Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Jouw resonantie heeft een wat hogere Q dan die in mijn bol.
bedoel je hiermee de stijlheid van de piek bij 900 Hz?
Ja, de piek is als een naald. Dat ben ik gewend van lege kasten. Zodra er structuren als bracing inzitten zijn de pieken minder scherp. Maar die moeten nog steeds weg want ook die zingen onacceptabel lang na. Als mijn bol helemaal leeg zou zijn geweest, dan zou je bij mijn meting ook een zulke scherpe naald hebben gezien. Zo'n naald is niet zo'n probleem. Een hogere piek heeft niet meer energie inhoud als ie tegelijkertijd veel smaller is. Mijn ervaring is dan ook dat een lagere brede piek niet gemakkelijker weg te dempen is dan zo'n smalle hoge.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Volgens opgave van Jeroen heb ik nu de kegel gemaakt.
jeroen_d schreef:
De kegel is in ieder geval voldoende lang bij een lengte van zo'n 30 cm en moet exponentieel verlopen. Ook weer gekopieerd van B&W, het uiteinde ongeveer 5x kleiner dan de begindiameter, dat wordt dan 2,2 cm. Op basis van 16 stukken 18mm MDF zou de diameter van de kegel dan het volgende verloop krijgen (telkens delen door 5^(1/(16-1))=1,1133):

11 - 9,88 - 8,88 - 7,97 - 7,16 - 6,43 - 5,78 - 5,19 - 4,66 - 4,19 - 3,76 - 3,78 - 3,04 - 2,73 - 2,45 - 2,2
Begonnen met de maten in Excell in te geven en te laten berekenen. Daarbij is gelijk een schrijffout naar voren gekomen. 3,78 moet 3,38 worden.

Dan de dikte van de frees eraf gehaald en de schijven opgetekend in Corel Draw.
Export naar HTGL en die file de CNC software in.
Een afval MDF plaat eronder, start en go!

Koffie drinken.

Na een kwartiertje terug naar de machine en god o god. De frees gebroken!
Bijlagen
KegelDrawing.jpg
KegelDrawing.jpg (38.79 KiB) 3590 keer bekeken
GebrokenFreesZBA.jpg
FrezenGatenKegel1HT.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Alle delen nu samenlijmen.
Met de pneumatische nieter de schijfjes fixeren, dat werkt sneller en aangenamer.

en zo ziet ie er van binnen uit.

Ik ben echt benieuwd wat dit gaat brengen.
Bijlagen
KegelOpFreesZBA.jpg
KegelBinnen2ZBA.jpg
KegelBinnen1ZBA.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ook!

Ook leuk om te testen eerst met hoorn zonder demping. Dan zie je als het goed is de resonantienaald nog steeds maar met minder amplitude. Verder komen er dan een paar kleine resonanties bij vanuit de hoorn. Als je dan demping aan de hoorn toevoegt blijft er vrijwel niets over van resonanties. Tenminste, als alles goed gaat :roll: .
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ook leuk om te testen eerst met hoorn zonder demping.
zal ik zeker doen, en tegelijk goed proberen documenteren.

Denk je dat het trappenprofiel in de kegel een negatieve invloed gaat hebben?
Die kan in een volgende fase nog effen gemaakt worden (met een halfronde rasp moet dat wel lukken).

Belangrijk is dat het eindstuk er nog afgehaald kan worden. Enerzijds om de demping erdoor te krekken, anderzijds om met de rasp of vijl te kunne doorgaan.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb destijds geen negatieve invloed van dat trappenprofiel gezien in de testbox.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Operatie PINOCCIO

Bericht door asterduc »

Operatie PINOCCIO
asterduc schreef:
nu nog de kegel erop en dan kijken of hij de staande golf gaat opslokken.
Ik ben echt benieuwd of dat gaat werken
jeroen_d schreef:
Ik ook!
... en hij is gemeten!!!

doet ie het of doet ie het niet
Bijlagen
Pinoccio.jpg
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik geloof je niet. :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

of ik er zelf in geloofde? ik hoopte het wel maar had er zelf weinig vertrouwen in.

