A4 varianten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

A4 varianten

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik heb het idee om misschien op basis van de A4 monitor een vloerstaander met sidefire subwoofer te gaan bouwen.
De 15W4531 voor mid/laag vind ik geweldig, maar ik twijfel echter nog over de tweeter.
Kort geleden heb ik op de luisterdag de A4-ring (met 2904/7000 tweeter) beluisterd, die ik erg mooi vond :D , maar de 7000 kost toch wel erg veel :(

Wie heeft ervaring met en een mening over de A4 met andere tweeter?
Kent iemand misschien ook de ZD5 van Zaphaudio? (Is een soort A4 met XT300/XT25) http://www.zaphaudio.com/ZD5.html

Ik ben benieuwd. (en kom graag ook luisteren)
StevenW

Bericht door StevenW »

Ik ben wel bezig met een aangepaste A4, maar gewoon met de normale tweeter zoals die in de beschrijving staat van de SE-versie.

Men geeft doorgaans de voorkeur aan de SE-versie, omdat deze een andere bezetting heeft dan de orginele versie.

Ik heb nooit de behoefte gehad om de tweeter van de SE te vervangen door een ander type. Het systeem klinkt zo goed voor dit soort luidspreker, dat ik hier totaal geen behoefte aan heb.

Maar, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het concept altijd verbeterd kan worden. De luidspreker zoals die te vinden is op Zaph is een heel interessant alternatief.

Steven
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Ik ben ook geïnteresseerd geraakt in luidspreker van het Scan-Speak A4 formaat. Vooral het formaat/performance spreekt me wel aan. Ik heb echter wel een paar bedenkingen bij de originele A4 en A4-MKII versies. Zijn er eigenlijk metingen te vinden van beide modellen, csd, fr, fase? Dat mis ik namelijk om een completer oordeel te kunnen vellen. Let op ik heb ze nog niet kunnen beluisteren, maar ietsje meer info zou toch wel mooi zijn.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de woofer in de A4 en de A4-MKII, is deze beter, nieuwer?

Als variant had ik ook nog deze versie gevonden : http://www.troelsgravesen.dk/Ellam.htm

Vooral deze opmerking over het filter in de originele A4 doet mij een beetje twijfelen over de nauwkeurigheid/kundigheid bij het ontwikkelen hiervan :
I have tried setting up the Dutch crossover in my test-cabs and it really didn't work too well. Treble 2-3 dB too high and the phase tracking was bad. Adding 3R3 in front of the tweeter made a nicer performance but with a dip around 2 kHz, so with a few modifications it was possible to render a more balanced presentation with significantly improve phase performance and improved level of transparency.
Met de nodige meetapparatuur moet dat toch te voorzien/optimaliseren zijn geweest?
StevenW

Bericht door StevenW »

Die lui hebben het over de orginele versie. Let daar even op.

De SE heeft een andere bezetting. Een andere woofer en tweeter en ook een ander filter. Alleen de kast blijft ongewijzigd t.o.v. de eerste versie.

Van de SE wordt gezegd dat de tweeter prettiger klinkt dan de tweeter van de eerste versie. Deze zou te schel zijn. Ik heb hier geen mening over, want ik ken alleen de SE en die is eigenlijk gewoon geweldig. De verhouding formaat/prestaties is exeptioneel goed. Beter kan je eigenlijk niet krijgen.

Je kan hier en daar misschien wat veranderen, maar mijn ervaring is dat de verschillen op dit niveau miniem zijn.

Kijk ook eens naar zaphaudio zijn ZD5. Ook een interessant verhaal.
Hans Nootdorp

diybylie
Ik heb het ontwerpje van Troels ook gezien en gelezen. Waarschijnlijk betreft het commentaar van Troels de oorspronkelijke A4 (met 9800 tweeter). Mogelijk dat men bij bij audiocomponents ook onderkend heeft, dat het beter kan en zo tot de MK2 (SE4-versie) met 9700 tweeter gekomen is.
Ik heb kortgeleden de A4 van Asterduc gehoord, die er een ringtweeter 2904/7000 in heeft gestopt en uiteraard het filter daarop aangepast. Vond ik erg mooi klinken, maar 330,- voor een tweeter vind ik eigenlijk een beetje te gek.
Ik heb zelf geen meet-files van de A4. Asterduc wel volgens mij. Misschien kun je hem er naar vragen.

