Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

rho schreef:
Hoe maak je die ronde kanten op de facetten?
Ehm.... :? flink schuren met een kurken schuurblokje? Met freesje zal het moeilijk gaan "f"rees ik.....
Gelukkig ga ik deze fineren.....hoef ik me daar niet druk om te maken.. :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

He EDO gaat goed.. nieuwsgierig hoe ze straks klinken..

Zit je stiekem binnen te werken als ik de foto's zo zie :) :) :) :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
He EDO gaat goed.. nieuwsgierig hoe ze straks klinken..

Zit je stiekem binnen te werken als ik de foto's zo zie :) :) :) :)
Ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Maar rustig aan. Denk dat het wel goed gaat komen.

Wat betreft binnenwerken, jep...soms moet je wel, vooral met lijmen in de schuur met temperaturen rond het vriespunt vindt de lijm niet zo leuk...dus dan maar binnen lijmen. Gelukkig is het houtlijm dus dat ruik je niet zo.

P.s. het zagen en frezen heb ik toch maar buiten gedaan (onder een afdakje (van bouwzeil)) Misschien tijd voor een iets groter huis (MET grote schuur/garage.... :!: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Edo,

Ben benieuwd hoe je schuine kantjes aan dat 4 mm MDF gaat geven. Ik wil deze truuk later ook toepassen.

Groet, Jeroen
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Heb je met dat zagen langs die alu strips niet het probleem dat de tanden erin happen?

Tis jammer dat het waarschijnlijk niet precies genoeg is om te misbruiken om onder verstek te zagen, maar wel een handige tip om van die schuine vlakken eraf te krijgen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
rho schreef:
Hoe maak je die ronde kanten op de facetten?
Ehm.... :? flink schuren met een kurken schuurblokje? Met freesje zal het moeilijk gaan "f"rees ik.....
Gelukkig ga ik deze fineren.....hoef ik me daar niet druk om te maken.. :lol:
Leuk werkje, dat schuren. :wink:
Blijft dat goed zitten, fineer op ronde kanten?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nop...geen ronde kanten deze keer. Is wat lastig met die schuine vlakken.
Dus alles rechttoe rechtaan zal ik maar zeggen.
Zo, dochter na een sneeuwballengevecht op bed, vriendin ziek op bed, dus ik effies de schuur in...volgende afwerkplaatje erop. (en verwarming aan...)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kleine aanvulling die ik net in het draadje van Jeroen_D lees en wat ik vergeten was te melden is het zagen met de handzaag langs de Alu-strips om de facetten te zagen.
De handzaag die ik gebruikte heeft wat naar buitenstaande tandjes, dus gaat ook lichtelijk door het Alu heen.... :?
Na dit project gaat de zaag dan ook naar de ijzerhandel om z'n tandjes weer te laten slijpen......

Ach, soms zit het mee, soms.......
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En weer een stapje verder....de "afwerk laag" van 4 mm dik MDF.
Vrees dat ik morgen spierpijn heb, want het is wel een klusje dat schuren....met de hand...

Het zagen is dus achter de rug, nu de afwerking.
Door het schuren en zagen zijn toch kleine afwijkingen ontstaan. Vooral aan de randjes zitten hele kleine afwijkingen. Om tijdens het fineren daar geen last van te hebben gaat er dus een dunne laag MDF omheen. Door de lijm aan de randen wat dikker te houden vult dit prima de kleine oneffenheden op. Ik ben begonnen met een "ruw" op maat gezaagde bovenkant.

Afbeelding Afbeelding

Dan het grove werk, de vlakschuurmachine....

Afbeelding

Na dit grove werk komt het fijne handwerk.
Met behulp van een klosje ( schuurblok van kurk) kun je de randjes perfect wegkrijgen.

Afbeelding Afbeelding

Ook op die manier heb ik ook de schuine voorkant gedaan. Was wat meer werk, maar het is gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles goed vlak was gaan we rustig verder met de volgende laag lijmen....Da's het schuine vlak aan de bovenkant. Dit is moeilijk te klemmen, maar met wat strak opgeplakt schilderstape blijft het prima zitten.

