Goede DIY Interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jaqo
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 mei 2006, 22:18

Bericht door jaqo »

Ik was ook nooit zo overtuigd totdat ik van zelfbouw intertechnik kabel switchte tijdens een luistersessie naar een Siltech New York en daarna een SQ88. Wat een dramatisch verschil. Ruimte! Diepte! Detail! noem het maar op. Was een behoorlijke tegenvaller toen de oude interlink er weer in ging. Wat een plat geluid...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

jaqo schreef:
Ik was ook nooit zo overtuigd totdat ik van zelfbouw intertechnik kabel switchte tijdens een luistersessie naar een Siltech New York en daarna een SQ88. Wat een dramatisch verschil. Ruimte! Diepte! Detail! noem het maar op. Was een behoorlijke tegenvaller toen de oude interlink er weer in ging. Wat een plat geluid...

Groet,
Jacco
Allemaal flauwe kul!!
Oh sorry.. ik zie dat je nieuw bent hier... Welkom!!
En dan weet je misschien ook niet hoe ik er over denk ... (ik maak zelf erg mooie kabels namelijk..al zeg ik het zelf...)

Kees
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Toen ik voor het eerst een verkoper de term harmonische structuren hoorde gebruiken, heb ik vast gekeken of ik water zag branden. Hij had het toen over een bepaalde speaker, ik ga even geen merken afkraken, die hij de hemel in prees maar die ik totaal niet vond klinken. Blijkbaar zitten mijn harmonische structuren anders in elkaar :lol: .
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Harmonischen spectrum kan ik me nog wat bij voorstellen, dat gebruik ik als power-equalizer ;-)

Overigens heb ik wat experimentjes gedaan met RG174 coax (die heel dunne) ipv. RG58 u, het spijt me zeer maar ik hoor geen verschillen......
Wel lijkt de kabelbende achter de apparaten nu wat minder :oops: :roll: :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Harmonische struktuur.
Daar heb ik niet zo'n groot probleem mee eigenlijk.

Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.

Ik gebruikte dat vroeger om het karakter van mijn basgitaren in beeld te brengen.

Ed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En wat moet dat bij kabels te zoeken hebben? Ik vind het wel heel erg ver gezocht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Harmonische struktuur.
Daar heb ik niet zo'n groot probleem mee eigenlijk.

Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.

Ik gebruikte dat vroeger om het karakter van mijn basgitaren in beeld te brengen.

Ed.
Componenten in je audiosysteem horen geen harmonische structuur te hebben, alleen maar correct door te geven.

Ik vind het voor speakers of kabels echt zo'n kreet op het niveau van reclame voor wasmiddelen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Wel lijkt de kabelbende achter de apparaten nu wat minder :oops: :roll: :lol:
Zie je wel dat een andere kabel verschil maakt.. 8)
Overigens: Gisteren weer een paar luidsprekerkabeltjes uitgewisseld bij een kennis van me. Ondanks slechts 20Watt per kanaal een behoorlijk verschil in de laagregionen en het hoog kwam ook veel losser van de speakers.. 2 x 5 meter voor 100 euro.. niet de duurste kabel dus..Maar wel een duidelijk verschil met zijn vorige kabeltjes (1,5^2)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Maar wel een duidelijk verschil met zijn vorige kabeltjes (1,5^2)
Dat allerlaatste zou wel eens een duidelijke oorzaak kunnen zijn voor het verschil.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zou best kunnen.. De nieuwe kabels zijn 4^2 verzilverd. De oude waren OFC types.
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..

Kees
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
Zou best kunnen.. De nieuwe kabels zijn 4^2 verzilverd. De oude waren OFC types.
Het betreft hier trouwens een buizenversterker waarvan de dempingsfactor hooguit 20 is. De luidsprekers zijn 8 Ohm. De weerstand van de kabel zelf is niet noemenswaardig kleiner.. Dus puur de weerstand van de kabel zal dit niet veroorzaakt hebben..

Kees
Nee, maar icm de variatie in belastingsimpedantie wel. Als de bronweerstand (dempingsfactor 20) ook nog gaat varieren en de tonale balans is naar den knoppen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De belasting is een magnetostaat, waarvan de impedantie vrijwel constant is, had ik begrepen... beat me if i'm wrong..

Kees
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
De belasting is een magnetostaat, waarvan de impedantie vrijwel constant is, had ik begrepen... beat me if i'm wrong..

Kees
Dat weet ik ook niet, ik heb er nooit aan gemeten. Aan die bronimpedantie ook niet (de buizenbak). En meer impedanties zijn er niet, dus daar moet het in zitten.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik ben toch ook wel benieuwd wat andere interlinks opleveren.
Ik zal maar bekennen dat ik gewoon 'Profigold' kabels tussen mijn CD speler en Denon versterker heb zitten.
En als ik Asterduc kan geloven maakt het dus op een Denon installatie niets uit wat je erin steekt.

