Welke cd speler? MOdificeren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als je de metingen dan de twee naast elkaar legt (van de linkjes) zie je weinig verschil. Beiden doen het erg goed. Ik denk niet dat er een duidelijke winnaar is.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

voodooless schreef:
Als je de metingen dan de twee naast elkaar legt (van de linkjes) zie je weinig verschil. Beiden doen het erg goed. Ik denk niet dat er een duidelijke winnaar is.
Metingen zegt normaal gesproken niks / weinig over de klank he :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sjaudio schreef:
Metingen zegt normaal gesproken niks / weinig over de klank he :)
Imho zegt dat vaak meer dan genoeg ;)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

voodooless schreef:
Als je de metingen dan de twee naast elkaar legt (van de linkjes) zie je weinig verschil. Beiden doen het erg goed. Ik denk niet dat er een duidelijke winnaar is.
Ik wel.

De RING DAC is duidelijk winnaar, en niet alleen bij mij.
Een 23 met een set Wolfsons is als een Porsche op Hankook banden.

Als Montana nog beter wil, neemt hij een loopwerk naar keuze met een DCS Elgar, de grootste broer van de RING DAC familie.

Die DCS-en zijn al wat jaartjes oud, maar kijk eens wat die nog kosten :shock:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

KT88 schreef:
voodooless schreef:
Als je de metingen dan de twee naast elkaar legt (van de linkjes) zie je weinig verschil. Beiden doen het erg goed. Ik denk niet dat er een duidelijke winnaar is.
Ik wel.

De RING DAC is duidelijk winnaar, en niet alleen bij mij.
Een 23 met een set Wolfsons is als een Porsche op Hankook banden.

Als Montana nog beter wil, neemt hij een loopwerk naar keuze met een DCS Elgar, de grootste broer van de RING DAC familie.

Die DCS-en zijn al wat jaartjes oud, maar kijk eens wat die nog kosten :shock:
Heb je ergens een linkje naar Sander? Ik zou niet zo snel weten waar ik een cd speler met een dergelijke DAC vind. Die cd23 zit al helemaal aan het uiterste van wat ik wil uitgeven. Ik zal eens op google zoeken! edit: Ik zie iets van 30 mille? :lol:

Misschien krijg ik morgen bezoek van de man die die omgebouwde Arcam heeft en kan ik hem vergelijken met een oude kenwood! Zo "slecht" kan dat ding niet zijn denk ik..

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 11 jan 2007, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Bericht door guido »

Montana schreef:
KT88 schreef:
Top of niet, na zoveel jaar moet je toch vrezen voor mechanische zaken als de spindle motor, de feedmotor, en eventueel de laser.

Zo ging een kennis van me een tijd geleden de boot in met een Proceed CDP1, die hoge toren inderdaad.
Fantastisch apparaat (loopwerk), maar helaas helaas, er zit een onverkrijgbaar loopwerk in, nl. de CDM0 of 1 van Philips.
Al jaren obsolete, en die van hem was dus aan het doodgaan.

Met spelers van ca. 10 jaar oud kan het nog meevallen, een CDM9 of 12 loopwerk is nog wel aan te komen.
KT88,

Is het niet mogelijk om die laser te vervangen? Zo een loopwerk moet toch uit elkaar te halen zijn, om vervolgens onderdelen te vervangen?

mvg,

Montana
Hi,

Is die proceed eventueel te koop? Moet toch te repareren zijn. Loopwerken kom je nog wel tegen overigens, kringloop of in de zomer de rommelmarkt. Desnoods marktplaats. Je moet alleen weten wat waarin zit. CDM 0,1,2,4,9 en 12 zijn er nog zat, alleen de CDM3 is hopeloos. Maar daar zijn maar enkele spelers mee uitgerust. Bij de 0 en 1 kan je zelfs alleen de laser gemakkelijk vervangen.

Laserswappen bij andere gaat ook, ooit een cd10 metalen cdm4 gerepareerd met een laser van een spelertje van 5 euro. Bedoel maar.

mvg,

Guido
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Ik wel.

