De perfecte TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

doppedoos schreef:
het forum lijkt wel uitgestorven.... Heb een nieuwe woofer gevonden van peerless 12 inch met een Fres van 18 herz!! Zal wel een behoorlijke TL worden!
Sorry, effe heel weinig tijd dezer dagen.
Ik meld me nog.

Henri
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Henri1 schreef:
doppedoos schreef:
het forum lijkt wel uitgestorven.... Heb een nieuwe woofer gevonden van peerless 12 inch met een Fres van 18 herz!! Zal wel een behoorlijke TL worden!
Sorry, effe heel weinig tijd dezer dagen.
Ik meld me nog.

Henri
Op vakantie? ;)
Henri1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 22 dec 2004, 18:34
Locatie: Limburg België

Bericht door Henri1 »

Nope ...

Aan het nadenken :idea:
patrickszzz
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 20:37

Bericht door patrickszzz »

Voor de liefhebbers:

http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... Index.html

Hier vindt je de twee TL-artikelen van Bailey :D



Gegroet Patrick
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik zit aan deze te denken in een 1,70 meter TL:

Tangband W5-876SA Best.-Nr.: BP-W5-876SA EUR 28,50
14 cm Tieftöner mit Papier-Membran
Belastbarkeit (Nenn/Musik) = 50/100 W
Resonanzfrequenz fs = 50 Hz
Impedanz R = 8 Ohm
Kennschalldruck SPL = 86 dB (2,83V; 1m)
Gleichstromwiderstand Re = 6,4 Ohm
Kraftfaktor BL = 9,92 N/A
Schwingspuleninduktivität L = 2,088 mH
Effektive Membranfläche Sd = 94 cm2
Bewegte Masse incl. Luftlast 17 g
Äquivalentvolumen Vas = 7,13 l
Freiluftgesamtgüte Qts = 0,33 (Qms=3,9, Qes=0,36)
Lineare Auslenkung xlin = +/- 5 mm
Einbaudurchmesser d = 111,5 mm
Außendurchmesser d = 155,7 mm
Einbautiefe (nicht eingefräst) t = 99 mm

Ik wil een mooie kleine unit voor onder mijn ESL (<200hz). Voor <40hz zet ik een sub in. Of is een Visaton AL130 een betere optie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

geen idee, wat kost die Visaton?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Henkjan schreef:
geen idee, wat kost die Visaton?
Iets van 83 euro p.s.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JeroenKV schreef:
Henkjan schreef:
geen idee, wat kost die Visaton?
Iets van 83 euro p.s.
daar heb je dus ~3 van die Tangbands voor....
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Henkjan schreef:
JeroenKV schreef:
Henkjan schreef:
geen idee, wat kost die Visaton?
Iets van 83 euro p.s.
daar heb je dus ~3 van die Tangbands voor....
De Tangband lijkt mij leuk om mee te beginnen!! :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Oud topic... maar nooit afgerond :)

Deze TL zou wel eens een van de "beste" kunnen zijn ..

op papier dan... heb ze nooit beluisterd .. maar toch ..
Bijlagen
bestandsbron: http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori/trasmiss/KLARENCE/Klarence.gif
bestandsbron: http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori/trasmiss/KLARENCE/Klarence.gif
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

weidok schreef:
Deze TL zou wel eens een van de "beste" kunnen zijn ..
De TL misschien wel, maar de manier hoe de tweeter is geplaatst roept toch wel vragen op. Dat dat "stapje" gaat vast en zeker nare reflecties opleveren.

Misschien is een schuine baffle wel iets? Ziet er ook nog eens mooi uit :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat is een oeroud ontwerp en heet de "Home constructors transmission-line".
De kasten die ik had voor de driepitters. Aleen had ik er twee woofers in en was het drieweg.
Dit topic is inderdaad gestopt. Maar ja, wat is de ideale TL he. Ik denk die, waar je zelf heel tevreden mee bent. :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Dat is een oeroud ontwerp en heet de "Home constructors transmission-line".
De kasten die ik had voor de driepitters. Aleen had ik er twee woofers in en was het drieweg.
Dit topic is inderdaad gestopt. Maar ja, wat is de ideale TL he. Ik denk die, waar je zelf heel tevreden mee bent. :D
Het gaat mij niet om de kast....
maar vooral om de units ..... van Davis met speciale magneten
de woofer 20 TK 8 en de tweeter TW26K2F :!: :!:

hier plaatje woofer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wat maakt deze drivers zo specifiek dat ze ons i.c.m. een al langer bestaande behuizing dichterbij een "ideale" TL zouden kunnen brengen?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Marp schreef:
Wat maakt deze drivers zo specifiek dat ze ons i.c.m. een al langer bestaande behuizing dichterbij een "ideale" TL zouden kunnen brengen?
Beide units hebben een Ticonel magneet.... ook wel een Alnico
genoemd... (een legering van alumimium, nikkel en kobalt)

de Philips 9710M/01 en de Saba 1672CU40 hebben zo'n
magneet.... wat ik ervan gelezen heb dat de latere uitvoeringen
van deze breedbander :) met een keramishe ferrietmagneet
niet zo goed klinken dan de speakers met een Ticonel magneet..

dus vraag ik me af wat voor invloed deze magneten op
de geluidskwaliteit hebben ???

