Ik heb een Norh 4.0. Deze stond altijd als rear in mijn HT. Nu was die een tijdje aan het spelen in de woonkamer in de plaats van een A4. Toen viel het me op hoe ontzettend matig die klonk. Erg dof, geen hoge tonen. Indertijd heb ik een keer een woofertje (Vifa TC14WG49-08 ) eruit geblazen. Die is toen vervangen. De tweetertjes piepen wel een beetje maar erg hoog. Ik vermoed dat er meer stuk is gegaan dan alleen dat woofertje. Nu heb ik het idee gevat de tweeters te vervangen en het filter opnieuw op te bouwen. Daartoe ben ik een beetje aan het klussen in boxsim. De woofer heb ik geimporteerd vanuit de specs van vifa zelf. Dan kom ik in boxsim op hetvolgende uit:

Met als filter:

Wat denken jullie van bovenstaande?
Ik heb wel enige ervaring in zelfbouwen met reeds diverse bouwpakketten. Met filtertjes zelf maken weet ik dat ik me wat op de hals haal maarja, ook wel weer een leuke ervaring. Speaker meten zou ik kunnen doen met mijn dB-meter als microfoon...
Probleem is dat de tweeter boven de woofer staat in zijn eigen behuizinkje, de tweeter die erin zit is een VIFA d20nc-05-06 maar (bijna) nergens te krijgen.

Inbouw-diameter is 34mm wat overeen komt met de CP13 (33,5mm). Als iemand een betere tweeter weet hou ik me ook aanbevolen...
Ik ga ook nog even een 2de orde low-pass proberen op de tweeter.




