Goede DIY Interlink
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ik was ook nooit zo overtuigd totdat ik van zelfbouw intertechnik kabel switchte tijdens een luistersessie naar een Siltech New York en daarna een SQ88. Wat een dramatisch verschil. Ruimte! Diepte! Detail! noem het maar op. Was een behoorlijke tegenvaller toen de oude interlink er weer in ging. Wat een plat geluid...
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Allemaal flauwe kul!!jaqo schreef:Ik was ook nooit zo overtuigd totdat ik van zelfbouw intertechnik kabel switchte tijdens een luistersessie naar een Siltech New York en daarna een SQ88. Wat een dramatisch verschil. Ruimte! Diepte! Detail! noem het maar op. Was een behoorlijke tegenvaller toen de oude interlink er weer in ging. Wat een plat geluid...
Groet,
Jacco
Oh sorry.. ik zie dat je nieuw bent hier... Welkom!!
En dan weet je misschien ook niet hoe ik er over denk ... (ik maak zelf erg mooie kabels namelijk..al zeg ik het zelf...)
Kees
Toen ik voor het eerst een verkoper de term harmonische structuren hoorde gebruiken, heb ik vast gekeken of ik water zag branden. Hij had het toen over een bepaalde speaker, ik ga even geen merken afkraken, die hij de hemel in prees maar die ik totaal niet vond klinken. Blijkbaar zitten mijn harmonische structuren anders in elkaar
.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Componenten in je audiosysteem horen geen harmonische structuur te hebben, alleen maar correct door te geven.asterduc schreef:Harmonische struktuur.
Daar heb ik niet zo'n groot probleem mee eigenlijk.
Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.
Ik gebruikte dat vroeger om het karakter van mijn basgitaren in beeld te brengen.
Ed.
Ik vind het voor speakers of kabels echt zo'n kreet op het niveau van reclame voor wasmiddelen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zie je wel dat een andere kabel verschil maakt..KT88 schreef:Wel lijkt de kabelbende achter de apparaten nu wat minder![]()
![]()
Overigens: Gisteren weer een paar luidsprekerkabeltjes uitgewisseld bij een kennis van me. Ondanks slechts 20Watt per kanaal een behoorlijk verschil in de laagregionen en het hoog kwam ook veel losser van de speakers.. 2 x 5 meter voor 100 euro.. niet de duurste kabel dus..Maar wel een duidelijk verschil met zijn vorige kabeltjes (1,5^2)
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Zou best kunnen.. De nieuwe kabels zijn 4^2 verzilverd. De oude waren OFC types.
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..
Kees
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..
Kees
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Nee, maar icm de variatie in belastingsimpedantie wel. Als de bronweerstand (dempingsfactor 20) ook nog gaat varieren en de tonale balans is naar den knoppen.audiomanics schreef:Zou best kunnen.. De nieuwe kabels zijn 4^2 verzilverd. De oude waren OFC types.
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..
Kees
Groet,
Jacco
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Dat weet ik ook niet, ik heb er nooit aan gemeten. Aan die bronimpedantie ook niet (de buizenbak). En meer impedanties zijn er niet, dus daar moet het in zitten.audiomanics schreef:De belasting is een magnetostaat, waarvan de impedantie vrijwel constant is, had ik begrepen... beat me if i'm wrong..
Kees
Groet,
Jacco
Ik ben toch ook wel benieuwd wat andere interlinks opleveren.
Ik zal maar bekennen dat ik gewoon 'Profigold' kabels tussen mijn CD speler en Denon versterker heb zitten.
En als ik Asterduc kan geloven maakt het dus op een Denon installatie niets uit wat je erin steekt.
Ik wil het wel eens proberen maar ik ben niet van plan grote bedragen uit te geven als het bij mij toch niet te horen is.
Ik las ook ergens iets over Prefer MGK-18 kabel als interlink kabel.
http://www.platenspeler.com/diy/cabling ... ost_1.html
Iemand hier ervaring mee?
Marcel
Ik zal maar bekennen dat ik gewoon 'Profigold' kabels tussen mijn CD speler en Denon versterker heb zitten.
En als ik Asterduc kan geloven maakt het dus op een Denon installatie niets uit wat je erin steekt.
