Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.
Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.
alvast bedankt
marco
Je hebt geen rekening gehouden met het stijgen van de impedantie van beide drivers, die moet je compenseren met een zobelnetwerk.
Weet je zeker dat 12 db/oct. steil genoeg is om eventuele conus breakups buiten de deur te houden (boven de 2500 Hz)?
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..) http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..) http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'
Ik had dit overigens al aangegeven in je "project visaton vox".
Daar heb ik al gezegd dat de onderdelen op de verkeerde plekken zaten , niet alleen voor je mid unit maar ook voor je tweeter....
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..) http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'
Maar wat vinden de experts van het ZBA-forum van de volgende "Profi-Tipp"?: Oft haben die Tieftöner im Mitteltonbereich einen viel höheren Wirkungsgrad als bei tiefen Frequenzen. Um dies auszugleichen, wird die Weiche oft so entwickelt, dass der Tieftöner mit 2 dB geringerem Wirkungsgrad eingegeben wird. Da dann die Mitten zu laut sind, trennt man ihn bereits früher ab. Um hierfür die Werte der Bauelemente zu erhalten, halbiert man die Trennfrequenz (z.B.: von 2000 auf 1000 Hz) und liest jetzt die Bauelement-Werte des Tieftöners ab.
Merkwaardige aanpak IMHO.