Ik zelf neig naar de ZD5 omdat de aanpak van het filter-ontwerp mij het meest gedegen en geavanceerd overkomt. Ook is de kast 3 cm smaller, wat volgens mij i.h.a. de ruimtelijkheid ten goede komt en ik optisch nog iets fraaier vind. Het liefst zou ik hem natuurlijk eerst beluisteren, maar om daarvoor eerst naar het "wilde westen" te gaan, gaat mij wel erg ver.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans,

als je een extra woofer gaat bijzetten kun je beter met de 15M verder gaan, niet met een 15W.
De middentoner geeft gewoon meer detail, is sneller, mooier, ...

Die ZD5 versie met de XT is absoluut niet op het niveau van de A4.
Ik heb zowat bedenkingen bij wat die meneer allemaal schrijft eigenlijk. Zo zegt hij dat de XT de enige goede 3/4" (19mm) tweeter is. Vele zijn het er echters over eens dat er geen slechte 19mm tweeters zijn.

Die van Troels kan een mooi alternatief zijn, maar hij werkt wel met de gecoate 15W. Jeroen_D zei mij vorig jaar dat er voor een Scan Speak dikwijls een gordijn voor hangt. Ik begreep hem pas nadat ik een gecoate Scan Speak unit hoorde. De ongecoate zijn veel frisser, levendiger.
Troels houdt daar niet zo van, maar dat zegt imo eerder iets over hem dan over de units. Zijn gewijzigd filter gaat daarbij ook uit van de gewone A4, niet van de A4 SE, die volgens mij toch een aardige opwaardering is van de A4.

Groeten,
Ed.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

De ZD5 kende ik inderdaad al en de ontwerpen van Zaph zijn meestal zeer goed onderbouwd en van een hoog niveau. Dat mis ik een beetje bij de ontwerpen van audiocomponents. Er zijn bij mijn weten nergens metingen of info te vinden over hoe het ontwerp ontwikkeld is en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Bij de andere auteurs krijg je meer een inkijk in het hoe en waarom sommige beslissingen gemaakt zijn wat ik nou juist zeer interessant vind om te lezen en wat meehelpt in het uiteindelijk beslissen van welk model het gaat worden.
De ontwerpen van audiocomponents hebben natuurlijk wel het grote voordeel dat deze bijna allemaal beluisterd kunnen worden bij de verschillende DIY-zaken, maar meestal zegt een korte luistersessie in een totaal andere ruimte dan thuis niet echt veel.
Ik geloof best dat de A4 monitors zeer goede luidsprekers zijn maar toch die extra informatie zou het "af" maken.
Misschien ben ik wel teveel een techneut die wil weten hoe het achter de schermen ineen zit :oops: en heeft het grote publiek (als men hier al van kan spreken in de DIY-luidsprekerwereld) hier niet veel boodschap aan.
Hans Nootdorp

Ed
Misschien moeten wij (uit Nootdorp) maar eens afreizen naar het diepe Vlaamse land om nog eens wat te luisteren en van gedachten te wisselen....(onder het genot van echte Goudse stroopwafels............ :wink: )

Aan de 15M heb ik ook al gedacht. maar die heeft wel een kleinere max. lin. uitwijking dan de W15. En aangezien ik de MA26WR09 als sidefire denk te gaan toepassen, kan ik niet hoger dan ca. 120 Hz filteren. En dan denk ik vast wel wat extra mm's gebruiken. Ik heb er geen prog voor maar dat is vast wel uit een simulatie te halen. Hebben anderen hier nog een mening over?

De man van Zaph zegt dan misschien wel iets "opmerkelijks" over de 3/4-jes, maar waarom zou de ZD5 toch niet iets kunnen zijn? Heb je de XT25 al eens in je A4 gehad (en goed gefilterd)? Pas dan hebben we natuurlijk een eerlijke vergelijking met jouw A4/7000 of met een A4 met 9700 tweeter.

Ik vind het erg moeilijk om een mening over een tweeter te baseren op meningen van mensen die een tweeter in een systeem hebben beluisterd. Je beoordeelt dan natuurlijk nooit de tweeter alleen. Ik heb zelf ook de Vifa Premium 22 met de XT300/25 tweeter bij S&Co gehoord en vond ze ook vrij ssss-erig klinken. Maar is dat dan een eigenschap van de tweeter of van de ontwerper :? ?
Hans Nootdorp

@ diyBylie
Misschien wil audiocomponents wel wat beschikbaar stellen als je hen dat vraagt.
Als ik zo'n verhaal over het filter van de ZD5 lees, lijkt mij het A4-filter van audiocomponents opeens wel erg simpel. Eigenlijk is er natuurlijk maar 1 oplossing........een A/B vergelijking.

