreken...
Groeten Mark
Ik sluit me aan bij een eerdere post van Richard dat Visaton hier nogal eens ondergewaardeerd wordt. Waarom weet ik niet, ik heb op de sub na over een half jaar alleen maar visaton in huis en ik ben er erg over te spreken...
Groeten Mark
Mijn post is niet bedoeld om de AL130 onder te waarderen, het lijkt een zeer goede driver te zijn vanuit de metingen. Ik heb hem niet gehoord en kan er dus verder niets over zeggen. Maar aangezien de genoemde Peerless slechts 63 euro kost en K5 en hoger belangrijker is dan K2 en K3 (als die tenminste al lekker goed zijn), zou ik dit gewoon graag weten.
al 130m
Ik heb alleen visaton drivers gebruikt voor mijn speakers. Ik heb een keer de atlantis gebouwd van visaton, maar dan met 1 al 200, 1 al 130m en 1 ke 25sc. Ik vond ze heel mooi klinken. Ik heb nu inmiddels de visaton classis 200 gemaakt met de ti 100 al middentoner. Ik heb nog meer vaisaton drivers gebruikt. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van visaton drivers en zeker voor de prijs/kwaliteit verhouding.
-
The Boogyman
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 17:57
- Locatie: Herzele(B)
Ik heb een variant op de Visaton Casablanca MV IV gemaakt op aanraden van kennis en ik moet zeggen: ze klinken echt fantastisch!
Origineel: http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
Mijne: http://users.pandora.be/the_boogyman/Ka ... nt%202.jpg Let vooral niet op de kamer en afwerking van de speakers!
Voor de linkse speakers worden nieuwe aparte kastje gemaakt,de XXLS12"-kast moet de amp nog gemonteerd worden achter en alles verven(en de torens opnieuw verven).En vooral niet te vergeten,ik verhuis naar een nieuwe kamer waar het geluid nog beter tot z'n recht gaat komen.
Maakt gebruik van de volgende units:
AL 200 8ohm => gaat zeer laag en precies,de peerless XXLS 12" dient voor de hele lage opvulling en extra kick
DSM 50 FFL => pracht van een middentoner
DSM 25 FFL
Isolatie,filters etc allemaal origineel van de Visaton
Ik moet geen ander meer hebben!
Ik heb ook nog een center met visaton-units maar de gebruikte units zijn niet met de AL-reeks dus hier niet van toepassing..
Origineel: http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html
Mijne: http://users.pandora.be/the_boogyman/Ka ... nt%202.jpg Let vooral niet op de kamer en afwerking van de speakers!
Maakt gebruik van de volgende units:
AL 200 8ohm => gaat zeer laag en precies,de peerless XXLS 12" dient voor de hele lage opvulling en extra kick
DSM 50 FFL => pracht van een middentoner
DSM 25 FFL
Isolatie,filters etc allemaal origineel van de Visaton
Ik moet geen ander meer hebben!
Ik heb ook nog een center met visaton-units maar de gebruikte units zijn niet met de AL-reeks dus hier niet van toepassing..

