2Hz uit je achterbank - synchroontestje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Fuzzbass schreef:
Ik wil je - overigens indrukwekkend - rijtje subs niet afkraken, maar bij 2 Hz is de SPL natuurlijk bedroevend laag. Dus dat doet toch wel het effect teniet. Elke sub met een grote slag krijg je met hooguit 100 watt ver over z'n Xmax heen.

Doet me denken aan een verkoper in een hifi zaak die de koper wijst op de wapperende konussen van het setje dat-ie aan het demostreren is: "goed, hè?". Terwijl gewoon het spul zeker 10-20% THD staat uit te blazen.
Was ook helemaal mijn bedoeling niet.. Ik wilde gewoon weten of die woofers keurig synchroon lopen en er niet een in tegenfase staat te wapperen.. Ik vond het zo'n leuk gezicht dat ik het met anderen wilde delen.. Vandaar het filmpje dus.. Of de SPL laag is.. De hele bus stond te kraken dus dat valt nog wel mee dacht ik zo..

Kees
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Ja, ik begreep al wel dat het zo zat. Het is natuurlijk gaaf om te zien.

Per lager octaaf is een 4x zo grote luchtverplaatsing nodig. Als je bij 32 Hz de SPL zou meten bij Xmax, dan is die bij 2 Hz theoretisch 256 keer zo laag (oftewel 24 dB lager). Het zou kunnen dat in een kleine ruimte als een auto of bus dat verschil kleiner is, maar bij die frequenties is ook die auto akoestisch zo lek als een mandje.

Ach ja, als je er maar lol van hebt :D
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

gooi je auto eens op showyoursound of zo ieta of post hier meer foto's want ik ben benieuwd 8)
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Bericht door Rudolf »

En dat ik hier op de computer van 2 hertz helemaal niets hoor is toch zeker normaal?
Ruud
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als iemand 2 hertz hoort, is hij familie van de olifant.... 8)
bass-x
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 dec 2005, 17:58
Locatie: westerhaar

Bericht door bass-x »

Leuke speakers. Ik heb ze ook alleen kon er maar 2 van achter de achterbank in de auto i.v.m veerpoten (BMW). komt een goed geluid uit en heb een pc in de auto dus geen autoradio waardoor ik ook even ging testen op 2hz. Moest er wel een oud dos programma voor gebruiken maar het werkte en dat was leuk. Ik wist niet dat de geluidskaart in de computer zulke lage frequenties aankon. Die mij maar rond de 60 HZ een snoeiharde beat voor 5 seconden. Ik heb hem nooit voluit staan omdat alles waar je dan naar kijkt wordt wazig op de beat. Op zich wel lachen wanneer iemand voor het eerst bij je in de auto gaat zitten wanneer je smack my bitch up van de prodigy hard gaat draaien.

Leuk filmpje
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Als je toch een pc in de auto hebt is het toch zeer makkelijk om met adobe audiotion een 2hz toontje te laten horen hoor
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die mij maar rond de 60 HZ een snoeiharde beat voor 5 seconden. Ik heb hem nooit voluit staan omdat alles waar je dan naar kijkt wordt wazig op de beat. Op zich wel lachen wanneer iemand voor het eerst bij je in de auto gaat zitten wanneer je smack my bitch up van de prodigy hard gaat draaien.
Hmm, gevalletje gehoorschade? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

SSassen schreef:
Die mij maar rond de 60 HZ een snoeiharde beat voor 5 seconden. Ik heb hem nooit voluit staan omdat alles waar je dan naar kijkt wordt wazig op de beat. Op zich wel lachen wanneer iemand voor het eerst bij je in de auto gaat zitten wanneer je smack my bitch up van de prodigy hard gaat draaien.
Hmm, gevalletje gehoorschade? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ach zo zijn er meerdere.... Die lekker met 150 dB in de auto gaan zitten...
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Robi-One schreef:
Ach zo zijn er meerdere.... Die lekker met 150 dB in de auto gaan zitten...
Ah gelukkig worden by zo een metingen alle metingen boven de 140dB gereduceerd naar 140dB als ze blijven zitten in de wagen. Maar best ook, dat gedreun van die auto's is soms echt onwaarschijnlijk.
6000Wrms - 4 extra batterijen - 6 amps van 1000W - 4 15inchers van 1500Watt en een kist van 200l

Dan voel je je zo wegtrillen

Gekke mensen toch :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

fredze schreef:
Gekke mensen toch :lol:
Gelukkig... pffff, ik ben dus net niet gek...

Ik heb maar een extra tractie-accu en slechts 3300WRMS. Die woofertjes zijn ook maar 12 inch...

Kees
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Zouden we dat ook kunnen uitproberen met de speakers thuis? Een burst van 5 seconden op 50 Hz en dan op naar de 150dB!!

Wie doet er mee aan een wedstrijdje? :lol: :twisted: wat zouden 2 18"woofers doen op 5 cm peak-peak op 50Hz

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Met twee vingers in de neus:
Afbeelding

2 x 600WRMS frontloaded in de hoek vanaf 30Hz....

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zal wel op dit filmpje lijken denk ik :shock:

http://www.realmofexcursion.com/videos/ ... mt18.5.wmv
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

fredze schreef:
Robi-One schreef:
Ach zo zijn er meerdere.... Die lekker met 150 dB in de auto gaan zitten...
Ah gelukkig worden by zo een metingen alle metingen boven de 140dB gereduceerd naar 140dB als ze blijven zitten in de wagen. Maar best ook, dat gedreun van die auto's is soms echt onwaarschijnlijk.
6000Wrms - 4 extra batterijen - 6 amps van 1000W - 4 15inchers van 1500Watt en een kist van 200l

Dan voel je je zo wegtrillen

Gekke mensen toch :lol:
Naar mijn weten worden ze gediskwalificeerd als ze erin blijven zitten.
Het wereldrecord ligt op iets van 173 dB. In Nederland ligt dat volgens ergens rond de 165,5 dB.