@Asterduc
Dus coaten of niet coaten: that's the question. Had JeroenD over de uncoated 15W of 18W dan een iets andere mening? Ik ben benieuwd of jeroen ook vind dat de coating de frisheid en openheid er af haalt.....
Hans Nootdorp

Ed
Heb je enig waarom audiocomponents voor de nieuwste MiniReference toch 2x de 15W4530 en niet de ongecoate 15W4531 heeft gebruikt?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

diyBylie schreef:

Bij de andere auteurs krijg je meer een inkijk in het hoe en waarom sommige beslissingen gemaakt zijn wat ik nou juist zeer interessant vind om te lezen en wat meehelpt in het uiteindelijk beslissen van welk model het gaat worden.

Ik geloof best dat de A4 monitors zeer goede luidsprekers zijn maar toch die extra informatie zou het "af" maken.
Misschien ben ik wel teveel een techneut die wil weten hoe het achter de schermen ineen zit :oops: en heeft het grote publiek (als men hier al van kan spreken in de DIY-luidsprekerwereld) hier niet veel boodschap aan.
Dat klopt diyBylie, ik begrijp volledig je standpunt want ook ik wil er graag wat meer insite info over willen.

Het punt is echter dat het gros van de "nabouwers" in vele gevallen geen nood hebben aan die informatie.
Zij die dit wel willen weten hebben meestal genoeg kennis of motivatie om een eigen idee te ontwerpen.

Audiocomponents is de Benelux importeur van units. Zij hebben commercieel belang bij een net product dat eenvoudig is na te bouwen, en daar slagen ze perfect in. Zij publiceren detailtekeningen en werken met recht toe recht aan schakelingen met lage moeilijkheidsgraag.
De onderzoekingen en detailering zul je moeten zoeken bij andere bronnen.

Die Zaph, is een doe het zelver zoals jij en ik. die wil zijn kennis op het net publiceren en zich zo op deze aardbol waarmaken binnen een geselecteerde groep techneuten.

Ik blijf echter bij mijn vorig standpunt.
Als iemand het ontwerp zo schitterend vind, dan is die zo vrij het na te bouwen en bij een volgende luisterdag het setje te demonstreren, dan weten we gelijk wat WIJ (zba leden) ervan vinden.

Groeten,
Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
Ed
Misschien moeten wij (uit Nootdorp) maar eens afreizen naar het diepe Vlaamse land.
je bent altijd welkom
Hans Nootdorp schreef:
Aan de 15M heb ik ook al gedacht. maar die heeft wel een kleinere max. lin. uitwijking dan de W15. En aangezien ik de MA26WR09 als sidefire denk te gaan toepassen, kan ik niet hoger dan ca. 120 Hz filteren. En dan denk ik vast wel wat extra mm's gebruiken. Ik heb er geen prog voor maar dat is vast wel uit een simulatie te halen. Hebben anderen hier nog een mening over?
daar heb je gelijk in.
als je van de 15er naar een sub gaat moet je wel de 15W gebruiken.
Misschien is de 26MA dan wel wat te fors.
Kom hem maar eens beluisteren, stel de module af zoals je vind dat hij best klinkt en vel dan zelf een oordeel.
Hans Nootdorp schreef:
De man van Zaph zegt dan misschien wel iets "opmerkelijks" over de 3/4-jes, maar waarom zou de ZD5 toch niet iets kunnen zijn? Heb je de XT25 al eens in je A4 gehad (en goed gefilterd)? Pas dan hebben we natuurlijk een eerlijke vergelijking met jouw A4/7000 of met een A4 met 9700 tweeter.
ik heb de XT25 of XT300 al in verschillende ontwerpen gehad en ik moet 'em niet. Althans niet in een 2 weg systeem. Maakt dan niet uit hoe ik hem affilter. Niet dat ik daar een expert in ben, dus misschien ligt het wel daaraan.
Maar als ik die XT vergelijk met een tweeter uit de Scan Speak reeks, dan kan ik jou wel bevestigen dat hier een enorm verschil op zit. Ga je dan investeren in een dure 15W en de beste onderdelen en een high-end kastje, tja, dan kan ik je alleen vertellen dat je gek bent om er een XT bij te plaatsen. En dat is mijn mening! die waarschijnlijk niet door iedereen zal gedeeld worden.
Hans Nootdorp schreef:

