klopt mijn filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

klopt mijn filter?

Bericht door marcobrandt »

hallo,

Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Afbeelding

Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.

alvast bedankt

marco
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: klopt mijn filter?

Bericht door Marp »

De 1e spoel en condensator zitten op de plaats van de 2e spoel en condensator. Even omwisselen dus.
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

sorry, wat bedoel je precies, waar moet wat?
moeten de spoelen omgedraaid worden en de condensatoren ook?
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Re: klopt mijn filter?

Bericht door Henno »

marcobrandt schreef:
hallo,

Ik heb een filter gemaakt voor mijn 8 ohm middetoon speaker in een 3 weg systeem maar hij werkt niet!
Hij ziet er zo uit:
Afbeelding

Het is allemaal 12db/oct
Ik wil dat de speaker begint te spelen bij 230 hz en stopt bij 2500 hz.
Kloppen mijn waardes dan? is het filter helemaal goed?
Het probleem is namelijk dat als ik het zo doe dat ik dan amper geluid uit mijn middetoners krijg. alleen heel zacht hoog geluid.

alvast bedankt

marco
Je hebt geen rekening gehouden met het stijgen van de impedantie van beide drivers, die moet je compenseren met een zobelnetwerk.
Weet je zeker dat 12 db/oct. steil genoeg is om eventuele conus breakups buiten de deur te houden (boven de 2500 Hz)?

gr, Henno
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm

Kees
Bijlagen
filter.JPG
filter.JPG (47.12 KiB) 2136 keer bekeken
Laatst gewijzigd door audiomanics op vr 12 jan 2007, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Henno »

Montana schreef:
audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!
Hier staan ze allemaal:
http://www.lautsprechershop.de/tools/

gr, Henno
Gebruikersavatar
marcobrandt
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
Locatie: Tilburg

Bericht door marcobrandt »

bedankt voor jullie antwoorden, het is al opgelost, gewoon de 2 spoelen van plek gewisselt en de 2 condensatoren ook en toen zat het goed.

marco
Gebruikersavatar
Henno
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 aug 2006, 15:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Henno »

marcobrandt schreef:
bedankt voor jullie antwoorden, het is al opgelost, gewoon de 2 spoelen van plek gewisselt en de 2 condensatoren ook en toen zat het goed.

marco
Denk aan de impedantie correctie: het kan zijn dat het speakertje veel meer is dan 8 ohm op 2500 Hz.

gr, Henno
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Ik had dit overigens al aangegeven in je "project visaton vox".
Daar heb ik al gezegd dat de onderdelen op de verkeerde plekken zaten , niet alleen voor je mid unit maar ook voor je tweeter....
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
audiomanics schreef:
Tik je gegevens hier eens in: Dan kom je meteen op normale waardes uit en je hebt ook meteen het schem (jou schema klopt inderdaad niet..)
http://www.lautsprechershop.de/tools/me ... che_en.htm
)ik wilde nog een screendumpje posten maar deze computer zit potdicht van de beveiligingen...'

Kees
Heej das handig!
Inderdaad! dat zocht ik ook :D
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Maar wat vinden de experts van het ZBA-forum van de volgende "Profi-Tipp"?:
Oft haben die Tieftöner im Mitteltonbereich einen viel höheren Wirkungsgrad als bei tiefen Frequenzen. Um dies auszugleichen, wird die Weiche oft so entwickelt, dass der Tieftöner mit 2 dB geringerem Wirkungsgrad eingegeben wird. Da dann die Mitten zu laut sind, trennt man ihn bereits früher ab. Um hierfür die Werte der Bauelemente zu erhalten, halbiert man die Trennfrequenz (z.B.: von 2000 auf 1000 Hz) und liest jetzt die Bauelement-Werte des Tieftöners ab.
Merkwaardige aanpak IMHO.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”