De RING DAC is duidelijk winnaar, en niet alleen bij mij.
Ik kijk puurt naar de cijfertjes he ;) Ik ben het verder helemaal met je eens hoor. Koop je een CD23, dan eentje met ring DAC. Maar goed, dat heb ik al eerder gezegd ;)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Montana: linkje waarnaar? De DCS? Google staat er vol mee.........

De 23 zijn ook genoeg reviews van te vinden, verder komen mijn referenties oa. uit de studiowereld en van bescheiden audiofielen die wars zijn van forums..............maar wiens oren ik kan vertrouwen.

Guido: natuurlijk is laserswappen een optie, maar niet voor iedereen......
Ik heb de manuals van die oude loopwerken, en er is onderling nog wel e.e.a. uitwisselbaar.
Maar dat is iets wat je vnl. voor jezelf doet.

Die Proceed is als "bastler" op FEE-bay gezet en reeds lang verkocht.
Zo apart waren die dingen nu ook weer niet, de applicatie was practisch standaard Philips.
Alleen prakte Philips geen marmertegel onderin de kast :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mijn neef heeft momenteel een Ah njoe tjoeb 4000 reference (zul je niet zo snel tegenkomen...) staan die naast zijn electrocompagniet versterker en Sonus Faber cremona's worden verkocht......misschien iets voor jou?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=54423.0

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jan, bedankt voor de link! Mooie speler. Ik had nu een aantal mooie spelers bij elkaar en heb toch gekozen om met Sjaudio in zee te gaan!

Een Arcam cd 23 it is! :twisted: :twisted: :twisted: :lol: 8)

Morgen ben ik dan de hele dag zoet aan het rijden richting zuid! Ben superbenieuwd hoe de upgrade klinkt in mijn set! Ik kreeg wel vaak het advies om naar een oude marantz te gaan zoeken, welke geupgrade kon worden, maar ik hoop dat de RingDac redelijk waardevast blijft en de speler is toch aardig uniek! Een luisterimpressie volgt nog en binnenkort zal ik dan ook kunnen vergelijken met de cd 80 van Jeroen..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De RING DAC is verslavend.

Probeer een loopwerkje op voorraad te nemen, dan kun je nog heel lang toe met deze speler.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

KT88 schreef:
De RING DAC is verslavend.

Probeer een loopwerkje op voorraad te nemen, dan kun je nog heel lang toe met deze speler.
Weet jij uit je hoofd waar ik naar moet zoeken? Welk type loopwerk?

Nog bedankt voor het stimulerende mailtje! :D
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Weet ik niet uit mijn hoofd.

De oudere types hadden doorgaans een CDM9 of 12 pro van Philips, die heb ik hier ook nog wel liggen in geval van.

Anders even een foto schieten van het inwendige.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

KT88 schreef:
Weet ik niet uit mijn hoofd.

De oudere types hadden doorgaans een CDM9 of 12 pro van Philips, die heb ik hier ook nog wel liggen in geval van.

Anders even een foto schieten van het inwendige.


Oké! Zal ik doen.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Martijn, hoe bevalt ie?

In ieder geval super veel plezier ermee! ( en verkoop hem niet zo snel als mij :( )
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Sjaudio schreef:
Martijn, hoe bevalt ie?

In ieder geval super veel plezier ermee! ( en verkoop hem niet zo snel als mij :( )
Hej Sjors!

Ik ben lekker aan het luisteren geweest! Is toch wel asosjaal mooi geworden met deze speler! Alhoewel het verschil met de oude kenwood niet groot is. Winst zit hem vooral in de rust die de speler houdt, waar de kenwood dichtslipte wanneer het wat wild werd in de muziek. Ook is er meer detail te horen. Nu hoor je dat kuchen van mensen ook tijdens een muziekstuk en bij de kenwood viel dat weg. Vooral het hoog is een stuk mooier nu! Het ligt echter erg aan de muziek of je de kwaliteit van de cd speler terug kan horen. Electronische muziek klinkt bij beide spelers gelijk, terwijl bij klassiek en andere acoustische opnamen duidelijk verschil te horen is.