Dus coaten of niet coaten: that's the question. Had JeroenD over de uncoated 15W of 18W dan een iets andere mening? Ik ben benieuwd of jeroen ook vind dat de coating de frisheid en openheid er af haalt.....
Ik heb Jeroen hierop aangesproken en kan mij niet herinneren dat hij zijn stelling bevestigde op de ongecoate units.
Hans Nootdorp schreef:
Ed
Heb je enig waarom audiocomponents voor de nieuwste MiniReference toch 2x de 15W4530 en niet de ongecoate 15W4531 heeft gebruikt?
nee, heb ik niet. Maar misschien is dit een ontwerp van een andere bouwer of past het beter in het concept. Axel Oberhage had dacht ik een gelijkaardige combinatie.

Groeten,
Ed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De ongecoate versies, met de sliced paper cone, vind ik geen last hebben van dat gordijn. Het is niet alleen een gordijn, er gebeurt wat in het middengebied van die gecoate versies wat voor sommige mensen heel prettig klinkt maar waar ik me vreselijk aan stoor. Dat heb ik in de sliced papers niet kunnen waarnemen. Maar aan de andere kant weet ik nog steeds niet wat ze nu meer bieden dan de Peerless HDS152excl terwijl ze ruim drie maal zo duur zijn. Behalve een fraaier uiterlijk, ik vind ze er zeer mooi uit zien.
-edit- :oops: wat ze veel meer bieden zijn de mogelijkheden tot een volwaardige 2-weg, daar ben ik met de Golden Ratio monitor goed achter gekomen. Met de Peerless moet je echt naar 3-weg toe. Werken vanaf 120 Hz is overigens geen probleem, hoewel de SS 15W met zijn lineaire slag van +/- 6.5 mm natuurlijk erg veel reserve levert.

Wat de X25 betreft, daar ben ik ook niet super enthousiast over. Over deze tweeter zijn de meningen nogal verdeeld.

Het ontwerp van John Krutke zit daarentegen uitermate degelijk in elkaar. Het 'nadeel' daarvan is dat als je op een andere tweeter zou willen overstappen dat het hele filter opnieuw moet. Dat is helemaal getuned op de specifieke karakteristiek van deze tweeter.

Hans, uitnodiging om te komen luisteren staat nog :wink: .
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Hans Nootdorp schreef:
Als ik zo'n verhaal over het filter van de ZD5 lees, lijkt mij het A4-filter van audiocomponents opeens wel erg simpel. Eigenlijk is er natuurlijk maar 1 oplossing........een A/B vergelijking.
Natuurlijk hoeft een filter niet persé ingewikkeld te zijn om goed te zijn (sommige ontwerpen van Zaph hebben bijvoorbeeld slechts een enkele spoel en notch voor de woofer staan). Ik krijg echter soms het gevoel dat er bij de ontwerpen van audiocomponents niet alles uitgehaald wordt wat er in zit, dit zou ook aan mijn perceptie kunnen liggen omdat er niet zo'n mooi gedocumenteerd verhaaltje rond staat. Misschien dus een beetje vooringenomen :oops:.
asterduc schreef:
Dat klopt diyBylie, ik begrijp volledig je standpunt want ook ik wil er graag wat meer insite info over willen.

Het punt is echter dat het gros van de "nabouwers" in vele gevallen geen nood hebben aan die informatie.
Zij die dit wel willen weten hebben meestal genoeg kennis of motivatie om een eigen idee te ontwerpen.

Audiocomponents is de Benelux importeur van units. Zij hebben commercieel belang bij een net product dat eenvoudig is na te bouwen, en daar slagen ze perfect in. Zij publiceren detailtekeningen en werken met recht toe recht aan schakelingen met lage moeilijkheidsgraag.
De onderzoekingen en detailering zul je moeten zoeken bij andere bronnen.

