Norh 4.0 verbouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
redheinz

Norh 4.0 verbouwen

Bericht door redheinz »

Hoi,

Ik heb een Norh 4.0. Deze stond altijd als rear in mijn HT. Nu was die een tijdje aan het spelen in de woonkamer in de plaats van een A4. Toen viel het me op hoe ontzettend matig die klonk. Erg dof, geen hoge tonen. Indertijd heb ik een keer een woofertje (Vifa TC14WG49-08 ) eruit geblazen. Die is toen vervangen. De tweetertjes piepen wel een beetje maar erg hoog. Ik vermoed dat er meer stuk is gegaan dan alleen dat woofertje. Nu heb ik het idee gevat de tweeters te vervangen en het filter opnieuw op te bouwen. Daartoe ben ik een beetje aan het klussen in boxsim. De woofer heb ik geimporteerd vanuit de specs van vifa zelf. Dan kom ik in boxsim op hetvolgende uit:
Afbeelding
Met als filter:
Afbeelding

Wat denken jullie van bovenstaande?
Ik heb wel enige ervaring in zelfbouwen met reeds diverse bouwpakketten. Met filtertjes zelf maken weet ik dat ik me wat op de hals haal maarja, ook wel weer een leuke ervaring. Speaker meten zou ik kunnen doen met mijn dB-meter als microfoon...
Probleem is dat de tweeter boven de woofer staat in zijn eigen behuizinkje, de tweeter die erin zit is een VIFA d20nc-05-06 maar (bijna) nergens te krijgen.
Afbeelding
Inbouw-diameter is 34mm wat overeen komt met de CP13 (33,5mm). Als iemand een betere tweeter weet hou ik me ook aanbevolen...
Ik ga ook nog even een 2de orde low-pass proberen op de tweeter.
redheinz

Bericht door redheinz »

Het filter dat erin zat had overigens een schakeling die ik niet eerder heb gezien. De 2de spoel in de laagtak parallel aan een weerstand:
Bijlagen
norh-huidig.jpg
norh-huidig.jpg (22.68 KiB) 2164 keer bekeken
Lirben

Bericht door Lirben »

niet dat ik je kan helpen met het project zelf maar een klein weetje mss

in een electronisch schema wordt een spoel voorgesteld als 4-5 krullen na mekaar
redheinz

Bericht door redheinz »

Ik benhet met je eens, maar ik kan al zo slecht tekenen en dan wordt het wel erg lelijk, vandaar een blokje.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wanneer je het origineel verbouwt heb je een gegarandeerde kans dat de speaker een stuk minder waard is. Misschien beter om het geheel te koop te zetten en dan opnieuw beginnen met een eigen ontwerp?

De simulatie die je met boxsim krijgt wijkt vaak af van de werkelijkheid.

Je crosst de tweeter nu op 3 Khz. Misschien krijg je een vlakkere curve als je hem iets lager crosst. Volgens jouw simulatie zit je nu met een deuk op 800 hz. gokje: tweeter te steil gefilterd?
SARK

Bericht door SARK »

Montana schreef:
Wanneer je het origineel verbouwt heb je een gegarandeerde kans dat de speaker een stuk minder waard is. Misschien beter om het geheel te koop te zetten en dan opnieuw beginnen met een eigen ontwerp?
Daar ben ik het helemaal mee eens, kweet niet of ik 'm mooi moet vinden af juist apart maarrrr .... het lijkt mij het verstandigst om deze luidsprekers in de verkoop te doen en voor dat geld iets nieuws te maken :idea:
redheinz

Bericht door redheinz »