Ik heb bij Sjaudio de set kunnen beluisteren over de A4 monitors met Ringradiator. We sloten beide cd spelers aan en ik zorgte voor een dubbele kopie van een test cd. Zo was het makkelijk heen en weer switchen, terwijl de muziek door bleef spelen. Zonder het gehoor van m'n vriendin was het nog erg moeilijk om ze die dag uit elkaar te houden voor mij. Thuis bij mij was dat iets makkelijker, waarschijnlijk doordat mijn kamer beter gedempd is.

Ik ben er dus zeer tevreden over! :wink:
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Ik vond het eerlijk gezegd een wereld van verschil bij de meeste opnames, ruimtelijkheid, detail, rust en vooral de soundstage was echt vele male beter.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Welke cd speler? modificeren?

Bericht door Martijn H »

De Arcam insidelook! Ik heb gisteren de Arcam naast de Marantz 80 van Jeroen beluisterd en vergeleken. De Marantz van Jeroen klinkt net dat beetje schoner. Nu vroeg ik mij af of het niet al te moeilijk is om een en ander te vervangen in de Arcam, waardoor dat kleine beetje kleuring dat er in zit ook verdwijnt.

Naast de Arcam heb ik ook een ONkyo uit de goede tijd. De DX 788 F Integra. Ik zal daar ook wat insidefotos van posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit zijn de foto's van de DX 788-F. De opamps zijn duidelijk zichtbaar. Wat moet anders?? :twisted:

De Onkyo klinkt een stukje donkerder dan de arcam, misschien is die kleuring wel weg te krijgen?

Alvast bdankt voor de expertise!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke cd speler? modificeren?

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Nu vroeg ik mij af of het niet al te moeilijk is om een en ander te vervangen in de Arcam, waardoor dat kleine beetje kleuring dat er in zit ook verdwijnt.
Wie zegt dat het de Arcam is met de kleuring :?:

Wel mooi dat er weinig verschil was. Tussen mijn Magic Boat en de Arcam was ook niet al teveel verschil te bespeuren :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, ik zou het niet weinig noemen. Als je met de Arcam alleen de snaar van de viool hoort en met de CD-80 ook nog de hele klankkast erbij, dan heb je het toch wel over een belangrijk verschil :wink: .
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Dat de Arcam met RING DAC minder laat horen dan een CD80, verbaast me hogelijk en is ook in strijd met al mijn luister ervaringen.

Is die I/V converter zoveel beter, Jeroen?
Dan zal ik me haasten die te gaan bouwen!

Of zitten er nog meer modjes in die speler? :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bouw die IV-omzetter maar, die is het allerbelangrijkste. Die was er de oorzaak van dat ik dat slechte digitale filter niet meer kon verdragen. Als goede tweede noem ik de Tentklok en het direct klokken van de DAC, die ervoor zorgen dat het geluid ook echt schoon wordt.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Als je in die Onkyo nog wilt gaan experimenteren met verschillende OpAmps, ik zag toevallig dat er geen voetjes op de print zitten, maar dat de OpAmps direct gesoldeerd zijn. Het experimenteren zal makkelijker gaan moet voetjes, ene OpAmp er uit, andere in! 8)

Of ben ik nu off-topic en was je dat uberhaupt niet van plan...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ach, het verschil was wel duidelijk tussen de Arcam 23 en de Cd 80, maar niet schokkend. Beide spelers zijn van zeer hoge kwaliteit, maar eerlijk is eerlijk. Die Marantz is beter. Er zit een bepaalde kleuring in de cd 23 en die stoort mij het meeste. Het zou mooi zijn als die kleuring weg te krijgen is.

Digidoo: Die Onkyo heeft dacht ik wel opamps met voetjes: DIP versies bedoel je toch? Die zitten dan wel weer gesoldeerd.

Ik zou best wat geld willen steken in de Onkyo of Arcam om hem "schoner" te krijgen. De Onkyo is dan makkelijker, omdat er veel meer ruimte is.

Ik weet alleen niet bij welke van de 2 spelers upgraden te doen is met het reslutaat dat de kleuring weg gaat en ik net dat beetje meer detail krijg.

mvg,

Montana
Plaats reactie