Nieuwe Subwoofer Met Mivoc - Aw3000

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Nieuwe Subwoofer Met Mivoc - Aw3000

Bericht door hovingtim »

Vandaag eindelijk eens aan de slag gegaan. Gisteren hout wezen halen en vandaag begonnen met het begin van de bouw van de nieuwe sub. Foto's zijn nog even brak als altijd.

Lijmklemmen in overvloed gelukkig vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel pret hoor, met zo'n 7 gaten boor. Wat een klote klus was dat zeg. Bij het laatste gat hield de 7e gaten boor het ook niet meer en die is nu ook overleden helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat is de voordering voor vandaag. Misschien na het eten nog even aan de slag maar voorlopig nog niet.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Was je zevengatenboor te bot, en je bood hierdoor te warm geworden?

bekend verhaal in dat geval :roll:

die bracing ziet er wel strak uit iig!!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe Subwoofer Met Mivoc - Aw3000

Bericht door Marp »

hovingtim schreef:
Veel pret hoor, met zo'n 7 gaten boor. Wat een klote klus was dat zeg. Bij het laatste gat hield de 7e gaten boor het ook niet meer en die is nu ook overleden helaas.
Ja joh, vind je het gek... je hebt 28 gaten gezaagd met een 7-gatenboor! ;)

Maar inderdaad, in MDF slijt dat spul vaak erg hard. Vooral exemplaren uit de grabbelbak, maar ook professionele gatzagen worden niet vrolijk van MDF en daar de tanden van laten slijpen is ook nog eens vrij kostbaar. Gelukkig is dat laatste gat nog goed gelukt, als ik het zo zie.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuwe Subwoofer Met Mivoc - Aw3000

Bericht door Wowly »

Marp schreef:
hovingtim schreef:
Veel pret hoor, met zo'n 7 gaten boor. Wat een klote klus was dat zeg. Bij het laatste gat hield de 7e gaten boor het ook niet meer en die is nu ook overleden helaas.
Ja joh, vind je het gek... je hebt 28 gaten gezaagd met een 7-gatenboor! ;)
Hahahaha, a's een erg geestige. Het lijkt wel of iedereen steeds "witziger"wordt alhier! Erg leuk!

Jan
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Re: Nieuwe Subwoofer Met Mivoc - Aw3000

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
hovingtim schreef:
Veel pret hoor, met zo'n 7 gaten boor. Wat een klote klus was dat zeg. Bij het laatste gat hield de 7e gaten boor het ook niet meer en die is nu ook overleden helaas.
Ja joh, vind je het gek... je hebt 28 gaten gezaagd met een 7-gatenboor! ;)
ROFL :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vandaag na mijn werk even nog wat dingen gedaan. De terminals er in gezet van intertechnik. De woofer netjes er in gezet met de schroeven van de slag pluggen.

Afbeelding

Ook al een restantje pritex even op maat geknipt en er in gezet.
Afbeelding

De terminal
Afbeelding

Met de bracing rekening gehouden met de terminal.
Afbeelding

En hij staat nu zo even te test te spelen. De bedoeling is dat hij straks 90 graden gedraait wordt. Maar anders kwam ik niet uit met de lijmklem.

1e indruk. Laag en heel erg strak. Stukken strakker en gedetailerder dan mn vorige TL sub, terwijl ik dat al een hele verbetering von :wink:

Zal morgen met meer licht even betere plaatjes schieten. De n70 blijft met weinig licht erg slechte fotos maken
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Is het geen plaatje zo:)

Afbeelding

Ik denk dat je met deze drivers nog een hele nette visaton vox replica zou kunnen namaken alleen met een andere inhoud natuurlijk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dit wordt wel wat. Wat voor afwerking heb je in gedachte?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik zit te denken om de subwoofer met dezelfde elesgoflex aftewerken als mn zuiltjes. Anders ga ik over op zwart zijde glans. De keuze hangt even af van het resultaat op de zuilen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vandaag even bij speakerland in oss lood-bitumen gehaald. Nu heb ik hier alleen totaal geen ervaring mee. Ik weet dat het de massa verhoogt waardoor resonanties in de hogere frequenties niet meer mogelijk zijn. Is het hierna nog wijs om er pritex op te plakken of is dat dubbelop?

