Ja, de piek is als een naald. Dat ben ik gewend van lege kasten. Zodra er structuren als bracing inzitten zijn de pieken minder scherp. Maar die moeten nog steeds weg want ook die zingen onacceptabel lang na. Als mijn bol helemaal leeg zou zijn geweest, dan zou je bij mijn meting ook een zulke scherpe naald hebben gezien. Zo'n naald is niet zo'n probleem. Een hogere piek heeft niet meer energie inhoud als ie tegelijkertijd veel smaller is. Mijn ervaring is dan ook dat een lagere brede piek niet gemakkelijker weg te dempen is dan zo'n smalle hoge.asterduc schreef:bedoel je hiermee de stijlheid van de piek bij 900 Hz?jeroen_d schreef:Jouw resonantie heeft een wat hogere Q dan die in mijn bol.
Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Volgens opgave van Jeroen heb ik nu de kegel gemaakt.
Dan de dikte van de frees eraf gehaald en de schijven opgetekend in Corel Draw.
Export naar HTGL en die file de CNC software in.
Een afval MDF plaat eronder, start en go!
Koffie drinken.
Na een kwartiertje terug naar de machine en god o god. De frees gebroken!
Begonnen met de maten in Excell in te geven en te laten berekenen. Daarbij is gelijk een schrijffout naar voren gekomen. 3,78 moet 3,38 worden.jeroen_d schreef:De kegel is in ieder geval voldoende lang bij een lengte van zo'n 30 cm en moet exponentieel verlopen. Ook weer gekopieerd van B&W, het uiteinde ongeveer 5x kleiner dan de begindiameter, dat wordt dan 2,2 cm. Op basis van 16 stukken 18mm MDF zou de diameter van de kegel dan het volgende verloop krijgen (telkens delen door 5^(1/(16-1))=1,1133):
11 - 9,88 - 8,88 - 7,97 - 7,16 - 6,43 - 5,78 - 5,19 - 4,66 - 4,19 - 3,76 - 3,78 - 3,04 - 2,73 - 2,45 - 2,2
Dan de dikte van de frees eraf gehaald en de schijven opgetekend in Corel Draw.
Export naar HTGL en die file de CNC software in.
Een afval MDF plaat eronder, start en go!
Koffie drinken.
Na een kwartiertje terug naar de machine en god o god. De frees gebroken!
Ik ook!
Ook leuk om te testen eerst met hoorn zonder demping. Dan zie je als het goed is de resonantienaald nog steeds maar met minder amplitude. Verder komen er dan een paar kleine resonanties bij vanuit de hoorn. Als je dan demping aan de hoorn toevoegt blijft er vrijwel niets over van resonanties. Tenminste, als alles goed gaat
.
Ook leuk om te testen eerst met hoorn zonder demping. Dan zie je als het goed is de resonantienaald nog steeds maar met minder amplitude. Verder komen er dan een paar kleine resonanties bij vanuit de hoorn. Als je dan demping aan de hoorn toevoegt blijft er vrijwel niets over van resonanties. Tenminste, als alles goed gaat
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
zal ik zeker doen, en tegelijk goed proberen documenteren.jeroen_d schreef:Ook leuk om te testen eerst met hoorn zonder demping.
Denk je dat het trappenprofiel in de kegel een negatieve invloed gaat hebben?
Die kan in een volgende fase nog effen gemaakt worden (met een halfronde rasp moet dat wel lukken).
Belangrijk is dat het eindstuk er nog afgehaald kan worden. Enerzijds om de demping erdoor te krekken, anderzijds om met de rasp of vijl te kunne doorgaan.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Operatie PINOCCIO
Operatie PINOCCIO
doet ie het of doet ie het niet
asterduc schreef:nu nog de kegel erop en dan kijken of hij de staande golf gaat opslokken.
Ik ben echt benieuwd of dat gaat werken
... en hij is gemeten!!!jeroen_d schreef:Ik ook!
doet ie het of doet ie het niet
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
of ik er zelf in geloofde? ik hoopte het wel maar had er zelf weinig vertrouwen in.
Het werkt daadwerkelijk!!
