Cyburgs Stick's (+ Cyburgs Viech)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

DualdudE

Cyburgs Stick's (+ Cyburgs Viech)

Berichtdoor DualdudE » wo 17 mei 2006, 20:13

Ik ga binnenkort een paar Cyburg Stick's bouwen. M'n huisgenoot is bezig met de Needles, dus wil ik wat anders proberen. En het is een relatief simpel ontwerp dus voor de eerste keer wel een geschikte kandidaat lijkt me. Heb ook naar de Viech gekeken, vond ik ook wel een leuk ontwerp maar dat is meer een 'blaaskaak' als ik het zo heb gelezen. De Stick is wat subtieler en helderder.

Als driver ga ik de Tangband W4-655A gebruiken (ipv de SA). De A schijnt wat meer laag te geven dan de SA, én in tegenstelling tot de SA is de A wel leverbaar bij lautsprechershop ;)

Nu heb ik echter nog een paar vragen m.b.t. het filter. Er staat wel aangegeven welke componenten ik nodig heb, maar er staat geen type bij. Neem aan dat ik gewoon 'air core' spoelen nodig heb?

Op lautsprechershop heb ik de volgende gevonden:
(Herleid uit andere bouwpakketten)

IT Air Core Coils Type 1 tm 4, zat aan de Type 3 te denken. (1,4mm draad, en gunstigste prijs/interne weerstand verhouding)
MKP Q4 condensatoren
MOX10 weerstanden

Als ik hier zekerheid over heb kan 't feest beginnen ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DualdudE op vr 23 jun 2006, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » za 20 mei 2006, 23:40

Alles is besteld dus hopelijk eind komende week binnen :D Nu eerst op zoek naar een bovenfrees want de units moeten natuurlijk wel netjes verzonken in de behuizing ;)
If at first you don't succeed, smash your work and try again :)

hifi@toon

Berichtdoor hifi@toon » ma 22 mei 2006, 19:32

Hoe kom je aan al die ontwerpen van cyburg????

jw

Berichtdoor jw » ma 22 mei 2006, 19:41

hifi@toon schreef:Hoe kom je aan al die ontwerpen van cyburg????

Staan meestal op diyaudio.com.

Leuk ontwerpje, moet wel een hoop gefilterd worden voor een enkele breedbander. :?

Ben erg nieuwsgierig hoe hij klinkt in vergelijking met cyburgs needles (heb ik ook namelijk :) )

Ik denk dat je een goeie keuze heb gemaakt om de stick te bouwen en niet de viech, die klinkt toch wel wat minder genuaceerd in vergelijking met mijn needles.
The viech is vooral leuk voor feestjes ect 8) de bas komt pas helemaal 'los' op hoger volume.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » di 23 mei 2006, 0:58

Cyburg's 'Home-forum' is hififorum.de volgens mij, in het "Do it yourself" gedeelte post hij al z'n ontwerpen. Staan nog veel meer interessante dingen, ben er ook al een leuke chipamp tegen gekomen maar ben nog niet zover om daar mee bezig te gaan ;)

Viech leek me eerst ook wel een leuk ontwerp, maar nadat ik de topics op hififorum had gelezen was de keuze toch al snel gemaakt. Ze werden daar omschreven als PA speakers (Party Anlage), zoals ook al aangegeven.

Ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat klinken. M'n huisgenoot is met de Needles bezig, dus we kunnen straks een directe vergelijking maken.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » wo 31 mei 2006, 13:57

Vanochtend zijn de spulletjes binnen gekomen :D :D

Afbeelding

Volgend weekend maar eens beginnen aan de behuizing. Moet eerst nog ff maten omrekenen omdat er geen 16mm MDF te koop is hiero. Maak 'k ze maar van 18mm denk ik, als de binnenmaat maar het zelfde blijft.

weidok

Berichtdoor weidok » wo 31 mei 2006, 21:04

DualdudE schreef:Alles is besteld dus hopelijk eind komende week binnen :D Nu eerst op zoek naar een bovenfrees want de units moeten natuurlijk wel netjes verzonken in de behuizing ;)

Mooi ontwerp.. vergeet de binnenkant van de speakeropening
niet af te schuinen... inslagmoertjes moet nog wel passen !!
de speakertjes moet wel kunnem ademen in de kast

luchtspoelen van 1,4 mm is vast wel goed..
houtdikte 18 ipv 16 mm kan geen kwaad..

extra bracing (versteving) in de kast ook niet ..
kan eenvoudig met bezemstelen..

succes met de bouw..
:wink: :wink: :wink:
" there is no box like no box" :)

rho

Berichtdoor rho » wo 31 mei 2006, 22:25

Lijkt me een goeie start die je maakt. Mooie filtercomponenten. Een goeie mix tussen gunstige prijs en toch goeie kwaliteit.

