Sticks - welk ontwerp buiten het originele

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Sticks - welk ontwerp buiten het originele

Bericht door passoapillz »

Een goedenavond allen, ben nieuw hier en ben van plan om een setje te maken maar zou graag eerst weten of het gaat lukken.
Zouden de breedbanders van visaton ofzo goed zijn voor een home cinema setje te bouwen? Samen met een sub op een AV-reciever.
Of is hiervoor een apparte 2-weg beter geschikt? Zijn hier mensen die hiermee ervaring hebben?

Heb op die duitse site even gezocht naar de needles, zijn die goed voor deze set? Of mis ik dan te veel mid en laag?

mvg,Totale leek
Laatst gewijzigd door passoapillz op di 19 dec 2006, 20:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Needles zijn leuk voor home cinema. Alleen heb wel gemerkt dat je vrij gemakkelijk over de xmax gaat met een beetje volume. Ik zou voor de Stick gaan. Heb beide in huis staan, de Stick bevalt me toch iets beter, deze heeft veel minder moeite met laag weergeven en kan harder dus je zit lang niet zo snel aan de limiet.
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

nu weet ik alle waardes van de spoeltjes enzo,maar welke moet ik gebruiken?
je hebt er zoveel verschillende dat ik het niet weet.

Graag jullie hulp
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Afbeelding

Kijk hier maar eens naar. Goedkoop en relatief eenvoudig. Succes!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

tja als breedbander kan je zoveel gebruiken. De FRS 8 is het goedkoopst, W3-871 van tangband mooei compromis. Omnes Audio BB is ook een erg goeie.
Voor elk wat wils.

Probleem is vaak bij kleinere speakertjes, dat je kleine kastje lekker gaat beinvloeden.

Ik zou eerder naar bv http://www.lautsprechershop.de/ kijken of je iets leuks ziet.
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

kan je de sticks aanpassen qua afmetingen. Smaller en dieper maken rekening houdend met de inhoud? Wil er een beetje mijn eigen twist aan geven maar weet niet ofdat dit zomaar kan.
Waar kan ik als belg het best material kopen,Duitsland of Nederland?
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Veel smaller gaat zowizo niet echt lukken, want dan valt de driver buiten de kast :P Echt zinvol (optisch) zal het niet zijn denk ik...
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

dus beter de waardes houden die worden gegeven,oki
nu het materiaal nog uitzoeken
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Hestia look-a-like Sticks

Bericht door passoapillz »

waarom ik eigelijk de standaard stick wil aanpassen is omdat ik het ontwerp van de Hestia wel mooi vind. Maar de Stick is vierkant dus daar komt dat niet mooi uit die ronding.
Kan er iemand mij helpen om hiervoor een nieuwe kast te berekenen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Bedoel je de Stick die hieronder staat afgebeeld :?:

Afbeelding

Zo ja, dan kun je 'm toch gewoon dieper maken om een rechthoek te krijgen ipv. een vierkant :?:
Je plakt dan eigenlijk een fake kast tegen de achterkant van de 'normale' kast en krijgt een hele dikke achterwand, let er wel op dat je geen wijzigingen gaat maken in het ontwerp van de oorspronkelijke kast :!:
Die holle wand kun je dan weer vullen met zand/lood/1,2 miljoen euro/etc. :wink:
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

ja die bedoel ik,ik ben wat aan het schetsen in autocad. Ga het doen zoals jij het zegt,extra dikke achterwand.

tja als ik 1,2miljoen euro had was ik nu niet aan het typen maar zat ik luilekker op een warm strandje :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Afbeelding

[edit]Nieuw plaatje, ik was een onderdeeltje vergeten in beide boxen :oops: [/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op ma 18 dec 2006, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

passoapillz schreef:
Waar kan ik als belg het best material kopen, Duitsland of Nederland?
tja, in beide gevallen redelijke verzendkosten... vanaf hier is een verzekerd pakket tot 2kg 12 euro (onverzekerd 10euro). meestal is t vanuit D toch wat meer. prijzen van de units liggen in D meestal wat lager dan hier, o.a. door lagere BTW.
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

ik moet nog even uit dokteren welke spoelen enzo ik moet nemen,ik heb wel de waardes maar er staat geen type bij of merknaam.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik heb voor mijn stick's het volgende gebruikt:

1mm InterTechnik Air-Coil Spoelen
MKP Q4 Condensatoren
MOX 10 Weerstanden

Bouwverslag van mijn sticks:
viewtopic.php?t=2201
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

bedankt DualdudE,helpt me al veel
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

wel ik ben afgestapt van het Hestia-ontwerp omdat de moeilijkheidsgraad me iets te hoog ligt voor een beginner. Nu kwam ik op het volgende ontwerp (zie foto). Alleen zit ik hier met een gekantelde luidspreker. Zou dit invloed hebben op de klank als ik dezelfde maten overneem als de Stick?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je moet er dan wel rekening mee houden dat de speaker omhoog wijst, iets wat je met een redelijk bundelende 10cm breedbander gaat merken
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

wel ik kom voor deze luidspreker alles incl op zo'n 60euro uit per box. Is er soms een andere 2-weg voor die prijs in DHZ? Vind het wel een knap ontwerp. Is het zo erg merkbaar op een afstand van 3m dat die luidspreker 1-2° naar boven wijst?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een paar graden ga je denk ik niet horen.

btw: wat bedoel ne met andere 2 weg? zowel Needle als Stick zijn breedbandspeakers dus 1 weg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bekend ontwerp.. :)
Dacht dat het 7 graden was wat hij overhelt. Als je je filter aanpast is er geen probleem, of een bestaand ontwerp nemen en maar een paar graden kantelen zal inderdaad nier veel uithalen.

Maar ook hier: wordt het nu 2-weg, of breedbander?
buddo
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 12:53
Locatie: Groningen

Bericht door buddo »

passoapillz schreef:
wel ik kom voor deze luidspreker alles incl op zo'n 60euro uit per box. Is er soms een andere 2-weg voor die prijs in DHZ?
Ja, je zou dit eens kunnen proberen: Mivoc SB 25 JM

Heb dit setje maandje terug besteld en ben bezig met de bouw (bijna klaar). Heeft recensies waar de prijs/prestatie/kwaliteit verhouding erg goed wordt genoemd. Inclusief verzending kosten 2 setjes 90 Euro. Hout kost circa 27 Euro (18 mm MDF). Heb je alleen nog lijm nodig. Of eventueel nippies en speakerdoek voor een frontje.
Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat dit goed te doen is voor een eerste setje! Alhoewel... setje... het zijn stevige jongens!
thefinlux schreef:
Afbeelding
Goedkoop en relatief eenvoudig. Succes!
Heb je daar meer info over/van? Bijv. recensies, bouwtekeningen en kostenplaatje? Zo op het oog een leuk vervolgprojectje na de Mivoc's.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Henkjan schreef:
je moet er dan wel rekening mee houden dat de speaker omhoog wijst, iets wat je met een redelijk bundelende 10cm breedbander gaat merken
Het bundelen van de W4-655S valt me behoorlijk mee! :)
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

wel zo komen ze er ongeveer uit te zien dan,momenteel 2° gekanteld. Ben nog niet zeker van de sokkel maar dan zie ik nog wel.
Afbeelding
passoapillz
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 dec 2006, 11:15

Bericht door passoapillz »

nog een vraagje waar ik niet meteen een antwoord op vond:
De luidspreker is een breedbander,waarom moet er dan een filter voor?Hij kan toch alles aan normaal of zie ik dit verkeerd?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”