Ach, ze zijn 10 jaar oud. Dus ze zijn wel afgeschreven. Bovendien verander ik alleen het tweetertje. Als ik het oude filtertje (met relatief bagger-onderdelen) houd kan ik 'm zo weer origineel maken. Ik vind het leuk om op deze manier voor weinig centjes een beetje te kunnen pielen met filtertjes, en of er met theoretische pakketjes iets normaals te fabriceren valt.
Ik heb expres het filter hoog (ca. 3500 Hz) over laten nemen voor de CP13 omdat het een mini-tweetertje is en niet echt vanaf 2500 Hz inzetbaar is. De originele Vifa D20NC05-06 is een grotere tweeter (20mm) en zou evt. lager inzetbaar zijn.
Als ik een nieuwe speaker bouw dan zit ik te denken aan completering van mijn HT met Alcone Pascals, een heel andere prijs-categorie dus. Deze speakers verkopen levert mij te weinig op om interessant te zijn (of iemand moet interesse hebben? :D ).
Uhm, ik denk dat het duidelijk is dat de speaker op de foto fysiek niet een speakertje van mij is....
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Ik ken wel deze Morel MDT41

Afbeelding

Maar die heeft al een diameter van 44 mm
redheinz

Bericht door redheinz »

Het is vooral de inbouw-diameter die 'problemen' geeft. Voor de Morel 40 mm. Deze morel zou ik kunnen mounten door de originele mount eraf te zagen :D, misschien ook een optie. Wel mooiere tweetertjes dan zo'n cheap car-tweetertje i.i.g. Maar dan mag er ook meteen wel een VIFA PL of scanspeak-woofertje in :twisted:
In de box is de inbouw-diameter slechts 34 a 35 mm. Misschien wel iets uit te veilen/frezen maar niet erg ver. Ik heb ook een IT NOVA TN 19 gespot, 36 mm, dat is misschien nog te doen, maar dan moet ik ook het spec-sheet hebben met bij voorkeur ook de fase-informatie om iets te kunnen simuleren.
Van de vifa ringradiator is er ook een gestripte versie (XT25-NEO), dat is de coax-versie, maar daar heb ik verder nog niets over kunnen vinden.
redheinz

Bericht door redheinz »

gebruikte tweeter gevonden: DN20
Is best een knap dingetje lijkt het.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

die originele dn20 tweeter zou dan pas vanaf 4000 hz ingezet kunnen worden volgens de fabrikant.....
redheinz

Bericht door redheinz »

Inderdaad. Ik zal vanavond eens proberen de DN20 in boxsim te laden, vervolgens een simulatie maken. Van het originele filter moet ik alleen de waarde van de spoelen een beetje gokken. Misschien ontdek ik dan al de fout of het kapotte element. Van 1 speaker heb ik het filter er al uit gekregen, zat vastgekit met hete lijm.
redheinz

Bericht door redheinz »

Kan het zijn dat de condensator in de hoog-tak z'n capaciteit niet (meer) haalt? Dan krijg je een dip in de respons.
Ik heb het filter voor wat betreft de spoelen maar een beetje gegokt en de spoel-spoel in de laagtak gewoon vervangen door 1 spoel; wat ook hun idee is/was denk ik, ik zie geen weeldschokkend verschil in respons (bij 5 Khz een klein floepertje) tussen 2 0,47 spoelen en 1 0,47 spoel + 1 0,47 spoel/10 Ohm weerstand.

Afbeelding
met filter
Afbeelding

En een respons met de condensator in hoog verlaagd naar 1,5 uF:
Afbeelding
redheinz

Bericht door redheinz »

In het filter zitten MPT-condensatoren. Hiervan (MPT) had ik nog niet gehoord. Even gezocht op internet en wel van die dingen gevonden maar hoe zijn deze in te schalen qua kwaliteit t.o.v. MKP's?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is dus iets wat ik ook wel zou willen weten, ik kom de MPT's ook tegen in mijn voorversterker en mijn cd speler.
Ook tref je ze aan in de hoog secties van de duurdere jm-lab luidsprekers, dus ik ben ook zeer benieuwd hoe deze zich verhouden tot de MKP's.
Euh? tony ?..........
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”