Het werkt daadwerkelijk!!

ROOD: de meting van de gesloten kast met binnenafmeting 18 x 18 x 18, zonder demping.

GROEN: de meting van dezelfde kast met de hoorn zoals door Jeroen opgegeven.
De hoorn, noch de kast hebben demping.

De peak is verdwenen en de curve wordt vlakker.


Dan dezelfde kast met hoorn maar met demping in de hoorn.
Hier had ik aanmerkelijk meer invloed verwacht.

ROOD: de meting van de kast met de hoorn.
De hoorn, noch de kast hebben demping.

GROEN: de meting van dezelfde kast met aansluitend de hoorn. De hoorn is gedempt met 13 gram schapenwol.

Ik heb nog een meting gedaan met een totaal van 20 gram wol in de hoorn, maar dat had niet meer effect als de 13 gram.

Ed.
Bijlagen
15M sphere no absorbtion.jpg
15M sphere 13 gram Longhair.jpg
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Bericht door gugi100 »

Een vraag, als je nu op elke kant waar geen speaker zit een neus (5 hoorntjes dus) zet wordt het dan nog "beter"?

Groet Gert-Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

gugi100 schreef:
Een vraag, als je nu op elke kant waar geen speaker zit een neus (5 hoorntjes dus) zet wordt het dan nog "beter"?
Dat levert je 4 reglectievlakken kort achter de driver op welke een deel van het geluid rechtstreeks terug reflecteren op de conus, dus dat vraagt om extra dempingsmateriaal. Beetje zonde als je bedenkt dat het er juist om gaat om (met weinig dempingsmateriaal) zo min mogelijk van de backwave terug te krijgen.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Mooi resultaat Asterduc.

Heb je enig idee hoe kritisch de kubische vorm is? Ik kan me voorstellen dat als je niet teveel afwijkt de resultaten nagenoeg gelijk zijn. Zodra je echt rechthoekoge kasten hebt krijg je misschien weer andere problemen.

Naar aanleiding van jouw (en jeroen) resultaten ga ik het ook proberen, de kast wordt bijna vierkant en de hoorn zal korter worden. Ik zal wel een eenvoudiger manier proberen te vinden om 4 hoorns te produceren.

thnx voor het delen van je resultaten trouwens
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

super goed gedaan.

En leuke foto's trouwens!

Ben benieuwd om s te komen luisteren.

groeten,

rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
of ik er zelf in geloofde? ik hoopte het wel maar had er zelf weinig vertrouwen in.
Wat dacht je hoe ik me voelde toen ik dit destijds ging proberen? Ontzettend gaaf dit, dat het ook werkt met de kubus! En met dank natuurlijk aan het simulatie werk van B&W met Finite Element Analysis.

Ja, de demping in de hoorn doet niet veel extra. Logisch, want alleen de lege hoorn haalt al vrijwel alles weg. Toch zou ik de demping erin laten voor dat beetje extra. En ik denk niet dat het ten koste gaat van de bas.

Vergelijk de waterval ook nog eens als je wilt?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voor wie eens een staande golf in het ECHT wil zien:

enkele metingen binnenin de kast.

Staande golven zeer duidelijk zichtbaar.
Bijlagen
15M in IB 181818.jpg
15M IB 181818 insite box.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

alsook in de hoorn
Bijlagen
15M IB 181818 insite horn.jpg
15M in horn.jpg
15M in horn.jpg (44.46 KiB) 3836 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:

Vergelijk de waterval ook nog eens als je wilt?
bovenaan de kast zonder hoorn, onderaan de kast met hoorn.
Bijlagen
15M IB 181818 full absorbtion WFL.jpg
15M IB 181818 + horn WFL.jpg
15M IB 181818 no absorbtion WFL.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en hier nogmaals de grafieken in hogere resolutie

http://home.scarlet.be/~collier6/Concav ... 061103.pdf

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nu mis ik nog de waterval waarbij demping in de hoorn zit :oops: :oops: :oops: . Ik ben benieuwd of die net zo goed is als de waterval met kast volledig gedempt. Je ziet namelijk nu nog nauwelijks werking in het gebied boven 2000 Hz, precies het gebied waarin 'cross modes' binnen de hoorn ontstaan en hij niet goed meer werkt. Ook zie je beneden 2000 Hz nog wat restjes van staande golven, 'traces of the resonances due to the pipe alone' zoals B&W dat noemt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Nu mis ik nog de waterval waarbij demping in de hoorn zit
ik denk wel dat ik die heb, zal het nakijken en posten.

Ondertussen een alternatief opgetekend.
Met uitzondering van het boven en ondervlak is er geen maat hetzelfde.
Tevens heb ik bij de keuze van de breedte en diepte min of meer rekening gehouden met de akoustische golden ratio.

Zo zou die er dan binnen moeten uitzien. De lagen zijn dan afwisselend blauw en oranje waardoor een trappen systeem ontstaat.
De kamers zijn 6mm oversized getekend (rekening houdend met de freesdikte)

Ed.
Bijlagen
Concave doorsnede midkast GR.jpg
Concave doorsnede midkast GR.jpg (40.07 KiB) 3775 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Nu mis ik nog de waterval waarbij demping in de hoorn zit :oops:
voila
Bijlagen
15M IB 181818 + horn + absorbtion WFL.jpg
15M IB 181818 + horn WFL.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op za 04 nov 2006, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, als ik goed door het gras heen kijk dan zie ik dat de demping inderdaad zin heeft.

Wat je nog zou kunnen doen met de watervallen, is inzoomen op de tijdbasis. Mijn watervallen gaan over de eerste 4 msec, dan zie je beter het uitslingergedrag van de staande golven en driver wanneer ze eenmaal gedempt zijn. Ik denk dat je dan gemakkelijker de verschillen ziet met en zonder demping en zit je niet naar 'gras' veroorzaakt door meetruis te kijken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ok, als ik goed door het gras heen kijk dan zie ik dat de demping inderdaad zin heeft.

Wat je nog zou kunnen doen met de watervallen, is inzoomen op de tijdbasis. Mijn watervallen gaan over de eerste 4 msec, dan zie je beter het uitslingergedrag van de staande golven en driver wanneer ze eenmaal gedempt zijn.
gras, gras, 't zal wel gaan zeker!

4 msec haal ik niet, wel 5.3 msec. Die kan ik dan met de Marker laten oplichten. Het "gras" wordt dan rood!
Maar die curve zal voor een andere keer zijn. Ik heb de gedempte hoorn niet gesaved en net de meetopstelling opgeborgen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Typisch, zou verwachten dat je met zo'n professioneel meetsysteem ook wel zou kunnen inzoomen. Maar het is zo ook wel duidelijk hoor :wink: .
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Typisch, zou verwachten dat je met zo'n professioneel meetsysteem ook wel zou kunnen inzoomen. Maar het is zo ook wel duidelijk hoor :wink: .
Vandaag zijn die functies natuurlijk heel gewoon.
De huidige PC's hebben een snelle processor en een groot Ram geheugen, perfect voor datalogging.
Door gebruik van een Windows editor is het geheel dan nog eenvoudig te bedienen en benut je het grafische gedeelte van PC voor de visualisatie.

Echter, mijn Clio 3.2 systeem is reeds meer als 10 jaar oud en draait omwille van de EISA kaart op een nog oudere DOS laptop.

De metingen zijn kompleet en betrouwbaar, maar het grafisch vermogen en de geheugencapaciteit zijn teleurstellend in vergelijking tot modernere apparatuur.

Ik ben er nog steeds blij mee. Het geeft voor mij voldoende informatie. Bij gelegenheid zal ik hem wel eens updaten.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”