Ga dus op aanraden van Teacher voor de combi lood en pritex. Tot zover op dit moment gevorderd. Ik had 5 matten gehaald voor de sub. Had hieraan net genoeg voor de 3kwart van de subwoofer. Morgen nog maar even 2 plaatjes halen voor de bovenplaat van de subwoofer.

Afbeelding

(aangepast text en foto)
Laatst gewijzigd door hovingtim op di 30 jan 2007, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

bitumen en baf/pritex doen 2 verschillende dingen.

Je kan dus prima eerst loodbitumen plakken, en daarover pritex.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Lekker zacht, Zou er zo in willen gaan slapen. Klinkt toch wel weer een stukje beter zo. Nog iets strakker. Lijkt nog wel iets lager te komen zo.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Zo vandaag de laaste handen gelegt aan de 1e subwoofer van 4 stuks.
Hij is nu helemaal klaar. Dicht gelijmt en klaar voor gebruik en afwerking. De afwerking weet ik nog niet, dat ligt er even aan hoe goed het elesgoflex werkt op mn zuilen.

Afbeelding

De hoeken 45graden afgefreesd tot 12mm. Krijgt zo een kleiner uiterlijk. De bass-reflex pijp is ook van binnen zwart gespoten. Hellaas een klein beetje uitgeschoten met de bovenfrees dus er zal nog wat moeten plamuren bij de pijp uitgang. Maar tot nu erg tevreden over het resultaat.

Wat heeft dit subje nou gekost?:

Driver: Mivoc AW-3000: 50€
Hout: 18mm mdf: 15€
Lood-bitumen (4mm): 17,50€
Aansluit terminal: 2€
4mm2 Kabel (1m): 2,50€
Pritex (50x100): 5,25€
Inslagmoeren + inbus 6,50€
Overige: 7,50€
--------------------------------------+
Totaal: 106,25€

En dat voor 1 subje vindt ik totaal toch niet ontaardig. Voor de 4 subs zal ik in totaal ongeveer 450 euro kwijt zijn en een hele hoop tijd
:wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:

Driver: Mivoc AW-3000: 50€
Hout: 18mm mdf: 15€
Lood-bitumen (4mm): 17,50€
Aansluit terminal: 2€
4mm2 Kabel (1m): 2,50€
Pritex (50x100): 5,25€
Inslagmoeren + inbus 6,50€
Overige: 7,50€
--------------------------------------+
Totaal: 106,25€

En dat voor 1 subje vindt ik totaal toch niet ontaardig. Voor de 4 subs zal ik in totaal ongeveer 450 euro kwijt zijn en een hele hoop tijd
:wink:
Kijk, dat zijn leuke prijzen. Jammer dat je uitgeschoten bent met de frees.
CaSZ
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 feb 2007, 17:08

Bericht door CaSZ »

Ziet er strak uit!

Wat zijn de afmetingen van je sub? (LXBXH) en heb je speaker specs?

bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Als je even googled kan je zo de driver specs vinden. De kast heeft n netto inhoud van 66 liter + de 10% winst van pritex zit ik dus op een 72 liter waar hij ook op getuned is.

Afm: 45x43,6x43,6
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

hovingtim schreef:
Als je even googled kan je zo de driver specs vinden. De kast heeft n netto inhoud van 66 liter + de 10% winst van pritex zit ik dus op een 72 liter waar hij ook op getuned is.

Afm: 45x43,6x43,6

Volume winst, door Pritex, Baf etc, vindt alleen plaats bij gesloten systemen, je zult dus je poortlengte moeten aanpassen op de 66 liter ipv de 72 Liter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

weet je dat zeker?

Ik heb ook met volume vergrotingen gerekent in het verleden en heden. ook bij reflex behuizingen.