ROOD: de meting van de gesloten kast met binnenafmeting 18 x 18 x 18, zonder demping.
GROEN: de meting van dezelfde kast met de hoorn zoals door Jeroen opgegeven.
De hoorn, noch de kast hebben demping.
De peak is verdwenen en de curve wordt vlakker.
Dan dezelfde kast met hoorn maar met demping in de hoorn.
Hier had ik aanmerkelijk meer invloed verwacht.
ROOD: de meting van de kast met de hoorn.
De hoorn, noch de kast hebben demping.
GROEN: de meting van dezelfde kast met aansluitend de hoorn. De hoorn is gedempt met 13 gram schapenwol.
Ik heb nog een meting gedaan met een totaal van 20 gram wol in de hoorn, maar dat had niet meer effect als de 13 gram.
Ed.
Het werkt daadwerkelijk!!
ROOD: de meting van de gesloten kast met binnenafmeting 18 x 18 x 18, zonder demping.
GROEN: de meting van dezelfde kast met de hoorn zoals door Jeroen opgegeven.
De hoorn, noch de kast hebben demping.
De peak is verdwenen en de curve wordt vlakker.
Dan dezelfde kast met hoorn maar met demping in de hoorn.
Hier had ik aanmerkelijk meer invloed verwacht.
ROOD: de meting van de kast met de hoorn.
De hoorn, noch de kast hebben demping.
GROEN: de meting van dezelfde kast met aansluitend de hoorn. De hoorn is gedempt met 13 gram schapenwol.
Ik heb nog een meting gedaan met een totaal van 20 gram wol in de hoorn, maar dat had niet meer effect als de 13 gram.
Ed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat levert je 4 reglectievlakken kort achter de driver op welke een deel van het geluid rechtstreeks terug reflecteren op de conus, dus dat vraagt om extra dempingsmateriaal. Beetje zonde als je bedenkt dat het er juist om gaat om (met weinig dempingsmateriaal) zo min mogelijk van de backwave terug te krijgen.gugi100 schreef:Een vraag, als je nu op elke kant waar geen speaker zit een neus (5 hoorntjes dus) zet wordt het dan nog "beter"?
Mooi resultaat Asterduc.
Heb je enig idee hoe kritisch de kubische vorm is? Ik kan me voorstellen dat als je niet teveel afwijkt de resultaten nagenoeg gelijk zijn. Zodra je echt rechthoekoge kasten hebt krijg je misschien weer andere problemen.
Naar aanleiding van jouw (en jeroen) resultaten ga ik het ook proberen, de kast wordt bijna vierkant en de hoorn zal korter worden. Ik zal wel een eenvoudiger manier proberen te vinden om 4 hoorns te produceren.
thnx voor het delen van je resultaten trouwens
Heb je enig idee hoe kritisch de kubische vorm is? Ik kan me voorstellen dat als je niet teveel afwijkt de resultaten nagenoeg gelijk zijn. Zodra je echt rechthoekoge kasten hebt krijg je misschien weer andere problemen.
Naar aanleiding van jouw (en jeroen) resultaten ga ik het ook proberen, de kast wordt bijna vierkant en de hoorn zal korter worden. Ik zal wel een eenvoudiger manier proberen te vinden om 4 hoorns te produceren.
thnx voor het delen van je resultaten trouwens
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Wat dacht je hoe ik me voelde toen ik dit destijds ging proberen? Ontzettend gaaf dit, dat het ook werkt met de kubus! En met dank natuurlijk aan het simulatie werk van B&W met Finite Element Analysis.asterduc schreef:of ik er zelf in geloofde? ik hoopte het wel maar had er zelf weinig vertrouwen in.
Ja, de demping in de hoorn doet niet veel extra. Logisch, want alleen de lege hoorn haalt al vrijwel alles weg. Toch zou ik de demping erin laten voor dat beetje extra. En ik denk niet dat het ten koste gaat van de bas.
