Versterker voor subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Een van deze drie gaat het word. Voor de versrterker zou ik deze willen nemen.

http://oaudio.de/product_info.php/info/ ... A-200.html

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... SCHICHTET/

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... N-SCHWARZ/

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... U-MEMBRAN/

Met dit passiev mebraam.

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... ---PASSIV/

Dus jongens laatste ronde wat denken jullie waar ik het beste mee zou zijn. Kast is 25 liter.

Mvg Mike.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik draai zelf met een MJ Acoustics reference 1 MKII subwoofer van en 35 liter basreflex, deze gebruikt de Alcone 27 cm woofer en die is best snel, gaat echter niet afgrond diep maar voldoende voor de gemiddelde huizkamer
de gebruikte versterker levert 150 watt dus een hypex ds2.0 zal ruim voldoende zijn
Bijlagen
jm acoustics (450 x 600) (300 x 400) (275 x 367).jpg
jm acoustics (450 x 600) (300 x 400) (275 x 367).jpg (24.01 KiB) 2650 keer bekeken
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

die basexiter woofer komt me ook erg bekend voor en wordt dacht ik gebruikt in een aantal MJ Acoustic subs in een kastje , gesloten met afmetingen van 30x30x30 cm, dus amper 27 liter netto volume
ook met een 150 amp
heb je gelijk een idee hoe deze subs opgebouwd zijn, de subamp zit bij
deze subs aan de achterzijde en de woofer dus aan de onderkant
wat misschien grappig is , ik kan aan 2de hands MJ subs komen compleet gebouwd, de reference 1 mk II dan , voor 400 euro en als je nagaat dat de alcone woofer alleen al 129 euro kost en de subwoofer in 2005 in de winkel 1350 euro, dan zie je snel wat een merknaam doet en is zelfbouw weer heel aantrekkelijk
Bijlagen
PRO_50_MkII.jpg
PRO_50_MkII.jpg (18.96 KiB) 2647 keer bekeken
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

ralf schreef:
ik draai zelf met een MJ Acoustics reference 1 MKII subwoofer van en 35 liter basreflex, deze gebruikt de Alcone 27 cm woofer en die is best snel, gaat echter niet afgrond diep maar voldoende voor de gemiddelde huizkamer
de gebruikte versterker levert 150 watt dus een hypex ds2.0 zal ruim voldoende zijn
Is deze dan ook goed te gebruiken met een pasieve unit? :?

Gr Mike
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Elke speaker die in een BR gebruikt kan worden werkt ook met een PR.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Ik denk dat ik het zo ga doen dit is mijn voorstel laat julliu mening maar horen :wink:

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... U-MEMBRAN/

met PB

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... ---PASSIV/

en versterker

http://oaudio.de/product_info.php/info/ ... A-200.html

Gr Mike :D
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

mooie combi, maar ook de alcone woofer al eens doorgerekend met passief membraam in winsd ?
hoe groot gaat je kast worden ?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Moeilijk te zeggen allemaal. Kan je geen parameters opvragen voor de passive radiator?

Op http://www.alcone.de kan je nog mooie designs vinden met deze woofers.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

ralf schreef:
mooie combi, maar ook de alcone woofer al eens doorgerekend met passief membraam in winsd ?
hoe groot gaat je kast worden ?
Ik dacht ongeveer 25 liter :?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hoe kom je toch aan die 25 liter? Is dat wat je zou willen dat het zou worden of heb je dat ook ergens gesimuleerd? Je kan niet zomaar een volume kiezen, er een woofer in stoppen en dan maar hopen dat ie diep en luid zal gaan.
Volgens Joe D'Appolito werkt deze driver het best in een 65 liter bas-reflex kastje gepoort naar 28Hz. Dan kom je er niet met maar 25 liter.

25 liter is echt heel erg klein om een sub in te steken die heel erg laag moet gaan en nog een deftige geluidsdruk moet produceren in een ruimte van zo'n 35m². Je kan natuurwetten nu eenmaal niet omzeilen.

Je zou een gesloten kast met HP condensator kunnen proberen. Dan zou je de kast een stuk kleiner dan eigenlijk nodig kunnen maken. Met wat bas-boost in het echte laag erbij kan je dan een F3 krijgen die toch nog aanzienlijk is. De nadelen zijn een erg lage dempingsfactor van het systeem (bas kan wat boemerig gaan klinken) en een mogelijk lagere maximale geluidsdruk (je trekt het rendement in het echte laag op door het toegevoerd signaal op te voeren, waardoor je versterker sneller overstuurd kan worden).
Praktische ervaring met dit soort woofers heb ik niet. Ergens in één of andere HH of K+T moet wel een formule te vinden zijn om de juiste condensator te berekenen.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Hier wat info over kleine sub, heb ik op deze site terug gevonden.

AC10 SW-4, 4 Ohm version

Install recommendation for subwoofers from 28 Hz:
22 litre bass reflex cabinet with 70 mm bass reflex tube of 430 mm length or with passive driver. In this case the bass at 30 Hz should be boosted by 3 dB .

http://www.lautsprechershop.de/
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb 'm eens door WinISD gehaald en die kan inderdaad redelijk laag in een klein kastje. Het rendement is dan wel niet fameus, maar met die versterker die jij wil gebruiken moet dat toch wel weer goed komen.
Als je 3dB boost bij 30Hz zal je daar ook zowat op je -3dB punt gaan uitkomen. Da's niet zo slecht lijkt me.