Die Zaph, is een doe het zelver zoals jij en ik. die wil zijn kennis op het net publiceren en zich zo op deze aardbol waarmaken binnen een geselecteerde groep techneuten.
Dit is ook exact het gedacht ik er van heb. Soms worden volgens mij hier en daar ook wat toegevingen gedaan om het ontwerp simpeler en toegankelijker te houden voor de gewone hobbyist die op zoek is naar goed geluid. Niet slecht dus maar misschien ook niet alles eruit halend wat erin zit.
jeroen_d schreef:
Maar aan de andere kant weet ik nog steeds niet wat ze nu meer bieden dan de Peerless HDS152excl terwijl ze ruim drie maal zo duur zijn. Behalve een fraaier uiterlijk, ik vind ze er zeer mooi uit zien.
-edit- wat ze veel meer bieden zijn de mogelijkheden tot een volwaardige 2-weg, daar ben ik met de Golden Ratio monitor goed achter gekomen. Met de Peerless moet je echt naar 3-weg toe.
Het is inderdaad spijtig dat er maar weinig DIY-ontwerpen zijn die gebruik maken van de laatste Peerless drivers. Hier zit volgens mij veel potentieel in! Zijn deze echt zo moeilijk in te zetten in een 2-weg? Volgens de tests van Zaph lijkt mij de Peerless Exclusive 5,5" toch goed inzetbaar tot bv 2kHz. In mijn ervaring klinkt een 2-weg meestal toch het beste wanneer er redelijk laag gefilterd wordt (2kHz liefst) in combinatie met een goede tweeter om dit lage overnamepunt goed aan te kunnen.

Ik ben momenteel nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken hoor. Ik pik hier een daar een ontwerpje mee, doe overal wat ideën op vooralleer ik weer eens aan de slag ga. Zowiezo ga ik toch pas terug aan de serieuze de DIY wanneer ik ga verhuizen. Een nieuw huis een nieuwe speaker :). Ondertussen volg ik met veel belangstelling alle mooie ontwerpen die hier langskomen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het probleem van de 15cm midwoofers van Peerless is het hoge resonantiepunt van 65 Hz. Dat is gewoon te hoog om een volwassen bas neer te kunnen zetten, tenzij je de box tegen de muur zet. Vrijstaand komt het gewoon tekort voor mensen die van redelijk wat laag houden. Dan zet de A4 in vergelijking een completer beeld neer doordat de 15W zo'n laag resonantiepunt heeft in combinatie met grote lin Xmax.
Hans Nootdorp

@jeroenD
Ik neem contact met je op om eens te komen luisteren.
In Breda heb ik ze toch niet zo goed kunnen beluisteren.

Een vrij hoge Fs van de HS152 is voor mij niet zo'n probleem, daar ik toch denk aan een subwoofer er onder.....Dus als ze vanaf 120 Hz maar goed hun best doen :wink:

Nog mooier zou natuurlijk zijn een A/B vergelijking tussen HDS152 en 15W4531 (met beide dezelfde tweeter naturlijk) En dan 2x: 1x met HDS tweeter en 1x met ScanSpeak tweeter) Dan komt iedereen aan z'n trekken. :lol:
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Hans Nootdorp schreef:
Nog mooier zou natuurlijk zijn een A/B vergelijking tussen HDS152 en 15W4531 (met beide dezelfde tweeter naturlijk) En dan 2x: 1x met HDS tweeter en 1x met ScanSpeak tweeter) Dan komt iedereen aan z'n trekken. :lol:
Dan zou je voor de volledigheid ook wel 4 geoptimaliseerde filters moeten ontwerpen vooralleer één en ander kan beoordeeld worden. Zomaar een tweeter vervangen in een bestaand systeem zal meestal niet optimaal gebruik maken van wat de tweeter te bieden heeft vrees ik.
Hier komt ook nog eens bij dat je ervoor moet zorgen dat alle systemen ongeveer dezelfde karakteristiek hebben want anders wordt het natuurlijk weer een kwestie van smaak.
Het is toch niet zo makkelijk lijkt me om individuele luidsprekers te beoordelen in complete systemen ;).
Wat je wel zou kunnen uitvinden op deze manier is welke nu de beste match geeft, maar dit houdt nog steeds in (imho) dat er geoptimaliseerde filters moeten gebruikt worden waar toch al snel enig werk in kruipt.
Hans Nootdorp

@diybylie
Je hebt gelijk: zou erg veel energie in gaan zitten. Onhaalbare kaart dus. Tenzij een aantal mensen de koppen (met veel filterkennis er in) bij elkaar zouden steken; ten faveure van heel Nederland :wink:
Ben vandaag in Oss geweest: wordt voor mij geen A4 met 9700 tweeter. Ik kom er een dezer dagen uitgebreider op terug. (nu even slapen) :roll:
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Hans Nootdorp schreef:
Ben vandaag in Oss geweest: wordt voor mij geen A4 met 9700 tweeter.
Nu maak je me wel nieuwsgierig :) aangezien de meeste, die hem al gehoord hebben, vol lof zijn. Ik ben benieuwd wat je er minder aan vond. Laat maar komen dus ... ;).
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Hans Nootdorp schreef:
@diybylie
Ben vandaag in Oss geweest: wordt voor mij geen A4 met 9700 tweeter. Ik kom er een dezer dagen uitgebreider op terug. (nu even slapen) :roll:
Laat me raden; 7000 toch mooier? :D
richard

Bericht door richard »

Of toch de Shamal?
Hans Nootdorp

Nog even wat uitgebreider de bevindingen van mijn luistermiddagje vorige week bij Speakerland.