Vergelijk de waterval ook nog eens als je wilt?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
en hier nogmaals de grafieken in hogere resolutie
http://home.scarlet.be/~collier6/Concav ... 061103.pdf
Groeten,
Ed.
http://home.scarlet.be/~collier6/Concav ... 061103.pdf
Groeten,
Ed.
Nu mis ik nog de waterval waarbij demping in de hoorn zit
. Ik ben benieuwd of die net zo goed is als de waterval met kast volledig gedempt. Je ziet namelijk nu nog nauwelijks werking in het gebied boven 2000 Hz, precies het gebied waarin 'cross modes' binnen de hoorn ontstaan en hij niet goed meer werkt. Ook zie je beneden 2000 Hz nog wat restjes van staande golven, 'traces of the resonances due to the pipe alone' zoals B&W dat noemt.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik denk wel dat ik die heb, zal het nakijken en posten.jeroen_d schreef:Nu mis ik nog de waterval waarbij demping in de hoorn zit
Ondertussen een alternatief opgetekend.
Met uitzondering van het boven en ondervlak is er geen maat hetzelfde.
Tevens heb ik bij de keuze van de breedte en diepte min of meer rekening gehouden met de akoustische golden ratio.
Zo zou die er dan binnen moeten uitzien. De lagen zijn dan afwisselend blauw en oranje waardoor een trappen systeem ontstaat.
De kamers zijn 6mm oversized getekend (rekening houdend met de freesdikte)
Ed.
- Bijlagen
-
- Concave doorsnede midkast GR.jpg (40.07 KiB) 3774 keer bekeken
Ok, als ik goed door het gras heen kijk dan zie ik dat de demping inderdaad zin heeft.
Wat je nog zou kunnen doen met de watervallen, is inzoomen op de tijdbasis. Mijn watervallen gaan over de eerste 4 msec, dan zie je beter het uitslingergedrag van de staande golven en driver wanneer ze eenmaal gedempt zijn. Ik denk dat je dan gemakkelijker de verschillen ziet met en zonder demping en zit je niet naar 'gras' veroorzaakt door meetruis te kijken.
Wat je nog zou kunnen doen met de watervallen, is inzoomen op de tijdbasis. Mijn watervallen gaan over de eerste 4 msec, dan zie je beter het uitslingergedrag van de staande golven en driver wanneer ze eenmaal gedempt zijn. Ik denk dat je dan gemakkelijker de verschillen ziet met en zonder demping en zit je niet naar 'gras' veroorzaakt door meetruis te kijken.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
gras, gras, 't zal wel gaan zeker!jeroen_d schreef:Ok, als ik goed door het gras heen kijk dan zie ik dat de demping inderdaad zin heeft.
Wat je nog zou kunnen doen met de watervallen, is inzoomen op de tijdbasis. Mijn watervallen gaan over de eerste 4 msec, dan zie je beter het uitslingergedrag van de staande golven en driver wanneer ze eenmaal gedempt zijn.
4 msec haal ik niet, wel 5.3 msec. Die kan ik dan met de Marker laten oplichten. Het "gras" wordt dan rood!
Maar die curve zal voor een andere keer zijn. Ik heb de gedempte hoorn niet gesaved en net de meetopstelling opgeborgen.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Vandaag zijn die functies natuurlijk heel gewoon.jeroen_d schreef:Typisch, zou verwachten dat je met zo'n professioneel meetsysteem ook wel zou kunnen inzoomen. Maar het is zo ook wel duidelijk hoor.
De huidige PC's hebben een snelle processor en een groot Ram geheugen, perfect voor datalogging.
Door gebruik van een Windows editor is het geheel dan nog eenvoudig te bedienen en benut je het grafische gedeelte van PC voor de visualisatie.
Echter, mijn Clio 3.2 systeem is reeds meer als 10 jaar oud en draait omwille van de EISA kaart op een nog oudere DOS laptop.
De metingen zijn kompleet en betrouwbaar, maar het grafisch vermogen en de geheugencapaciteit zijn teleurstellend in vergelijking tot modernere apparatuur.
Ik ben er nog steeds blij mee. Het geeft voor mij voldoende informatie. Bij gelegenheid zal ik hem wel eens updaten.
Groeten,
Ed.
