WK-amplifier

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

WK-amplifier

Bericht door KT88 »

Gezien ik niets met voetbal heb, ben ik van plan om in deze periode een buizenversterker te gaan bouwen, op de tijden dat er wedstrijden zijn op TV.
Ik vermoed overigens wel dat ik hiermee eerder klaar zal zijn dan dat het voetbal duurt, maar soit, er zal nog genoeg te "tweaken" zijn denk ik.
Middels een fotoreportage kunnen jullie meeleven met de opbouw.

Ik heb gebruik gemaakt van een oud Beard chassis, ooit eens op Marktplaats op de kop getikt.

De uitgangstrafo's zijn nog van Arie Groothuizen, de voeding is een Amplimo 6N606. Jammer dat ik er geen 2 heb, dan was het geheel ardig symmetrisch geworden.
De metertjes zitten op een rare plek, maar anders zouden daar van die grote gaten zitten........en het chassis is al een gatenkaasje van zichzelf.

Eindbuizen worden KT88 in push pull, waarbij ik de mogelijkheid open houd om in triode of in ultralineair te spelen.
De verdere schakeling zal vermoedelijk tijdens de bouw wel ontstaan :lol:

Enfin, vandaag de eerste vorderingen op het chassis:
wkampboven8lx.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/797/ ... ven8lx.jpg
wkamponder8il.jpg
http://img62.imageshack.us/img62/9581/wkamponder8il.jpg
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 19 nov 2014, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto's als attachment gedaan
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Kijk. Me benne benieuwd! Ik kan me je DIY buizenbak herinneren van de luisterdag in Breda en die vond ik ook prachtig. Je manier van "beginnen en maar zien waar je uitkomt" spreekt me erg aan, ik denk dat dat wellicht meer DIY is. Misschien te benoemen als experimenteel DIY?

Nogmaals: ik ben benieuwd! 8)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

smullen!

'More power! give me more more more!' :evil:

(sorry)

Wordt best wel een flinke jongen zo te zien. Gaan er nog leuke trucjes oid in toegepast worden? Welke drivers/fasedraaiers?
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Hoi KTT88,

Goed en leuk idee. :D
Als wel voetbal liefhebber heb ik na en tussen wedstrijden wat om naar uit te kijken en te lezen.
Ik zat me al af te vragen wat ik tussen de wedstrijden door zou kunnen doen,dan behalve te staan op mijn laddertje en de raampies schoon te poetsen. :lol: :wink:

Zo nu naar het voetbal terug.....

Groet,
8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik neem aan dat het geheel wel oranje gespoten gaat worden met rood-wit-blauwe bandjes om de elco's??
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Van buizen heb ik werkelijk geen bal verstand..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk zo'n "we zien wel waar het uitkomt" project! Ik hou er wel van. Dit kan je echter alleen doen als je voldoende ervaring hebt. En ik denk dat dat bij jou zeker wel het geval is! Je moet immers ook weten waar het heengaat voordat je daar ueberhaupt op uit kan komen :lol:

Ik hoop dat die project niet bij de eerste ronde gaat standen ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jasper Joppe Geers schreef:
Van buizen heb ik werkelijk geen bal verstand..
Transistoren wel? Emitter = Kathode ... Basis = Gate ... Collector = Anode Gloeidraadje toevoegen beetje andere spanningen .. Klaar

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Klaar

Kees
:lol:

Kees misschien, maar Jasper niet denk ik :P Ik ook niet zo 1,2,3
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

daniel schreef:
Wordt best wel een flinke jongen zo te zien. Gaan er nog leuke trucjes oid in toegepast worden? Welke drivers/fasedraaiers?
Ja, is best een groot chassis, terwijl de schakeling zelf er wel 2 keer op en in zou passen. Nou ja.
De drivers zit ik mee vast op noval wegens de gaten, ik denk 6FQ7/6CG7, fasedraaier ECC803S in floating paraphase.
Misschien de drivers in kathodevolger, weer eens wat anders en het laat DC koppeling naar de eindbuizen toe, scheelt weer een kantelpunt.
Ofwel dat, ofwel ik ga eens die Radford ECF82-fasedraaier proberen, die heb ik nog nooit gebouwd.
Van beide schakelingen moet ik nog eens kijken of ze de vereiste zwaai wel kunnen maken.
Ik neem aan dat het geheel wel oranje gespoten gaat worden met rood-wit-blauwe bandjes om de elco's??
Uiteraard. Ik heb nog even overwogen om de buizen te verpakken in lege Heineken flesjes, maar da's helemaal zo'n cliche he :lol:
Ik hoop dat die project niet bij de eerste ronde gaat standen Wink
Vast niet, het is een geheide winnaar, waar ik bij Oranje nog niet zo heel zeker van ben.........
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

leuk idee !!