Mijn bedoeling was om te checken of ik de A4 nog steeds zo mooi vond klinken als een paar weken geleden op de luisterdag in Breda.
De A4 (met SS 9700 tweeter) klonken voor mij in Oss inderdaad mooi, maar in A/B vergelijking vond ik de RefmonSE (met SS 6600 tweeter) en de Ultimo (met SS 7000) in het hoog nog fraaier klinken: nog rustiger en zachter.

De Ultimo en de RefmonSE ontlopen elkaar kwa mid en hoog nauwelijks (tijdens kwartiertje vergelijken.
Als tweeter ga ik dus echt voor de 7000, 7100 of 6600, waarvan ik de 7000 gewoon te duur vind. :cry:

Maar een A4 met 6600 tweeter zou een geheel nieuw filter betekenen en ik heb zelf niet de mogelijkheid om te simuleren en te meten. Of vindt iemand het leuk om zijn kennis en ervaring beschikbaar te stellen en zo gezamenlijk iets nieuws te ontwerpen?

Anders zou het toch de RefmonSE (met 18W4531 + 6600) worden of de A4 (met 15W4531 + 7000 {2e hands op de kop getikt}). De versie van Ed is mij wel bijgebleven (hulde Ed :wink: )

Daarbij speelt nog dat ik er (voor een beetje dynamiek) een flinke woofer onder wil plakken (wordt dan dus eigenlijk een 3weg systeem).....Uiteraard liefst een vrij compact systeem met lekkere WAF factor. Maar over de afweging tussen de 15W en de 18W meer in het topic viewtopic.php?t=2974
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:

Maar een A4 met 6600 tweeter zou een geheel nieuw filter betekenen en ik heb zelf niet de mogelijkheid om te simuleren en te meten. Of vindt iemand het leuk om zijn kennis en ervaring beschikbaar te stellen en zo gezamenlijk iets nieuws te ontwerpen?
Die 6600 in de A4 zou een prachtcombinatie zijn, helaas is de 6600 niet meer leverbaar.
Teveel uitval in de productie.
Het magneetsysteem is uniek, maar de serieproduktie blijkt toch moeilijker te zijn als men bij SS had gedacht.

Het is nu wachten op een vervanger.
Hopelijk komt er een variant identiek aan de 6600 maar dan met een iets lager rendement (iets meer ruimte rond de spreekspoel).

In tegenstelling tot de grotere bas/mid units zou dat voor de 15W4531 geen probleem mogen geven.

Groeten,
Ed.
Hans Nootdorp

Ed,
Jij ben tnogal weg van de 6600 tweeter he. Heb jij hem(haar?) wel eens A/B vergeleken met de 7000 of 7100?
Ik twijfel nu nl. tussen de 6600 en 7100, waar ik op dit moment allebei aan kan komen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
Ed,
Jij ben tnogal weg van de 6600 tweeter he. Heb jij hem(haar?) wel eens A/B vergeleken met de 7000 of 7100?
Ik twijfel nu nl. tussen de 6600 en 7100, waar ik op dit moment allebei aan kan komen.
Dag Hans,

sorry voor de vertraging, was even naar het buitenland.

Die 6600 is een super tweeter. ik heb hem niet A/B vergeleken in dezelfde ruimte, op hetzelfde tijdstip, maar hij is super.
Meet mooi, klinkt mooi en de theory rond het magneetsysteem bewijst dat het niet slecht kan zijn.

Het probleem is echter dat als je iets met de 6600 ontwerpt, je hele project eigenlijk voor slechts dat ene exemplaar gaat zijn. Je kunt geen 2de meer klonen want er is geen aanbod van deze tweeters beschikbaar. Je kunt nog ergens een los setje vinden, maar als je volgend jaar nog een setje wilt bouwen zul je de 6600 niet meer in de handel vinden.

De 7100 die ga je binnen 5 jaar nog kunnen kopen. Maar, ondanks duurder en zeker niet slecht, heeft de 7100 niet de capaciteiten van de 6600.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”