WK-amplifier

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

De trafo's zijn destijds op mijn verzoek gewikkeld door de heer Arie Groothuizen zelf, en dus niet 1:1 vergelijkbaar met wat AE op het moment levert (de amorfe kernen met zilver etc. daargelaten, die heb ik nog nooit geprobeerd of zelfs maar gehoord).
Deze AE ?

http://www.ae-europe.nl/trafosets.htm

Die nieuwe 'Bill' KT88PP versterker!
is die vergelijkbaar met de WK versterker ??
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Durf er niets over te zeggen, het schema is zelfs nog wat simpeler dan dat van mij, de kwaliteit van de UGTs van dit specifieke type is mij onbekend.

Ik weet wel dat iemand die een WK-achtige heeft gebouwd met de "standaard" uitgangen van AE, niet heel erg tevreden was over het resultaat.
En ik, na beluistering, eigenlijk ook niet.

De "Bill" staat ook ultralineair geschakeld, in mijn opinie een compromis schakeling om wat meer vermogen te kweken.
De WK staat in triode, iets waarin de JJ KT88s toch wel uitblinken vind ik.

Dus een feitelijke vergelijking naast elkaar zou de doorslag moeten geven, ik heb de "Bill" zelf met de voorgeschreven trafo's nog nooit gehoord helaas.
Wel is het zo dat je al heel erg je best moet doen om een "slechte" buizenversterker te maken, en Triode Dick heeft toch wel een goede naam, dus.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ultra lini..lini...lini...kots kan 't mijn strot niet uitkrijgen..
Triode... kijk dat gaat nou weer makkelijk... :)

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ha! Je hebt iets met Dalmatiers? Of is dat een hobby van je wederhelft?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb een paar Bill KT88 monoblokken gehad met "full-options" en die JJ buizen. In triode was ie duidelijk beter. Meer ruimte, strakker laag, smoother.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Single ended triode, bv. een nette 300B, of twee stuks in push-pull, nette fasedraaier ervoor, versterking van een 20x, wat tegenkoppeling. Het is dat nette uitgangstrafo's zo verrekte duur zijn anders had ik ongetwijfeld ook weer 'ns een buizenversterker gebouwd. Uiteraard met een berg halfgeleiders om de werking van de buizen rotsvast vast te leggen en een nette voeding te bouwen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Sander

Single end triode zit veel te veel vervorming in dat is niets voor jou.

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rob,

Met een dosis tegenkoppeling niet hoor :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SSassen schreef:
Met een dosis tegenkoppeling niet hoor :)
Die "tegenkoppeling" zit dan niet in de versterker, neem ik aan??

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Die "tegenkoppeling" zit dan niet in de versterker, neem ik aan??
Volgens mij ben ik aan 't vloeken in de kerk? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Och, ik ben ooit afgestudeerd op het ontwerp en realisatie van een single ended triode eindbak. THD overal onder de 0.5 % en bij muziek dus onhoorbaar (volgens de Mensen Met Verstand Van THD). Dat was zonder overall tegenkoppeling. De direct verhitte triodes hadden een kleine lokale tegenkoppeling en de SRPP heeft ook lokale tegenkoppeling. Het kan dus best...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kan ook wel, maar je gaat de mist in bij inductieve en capacitieve lasten, daar gaat de uitgangstrafo opslingeren en dat wordt niet gecompenseerd, je dient dan minimaal de impedantie curve van je luidspreker te vlakken met een aantal compensatienetwerken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Kan ook wel, maar je gaat de mist in bij inductieve en capacitieve lasten, daar gaat de uitgangstrafo opslingeren en dat wordt niet gecompenseerd, je dient dan minimaal de impedantie curve van je luidspreker te vlakken met een aantal compensatienetwerken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat hangt er van af welke uitgangstrafo je gebruikt mijn waarde Sander. Er is aan gemeten en de overshoot ging wel wat omhoog, maar dat was op een frequentie waar ik niet van wakker zou liggen!

Het waren Amplimo ringkerntrafo's met een bandbreedte van 100 kHz. Het slimme van die trafo's is bovendien dat ze gewikkeld zijn volgens een Butterworth karakteristiek, de secundaire inductie en parasitaire capaciteit. Gevolg: maximaal vlakke frequentiekarakteristiek. En natuurlijk een lel van een primaire zelfinductie om een laag laagkantelpunt te waarborgen. Nog nooit zo'n buizenbak gehoord die zo sterk leek op een transistorbak...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat hangt er van af welke uitgangstrafo je gebruikt mijn waarde Sander. Er is aan gemeten en de overshoot ging wel wat omhoog, maar dat was op een frequentie waar ik niet van wakker zou liggen!

Het waren Amplimo ringkerntrafo's met een bandbreedte van 100 kHz. Het slimme van die trafo's is bovendien dat ze gewikkeld zijn volgens een Butterworth karakteristiek, de secundaire inductie en parasitaire capaciteit. Gevolg: maximaal vlakke frequentiekarakteristiek. En natuurlijk een lel van een primaire zelfinductie om een laag laagkantelpunt te waarborgen. Nog nooit zo'n buizenbak gehoord die zo sterk leek op een transistorbak...
Mja, zoals ik al eerder schreef (in een ander topic volgens mij) is het voor mij lang geleden dat ik met deze materie heb gestoeid, ik ken de bewuste Amplimo trafo's niet. Ik kocht altijd trafo's bij Klare in Hoorn, en niet eens de duurdere want als arme student kan je dat niet betalen. Ik heb laatst wel een SE 300B naast m'n UcD400 gehoord en zowel ikzelf als de eigenaar van de 300B waren verbaasd hoe eender deze versterkers klonken.

Het laag van de UcD was wat strakker, maar in mid en hoog waren ze vrijwel identiek. Dit was wel een SE 300B gebouwd door iemand met een partij meetapparatuur en de instelling dat een lage vervorming een pre is, ik neem dan ook aan dat deze versterker van tegenkoppeling was voorzien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Ha! Je hebt iets met Dalmatiers? Of is dat een hobby van je wederhelft?
Eerder een zoethoudertje ;-)

Nee, wij hebben katten, onze thuissituatie laat geen honden toe helaas.
Dus dan maar namaak (we hebben ook nog een Beagle, niet zichtbaar op het plaatje).

En wat is er mis met tegenkoppeling?
Ik heb er hier nog een hele zooi van liggen, allemaal ongebruikt :mrgreen:
Gesloten