al geruime tijd speel ik met de betonnix.
voorheen stonden hier twee grote acoustat spectra 33 esl's , maar die moesten het veld ruimen voor deze:

woofer: monacor sph300keh in 115 liter basreflex
middentoner : monacor sph 135kep in 5 liter gesloten
tweeter : peerles wa 10 ? (weet ik niet meer want het doosje is weg en dr sttat niks op
als filter heb ik nu twee condensators :
eentje van 10uf voor de mid
eentje van 2,2uf voor de tweeter.
de woofer speelt full range
het klinkt op zich niet verkeerd!
behoorlijk kernachtig ,
een rete-strak laag,
een helder middengebied,
maar ,.... ik vind hem toch een beetje kleuren, een beetje nasaal, een omfloerst randje om de piano en vrouwenstem.
komt waarschijnlijk door de woofer die doorloopt tot zijn eind , en ook de middentoner.
dus gaat jeroen d a.s. zaterdag hiet meten aan de speaker om daarna een mooi filter te ontwerpen voor de betonnix.
als dat klaar is , gaan we luisteren ,:
wat klinkt/is beter
het simpele (klaas feenstra) filter
of een normaal goed ontworpen (jeroen d) filter
ik hou jullie op de hoogte.




