Afbeelding

Ook hier is sneldrogende witte houtlijm gebruikt. Nachtje laten drogen en morgen weer schuren, dan weer plakken en weer schuren....dan weer pl...zucht...Kost best wel tijd dus, maar het resultaat is een erg strakke gladde kast waar makkelijk fineer op geplakt kan worden.

Tot zover voor vandaag maar weer. Nu muziekje aan en een wijntje erbij en even lekker banken....Morgen weer een dag...

Edo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk om te zien hoe je dat allemaal doet. En zo op de foto ziet het er prima uit!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tis wel een klus moet ik toegeven om alles mooi recht te krijgen. Maar het werkt wel mooi glad af. Zeker met het oog op fieren later gaat het fineer in iedergeval op een gladde ondergrond.

Zoals het er nu naar uitziet neem ik hem ook mee naar de aankomende beurs, dus zonder fineer. Als je er bent kun je hem zien hoe het werkt.

Zo, en nu m'n bed in...tis al weer veel te laat... :?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, 't is wel tof om het zo te volgen. 't Ziet er in alle geval al netjes uit.

Welk fineer ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vooral plaatjes maakt het leuk denk ik... :)
Ben tot nu toe tevreden.

Vanavond wel een kleine dip..Ja ook dat kan gebeuren.
Ik had van te voren de maten afgetekend van de 4mm afwerkplaten. Beetje ruim (1mm extra) om later te kunnen afschuren. Helemaal vergeten dat op de achterkant nu ook 4 mm is bijgekomen.
Dus zijkanten te ondiep...Maar ach, 5 minuten zagen, nieuwe plaat MDF (van 2 euro) en weer door natuurlijk. Zo groot was het probleem nu ook weer niet, maar toch.
Het bovenste schuine plankje van gister zit nu ook mooi op z'n plaats:

Afbeelding

Nog een kleine tip als je gaat schuren in de schuur....effies fiets eruit..!!!

Afbeelding
:roll:

Welk fineer ik ga gebruiken ben ik nog niet uit. Ik sta nog in dubio.
Of echt houtfineer, of Elesgoflex, Flexibel laminaat.
Ik heb dit laatste spul zien liggen in de bouwmarkt en ziet er goed uit, is erg stevig en heeft een mooie print. En je hoeft niet te lakken.
Ik moet nog steeds een keer bij Henkjan lang om te kijken, maar nog geen tijd voor gehad.
Het echte fineer heb ik altijd gebruikt dus daarvan weet ik wat het gaat doen na het lakken. Ook erg mooi.

De kleur wordt iets van eiken, of gekalkt eiken (iets witter dus)
De voet wordt van aluminium.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Als het even kan... echt fineer. Ik vind laminaat zo ontzettend hmmmm vergeleken bij een echt stuk hout ;) Wel meer werk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, eigelijk denk ik er ook zo over, maar hoor goede verhalen over "het andere spul"

Misschien moet ik maar eens gewoon zo'n rol kopen en op een testkast uitproberen....jammer dat zo'n rol 40 euro kost.... :?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Als je toch een beetje gemak wilt, kan ik je de fineer op industrieel papier gevoegd bij o.a.de Arnhemse Fijnhouthandel http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/ aanraden. Bij lichte fineersoorten heb je echter bij de randen mogelijk een probleem met de donkere achterzijde die van papier.
1 plaat echt is knap groot, genoeg voor een paar niet te omvangrijke speakers en het is goedkoper dan het nepspul (excl de laklaag die je nog nodig hebt natuurlijk ;)...)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Erg interessant, die fineerplaten. Weet je misschien of ik die dingen in belgie kan kopen? Of een gelijkaardig product?

heb je ze zelf al gebruikt?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De echte fineerplaten zou ik zo 123 niet weten in Belgie.
Voor de Elesgoflex laminaat platen kijken op http://www.elesgoflex.com/nelesframe.html

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

DIY_peter schreef:
Erg interessant, die fineerplaten. Weet je misschien of ik die dingen in belgie kan kopen? Of een gelijkaardig product?

heb je ze zelf al gebruikt?
Geen idee waar ze in Belgie verkrijgbaar zijn. Zoek even op de merknamen bij houthandels e.d.