Blijft voor mij een apart iets buizen. Maar er zijn mannen met super veel kennis die mooie dingen maken.

En de mat op je werkplek doet me aan transtec denken daar lagen ze ook echt makkelijk al die vakjes
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Een project van KT88! :lol:

Benieuwd 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Gaaf , met foto en uitleg!!!Cool,

Gaat ie mee op luisterdag revisited na de vakantie :wink:

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Is 't project nu in de kast gezet tot de volgende WK, nu nederland er uit ligt?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Nee, een auto-ongeluk(je) alsmede wat extreme drukte op het werk heeft de boel iets vertraagd, maar ik heb nog tot 9 juli, toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

hoewel voor de rest van Nederland het WK al een tijdje voorbij is, krijg jij nog een weekje van ons :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Vooruit dan maar! Het WK is natuurlijk niet afgelopen, al lijkt het nu meer op een EK. Nederland zit er in ieder geval niet bij.

Hoever staan de zaken? Foto's? :P
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hooggeëerd publiek,

Wegens prive-onstandigheden ligt het werk aan deze versterker de komende tijd stil.
Wanneer ik weer de tijd heb om hiermee verder te gaan, is niet aan mij en dus nog niet bekend.

Sorry.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat nou sorry, het wk is nog lang niet begonnen, ik geloof pas in 2010 ofzo? Zuidafrika.... (tenminste voor NL dan toch, of hadden we het daar niet over?)


Blijf er wel lol in houden aub

Wowly
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Some progress:
De buisjes die erin staan zijn niet wat erin hoort, maar het staat zo leuk op de foto he :lol:
wktopaz5.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/8555/wktopaz5.jpg

De onderkant, er moet nog wel e.e.a. gedaan worden:
wlbottomyk3.jpg
http://img125.imageshack.us/img125/6071/wlbottomyk3.jpg

Wowly, voor de 7e october is hij af hoor, samen met het voortrapje wat je nog net op de voorgrond van de eerste foto kunt zien!
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 19 nov 2014, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto's als attachment gedaan
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dat ziet er prima uit. Ik ga nog heimwee krijgen naar vroegere dagen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

KT88 schreef:
Some progress:
De buisjes die erin staan zijn niet wat erin hoort, maar het staat zo leuk op de foto he :lol:
Je hebt dus ook een 2A3 push-pull op stapel staan?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik heb nog een 2A3 push pull staan, maar daar was vlak voor de vorige luisterdag de nettrafo van bezweken, en ik heb sindsdien enige onderdelen daaruit gebruikt om andere projecten te voorzien.
Ik had ze er even ingeprikt (2A3 met octalvoet, jaja) voor de foto.

Er hoort natuurlijk KT88 in triode in, of KT90, moet nog even zien wat er beter gaat.
Ik kan niet veel hoger met de hoogspanning gezien mijn elco's en de maximale g2 spanning van de KT88s.
De stuurschakeling wordt een LTP met ECC803S met een MJE340 stroombron naar -80V, de drivertrap wordt een kathodevolger met ECC802S die ook naar -80 refereert, en zo gelijk de negatieve roosterspanning voor de eindbuizen kan genereren met servoloopje, zo dat ik van de koppelcondensatoren af ben <YIPPIEEH!>

Liever een halfgeleider stroombronnetje dan koppelC's naar de roosters, met alle blocking ellende van dien.
Ik vrees alleen dat ik iets te weinig gain ga hebben, temeer daar mijn output tap vastligt op 3 ohm.
Nuja, we zien wel, er is nog altijd plaats voor een extra trapje als het moet.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Whoei! Ik ben benieuwd!

Er komen zoveel ontzettend gave apparaten naar de luisterdag, dat hij geheid tekort wordt! (Alweer!!, ja alweer.....)

Wowly
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Geloof het of niet, maar de WK amp is (nu pas, ja) klaar.

Ik heb hem wel 4 keer overnieuw gebouwd, het concept dat me voor ogen stond kreeg ik niet gerealiseerd voor de 7e october, dus heb ik ietwat water bij de wijn gedaan en een "iets simpeler" schakeling gebruikt.

Neenee, nog geen foto's, ik bewaar de premiere voor Breda, daarna schiet ik wel wat foto's, vertel wat over de schakeling en als er interesse voor is, post ik het schema.
Gesloten