Best hard... :twisted:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

audiomanics schreef:
fredze schreef:
Gekke mensen toch :lol:
Gelukkig... pffff, ik ben dus net niet gek...

Ik heb maar een extra tractie-accu en slechts 3300WRMS. Die woofertjes zijn ook maar 12 inch...

Kees
2700wrms + extra yellowtopje hier.. :!:
Ik ben zo erg nog niet :D
Laatst gewijzigd door teacher op di 31 okt 2006, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Pff jezus wat een wattages zeg :oops:

Heb hier in de slaapkamer nu +/-1800watt rms staan waarvan maar 600watt rms aangestuurd staan. Gebruik het volledige vermogen nooit. 100watt is al ruim voldoende om de buren op de deurbel te hebben staan drukken

**off toptic** 4x de mivoc aw3000 free air spelend (zoals tony's prachtige plankjes constructie :lol: ) geeft een leuke neutrale bass :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

hovingtim schreef:

**off toptic** 4x de mivoc aw3000 free air spelend (zoals tony's prachtige plankjes constructie :lol: ) geeft een leuke neutrale bass :lol:
Free air, hoe is dat te simuleren ? Gewoon een extreem grote kast nemen ofzo ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat lijkt mij niet in de buurt komen van de werkelijkheid.

een open baffle, heeft ook afmetingen, en die moeten fors zijn, voor sublaag en bas.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

heel simpel gezegt: test spelen. Wanneer ik een nieuw speeltje heb kan ik het nooit laten om meteen aan te sluiten ondanks dat ik er geen kast voor heb. Heb nu 4 aw3000 staan in 2 paren van 2. Deze staan op hun kant richting mij gericht en er loopt een simpel versterkertje naar toe. Het klinkt nu al erg leuk alleen 4 subwoofers in 1 kamer is n beetje overkill voornamelijk vanwege dat er geen kast omheen zit wordt de badkamer die aangrensend is aan mijn slaap kamer gebruikt als resonantie kast. Kortom beetje herrie als ik de tandjes sta te poetsen. Maar binnenkort begin ik met mn 4, 72 liter grote lego blokjes

Lijkt dus n beetje hierop alleen dan uitgevoerd met 4x aw3000

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Wat is hard?

Het lijkt erop dat zelfbouwers die met grote vermogens werken dat vermogen eigenlijk nooit gebruiken. Ik bedoel, 6 kW in een auto? 4x15 thuis? Staat stoer, maar wat heb je eraan? Zelf ben ik meer van de praktische kant. Als ik iets bouw dat hard moet gaan, dan gebruik ik het ook om hard te gaan. Ik speel basgitaar in een extreem snelle metalband (Fenris), en ik ga het podium op met een 2x 240 watt versterker vol open in een laagkast met een RCF 15" (98dB1W1m) en een topkast met 2x RCF 10" (102 dB1W1m) en Beyma 1". De laagkast valt af bij 45 Hz, maar sublaag - basgitaar gaat tot 31 Hz - komt wel uit de backfire van de PA. Hoe dan ook, ik kom hiermee ruimschoots boven alles uit: hard slaande drummer + gitaarstack + monitors + PA. En geloof me, we spelen hard. Zaalgeluid is doorgaans boven 100 dB, op het podium ligt dat hoger.

Dus met een 2x 240 W ampje haal ik op het podium al 120 dB, de PA (2-20 kW) blaast een zaal met een paar honderd man omver. Dat is nou hard 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tja wat zal ik zeggen.....
Mijn zielig vermogende Audion versterker van maximaal 12 Watt per kanaal fikste 't om via die hoek hoorntjes van me, midden in de woonkamer (dat is 4 meter van beide boxen af) het display van de geleende dB-meter op 119,2 dB te zetten..
Nu is 't rendement alleen maar hoger geworden met die Meranti-houten hoorns en staat er een UcD700 op de bassen...
Ik heb 't wel eens open gehad met zo'n 30 man in de woonkamer.. Dat maakte toch behoorlijk indruk bij de aanwezigen.. (er was maar een feestbeest van wie het nog wel harder mocht..) Eerst weer even alle omgevallen spullen terug op de plaats gezet...
Maar meestal staat 't lekker op luisternivo zodat ik ook nog hoor wat iemand anders zegt.


Kees
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Fuzzbass, draag je daar wel oordopjes bij?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Tja wat zal ik zeggen. Ik heb gekozen voor 4x 12" omdat ik hierdoor in iedere hoek een subwoofer kan plaatsen straks. Hierdoor een mooi gelijk verdeelt laag heb. Waarmee ik met een budget subwoofer nog heel mooi uit de voeten ga komen. 4x 12" staat aan membraam oppv en druk capiciteit gelijk aan ongeveer 2x een 18". Voldoende druk ook de nodige helicopter te voelen overvliegen
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

lepain schreef:
Fuzzbass, draag je daar wel oordopjes bij?
Yep. Alpine Music safe. Ik heb ze ook in als ik bij het publiek in de zaal sta, en als ik zelf concerten bezoek. Ben niet helemaal zot!
Gesloten