Ik wil het wel eens proberen maar ik ben niet van plan grote bedragen uit te geven als het bij mij toch niet te horen is.
Ik las ook ergens iets over Prefer MGK-18 kabel als interlink kabel.
http://www.platenspeler.com/diy/cabling ... ost_1.html
Iemand hier ervaring mee?
Marcel
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Meet er eens ééntje door, dan kom je er misschien vanzelf achter.voodooless schreef:En wat moet dat bij kabels te zoeken hebben? Ik vind het wel heel erg ver gezocht.asterduc schreef:Harmonische struktuur.
Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.
Ik kan me niet voorstellen dat alle kabels hetzelfde resultaat gaan geven, want het zijn tenslotte nog steeds LRC kringen, hoe klein de waardes ook mogen zijn.
Als je een snaartrilling opmeet met een FFT dan merk je de kleinste karakterverschillen in de Fourier weergave, dat zie je duidelijk aan het volumeverschil tussen de harmonischen.
De kunst is dan om proberen een link te leggen tussen wat je ziet en dat wat je hoort.
Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!
Bij gelegenheid wil ik deze test wel eens doen.
Groeten,
Ed.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Natuurlijk zijn die er, echter liggen die vast door de jou genoemde LRC's. In de audioband zul je daar doorgaans echter geen significante verschillen aantreffen. Als er andere dingen aan de hand zijn kan de kabel bij het vuilnis: hij is dan in ieder geval defect!asterduc schreef:Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!
Met de anayser heb je natuurlijk meteen ene probleem: daar hangen ook kabels aan
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Probeer er eerst eens aan te rekenen. Ik zal je op weg helpen met een standaard 2.5 mm kwadraat luidsprekersnoer (polyethyleen als dieelectricum):asterduc schreef:Meet er eens ééntje door, dan kom je er misschien vanzelf achter.voodooless schreef:En wat moet dat bij kabels te zoeken hebben? Ik vind het wel heel erg ver gezocht.asterduc schreef:Harmonische struktuur.
Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.
Ik kan me niet voorstellen dat alle kabels hetzelfde resultaat gaan geven, want het zijn tenslotte nog steeds LRC kringen, hoe klein de waardes ook mogen zijn.
Als je een snaartrilling opmeet met een FFT dan merk je de kleinste karakterverschillen in de Fourier weergave, dat zie je duidelijk aan het volumeverschil tussen de harmonischen.
De kunst is dan om proberen een link te leggen tussen wat je ziet en dat wat je hoort.
Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!
Bij gelegenheid wil ik deze test wel eens doen.
Groeten,
Ed.
R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m
Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?
Groet,
Jacco
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jacco,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik denk beter dat je hele 100-meter rol kunt meten, dat zet meer zoden aan de dijk dan een stuk van een meter ben ik bang.R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m
Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Even geduld, ik heb net een meter uitgerekend en ik ga 5 en 10 meter uitrekenen. Resultaten volgen.SSassen schreef:Jacco,
Ik denk beter dat je hele 100-meter rol kunt meten, dat zet meer zoden aan de dijk dan een stuk van een meter ben ik bang.R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m
Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Goed, hier de resultaten van de referentiekabel:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... reOv...pdf
Conclusie:
Bij 5 meter kabel is er theoretisch een verschil te horen tov 1 meter (of geen kabel). Bij 10 meter tov 1 meter dan ook en bij 100 meter idem.
Het zou leuk zijn als ik wat gegevens zou hebben van een "bijzondere" kabel.
Groet,
Jacco
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... reOv...pdf
Conclusie:
Bij 5 meter kabel is er theoretisch een verschil te horen tov 1 meter (of geen kabel). Bij 10 meter tov 1 meter dan ook en bij 100 meter idem.
Het zou leuk zijn als ik wat gegevens zou hebben van een "bijzondere" kabel.
Groet,
Jacco
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hieronder even een overzicht van wat relevante artikelen van auteurs die van wanten weten:
AudioHolics Speaker Cable Face Off
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... aceoff.htm
Audio Cable Distortion THD Measurements
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... ments.html
Cable Distortion and Dielectric Biasing
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... rtion.html
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
AudioHolics Speaker Cable Face Off
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... aceoff.htm
Audio Cable Distortion THD Measurements
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... ments.html
Cable Distortion and Dielectric Biasing
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... rtion.html
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