Het principe van de werking, is toch ook het geval, als er een "gat" in je box zit?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Of ik hem nu in 66 liter stop op 30hz tune of in 72 liter stop en op 28hz tune het -3db punt blijft in beide gevallen niet meer van 2hz afweiken. Kortom hier ga ik niet over mieren neuken :wink: Hij klinkt extreem goed en pritex en baf verminderd de luchtsnelheid door de luidspreker waardoor hij lijkt dat hij groter is. Volgens mij is dit bij zowel open als gesloten systemen zo.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

okeej hij heeft na een dag lang klussen een broertje erbij gekregen.
Is het geen schatje een echte snoes :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Nog 2 te gaan :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Zooooo. Mijn laatste post was op 5 maart. Nu een bijna een jaar later zijn we niet veel verder. Maar in de laatste week toch een stuk meer kunnen doen. Zoveel zelfs dat de eerste laag zwart er nu op zit. De kist heb ik met flexa grondverft gespoten. Dit werkt toch een stuk fijner dan jaren schuren wanneer je hem gegrond hebt met een rolletje.

De zwarte laag is wel met een rolletje omdat ik spuiten nog heel erg lastig vind. De eerste laag zwarte is van flexa hoogglans en heb hem extreem verdunt met terpetine. Mijn ervaring is, is dat je veel minder last van rimpels krijgt.

Dit is de foto van flak na het rollen. De luchtbellen zijn dus nog niet allemaal strak getrokken. Maar ik denk dat het resultaat heel strak gaat worden.
Bijlagen
06012008.jpg
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

ziet er mooi uit :) heb je geen foto van de voorkant?

Ik heb wel een vraagje; zoals je misschien wel weet heb ik ook een sub gebouwd met de AW3000. Nu is het zo dat die driver een foamrand heeft die ik echt lelijk vind. Hoe heb je dit opgelost? of heb je dit zo gelaten?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik heb dit zo gelaten, In de hobby hifi (geloof december) staat een leuke oplossing ervoor. Hierbij gebruiken ze een mivoc 124 en maken ze ook een sierrand ervoor.

De voorkant moet nog volledig gegrondverfd worden. Maar momenteel ligt hij daarvoor te drogen vanwege het mooi wegwerken van alle freesfoutjes met de bass-reflex pijp.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

hovingtim schreef:
Dit is de foto van flak na het rollen. De luchtbellen zijn dus nog niet allemaal strak getrokken. Maar ik denk dat het resultaat heel strak gaat worden.
Tip: schaf een kortharig lakrollertje aan. Daarmee heb je totaal geen last van luchtbelletjes, en je brengt de lak egaler aan met minder bewegingen, oftewel: betere dekking (en dus betere vloeiing), geen onnodig gerol dankzij de egalere verdeling (dus ook minder bobbeltjes), en vloeiendere overlappingen doordat je de lak veel sneller aanbrengt. Gebruik liever geen rollertje van de bouwmarkt, maar investeer in een kwalitatief goed rollertje van de vakschilder, want daar zal je nog veel plezier van hebben.

Je luidsprekers zijn beslist de moeite waard, dus nog wat tips voor een strak resultaat:
  • zorg voor een goed verwarmde werkomgeving (bij voorkeur minimaal kamertemperatuur).
  • zorg dat de bus lak op kamertemperatuur is.
  • breng het werkstuk vooraf op kamertemperatuur, of gebruik zonodig een fohn om het werkstuk voor te verwarmen (lage stand, niet te dichtbij en hou de fohn niet op 1 plaats, want de opwarming moet geleidelijk gebeuren).
  • blijf verwarmen totdat de lak plakdroog is, want dat zorgt ervoor dat de lak strakker trekt. Voorzichtig naverwarmen met de fohn (of met een straalkacheltje of warmtelamp op voldoende afstand) bevordert het straktrekken.
  • zoals ik in dit topic aangaf, is een fohn ook bruikbaar om direkt na het lakken oneffenheden te verminderen. Rommel tijdens het lakken dus zo min mogelijk bij oneffenheidjes of minder fraaie overlappingen. Hiertoe kan de lak gerust plaatselijk wat meer verwarmd worden, maar dan wel kortstondig en maak het niet te gek (dus niet heet), want anders resulteert het sneller vervliegen van de oplosmiddelen in blaasjes.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

thnx, de tips komen zeker van pas.

Maar gelukkig had ik al een hoop van deze tips uitgevoerd.
De verf was op kamer temperatuur. Het werk stuk en het rolletje was van de profi schilder. Dat strak trekken met de fohn is wel een goed idee. Dat ga ik bij de volgende laag zeker proberen.
Gesloten