Ik heb nog steeds geen parameters van de passive radiator gevonden, maar je zou de poort van de BR dus wel kunnen vervangen. De poort die je nodig hebt in dat kleine kastje vraagt wel om een redelijk zware PR, dus dat zal wel geen probleem opleveren.
Als je toch nog aan die parameters zou kunnen geraken dan laat je 't maar weten.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

rho schreef:
Ik heb 'm eens door WinISD gehaald en die kan inderdaad redelijk laag in een klein kastje. Het rendement is dan wel niet fameus, maar met die versterker die jij wil gebruiken moet dat toch wel weer goed komen.
Als je 3dB boost bij 30Hz zal je daar ook zowat op je -3dB punt gaan uitkomen. Da's niet zo slecht lijkt me.

Ik heb nog steeds geen parameters van de passive radiator gevonden, maar je zou de poort van de BR dus wel kunnen vervangen. De poort die je nodig hebt in dat kleine kastje vraagt wel om een redelijk zware PR, dus dat zal wel geen probleem opleveren.
Als je toch nog aan die parameters zou kunnen geraken dan laat je 't maar weten.
Ik denk dat ik ze gevonde heb,

http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 123460.pdf

Hoop dat dit ze zijn dus zou het een mooie sub kunnen worden.

Mvg Mike. :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jammer.
Ik heb volgende parameters nodig:
Vas
Qms
Fs
Sd
Xmax
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

welke algone ga je nu gebruiken , de ac10he ?
of toch die andere de ac10sw 4 ohm

dei ac10he is een hele mooie woofer voor het geld :roll:
de andere heb ik nog niet kunnen beluisteren
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

ALCONE 10 HE deze kan ik voor een zeer mooie prijs hebben en ik denk dat dit wel een goede speaker is.

Gr Mike
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

mooie woofer, kan in een 35 ltr baskast met enige bassboost al best diep komen
alcone heeft er ook een ontwerp mee met de woofer aan de voorkant en de poort ook, 150 watt subamp erbij en klaar
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nu snap ik er niks meer van. Je wil persé een subje van 25 liter. Je zit te praten over de 25 HE en als ik dan vraag hoe je aan die 25 liter komt (omdat die HE meer nodig heeft naar mijn idee) dan verwijs je naar een kleine woofer van 22 liter met de SW in. Dus ga ik er van uit dat je de SW wil gebruiken ipv de HE, omdat die HE meer volume vraagt dan de 25 liter die je ter beschikking hebt.
En nu zeg je weer dat je de HE gaat gebruiken.
Je kan niet zomaar drivers gaan wisselen en verwachten dat die dan zomaar hetzelfde resultaat gaan geven. Die SW is gemaakt om erg mooi in een heel klein kastje te gaan spelen. Die HE is gemaakt, om misschien nog iets beter te spelen, in een iets grotere kast.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de ac10he moet zeker in 35 liter, ik kan het weten, gebruik deze sub al een tijdje en is lekker snel, komt iets onder de 30 hz met de ingebouwde boost, dus ook geschikt voor films
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Jongens hoe zit het met de demping binnenin zij daar enkele tips voor.

Gr Mike
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Sorry hoor, ik vroeg er al eerder naar, maar ik begrijp nog steeds niet wat je nu met zo'n kleine subwoofer wilt aanvangen als toevoeging aan staande luidsprekers waarin de eigen woofers (eveneens 12") blijkbaar dieper gaan dan de beoogde subwoofer. :?

Is de kwaliteit dan zo slecht dat je de laagweergave aan een kleinere subwoofer wilt overlaten, halen je luidsprekers de in de specificaties genoemde 22Hz niet, of gaat het gewoon om het hebben van veel bas door de subwoofer parallel te laten spelen met de hoofdwoofers? :shock:
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Het zit zo dat ik en mijn VROUW wel eens naar een concert zien (heel vaak zelfs) en dan mis ik soms de bass wel eens en als je dts speelt is het zo bewerkt dat je bijna altijd een sub nodig hebt nu voor het gewone stereo 2.0 daar zou hij bijna niet maar toch af en toe moeten zijn als je me begrijpt een sub laat toch nog iets anders horen dan de main speakers.

Gr Mike.
Kala
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 21:14
Locatie: Belgie

Bericht door Kala »

Misschien dat je toch maar beter iets commercieels koopt, bv een kleine Velodyne, want ik denk dat je bijna onmogelijke eisen opgeeft voor je subwoofer.

Grtn Kala
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

We zullen zien wat het resultaat gaat worden :oops:
nielsg
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 11 dec 2005, 15:11

Bericht door nielsg »

moet het percee de alcone zijn?
anders ken ik nog wel een optie voor je:
25 liter(zonder woofer, poort, bracing, etc)
met basboost van 2 dB op 30 hertz
10 inch
-3db op 30 hertz
rendement van een kleine 85dB bij 1 watt
de Tangband SUSERIES WT-1427B

hier onder staat de saveing van winisd
Bijlagen
25 liter 30 hertz sub!.rar
de simulatie
(1.02 KiB) 135 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”