Ik heb ze al een paar keer gebruikt en dat beviel ontzettend goed. Het is wel duurder dan gewoon fineer, maar dat is door het gebruiksgemak terecht. Het moet wel een beetje leuk uitkomen met de maten.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Prachtig project Edo !


Paul.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks Paul, nu nog prachtig geluid.... :)

Vanavond weer een kant geschuurt en de andere kant erop geplakt. Morgen weer schuren en dan de twee kleine voorkantjes erop, tussendoor nog dit weekend even op vakantie, dus volgende week is kast 1 wel klaar...En toen kast twee...

Edo
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo ff off topic
Als je op wintersport gaat
kun je beter naar het noorden gaan
hier ligt op dit moment genoeg sneeuw :) :)
dus langlopen zal hier wel lukken..

PS waarschijnlijk is de berenburg hier goedkoper
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Edo ff off topic
Als je op wintersport gaat
kun je beter naar het noorden gaan
hier ligt op dit moment genoeg sneeuw :) :)
dus langlopen zal hier wel lukken..

PS waarschijnlijk is de berenburg hier goedkoper
Haha, nee wintersport wordt het nu even niet. Lang weekend Antwerpen (zonder dochter) even met z'n tweetjes lekker belgische biertjes drinken...

Wat betreft wintersport, denk dat ik nog een paar daagjes pak met de trein. Even boarden in Oostenrijk....en dan niet langlopen of langlaufen, maar vrees langzaufen... :roll:

Maar dit alles even "off-topic" Morgen weer foto's van de afwerking tot nu toe...
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

DIY_Freak schreef:
Als je toch een beetje gemak wilt, kan ik je de fineer op industrieel papier gevoegd bij o.a.de Arnhemse Fijnhouthandel http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/ aanraden. Bij lichte fineersoorten heb je echter bij de randen mogelijk een probleem met de donkere achterzijde die van papier.
1 plaat echt is knap groot, genoeg voor een paar niet te omvangrijke speakers en het is goedkoper dan het nepspul (excl de laklaag die je nog nodig hebt natuurlijk ;)...)
Kan je die fineer ook aanbrengen met de gewone houtlijm en strijkijzer methode?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Peter, ik heb geen ervaring met flexplaat, maar normaal fineer heb ik het meest met contactlijm gedaan. vast is vast dus het moet in 1 keer goed. Met witte houtlijm ook wel eens bezig geweest, maar dat moet echt geperst worden (vandaar dat ik bobbeltjes kreeg... :cry: )
Met de strijkbout ben ik nog niet in de weer geweest, misschien wel een keer proberen.

Wat betreft de kast, lijkt wel een mummie in een doodskist of zoiets op dit moment. De twee laatste stukjes erop gezet, en flink met plakband vastgezet. Het was vrij warm gestookt vandaag in m'n schuur, en het is sneldrogende houtlijm, dus dat zit nu al goed vast (met het oog op de flinke vorst van vanacht)

Afbeelding

Op de rest van het hout nog een kloptest gedaan vandaag. Bijna overal doet het pijn aan je knikkels zo hard dat het is...op 1 plek na...BAAL BAAL. Er is onder 1 plaat een luchtbel ontstaan (kan gebeuren). Dus binnenkort toch even de boor erin en wat lijm ertussen spuiten (met injectienaald), flink aandrukken (paar gaatjes eromheen voor de lucht eruit te laten lopen) en dan weer met vloebaar hout opvullen.
Dit vloebare hout (of MDF-vuller) werkt perfect. Ook de kleine schroefgaatjes die nodig waren voor de aluminium geleiders zijn zo prima weggewerkt. En ach....het is toch een onderlaag, als ie maar glad is. Zie je later niets meer van.

Groet,
Edo
Gesloten