Ja, 18mm MDF kan zeker geen kwaad. Die extra bracing is naar mijn idee niet echt noodzakelijk. De kast heeft een beperkte diepte en de driver is niet van zo'n fors formaat. Het kan geen kwaad natuurlijk (zolang je er maar op let dat de volumes nog kloppen) maar in dit geval vind ik het niet noodzakelijk.

Inslagmoeren vind ik hier eigenlijk overbodig. Veel moeite voor weinig of geen voordelen.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » wo 31 mei 2006, 22:33

Spoelen zijn 1mm draad geworden. Achteraf maar goed ook qua ruimte denk ik, want m'n huisgenoot heeft 0.7mm's voor z'n Needles, en die zijn de helft zo groot als die van 1mm. 1.4mm was dan nog weer veel groter geweest. En qua interne weerstand maakte het tussen 1mm en 1.4mm ook niet zo veel meer uit.

Afronden van de binnenkant waar de driver in komt stond al op de planning, heb ik al een mooi freesje voor gekocht. Nu nog leren frezen ;) Denk dat ik gewoon zwarte zelftappers met imbus kop ga zoeken om de drivers vast te zetten, is praktischer dan met inslagmoer :)

rho

Berichtdoor rho » wo 31 mei 2006, 22:54

DualdudE schreef:Spoelen zijn 1mm draad geworden. Achteraf maar goed ook qua ruimte denk ik, want m'n huisgenoot heeft 0.7mm's voor z'n Needles, en die zijn de helft zo groot als die van 1mm. 1.4mm was dan nog weer veel groter geweest. En qua interne weerstand maakte het tussen 1mm en 1.4mm ook niet zo veel meer uit.

Afronden van de binnenkant waar de driver in komt stond al op de planning, heb ik al een mooi freesje voor gekocht. Nu nog leren frezen ;) Denk dat ik gewoon zwarte zelftappers met imbus kop ga zoeken om de drivers vast te zetten, is praktischer dan met inslagmoer :)

Lijkt me allemaal prima wat je van plan bent.

1,4 mm is inderdaad groot. Bij het vermogen dat die breedbander kan slikken is 1mm waarschijnlijk al wel genoeg en je moet er inderdaad plaats voor hebben in je kast.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 01 jun 2006, 11:14

rho schreef:Inslagmoeren vind ik hier eigenlijk overbodig. Veel moeite voor weinig of geen voordelen.
ben ik t niet mee eens, schroeven en MDF is een slechte combi, haal je de units er eens een keer uit, goede kans dat t MDF verziekt is

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » do 01 jun 2006, 12:19

Ik zie ook wel hoeveel ruimte er nog over is rondom de driver, en afhankelijk daarvan bepaal ik wel hoe ik ze er in bevestig. Dat mdf en de driver er een aantal keren er uit halen geen goede combo is had ik ook al aan gedacht.

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » do 01 jun 2006, 13:02

DualdudE schreef:Ik zie ook wel hoeveel ruimte er nog over is rondom de driver, en afhankelijk daarvan bepaal ik wel hoe ik ze er in bevestig. Dat mdf en de driver er een aantal keren er uit halen geen goede combo is had ik ook al aan gedacht.

Eerst heel korte schroefjes gebruiken en als je dan weet hoe je demping moet zitten en je niet meer bij het filter hoeft dan monteer je de driver met langere schroeven.