Ik wil het wel eens proberen maar ik ben niet van plan grote bedragen uit te geven als het bij mij toch niet te horen is.
Ik las ook ergens iets over Prefer MGK-18 kabel als interlink kabel.
http://www.platenspeler.com/diy/cabling ... ost_1.html
Iemand hier ervaring mee?

Marcel
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
asterduc schreef:
Harmonische struktuur.
Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.
En wat moet dat bij kabels te zoeken hebben? Ik vind het wel heel erg ver gezocht.
Meet er eens ééntje door, dan kom je er misschien vanzelf achter.

Ik kan me niet voorstellen dat alle kabels hetzelfde resultaat gaan geven, want het zijn tenslotte nog steeds LRC kringen, hoe klein de waardes ook mogen zijn.

Als je een snaartrilling opmeet met een FFT dan merk je de kleinste karakterverschillen in de Fourier weergave, dat zie je duidelijk aan het volumeverschil tussen de harmonischen.
De kunst is dan om proberen een link te leggen tussen wat je ziet en dat wat je hoort.

Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!

Bij gelegenheid wil ik deze test wel eens doen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduc schreef:
Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!
Natuurlijk zijn die er, echter liggen die vast door de jou genoemde LRC's. In de audioband zul je daar doorgaans echter geen significante verschillen aantreffen. Als er andere dingen aan de hand zijn kan de kabel bij het vuilnis: hij is dan in ieder geval defect!

Met de anayser heb je natuurlijk meteen ene probleem: daar hangen ook kabels aan :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!

Bij gelegenheid wil ik deze test wel eens doen.

Groeten,
Ed.
Ga je je interlink opspannen en erop tokkelen?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

asterduc schreef:
voodooless schreef:
asterduc schreef:
Harmonische struktuur.
Dat kun je toch zien als een verhouding tussen de 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de, 6de en 7de harmonische in een Fourier analise.
En wat moet dat bij kabels te zoeken hebben? Ik vind het wel heel erg ver gezocht.
Meet er eens ééntje door, dan kom je er misschien vanzelf achter.

Ik kan me niet voorstellen dat alle kabels hetzelfde resultaat gaan geven, want het zijn tenslotte nog steeds LRC kringen, hoe klein de waardes ook mogen zijn.

Als je een snaartrilling opmeet met een FFT dan merk je de kleinste karakterverschillen in de Fourier weergave, dat zie je duidelijk aan het volumeverschil tussen de harmonischen.
De kunst is dan om proberen een link te leggen tussen wat je ziet en dat wat je hoort.

Als dat bij een snaar zo is, waarom zou dat dan niet zo zijn bij een interlink!

Bij gelegenheid wil ik deze test wel eens doen.

Groeten,
Ed.
Probeer er eerst eens aan te rekenen. Ik zal je op weg helpen met een standaard 2.5 mm kwadraat luidsprekersnoer (polyethyleen als dieelectricum):

R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m

Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m

Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?
Ik denk beter dat je hele 100-meter rol kunt meten, dat zet meer zoden aan de dijk dan een stuk van een meter ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,
R = 7 milliOhm/m (loopweerstand 14 milliOhm/m)
L = 0.6 microHenry/m
C = 45 pF/m

Hoe zou de harmonische structuurvervorming van deze kabel zijn per meter?
Ik denk beter dat je hele 100-meter rol kunt meten, dat zet meer zoden aan de dijk dan een stuk van een meter ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Even geduld, ik heb net een meter uitgerekend en ik ga 5 en 10 meter uitrekenen. Resultaten volgen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Goed, hier de resultaten van de referentiekabel:

http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... reOv...pdf

Conclusie:
Bij 5 meter kabel is er theoretisch een verschil te horen tov 1 meter (of geen kabel). Bij 10 meter tov 1 meter dan ook en bij 100 meter idem.

Het zou leuk zijn als ik wat gegevens zou hebben van een "bijzondere" kabel.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jacco, al die speciale kabels waren wel interlinks he ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hieronder even een overzicht van wat relevante artikelen van auteurs die van wanten weten:

AudioHolics Speaker Cable Face Off
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... aceoff.htm

Audio Cable Distortion THD Measurements
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... ments.html

Cable Distortion and Dielectric Biasing
http://www.audioholics.com/techtips/aud ... rtion.html

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Jacco, al die speciale kabels waren wel interlinks he ;)
Niet allemaal, ik heb net gediscussieerd over een ls kabel. Maar voor een interlink is er iets vergelijkbaars (wel met andere waarden) te simuleren.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Niet allemaal, ik heb net gediscussieerd over een ls kabel.
Ja, jij wel, de rest niet :oops: fgroen en de andere jacco hadden het gewoon over interlinks.

Gaan we het ook nog hebben over de articulation response van MIT :twisted: :?:
Plaats reactie