Tuurlijk sietse. Maar heb ik dan ooit beweerd dat 6 dB/oct filteren in het laag niet goed is? Wijs me even op die post, dan ga ik die corrigeren!
Laten we allereerst vaststellen dat de betonnix op dit moment een ontzettend goed klinkende luidspreker is, met beide filterversies zoals ze tot nu toe ieder voor zich geevalueerd zijn.
Verder is de betonnix een ontzettend leuk experiment, omdat je niet zo vaak werkt met een woofer die je zo ver kan laten doorlopen.
Erik zijn filter: hij begon met de 'Klaas'-versie. Woofer ongefilterd, mid 10 uF en hoog 2.2 uF. Dat klonk aardig maar niet meer dan dat. Toen heeft hij voor de woofer een 10 mH spoel gezet en de middentoner ongefilterd gelaten. Een laag / midden overgang zoals jij die zo graag ziet. Dat klonk beter in het midden maar slechter in de bas. Toen heeft hij 2.2 mH voor de woofer gezet en een 33 uF voor de mid. Dat geeft een sublieme overgang tussen laag en mid!
Mijn filter: doordat het steilere flanken heeft, komen afstemmingsproblemen veel sneller naar voren. Het heeft mij dus een zaterdag bij Erik thuis gekost om zelf te tweaken zodat het goed kwam en een goed klinkende eerste versie ontstond. Ik heb er de door mij zo geliefde 3de orde butterworth overgang van het midden naar het hoog ingebouwd. Het verbaasde mij dan ook niet dat dit in de smaak viel van het luisterpanel. Erik vindt het nog steeds iets te helder, maar dat is naar mijn mening voornamelijk een kwestie van de juiste tonale balans zoeken: balans tussen laag / mid / hoog, niet een kwaliteitsprobleem maar een kwantiteitsprobleem dus. Ik heb hem alweer wat tweaks per mail gestuurd. Maar het blijft natuurlijk een behoorlijke handicap voor mij, tweaken via andermans oren en de betonnixen niet thuis bij de hand. Is niet erg, het is tenslotte Erik zijn project!
De overgang van laag naar midden is bij mijn filter 2de orde Linkwitz-Riley. Deze kwam al als slechtste uit de bus bij de scheidingsfilter experimenten die ik met DIY_Freak heb uitgevoerd. Maar het gaat hier niet om een competitie wie het beste filter bouwt, het is een zoektocht naar het mooiste filter voor de betonnix. Dus het is juist aardig om dit filter te beluisteren in vergelijk met de eerste orde van Erik. Ik heb hem nu een nieuwe, laatste filterversie, gestuurd waarmee hij eenvoudig kan ombouwen naar 3de orde Butterworth voor de laag / mid overgang. Met dit filter werkt elke driver in zijn optimale werkingsgebied. Ik hoop dat Erik dit ook uitprobeert en rapporteert. Ik wil hier zelf ook van leren!
Ook heb ik hem verteld hoe hij zijn eerste orde laag / mid kan combineren met mijn 3de orde mid / hoog. Dit zou ook wel eens fantastisch kunnen uitpakken.
Tot slot: Erik kan werkelijk trots zijn op zijn eerste zelfbouw project met konusluidsprekers. Het laag is werkelijk subliem, dat kan nauwelijks beter. Hooguit in kwantiteit, niet in kwaliteit. Volgens mij zeg ik niks verkeerd als ik beweer dat Hans van Liempd en s.o.t.a. jerry zwaar onder de indruk waren. Niet dat het mid/hoog kwalitatief zoveel minder is, het laag valt zo ontzettend op omdat je het eigenlijk nooit zo goed hoort! Ik hoop voor Erik zijn vrouw dat hij snel eens aan de afwerking begint, want uiterlijk lijkt het natuurlijk nog nergens op nu. Je moet er maar op komen, een bloempot als middentoner behuizing
Groet, Jeroen