Seas excel hebben ook een paar modellen met een
Hexadym magneetsysteem ... een van die basmid
speakertjes zit in de Penaudio Charisma


Afbeelding

Van de Saba's en de Penaudio's weet ik dat ze echt heel
ruimtelijk klinken....

dus die Davis woofer en tweeter lijken mij goede kandidaten voor een super TL... (tweeweg) :)

want die magneetsystemen doen toch iets ????
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

En waarom zou dit dan "de beste" moeten zijn ?


Paul.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Paul Jenner schreef:
En waarom zou dit dan "de beste" moeten zijn ?


Paul.
mijn vraag is: Waarom zijn die magneten zou speciaal ?

en wie kent die Davis woofer ??
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dat soort magneten leveren toch een hoger magnetisch veld op?

Wat de exacte voordelen daarvan zijn betreffende klankkwaliteit weet ik helaas niet precies.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heb op Zaphaudio wel eens `n vergelijkingstest gelezen waar ook de Seas bijzat.Daar maar ff kijken hoe die dr uitkwam.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

met deze ben je al dicht in de buurt.

Hier zit een Davis 20KLV8A in.

HH resonator in de bovenkast.
Tweeter in silicone opgehangen.
De uitmond van de kijn is zo dicht mogelijk bij de speaker geplaatst.
Deze lijnuitgang heeft een hoornmond afgesteld op de uitgangsfrekwentie.
Verder is de kast dubbelwandig met een tussenlaag van massaplaat.

De fout is dat het een 2-weg systeem is.
Er had een middentoner moeten bijstaan.

Ed.
Bijlagen
TL 02.jpg
TL 02.jpg (36.13 KiB) 4328 keer bekeken
TL 01.jpg
TL 01.jpg (42.69 KiB) 4328 keer bekeken
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

asterduc schreef:
met deze ben je al dicht in de buurt.

Hier zit een Davis 20KLV8A in.

HH resonator in de bovenkast.
Tweeter in silicone opgehangen.
De uitmond van de kijn is zo dicht mogelijk bij de speaker geplaatst.
Deze lijnuitgang heeft een hoornmond afgesteld op de uitgangsfrekwentie.
Verder is de kast dubbelwandig met een tussenlaag van massaplaat.

De fout is dat het een 2-weg systeem is.
Er had een middentoner moeten bijstaan.

Ed.
Mooi Ed heb jij die gebouwd...
Zo ja kunje dan wat over de kwalitet van de woofer
vertellen... :idea:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

weidok schreef:
hier plaatje woofer

Afbeelding
Aan het plaatje te zien vermoed ik dat hij in ieder geval een mooie bouwkwaliteit heeft. Al zie je daar niks van als hij in de kast zit is het toch leuk om te weten (een beetje vergelijkbaar met fraai bewerkte uurwerken in een gesloten horlogekast).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

weidok schreef:

Mooi Ed heb jij die gebouwd...
Zo ja kunje dan wat over de kwalitet van de woofer
vertellen... :idea:
Yep.

Ik heb mijn eerste Davis projecten begin jaren negentig gebouwd.
Zeer aardige kerel die fransoos. Eigenlijk een uitzondering voor dat land!

Hij heeft mij toen een serie van 20 speciale woofers gemaakt volgens de parameters die ik heb opgegeven. Dat was een variant op een 17 KLV 6A.

Remo heeft zo ook zijn 13cm carbon middentoners laten maken.

De KLV 20 MA 8 die ik in deze TL heb gebruikt is een variant op een MC 20, maar dan met een 50 % grotere spreekspoel en een Kevlar membraan.

De Davis units heb ik altijd leuk gevonden. Een hoog rendement, speciale esthetiek, leuke parameters voor een TL. Nadeel, ze zijn moeilijk te filteren. Als ontwerper overstappen van een Davis naar een Scan Speak is zoals overstappen van een 20 jaar oude Cortina naar een recente Mercedes SL met automaat.

Davis was in die tijd een toffe unit, een Cortina was dat ook, vandaag helaas voorbijgestreefd.
Ook de definitie en vervorming zijn niet meer van deze tijd. Ach ja, dat is een buis ook niet :oops:

De Davis units die ik nu nog heb gebruik ik uitsluitend voor reparatie. Aan een ontwerp waag ik mij niet meer. Ik ben gewend geraakt aan de luxe en de prestaties van de Mercedes SL.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

.
.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

doppedoos schreef:
.
.
Woorden schieten je tekort??

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”