Kevin
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

Paul

Berichtdoor Paul » do 01 jun 2006, 14:45

Of de units in eerste instantie enkele graden gedraaid monteren...

weidok

Re: Cyburgs Stick

Berichtdoor weidok » zo 11 jun 2006, 22:52

DualdudE schreef:Ik ga binnenkort een paar Cyburg Stick's bouwen. M'n huisgenoot is bezig met de Needles, dus wil ik wat anders proberen. En het is een relatief simpel ontwerp dus voor de eerste keer wel een geschikte kandidaat lijkt me.

En hebben jullie al een luistertest kunnen houden
tussen de "Stick"en de "Needle" :roll: :roll: :roll:
" there is no box like no box" :)

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » zo 11 jun 2006, 22:58

Nog niet...druk druk druk... laatste schoolweekjes voor de zomervakantie dus we zitten nu beide midden in het eindproject. Van bouwen komt dus nog niet veel terecht.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » zo 18 jun 2006, 0:48

Heb vandaag hout laten zagen bij een lokale houthandel, ziet er stukken beter uit dan 't gepruts van de bouwmarkt. Over twee weken heb ik pas de mogelijkheid om het van groningen naar enschede te verplaatsen, dus dan zal de bouw echt beginnen :)

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » vr 23 jun 2006, 17:00

Moet wat te doen hebben in de zomervakantie dus heb me ook spulletjes voor een setje Viech's besteld ;)

Drivers
Afbeelding

Standaard filter
Afbeelding

'High-End' filter (zoals LS het `aanraad` als HE, alleen met een andere condensator)
Afbeelding
Ben benieuwd of ik enig verschil hoor, verwacht er niet te veel van maar het was ook geen enorme investering ;)

Zie nu ook dat 1 spoel 'verkeerd om' zit...'t maakt opzich niet uit maar moet 't toch nog maar ff veranderen :P

Hout had ik vorige week al laten zagen, en dat komt hopelijk volgend weekend hier heen. Dan heb ik ook (eindelijk) vakantie..dus kan 't geknutsel beginnen :D :D :D

jw

Berichtdoor jw » vr 23 jun 2006, 19:46

Superleuk! nog een viech :D ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

SARK

Berichtdoor SARK » vr 23 jun 2006, 20:09

DualdudE schreef:Zie nu ook dat 1 spoel 'verkeerd om' zit...'t maakt opzich niet uit maar moet 't toch nog maar ff veranderen :P

Gewoon laten zitten, zoals je zelf al opmerkt maakt het niet uit.
If it ain't broke, don't fix it :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » vr 23 jun 2006, 20:22

Tja, zit tussen de oortjes he...ook al zie je het niet, ik weet dat het zo is ;)

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » vr 23 jun 2006, 20:30

jw schreef:Superleuk! nog een viech :D ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

Zag in je topic dat je ook al schrok van de afmetingen van het beest ;) Als je de maten zo leest lijkt het mee te vallen, totdat de zijpanelen gezaagd worden. Paste ook nét in m'n auto, tussen de voorstoelen en de achterbank. (Seat Arosa :P)

Tweeter toevoegen heb ik ook al aan gedacht, maar dat is een projectje voor later. Beyma heeft ook wel leuke (optisch) tweeters. Laat ze eerst standaard, eerst maar eens inspelen en beoordelen of ik het nodig vind. Heb de stick's voor het fijnere werk. (En voor het ultieme plezier m'n rotel set + monitor audio's ;)) Heb straks in elke kamer in huis wel een set speakers staan :P Alleen op het toilet nog niet :P

SARK

Berichtdoor SARK » za 24 jun 2006, 9:02

DualdudE schreef:Alleen op het toilet nog niet :P

Afbeelding
Here's a new gadget that someone saw at MacWorld.
iPod speaker and toilet paper holder. Supports iPod, Mini and Shuffle.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » za 24 jun 2006, 9:37

LOL

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » ma 03 jul 2006, 15:07

Ben vanochtend begonnen met het bouwen van de viech's. Ik ga eerst de hele kast, op een zijpaneel na bouwen alvorens ik ga frezen. Dan heb ik een stabiel uitgangspunt om later te gaan frezen. Ben net eerst nog maar ff naar de bouwmarkt gefietst voor een paar grote lijmklemmen want die bleken wel nodig.

Ik had de Viech's ff los inelkaar gelegd, nogmaals schrikken!! Wat worden die groot! :P

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”